Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare, vilket märke?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilket märke? Det är som volvo eller Saab, expressen eller aftonbladet. :)
Nybörjare? Det spelar ingen roll vilket märke. Köp något bra, men begagnat som ger långt mer kvalitet för pengarna. Jag skulle välja en "proffsmodell" med några år på nacken eftersom möjligheterna är långt större än för en "nybörjarkamera". Spegellöst? För nybörjare kvittar det också. Spegelreflexer kommer att fungera länge. Det är först när man använt en kamera ett tag som man vet vad man saknar och vad nästa kamera ska klara av. Det vet man bäst själv. Mycket beroende på vad man använder kameran till.
Tröttnar man och säljer snart blir förlusten minimal om man köpt begagnat. Om intresset växer så kan man lägga mer pengar och kanske t.o.m köpa en ny kamera. 😉

Senast ändrad:
Jag tror spegellöst eller inte är en betydande faktor. Dom flesta som börjar nu kommer använda videofunktionen på kameran och där är dom spegellösa outstanding, framför allt för att du kan använda sökaren när du filmar.

Jag tror spegellöst eller inte är en betydande faktor. Dom flesta som börjar nu kommer använda videofunktionen på kameran och där är dom spegellösa outstanding, framför allt för att du kan använda sökaren när du filmar.
Fast en spegellös inom budget kommer troligtvis att ha ganska dåliga video prestanda, så vinsten blir inte särskilt stor. Många mobiler är bättre på video än äldre spegellösa.

Vilka spegellösa APS-C eller fullformatskameror har ganska dåliga videoprestanda?
Jag filmade luciatåg i 4K i kyrka bara upplyst med tågets egna stearinljus igår med bland annat en Nikon Z50.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar