Annons

Lacie 321 eller Eizo CG210?

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Jag förstår inte - vad skulle YFO uttala sig om. Eller rättare sagt en person på Yfo. berätta gärna
Mikael

Yfo skulle uttala sig om skillnaderna mellan skärmarna eftersom de säljer båda två och antar att deras personal har erfarenhet att testa båda skärmarna jämte varandra. Litar även på yfo att de ge mig proffisionella råd istället för att försöka sälja på mig så dyr produkt som möjligt. Mina tidigare erfarenheter med yfo är väldigt bra och troligen kommer jag basera mitt köp på deras synpunkter.
 
Jag har tittat på båda skärmarna, alltså LaCies och och Eizos. Jag valde Eizo, så för mig är prisskillnaden inte så stor att jag kan acceptera den sämre kvaliteteten på skärmen. Om jag ska bedöma en bild innan jag skriver ut den på ett material som kostar ett par hundra kronor så vill jag ha den bästa överensstämmelsen mellan det jag ser på skärmen och ser på utskriften.

Philips skärmen har jag testat som hastigast. Det finns ett antal skärmar i den klassen som är skapliga, men det är ju stor skillnad mellan skapliga och bra. Beror också vad man ska använda den till. Ska det vara för bilder som ska gå i dagstidningstryck är ju kraven inte så höga som om bilderna ska skrivas ut på en bra skrivare.

Sedan ska man också vara medveten om att skärmar varierar mellan de olika exemplaren. Även bland bra skärmar finns det måndagsex. Det är en anledning att jag alltid testar en ny skärm med den svit av testbilder som jag har på www.profiler.nu/kursdok.html

Stefan
 
Philips 200W6CS 20tum 1680x1050 16ms silver
ger samma upplösning men är betydligt billigare ca 6000:- + moms + att den är testad och rekommenderad av ett flödesproffs och inte av YFO.
Varför betala mycket när du kan få något som är tillräckligt bra till det du antagligen skall använda den till.Vi pratar om nyanser- men dock inte nyanser när det gäller vissa priser
mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Philips 200W6CS 20tum 1680x1050 16ms silver
ger samma upplösning men är betydligt billigare ca 6000:- + moms + att den är testad och rekommenderad av ett flödesproffs och inte av YFO.
Varför betala mycket när du kan få något som är tillräckligt bra till det du antagligen skall använda den till
mikael

Tycker Stefan gav en ganska bra förklaring till varför. Jobbar sällan med bilder till dagstidningar och ställer därför rätt höga krav. Jag har själv testat eizo på mässa och det är det bästa jag sett. Men har hört att lacie fått mkt bra lovord. Båda 2 ska gå att kalibrera hårdvarumässigt vilket är stort plus.

6000+ moms över 3 år är inte stor skillnad inte för ett arbetsredskap jag jobbar mkt framför.
 
Bra - men då skall du ha lika höga krav på dina bilder, rummet, omgivningsljus dvs ha hela arbetsrummet avstämt efter alla konstens regler. Även flöde från skärm till utskrift. Dvs profilerad skrivare mm mm, Annars är det ingen vits att titta på en dyr skärm. Vi talar om nyanser
Samtidigt så finns det faktiskt billigare skärmar som ger tillräckligt bra resultat.Jag har själv sett en kalibrerad Phillips som gav enastående bildresultat och där även omgivningen var avstämd.Betydligt bättre än min Lacie som är "medelbra" och dyrare.
Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Bra - men då skall du ha lika höga krav på dina bilder, rummet, omgivningsljus dvs ha hela arbetsrummet avstämt efter alla konstens regler. Även flöde från skärm till utskrift. Dvs profilerad skrivare mm mm, Annars är det ingen vits att titta på en dyr skärm. Vi talar om nyanser
Samtidigt så finns det faktiskt billigare skärmar som ger tillräckligt bra resultat.Jag har själv sett en kalibrerad Phillips som gav enastående bildresultat och där även omgivningen var avstämd.Betydligt bättre än min Lacie som är "medelbra" och dyrare.
Mikael


Rummet är inte avstämmt ännu men det kommer bli.

Skriver inte ut utan har special profiler ifrån mitt lokala labb.

