Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lacie 321 eller Eizo CG210?

Produkter
(logga in för att koppla)
geronimo13 skrev:
Hur ser det ut i ditt arbetsrum? :)
Ja, inte många siffor rätt där, men jag skyller på att vi fortfarande är nyinflyttade.
Skönt att ha 40 kvadrat arbetsrum, jag fotograferar produkter och porträtt i samma rum, huvudsakligen med bygglampor och frigolitskivor.

Faktum är att jag inte ligger sömnlös över att bildarbetsytan inte följer ISO-standarden.

Bilagor

• rum.jpg
    rum.jpg
    33.5 KB · Visningar: 268
mipert skrev:
Ja, inte många siffor rätt där, men jag skyller på att vi fortfarande är nyinflyttade.
Skönt att ha 40 kvadrat arbetsyta.

Faktum är att jag inte ligger sömnlös över att arbetsrummet inte följer ISO-standarden.

Aha :) I c

Det är enda belysningen du har?

Vad för skärm?

Höru Pertmann. Hur gör du när du fotografera med en bygglampa eller frigolit?
(efter denna anmärkning så skall det i vara en leende liten gubbe, gärna iförd tomteluva)
Mikael

Jag skruvar loss glödlampan och sätter den i en toalettpappersulle. Det fungerar som optik med en brännvidd av 360 mm.

Sedan bygger jag ihop friggarna till en låda och klistrar alu-folie på insidan (jag gillar lite interna reflexer).

Rullen med lampan sätts i kortänden av friggelådan och i andra änden sätter jag en gammal 8x10"-kassett.

Blir en förvånansvärt bra Camera Obscura som ger bilder helt utan de där störande digitala uppräkningsfenomenen.

mipert skrev:
Jag skruvar loss glödlampan och sätter den i en toalettpappersulle. Det fungerar som optik med en brännvidd av 360 mm.

Sedan bygger jag ihop friggarna till en låda och klistrar alu-folie på insidan (jag gillar lite interna reflexer).

Rullen med lampan sätts i kortänden av friggelådan opch i andra änden sätter jag en gammal 8x10"-kassett.

Blir en förvånansvärt bra Camera Obscura som ger bilder helt utan de där störande digitala uppräkningsfenomenen.

HAHA :)

Kan vi återgå til ltråden :)

Pratatade precis med YFO. Skillnaden på ezion och lacien var att lacien hade lite blåare bakbelysning. Men inget som störde.

För mig är inte extra pengaran eizon kostar värt det så det fick bli en lacie 321 :)

Tur man redan köpt kalibrator som funkar bra med den.

//D.J

Lite väl högt Kelvin, 5500.

Standarden säger 5000 Kelvin och man tillåter en avvikelse av +-300 Kelvin.

Sedan får man naturligtvis ta hänsyn till att själva armaturen färgar ljuset, ofta gulare.

Packade precis upp min eizo 21".
Jag var inne på dell ett tag också men deras skärm verkar vara så avlång, widescreen altså.
Sen var jag inne på en eizo 19"+ en stor billigare skärm. Insåg dock att det bara är massa strul med flera skärmar och det blir nästan lika dyrt som en 21"

Eizon är underbar. Plug and play bara.
Dessutom har den automatisk rotation så det är bara att vrida på skärmen så anpassar sig desktopen. Bra då jag mest jobbar med stående bilder.
Jag hade en lacie skärm 19" med kalibrator som kostade 12000 för några år sen, en stor klump. Sen visar det sig att kalibratorn inte funkar på dom nya skärmarna eller mac osx. Därför, aldrig mera lacie.

Eizon är dyr, javisst. Men alla kolegor har eller vill ha en just nu, så är det. Frågan är dock om det är motiverat om man inte jobbar med bilderna i den mening att dom drar in pengar.

galver skrev:
Packade precis upp min eizo 21".
Jag var inne på dell ett tag också men deras skärm verkar vara så avlång, widescreen altså.
Sen var jag inne på en eizo 19"+ en stor billigare skärm. Insåg dock att det bara är massa strul med flera skärmar och det blir nästan lika dyrt som en 21"

Eizon är underbar. Plug and play bara.
Dessutom har den automatisk rotation så det är bara att vrida på skärmen så anpassar sig desktopen. Bra då jag mest jobbar med stående bilder.
Jag hade en lacie skärm 19" med kalibrator som kostade 12000 för några år sen, en stor klump. Sen visar det sig att kalibratorn inte funkar på dom nya skärmarna eller mac osx. Därför, aldrig mera lacie.

Eizon är dyr, javisst. Men alla kolegor har eller vill ha en just nu, så är det. Frågan är dock om det är motiverat om man inte jobbar med bilderna i den mening att dom drar in pengar.

Kul med din input. Jag valde att gå den lite billigare vägen och ta en lacie 321, dn har fått bra kritk hos de jag kollat som har en jag tror jag kommer bli jättenöjd. Hoppas jag iaf :)

Nu är det bara lysrör som gäller.

Nu när jag sitter här med räkningen undrar jag om jag inte skulle tagit lacien istället........suck
Närå jag är nöjd, än så länge( 2 tim) och jag hoppas allt funkar bra för dig ochså.

galver skrev:
Nu när jag sitter här med räkningen undrar jag om jag inte skulle tagit lacien istället........suck
Närå jag är nöjd, än så länge( 2 tim) och jag hoppas allt funkar bra för dig ochså.

Räkningen tittar du på ett par timmar, skärmen under hundratals. Jag tror att du blir nöjd. Alltid skönt att slippa fundera på om det skulle vara bättre om man satt vid en bättre skärm.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar