Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lacie 321 eller Eizo CG210?

Produkter
(logga in för att koppla)
galver skrev:
Nu när jag sitter här med räkningen undrar jag om jag inte skulle tagit lacien istället........suck
Närå jag är nöjd, än så länge( 2 tim) och jag hoppas allt funkar bra för dig ochså.

Jag tänker tvärtom :) Varför köpte jag inte den bästa, haha. Nä men just nu så har jag inte fotografering som huvudsyssla och då kändes lacien mer korrekt. Jag printar heller inte bilder själv.

Men har funderat på en epson i 6.000 klassen. Men då måste man ordna profiler och sådant

Till stefan: Är det svårt att skapa egna profiler och sådant? Såg att ni säljer via er hemsida, men i början kommer det vara för mkt pengar för min del. Kanske i så fall likabra att strunta i en skrivar och skicka till labb som tidigarE?

geronimo13 skrev:
Ringde lokala lampaffären. DE hade osram lumilux deluxe följes iso 950 5000k och 97 i RA värde. Detta borde räcka?

Det är ett OK lysrör. Om det verkligen kommer upp i 97 är det inte bara OK, utan riktigt bra. Jag har tidigare använt rör från Philips, men det blev steget bättre med mina nuvarande Just-rör.

Stefan

geronimo13 skrev:

Till stefan: Är det svårt att skapa egna profiler och sådant? Såg att ni säljer via er hemsida, men i början kommer det vara för mkt pengar för min del. Kanske i så fall likabra att strunta i en skrivar och skicka till labb som tidigarE?

Ska du har bra profiler kostar utrustningen en hel del. Jag använder ett program som kostar ca 25 tkr och en kalibrator som kostar 15 tkr. Så jag tycker det är bättre att beställa en profilering för några hundralappar.

Skillnaden mellan det resultat som du får med en av de profiler som tillverkaren skickar med och det som du får av en specialgjord profil kan ibland vara mycket liten, ibland gigantiskt stor. Men sedan tycker ju jag det är mycket roligare att skriva ut själv. Skriv ut en bild, kolla hur den ser ut och justera lite och skriv ut en till. Det är så du lär dig att bli en bra digital kopist.

Att lämna till ett labb, det kan jag göra om jag ska ha en massa småbilder, men ska jag göra något som verkligen blir bra, då vill jag själv ha den kontrollen.

Stefan

stefohl skrev:
Ska du har bra profiler kostar utrustningen en hel del. Jag använder ett program som kostar ca 25 tkr och en kalibrator som kostar 15 tkr. Så jag tycker det är bättre att beställa en profilering för några hundralappar.

Skillnaden mellan det resultat som du får med en av de profiler som tillverkaren skickar med och det som du får av en specialgjord profil kan ibland vara mycket liten, ibland gigantiskt stor. Men sedan tycker ju jag det är mycket roligare att skriva ut själv. Skriv ut en bild, kolla hur den ser ut och justera lite och skriv ut en till. Det är så du lär dig att bli en bra digital kopist.

Att lämna till ett labb, det kan jag göra om jag ska ha en massa småbilder, men ska jag göra något som verkligen blir bra, då vill jag själv ha den kontrollen.

Stefan

Det förstår jag.

Hur mkt kan man justera utan dem där fancy verktygen? :)

Grejen är att jag i princip alltid är nöjd med bilderna jag får ifrån labbet.

Men vill kunna skriva ut på lite olika papper osv, samt ha möjligheten att snabbt printa ut en översiktskarta åt kund.

Har beställt lite testbilder ifrån diversere skrivar så får vi se.

geronimo13 skrev:
Det förstår jag.

Hur mkt kan man justera utan dem där fancy verktygen? :)

Grejen är att jag i princip alltid är nöjd med bilderna jag får ifrån labbet.

Men vill kunna skriva ut på lite olika papper osv, samt ha möjligheten att snabbt printa ut en översiktskarta åt kund.

Visst kan du justera, men då blir det dra lite här och så stämmer det inte, dra lite i den spaken och så stämmer det inte o s v. Till slut har du gjort av med mer papper och bläck än de 500 kr som en profil kostar att göra.

Med en bra profil vet du att dina bilder blir korrekt återgivna. Är utskrifterna inte bra beror det på att bilderna inte är bra ;-)

Stefan

stefohl skrev:
Visst kan du justera, men då blir det dra lite här och så stämmer det inte, dra lite i den spaken och så stämmer det inte o s v. Till slut har du gjort av med mer papper och bläck än de 500 kr som en profil kostar att göra.

Med en bra profil vet du att dina bilder blir korrekt återgivna. Är utskrifterna inte bra beror det på att bilderna inte är bra ;-)

Stefan

Aha kostar inte en profil mer än 500:-?

Vad får man för de 500:- då?

Du kan mäta upp papper/skrivare och själv göra dina egna profiler. http://shop.colorvision.ch/product.php?xProd=21&xSec=3

detta kan vara ett alternativ.om man har olika skrivare, byter papper ofta etc.
Precis som med bildskärmar- all utrustning-omgivningsljus-rum kanske ColorVision duger åt det du skall göra

Mikael

PS skall du få det ordentligt gjort så är det bättre att låta ett proffs som Stefan hjälpa dig med din profil.

Senast ändrad:
geronimo13 skrev:
så 500:-/papper

Hur går det till med profilen? Skriver jag ut en bild och skickar till er?

Två A4-utskrifter med de referenskartor som finns på min hemsida.

Och bara för att vara tydlig med prislappen, det är 500 ex moms. Det är ju framförallt yrkesfotografer som köper dessa tjänster.

Stefan

stefohl skrev:
Två A4-utskrifter med de referenskartor som finns på min hemsida.

Och bara för att vara tydlig med prislappen, det är 500 ex moms. Det är ju framförallt yrkesfotografer som köper dessa tjänster.

Stefan

Och då får jag en profil för min skrivar med just det pappret?

Hur går profileringen till.

geronimo13 skrev:
Och då får jag en profil för min skrivar med just det pappret?

Hur går profileringen till.

De kartor du skriver ut innehåller ett antal färgrutor. Jag mäter in dem med en färgmätare, en så kallad spektrofotometer, som kan läsa av vilken färg som respektive ruta innehåller med en mycket stor precision.

Sedan jämför profileringsprogrammet de inmätta färgerna med de förväntade färgerna. En profil skapas som korrigerar bilden så att de färger som återges felaktigt på din skrivare kompenseras.

Slutresultatet beror naturligtvis mycket på vilken skrivare och papper du använder. Men det går att komma mycket nära det ideala resultatet med en skaplig skrivare och ett bra papper.

Stefan

stefohl skrev:
De kartor du skriver ut innehåller ett antal färgrutor. Jag mäter in dem med en färgmätare, en så kallad spektrofotometer, som kan läsa av vilken färg som respektive ruta innehåller med en mycket stor precision.

Sedan jämför profileringsprogrammet de inmätta färgerna med de förväntade färgerna. En profil skapas som korrigerar bilden så att de färger som återges felaktigt på din skrivare kompenseras.

Slutresultatet beror naturligtvis mycket på vilken skrivare och papper du använder. Men det går att komma mycket nära det ideala resultatet med en skaplig skrivare och ett bra papper.

Stefan

Det låter bra, jag återkommer när jag och om jag köper en skrivare :) Tackar för alla svar

Apple-skärmar?

Varför pratar man inte om skärmar från Apple? Är det inget att ha?

Jag tänker på Apple Cinema Display 23" för ca 14000 kr.

Re: Apple-skärmar?

PerFogelberg skrev:
Varför pratar man inte om skärmar från Apple? Är det inget att ha?

Jag tänker på Apple Cinema Display 23" för ca 14000 kr.

Apple skärmarna har inte hårdvarukalibrering. JAg har sett apple jämte en eizon stor skillnad.

PerFogelberg skrev:
Jag pratade med en försäljare som sa att Apple hade hårdvarukalibrering. Där ser man.

Vad var den synliga skillnaden?

Okej då måste jag fått det om bakfoten, lär ju vara med bara mac i så fall och jag kör ps

Eizon visade bilderna bättre. Finare övergångar bättre skuggor osv.

Vad är hårdvarukalibrering egentligen?
Och varför är den så mycket bättre att den är en tröskelfråga?
Kan t.ex. den 1One Display, som jag använder, göra denna hårdvarukalibrering? Eller hur funkar det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar