Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lacie 321 eller Eizo CG210?

Produkter
(logga in för att koppla)
henrik.f skrev:
Vad är hårdvarukalibrering egentligen?
Och varför är den så mycket bättre att den är en tröskelfråga?
Kan t.ex. den 1One Display, som jag använder, göra denna hårdvarukalibrering? Eller hur funkar det?

Hårdvarukalibrering innebär att du kan ställa in färgtemperatur och ljusstyrka på skärmen, alltså inte med hjälp av mjukvaran. Och visst kan du använda din EyeOne. Det finns ju möjlighet att med hjälp av den kalibratorn ställa in skärmens inställningar.

På Apples CinemaDisplay finns det bara inställningar för ljusstyrka, så den skärmen går inte att hårdvarukalibrera.

Stefan

henrik.f skrev:
Men varför är hårdvarukalibrering så mycket bättre än att mjukprofilera?

För att det år i hårdvaran i skärmen du ställer in färgerna osv. Det är inte något grafikkort som skickar informationen till skärmen. Dvs korrigeringen när bilden visas sker i skärmen.

Rätta mig om jag har fel Stefan.

geronimo13 skrev:

Rätta mig om jag har fel Stefan.

Du har helt rätt. Men man kan utveckla det hela lite. Om du säger att du ställer in skärmen så att du inte behöver göra en profil som påverkar resultatet särdeles mycket så tar du vara på den information som sänds från videokortet på bästa möjliga sätt. Det finns bara 256 nivåer i resp färgkanal. Om du har en profil som tvingas göra kraftiga bearbetningar på bilden kommer du tappa upp mot en 50-60 nivåer, vilket gör det svårt att få en exakt färgbalans. Har du däremot ställt in in skärm från början på de optimala värdena så förlorar du mycket färre valörsteg, efersom profilen inte behöver korrigera bilden så mycket.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar