Annons

Länge leve 5d original

Produkter
(logga in för att koppla)
Gamla 5D sensorn/filtret har mycket riktigt en lite speciell karaktär och jag föredrar den faktiskt i många avseenden just pga detta. Färger i allmänhet och hudtoner i synnerhet är mulliga och lättare (beroende på bildsyfte) att arbeta med. Mark 2 har förvisso en bra punch i färgerna men dom kan upplevas lite för rena på nått sätt. Kanske ett resultat av tekniskt bättre filter och hög-iso prestanda men på bekostnad av "känsla"

I övrigt är förstås Mark 2 överlägsen och färgtoner/balans kan man alltid styra upp. Men jag håller med...det är nått speciellt med gamligen och den behåller jag tills den faller sönder i bitar.

Har också älskat min 5D sedan 2005. Spegeln gav sig för ett tag sedan, men Canon bytte spegelhuset gratis. Annars har den aldrig svikit och visst är den skönare i handen än mk2.

Räkna in en till. Beställde min första digitalkamera en 5D i december 2005 som efter lång väntan kom i februari året efter. Den har senare kompletterats med en till så jag är en glad ägare till två.

Jag har ingen 5D, men önskar jag hade....

Länge leve 5D.....

Jag hör till de som förutom modernare kameror har en 5d av första versionen (om än en av de senast tillverkade) och som tänker behålla den, oavsett nya modeller (som jag iofs också kanske köper). Denna tråd tillägnas vi som tänker behålla denna urmodern för en fullformatskamera inom räckhåll för amatörer prismässigt (även som ny nästan). Jag älskar min, och den jag hade innan av samma modell. Trots mark II som jag också har (som är bättre), så är det ändå något visst med denna och de filer de ger. Tänkte att denna tråd kunde få ge utrymme åt lovprisande.

Mitt hus har gått > 40000 exponeringar men tuffar på fint.
Imponerande lågt brus på ISO 400 -800
som är ganska lätt att filtrera bort om så önskas.
5d + Canon 20-35 L. Mmmm.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto