Annons

Lite tips!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är en tjej som gillar att fotografera på fritiden. Jag har idag en Canon EOS 400D, men är sugen på att köpa en ny och sneppet bättre kamera. Tips på vad som blir ett bra köp? Spelar ingen roll på modell lr så, för funderar på att byta till Nikon, bra val?

Jag är bara inte nöjd med kvaliten på hur bilderna blir. de blir gryniga och pixliga tycker jag. Och då har jag kollat allt man kan kolla så att det inte är skit på linserna osv.

Jag är bara inte nöjd med kvaliten på hur bilderna blir. de blir gryniga och pixliga tycker jag. Och då har jag kollat allt man kan kolla så att det inte är skit på linserna osv.

Pixliga, menar du verkligen det? Din kamera har mer än tillräckligt med pixlar för att inte upplevas som pixlig i de allra flesta fall. Bruset, kan möjligen vara en faktor. Hur ofta använder ISO 800 eller mer? Alltid? Jag utgår då ifrån att du med "grynig" menar brusig.

Som du anar, tror jag att felet kan vara någon annan stans än kameran. men vill du köpa en ny kamera för att det är kul med nya prylar ska vi givetvis inte tala dig ur det! om det däremot beror på problemen du nämner att du vill ha ny kamera, kanske vi kan hjälpa till att spara pengar genom att fixa problemet.

Per.

Bildkvaliteten (åtminstone iso 100-400) är det inget fel på hos 400D, så att du vill byta kamera av den anledningen förstår jag inte. Men däremot är det ingen vidare rolig kamera, så ett byte skadar inte så sett :)

Vad har du för objektiv? Om det är bildkvaliteten som är kass skulle jag föreslå att lägga pengar på ny glugg istället. Det är dessutom roligare än man tror :)

400D är en underbar kamera! Men om du vill uppgradera så är det egentligen nya linser som är av intresse istället för själva huset, speciellt om allt du har är kitlinsen 18-55 f/3.5 (med eller utan IS)

400D är en underbar kamera!
Nu tar du allt i. Det är en plastig liten historia som när det inte är optimala ljusförhålladen brusar sönder redan på iso 800 och är praktiskt taget oanvändbar på dess låga max, 1600. Sökaren är förfärlig, ergonomin likaså. LCD:n är liten och kamerans mätsystem saknar spot-mätning.
Jämfört med dess flera nyare efterföljare i instegssegmentet är den långt ifrån adjektivet underbar.

Dess enda positiva egenskap idag är att den inte är dyr begagnad.

Nu tar du allt i. Det är en plastig liten historia som när det inte är optimala ljusförhålladen brusar sönder redan på iso 800 och är praktiskt taget oanvändbar på dess låga max, 1600. Sökaren är förfärlig, ergonomin likaså. LCD:n är liten och kamerans mätsystem saknar spot-mätning.
Jämfört med dess flera nyare efterföljare i instegssegmentet är den långt ifrån adjektivet underbar.

Dess enda fördel idag är att den inte är dyr begagnad.

Allt är relativt, min vän.
Jag behövde sällan pilla runt med ISO, dom få gångerna behövde jag inte gå över 400.(Ljusstarka gluggar FTW)

Batteritiden var klockren, laddade kanske en gång i veckan (då med batterigrepp och dubbla batterier såklart) (inga ergonomiska problem där inte) fotade varje dag. Önskar jag kunde säga samma sak om min 50D.

Vad jag försöker säga är, det är inget fel på en 400D. Bilderna blir inte bättre med ett nytt hus om du fortfarande bara har kitlinsen, tvärtom.

Allt är relativt, min vän.
Jag behövde sällan pilla runt med ISO, dom få gångerna behövde jag inte gå över 400.(Ljusstarka gluggar FTW)

Batteritiden var klockren, laddade kanske en gång i veckan (då med batterigrepp och dubbla batterier såklart) (inga ergonomiska problem där inte) fotade varje dag. Önskar jag kunde säga samma sak om min 50D.

Vad jag försöker säga är, det är inget fel på en 400D. Bilderna blir inte bättre med ett nytt hus om du fortfarande bara har kitlinsen, tvärtom.
Om du aldrig behövt gå över iso 400 har du inte fotat i särskilt mörka miljöer, jag fotar ofta med iso 6400 och bländare runt 2 för att få tillräckligt korta tider - vilket är helt omöjligt med 400D.

Ett annat exempel är foto med blixtsync på andra ridån med exponering efter bakgrunden i lite mörkare miljöer (tänk vimmelfoton inomhus), högre iso är ett måste då med om man vill undvika långa tider, framför allt om man vill behålla skärpedjup.
Så att du inte behövt gå över iso 400 handlar ju bara om att du inte fotat under tillräckligt krävande förhållanden. Och över 400 går i alla fall jag ogärna med den kameran (faktiskt den främsta anledningen till att jag bytte upp mig rejält).

Ergonomi är mer än bara själva greppet. Termen innefattar även menysystem, knappars placering och utformning, materialval, taktil och informations-feedback etc.
Att ändra bländare i M-läget (eller den sekundära parametern i Tv/Av-läge) är inte kul på en 400D när det kräver att man håller nere en knapp medans man snurrar på hjulet.

Batteritiden har jag inte klagat på i alla fall. Den är klart godkänd, även om den inte ens är i närheten av min 5Dmk II.

Som sagt, "underbar" är ett lite väl kraftigt ord för den här kameran.

Visa gärna bildexempel och helst med tillhörande EXIF-information. Kanske är det ny kamera som behövs, kanske är det något annat...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto