Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Länge leve 5d original

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag hör till de som förutom modernare kameror har en 5d av första versionen (om än en av de senast tillverkade) och som tänker behålla den, oavsett nya modeller (som jag iofs också kanske köper). Denna tråd tillägnas vi som tänker behålla denna urmodern för en fullformatskamera inom räckhåll för amatörer prismässigt (även som ny nästan). Jag älskar min, och den jag hade innan av samma modell. Trots mark II som jag också har (som är bättre), så är det ändå något visst med denna och de filer de ger. Tänkte att denna tråd kunde få ge utrymme åt lovprisande.

Den sålde jag när jag köpte 5d Mk II, men insåg sen att jag saknade den gamla så mycket, så jag köpte en av de sista som demo från fotokungen för drygt ett år sedan, ångrar jag inte.

Är det stor skillnad i filerna? Tycker mig ha läst detta lite varstans. Är iofs helnöjd med mina Mark2:eek:r men jag blir nyfiken på "klassikern" och vari skillnaden ligger...

Är det stor skillnad i filerna? Tycker mig ha läst detta lite varstans. Är iofs helnöjd med mina Mark2:eek:r men jag blir nyfiken på "klassikern" och vari skillnaden ligger...

Den nya är ju bättre, utan konkurrens, men det är något i filerna från den gamla, vad gäller färger och dynamik, som gör att man i vart fall inbillar sig att det är från den gamla varianten och att det bara är så dj-a bra.

Jag har bestämt mig för att inte sälja min gamla 5D trots att jag har både 1D mark IV och 5D mark II. Hade den varit i bättre skick hade det nog kliat i fingrarna att byta den mot ett objektiv. Jag har den när någon av mina andra hus är på service, när jag behöver två fr-hus eller vid riktigt tuffa förhållanden.

5D är en kamera som klarat åldern väl. Bildkvaliteten är tillräcklig för de flesta sammanhang och kameran är utan kompromisser. Det är bara skärmen som jag tycker är lite för dålig nu när jag vant mig vid bättre. Konstigt nog tyckte jag att skärmen var hur bra som helst när den var ny. ;)

Härligt positiv tråd! Jag har faktiskt två stycken. Köpte den första för snart tre år sen och en till 2009 för jag fick den så billigt. Den är från första tillverkningsåret men funkar helt perfekt. Har faktiskt inget sug alls att uppgradera, utan behåller nog dessa tills en eller båda slutar fungera.

Hoppas lite att det vid det laget finnas att köpa ett lite mindre hus med FF-sensor (nej, Leica har jag inte råd med, och så vill jag ha tillgång till AF :)).

5D med 35L är min absoluta favoritkombination och det har det varit i snart tre år.

Den nya är ju bättre, utan konkurrens, men det är något i filerna från den gamla, vad gäller färger och dynamik, som gör att man i vart fall inbillar sig att det är från den gamla varianten och att det bara är så dj-a bra.

Jo jag känner igen detta, men har inte jobbat med den själv. Det är ju en annan sensor och filter så det borde ju ge en lite annorlunda karaktär.

Intressant om det gick att visa exempelbilder, typ ett och samma porträtt med båda kamerorna.

Oj, gick de att köpa nya så sent, det hade jag ingen aning om. Får man undra vad de kostade då? :)

Fotokungen hade s k demoex, dvs sånt från Canon som kanske hade lite trasig kartong, återlämnad för något av någon anledning. De såldes med full garanti och min tycktes vara helt ny. Jag gav 8995 kr och någon månad senare hade de en för 9995 kr. Jag köpte min i januari 2010. Serienummer som började på 303, dvs bland de sista som tillverkades.

Köpte en 5D Classic i jan och bytte system i och med den, är helt såld, känslan i bilderna är så skön.

Idag köpte jag en 5D. Min gamla 20D kommer få leva vidare i sällskap med den. Så, jag välkomnar mig själv härmed till länge leve 5D-klubben!

Senast ändrad:
Fotokungen hade s k demoex, dvs sånt från Canon som kanske hade lite trasig kartong, återlämnad för något av någon anledning. De såldes med full garanti och min tycktes vara helt ny. Jag gav 8995 kr och någon månad senare hade de en för 9995 kr. Jag köpte min i januari 2010. Serienummer som började på 303, dvs bland de sista som tillverkades.

Det hade varit ett fynd idag också, kul att höra :)

Välkommen Jesper. Det borde vara förbjudet att sälja sin 5d, tänk vad våra skulle bli värdefulla då också, förutom bruksvärdet.

Nu är min 5D nedstoppad i fotoryggan tillsammans med gladpack och 10 meter utlösarkabel. Här ska plåtas isracing i helgen.

ANNONS