Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och slutligen så dunkar jag in ett exempel på vår tredje vråk-art; fjällvråken.
 

Bilagor

  • fjällvråk_1351_forum.jpg
    fjällvråk_1351_forum.jpg
    86.6 KB · Visningar: 459
Fjällvråken verkar vara ganska lik Börringevråken tycker jag, finns det några konkreta saker man kan tittta på för att se skillnaden?
Har ännu inte blivit färdig till att skaffa mig telekonverter, så istället för en av flyttfåglarna så skickar jag med en hög av dem. Jag tycker mig se såväl Börringevråk (är väl då den ljusa av dem) som glada (röd) och ormvråk. Någon som på detta avstånd kan se fler?

Tyvärr så hade jag stora problem med att få en "helbild" skarp, beror väl dels på att jag har maximal tele, men även att det är handhållet och att fåglarna där uppe rörde sig rätt kvickt i sina cirklar...

Bilden i större format: http://www.fotosidan.se/obj/photo/3/3452babc20c5a2d4dfb596f459dcb983.jpg
 

Bilagor

  • rovfågel 019_400.jpg
    rovfågel 019_400.jpg
    16.1 KB · Visningar: 349
Newman75 skrev:
Fjällvråken verkar vara ganska lik Börringevråken tycker jag, finns det några konkreta saker man kan tittta på för att se skillnaden?

Fjällvråken har alltid mer eller mindre en vit stjärt med ett tydligt (och brett) svart ändband. Detta syns ovan som under. Börringevråken uppvisar aldrig den kombinationen. Dessutom har Börringevråkarna alltid mer eller mindre ljusa/vita partier på vingovansidan, vilket fjällvråk aldrig har.

Börringevråken är oxå väldigt ljus på kropps-undersidan, där fjällvråken är tydligt mörktecknad. Börringevråken har sällan en tydlig mörk knogfläck på vingundersidan, utan endast ett "kommatecken". Fjällvråken har en tydlig mörk blaffa.

Slutligen är fjällvråk en synbart större och tyngre rovfågel än orm/Börringevråk (ffa. vinglängden). Faktum är att på långa håll så kan en kretsande fjällvråk lätt tas för en kretsande ung kungsörn (som har samma svartvita stjärt-teckning som fjällvråken).

Oscar
 
Nu i dessa flyttfågeltider så har ju flertalet av er konstaterat att vråkar kan se ut

Osquar, fantastiska bilder ifrån Falsterbo.

Detta är ett uttalande helt i min smak. Skillnaden är att mina frågetecken kvarstår. Kan någon hjälpa mig med vad detta är för en art? / Gunnar
 

Bilagor

  • vråk 400.jpg
    vråk 400.jpg
    32.5 KB · Visningar: 333
Här kommer en till jag behöver hjälp med

Ytterligare en jag har svårt att komma på vad det är. Kan någon hjälpa till??? /gunnar
 

Bilagor

  • okänd fågel falsterbo 400.jpg
    okänd fågel falsterbo 400.jpg
    35.3 KB · Visningar: 329
En vidare tolkning på trådens innehåll...

HAr jobbat länge för att fota dem i livet, men så här års sticker dom bara i väg, och det kan man ju förstå...
 

Bilagor

  • 111.jpg
    111.jpg
    92.1 KB · Visningar: 318
Ingen som vet var det var för rovfåglar jag frågade om förut?

Här är ett par fiskande småskrakar i morgonljus.
 

Bilagor

  • småskrak med fisk 400.jpg
    småskrak med fisk 400.jpg
    49.2 KB · Visningar: 321
Re: Nu i dessa flyttfågeltider så har ju flertalet av er konstaterat att vråkar kan se ut

gunau skrev:
Osquar, fantastiska bilder ifrån Falsterbo.

Detta är ett uttalande helt i min smak. Skillnaden är att mina frågetecken kvarstår. Kan någon hjälpa mig med vad detta är för en art? / Gunnar

En fin bild på fjällvråk. Mörk kropp, ljus/vit stjärt med ett brett tydligt svart ändband, mörka blaffor till knogfläckar.