Kör du med lacie 321?
 
geronimo13 skrev:
Tycker Stefan gav en ganska bra förklaring till varför. Jobbar sällan med bilder till dagstidningar och ställer därför rätt höga krav. Jag har själv testat eizo på mässa och det är det bästa jag sett. Men har hört att lacie fått mkt bra lovord. Båda 2 ska gå att kalibrera hårdvarumässigt vilket är stort plus.

Tycker att det är rätt stor skillnad mellan det jag sett från en Eizo och en LaCie. Skapa en övertoning från svart till vitt och titta på hur jämn och fri från färstick den är. En bra skärm ska visa denna övertoning med lika god separation i skuggorna som i högdagrarna och inte ha färger som vandrar åt olika håll i olika valörsteg.

Sedan kan jag bara instämma i Mikaels kommentarer att om man ska utnyttja skärmen maximalt måste man också titta på faktorerna runt omkring. Grå väggar och ett ljus som inte är för starkt och har samma färgtemperatur som den du kalibrerat skärmen mot.

Stefan
 
stefohl skrev:
Tycker att det är rätt stor skillnad mellan det jag sett från en Eizo och en LaCie. Skapa en övertoning från svart till vitt och titta på hur jämn och fri från färstick den är. En bra skärm ska visa denna övertoning med lika god separation i skuggorna som i högdagrarna och inte ha färger som vandrar åt olika håll i olika valörsteg.

Sedan kan jag bara instämma i Mikaels kommentarer att om man ska utnyttja skärmen maximalt måste man också titta på faktorerna runt omkring. Grå väggar och ett ljus som inte är för starkt och har samma färgtemperatur som den du kalibrerat skärmen mot.

Stefan


Ljusgrå väggar har jag i mitt vardagsrum.Någon som har mer tips på ljus osv? Jag kan skärma av så jag får hyffsat mörkt på dagtid här inne. Men mesta jobbet sker kvällstid.
 
Nej Jag har 3 olika skärmar , en crt Lacie, en Photon LCD 20" samt en wide Sony 24" som kostade 24+moms för några år sedan. Sonyn är den som ger bäst/jämnast resultat men måste kalibreras en gång i veckan.
Rummet är avstämt efter alla konstens regler.
Skrivaren profilerad. (vilket måste göras om varje gång jag byter patroner eller papper)

Så vad jag menar är att om inte hela kedjan hålls vid liv genom ständig övervakning så hjälper det inte med en dyr skärm.
Hälsning
Mikael
 
macrobild skrev:
Nej Jag har 3 olika skärmar , en crt Lacie, en Photon LCD 20" samt en wide Sony 24" som kostade 24+moms för några år sedan. Sonyn är den som ger bäst resultat men måste kalibresras en gång i veckan.
Rummet är avstämt efter alla konstens regler.
Skrivaren profilerad. (vilket måste göras om varje gång jag byter patroner eller papper)

Såvad jag menar är att om inte hela kedjan hålls vid liv genom ständig övervakning så hjälper det inte med en dyr skärm
Mikael

Det förstår jag.

Första steget är ju en skärm. Sen rummet. Några tips där?

Har även tittat på en

Epson Stylus Photo R1800.

Anledningen till att jag ska köpa skärm är att jobben börja trilla in lite mer nu, dvs där jag får bra betalt. Vill därför höja egenkontrollen och min kvalité.
 
Stefans tips är ovärderliga. Extern kalibrator som är bra är ett måste för att profilera din skärm
Det finns även en iso standard hur ett digitalt mörkrum bör se ut.
Mikael
 
geronimo13 skrev:
Hur mäter jag lux? :)
Enklast med kamerans mätare.

Mät mot ett vitt papper så får du 1/4 sekund bl.4 när ljuset har styrkan 32 lux.

Sedan är det bara att räkna ut andra exponeringskombinationer för andra luxtal...

Dubbelt så mycket ljus ger dubbla Lux-värdet.
 
mipert skrev:
Enklast med kamerans mätare.

Mät mot ett vitt papper så får du 1/4 sekund bl.4 när ljuset har styrkan 32 lux.

Sedan är det bara att räkna ut andra exponeringskombinationer för andra luxtal...

Dubbelt så mycket ljus ger dubbla Lux-värdet.

Ah så enkelt :) va bra.

Hur ser det ut i ditt arbetsrum? :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar