Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Länge leve 5d original

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har aldrig provat gladpackvarianten, men bor ju vid riddarfjärden så jag kanske ska testa imorgon, tipset kommer ju från överheten här på forumet, haha. Isen ligger ju även där än så länge.

Tack allihop, jag har längtat efter att kunna använda gamla goa objektiv som de var tänkta att användas länge nu.

Om gladpacken är tänkt att användas som vädertätning så har jag lyckats rätt bra med att stoppa kameran i ett par fryspåsar, tejpa igen påsöppningen runt motljusskyddet och göra ett litet hål för okularet och säkra det med okularramen.

Jag kommer aldrig aldrig aldrig sälja min 5D! Har haft den sen..hmm, -06 tror jag. Älskar den lika mycket nu som när den var ny!

Precis som Håkan skriver så är det något med filerna från den som är svårt att sätta fingret på, men snyggt blir det! Jag inbillar mig att bruset är korn-likt, men det är inte bara det.

5D+85/1.2L är min favoritkombination!

Hallå alla 5D diggers !

Jag måste instämma att även jag är mycket nöjd med detta hus.
Den har aldrig svikit mig och ger alltid ett oväntat bra bildresultat.

Som nämts är skärmen inte så bra så det är alltid lite överraskande väl
hemma att överföra bilderna till datorn så är de mycket finare än man trodde under fototuren.

Jag har nu kompletterat med en 7D för teleförlängningen och snabbare fokus och finare skärm och grym sökare och en Leica X1 för de mera diskreta tagningarna och för att vara "beväpnad" även när man inte tänkt fota egentligen.

Men 5D är ändå det hus jag tar med när bildkvaliteten sätts i första rummet, visst jag har också tänkt på
MK2 ang. uppgradering men troligen är 5D mk1 så bra att jag som glad amatör inte behöver byta.

Huset säljs ju idag för runt 6-7000 och jag antar detta måste vara ett kanonköp för folk som vill prova fullformat till ett pris av ett enklare L-objektiv. Personen som köper får oerhört mycket kamera för de pengarna, det är nästan läskigt.

mvh/Dieter

canon 10 d

Jag kommer aldrig aldrig aldrig sälja min 5D! Har haft den sen..hmm, -06 tror jag. Älskar den lika mycket nu som när den var ny!

Precis som Håkan skriver så är det något med filerna från den som är svårt att sätta fingret på, men snyggt blir det! Jag inbillar mig att bruset är korn-likt, men det är inte bara det.

upplever min 10 d på samma vis mer film lik.

Jag gillar din kombo där Bengt !

:)

Jag är helt klart ute efter en 85/1.2 L II för att köra med 5D och även prova med 7D.

Skönt att höra att kombon levererar !!!

Jag slår till !

mvh/Dieter

Jag har också köpt en 5D och älskar den. Det jag är lite orolig för är hur den håller, vad går sönder först? Går det att laga? Och i så fall vad kostar det? Jag köpte den riktigt riktigt billigt men man ser på den att den är använd och köpte den av en yrkesfotograf så är nog rätt ordentligt använd. Det är det ända jag oroar mig över.

Förutom det ni nämnt tidigare så låter den också överlägset bäst :p

Hör väl iofs inte hit men känner igen mig i min suveräna 10D. Såg ingen större anledning att byta upp mig förrän 5D2 dök upp. 10D har helt underbar form o ergonomi och bilderna från den blir fantastiska. Nä, uppgraderingar är klart överskattade :)

Precis som Håkan skriver så är det något med filerna från den som är svårt att sätta fingret på, men snyggt blir det! Jag inbillar mig att bruset är korn-likt, men det är inte bara det.!

Håller med om att bilderna ser väldigt naturliga ut. På 5D Mark II kan en liten onaturlig och utsmetande effekt uppstå när brusreduceringen jobbar. Men jag gillar inte bandningen som uppstår vid ISO 3200, så max 1600 för mig.

Jag har också köpt en 5D och älskar den. Det jag är lite orolig för är hur den håller, vad går sönder först? Går det att laga? Och i så fall vad kostar det? Jag köpte den riktigt riktigt billigt men man ser på den att den är använd och köpte den av en yrkesfotograf så är nog rätt ordentligt använd. Det är det ända jag oroar mig över.

Förutom spräckta LCD-glas (billigt att byta) så är det spegel och slutare som ger upp först.

Jag bytte på min 5D Mark II som har samma spegel och slutare. Det kostade fem tusen. Canon påstod att jag fått skräp i slutaren som pajjade den. Men när felen fortsatte var de inte riktigt säkert att det var felet så jag fick en nästan ny kamera i utbyte.

Min 5D mark I har jag använt intensivt i 5,5 år och den är rejält sliten, men den tickar på. Den dagen slutaren/spegeln pajjar så får kameran bli bokstöd.

Förutom spräckta LCD-glas (billigt att byta) så är det spegel och slutare som ger upp först.

Jag bytte på min 5D Mark II som har samma spegel och slutare. Det kostade fem tusen. Canon påstod att jag fått skräp i slutaren som pajjade den. Men när felen fortsatte var de inte riktigt säkert att det var felet så jag fick en nästan ny kamera i utbyte.

Min 5D mark I har jag använt intensivt i 5,5 år och den är rejält sliten, men den tickar på. Den dagen slutaren/spegeln pajjar så får kameran bli bokstöd.

Ojdå jäklar! Jag hoppas verkligen den inte går sönder. Min kamerabudget ligger redan mycket högre än vad jag egentligen har råd med. Jag som är helt såld på FF hoppas den håller ett bra tag till annars blir det riktigt jobbigt. En jävligt dum fråga kanske men om man är lite händig, hur svårt är det att få tag på reservdelar och byta den själv?

Bilder kan ju inte vara fel i den här tråden. Här är min nya gamla 5D och mitt nyrakade fisköga.

Bilagor

• IMG_4527p400.jpg
    IMG_4527p400.jpg
    14.6 KB · Visningar: 608
Jag håller på att fixa bilder från dagens fotografering med en gladpak-inlindad 5D.

Bilagor

• MF110312-Isracing-_MG_5643.jpg
    MF110312-Isracing-_MG_5643.jpg
    69.4 KB · Visningar: 611
  • MF110312-Isracing-_19C3145.jpg
    MF110312-Isracing-_19C3145.jpg
    52.3 KB · Visningar: 610
Har min mk II inlämnad och får hålla tillgodo med min original 5d, vilken underbar kamera det ändå är, inte plåtat med den sen i våras, men woow vilka filer den ger. Kört lite med min 550d med 15-85 men det går ju bara inte ens att jämföra, skillnaden i filer är gigantisk vad gäller kvalitet, ändå tycker jag att 18-miljonersensorn i 550d är underbar för att vara crop.

Har nu ägt min 5d i snart 3 veckor. Köpte den för 5500 kr och den är värd vartenda öre! Blev så taggad efter bytet från 400d så det fick bli ett nytt objektiv (24-105 L) också. Är nu en snäppet lyckligare människa som ständigt går runt med kameran i högsta hugg!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto