Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mittåt! Helt korrekt om ögonfärgen. Denna mörka individ är knepig utifrån denna enda bild och jag har inte utelämnat möjligheten att det kan vara en ormvråk.

Beträffande eventuella teckningar/streckningar på kroppsundersidan, så är det ganska svårt att se på mörka faser av både orm- och bivråk. Det ytterligare stjärtbandet som bivråken har, borde i och för sig synas här...

Vad jag störde mig lite på var den fräscha dräkten, vilket gamla vråkar normalt inte har på hösten.

Som sagt, detta exemplar på denna enda bild, uppvisar karaktärer för både ung bivråk och gammal ormvråk av mörk fas.

Gunnar:
Har du fler skott på Mr Tricky får du gärna lägga ut dom oxå!

Oscar
 
Osquar skrev:
Mittåt! Helt korrekt om ögonfärgen. Denna mörka individ är knepig utifrån denna enda bild och jag har inte utelämnat möjligheten att det kan vara en ormvråk.

Beträffande eventuella teckningar/streckningar på kroppsundersidan, så är det ganska svårt att se på mörka faser av både orm- och bivråk. Det ytterligare stjärtbandet som bivråken har, borde i och för sig synas här...

Vad jag störde mig lite på var den fräscha dräkten, vilket gamla vråkar normalt inte har på hösten.

Som sagt, detta exemplar på denna enda bild, uppvisar karaktärer för både ung bivråk och gammal ormvråk av mörk fas.

Gunnar:
Har du fler skott på Mr Tricky får du gärna lägga ut dom oxå!

Oscar

Hej igen. Jag tycker dock unga ormvråkar brukar vara ganska så distinkta, som tex den senaste som Gunnar har tagit. Men som du säger kan mörka individer vara lite knepiga... Men ses inte tillstymmelse till längsstreckad buk på den, snarare fint tvärbandad. Kanske det gråa bandet på stjärten kan vara en ljuseffekt, bandet ser mycket mörkare ut på vingbakkanten. Vad det gäller ruggnig och sånt är jag alldeles för grön för att uttala mig om nåt sånt..:) Men som sagt, det hade vart kul att se fler bilder på den!
 
Tyckte att det här var ett rätt kul ögonblick. Det är en nötväcka som anfaller en för mig okänd fågel vid matstället... :eek:)

/Micke
 

Bilagor

  • nötattack.jpg
    nötattack.jpg
    71.9 KB · Visningar: 332
Inga bad-ankor!

Döm om min förvåning när det helt plötsligt stod 4 sångsvanar utanför sovrumsfönstret! Men bästa fotoläget var genom badrumsfönstret stående i badkaret. Vad ska nästa tomtkryss bli?
 

Bilagor

  • pro20061007 084336_01_small.jpg
    pro20061007 084336_01_small.jpg
    94.8 KB · Visningar: 325
Mera fågelfrågor

Är detta möjligen ett gäng gluttasnäppor?
 

Bilagor

  • suspelkta gluttasnäppor 400.jpg
    suspelkta gluttasnäppor 400.jpg
    31.2 KB · Visningar: 269
Tornfalk från dagens fotoutflykt som egentligen var inriktad på Stjärtmesar.. Man vet aldrig vad som dyker upp:).. (Nä, såg inte röken av några stjärtmesar)
 

Bilagor

  • img_5548.jpg
    img_5548.jpg
    57 KB · Visningar: 247
Ser ut som svartsnäppor. //David

Tack för svaret. Tycker det är väldigt svårt att skilja de olika vadarna åt på lite avstånd.
 
Det blir inte så mycket fågelfoto för mig längre. Men jag kunde inte låta bli att försöka fota talgoxarna som det för närvarande är gott om i trädgården. Ställde ut ett tält på lämplig plats, kröp in och hann inte mer än få ut objektivet så var ett par på plats. Men två kort var allt jag hann med, sedan visade de sig inte mer.
 

Bilagor

  • talgoxe.jpg
    talgoxe.jpg
    56.7 KB · Visningar: 352
Men läckert fångat!

Bifogar en flock starar (tror jag) som flyr i panik från lågtflygande hök i Flommens Naturreservat, Falsterbo, Skåne. Fotot taget i söndags.
 

Bilagor

  • foto 049_400.jpg
    foto 049_400.jpg
    47.9 KB · Visningar: 333
Härliga bilder Omar!

Ibland är det svårt att hinna med ;)
"Miss-"lyckat?
 

Bilagor

  • mt9k5881-web-small.jpg
    mt9k5881-web-small.jpg
    67.7 KB · Visningar: 296
Tack så mycket Mikael och Peter! Tycker det är speciellt kul att nu kunna fotografera flygande fåglar, nåt som är ganska svårt med hjälp av digiscoping som jag höll på med innan.

//David
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.