Oscar
 
Re: Här kommer en till jag behöver hjälp med

gunau skrev:
Ytterligare en jag har svårt att komma på vad det är. Kan någon hjälpa till??? /gunnar

Den här var lite knivigare, men jag tror det är en ung bivråk av mörk fas. Det relativt tydliga och ffa. breda, gråa ändbandet på stjärten tyder på det. Ung ormvråk saknar ett sådant. Men jag utesluter dock inte en ung mörk ormvråk...

Oscar
 
Mycket arktiska gäss

Det är mycket arktiska gäss på G längs kusterna nu. I morgon när vinden mojnar och man ska jobba går väl proppen ur...
Här en bild från idag bland alla vitkindade som rastade på Torhamns udde.

Fler bilder här
 

Bilagor

  • vitkgas9_okt06fs.jpg
    vitkgas9_okt06fs.jpg
    54.9 KB · Visningar: 244
Re: Här kommer en till jag behöver hjälp med

gunau skrev:
Ytterligare en jag har svårt att komma på vad det är. Kan någon hjälpa till??? /gunnar

Hej Gunnar!

Jag skulle sätta en slant på att det är en gammal Ormvråk. Detta pga av ljust bröstband och mörkt öga och inte längsstreckat bröst och ljust öga som en ung ormvråk hade haft. Men är inte säker..
 
Ännu en fågelfråga

Detta tror jag är en ormvråk. Kan någon bekräfta detta?
 

Bilagor

  • trolig ormvråk 400.jpg
    trolig ormvråk 400.jpg
    56.9 KB · Visningar: 396
Re: Re: Här kommer en till jag behöver hjälp med

Aquila79 skrev:
Hej Gunnar!

Jag skulle sätta en slant på att det är en gammal Ormvråk. Detta pga av ljust bröstband och mörkt öga och inte längsstreckat bröst och ljust öga som en ung ormvråk hade haft. Men är inte säker..

Ett mörkt öga talar mer för en yngre fågel. Ett faktum som gäller en mängd olika fågelarter. Ytterligare kriterium för att denna vråk torde vara en ungfågel, är den jämna vingbakkanten och i övrigt en fräsch dräkt. En gammal fågel på hösten ruggar och har därför en ganska sliten och skabbig dräkt. Avsaknaden av en tydlig mörk knogfläck talar mer för bivråk än ormvråk. Dessutom är den breda och gråa (ej svarta) ändbandet på stjärten, mer en bivråkskaraktär än ormvråk.

Oscar
 
Kanske inte en vild fågel, men däremot en nog så vild pippi i bland. En Halsbandsparakit vid namnet Kalle som är störd mitt i lunchen av en närgången fotograf... *S*
 

Bilagor

  • dsc_1612.jpg
    dsc_1612.jpg
    20.9 KB · Visningar: 347
Re: Re: Re: Här kommer en till jag behöver hjälp med

Osquar skrev:
Ett mörkt öga talar mer för en yngre fågel. Ett faktum som gäller en mängd olika fågelarter. Ytterligare kriterium för att denna vråk torde vara en ungfågel, är den jämna vingbakkanten och i övrigt en fräsch dräkt. En gammal fågel på hösten ruggar och har därför en ganska sliten och skabbig dräkt. Avsaknaden av en tydlig mörk knogfläck talar mer för bivråk än ormvråk. Dessutom är den breda och gråa (ej svarta) ändbandet på stjärten, mer en bivråkskaraktär än ormvråk.

Oscar

Hej Oscar!

Alltid kul med lite bestämningsdiskusioner.Men unga ormvråkar har ljusa irisar samt längsstreckat bröst om jag inte missminner mig. Tycker denna kompakta vråk med ljust bröstband och mörkt öga är en äldre ormvråk. Skulle inte en bivråk även ha ytterligare bandning längre in på stjärten?

//David
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.