Annons

Ljus i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Jag har en SB-800 blixt plus paraply och en bygglampa som jag använder när jag har provat med lite studiobilder i hemmet. Men det är inte tillräckligt med ljus. Tycker ni att jag ska köpa en blixt (billigare) till eller ska jag köpa ett par riktiga fotolampor. Fördelen med blixt är att det är billigare och tar inte så mycket plats. Jag vet inte om det är tillräckligt med en till. Lampor är så dyrt tycker jag. Men sen vill man ju ha bra bilder. Det är ju det som är det viktigaste.
Det är bara på hobbybasis.
Tommy
 
Från ca 2000:- för ett kit på kaffebrus till hur mycket som helst på yfo.

Sök i forumet så finns massor med trådar som avhandlar det här.

Jesper
 
Vet ej, jag har aldrig fotat i studio med en vanlig extern blixt.
Men för bästa ljus är det nog studioblixtar som gäller.

Jesper
 
Studioblixtarna har ju den stora fördelen att de har ett inställningsljus, som gör att Du kan se hur ljuset faller på den eller det Du fotograferar.

Annars måste jag säga att jag är imponerad av Nikons blixtsystem. Fördelen med det alternativet är ju att Du kan ta med Dig "studioljuset" till en strand eller till skogen.

Jag har nyligen testat att slå min egen SB-800 i ett paraply och fjärrstyra från min D200 med mycket gott resultat. Det är faktiskt så att jag överväger att köpa en eller två blixtar till för att ha som portabelt system.

Trots det skulle jag absolut inte vilja vara utan mina studioblixtar...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.