Annons

Lägga upp pappas bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nemesis

Aktiv medlem
Jo, jag vet att det står i reglerna att man inte får lägga upp andra fotografers bilder. Men nu är det så att jag fick en låda med farsans gamla s/v rullar från 50-talet och han har ingen möjlighet att lägga upp några bilder här.

Så frågan är blir man utesluten om man skapar ett album för farsans bilder och mycket tydligt skriver vad och varför?

Själv tycker jag att det kan vara kul att jämföra far / son när det gäller bilder.

Har inte kollat igenom allt än och vet inte riktigt hur mycket det är men skulle vilja ha en liten diskussion om ämnet.

Nemesis skrev:
Jo, jag vet att det står i reglerna att man inte får lägga upp andra fotografers bilder. Men nu är det så att jag fick en låda med farsans gamla s/v rullar från 50-talet och han har ingen möjlighet att lägga upp några bilder här.

Så frågan är blir man utesluten om man skapar ett album för farsans bilder och mycket tydligt skriver vad och varför?

Själv tycker jag att det kan vara kul att jämföra far / son när det gäller bilder.

Har inte kollat igenom allt än och vet inte riktigt hur mycket det är men skulle vilja ha en liten diskussion om ämnet.

Har för mig att jag läste en tråd om just detta för några månader sen. Pröva att söka i forumet (lite till, om du redan gjort det ;)).

Jag tycker det vore helt okej, åtminstone om det klart framgår vem som tagit bilderna. Men konstigt nog var flera i den gamla tråden negativa till det (om jag minns rätt). Jag vet inte vad själva fotosidancheferna tycker.

varför inte göra en användare för din far då?
Att sedan du fysiskt lägger ut dom spelar väl ingen roll sålänge du har hans tillåtelse.

Jag antar att anledningen till att du inte bör lägga ut hans bilder under din användare är att då får du copyright beteckningen på hans bilder.. antar detta är problemet. För det finns inga regler att du inte får publicera hans bilder generellt sålänge du har hans tillåtelse.

Kalle_B skrev:
antar detta är problemet. För det finns inga regler att du inte får publicera hans bilder generellt sålänge du har hans tillåtelse.
Jag antar att det handlar om fotosidans syfte. Att ladda upp bilder man vill ha kritik på för att kunna utvecklas och bli en bättre fotograf typ..

Skulle gärna kolla gamla bilder, men föredrar att kolla på andra hemsidor om det mest handlar om att visa upp. Om jag skulle vilja bli jämförd med min far skulle jag byggt en sida till hans bilder (han lever inte och kan därmed inte publicera själv) och sedan länkat den i profilen här kanske..

Det finns ett liknande förslag:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=39984

Att lägga upp vilka gamla bilder som helst går ju inte, men att få lägga in en förälders bild är ju tänkbart - högst troligt att man har tillåtelse. Och mallen för den poolen behöver då inte ens ha "Copyright"-texten. Men vi kanske skall fortsätta den diskussionen i tråden ovan istället.

Har försökt att söka men inte hittat något, inte helt lätt att veta vad man skall söka på... Hittade nån gammal tråd om andras bilder generellt...

Men jag tackar för alla kommentarer, dom har fått mig på andra tankar.

Jag kommer troligen att lägga pappas bilder på en egen del av min kommande webbsite. Såvida jag inte hittar nån gammal bild av Göteborg och gör en då-nu komposition...

Verkade inte som det blev något historisk pool, kan inte hitta någon i alla fall.

En ytterligare ide kan ju vara att genomföra en riktig utställning där du ger din pappa ett utrymme också?

Jag kommer ha en samutställning med min avlidna morfar sommaren 2006. Den planeringen om att visa verk tillsammans började iof under hans livstid, men är lika genomförbar nu (fast hans verk är inte är till salu utan endast med för visning då..)
Välkommen att kolla:) och tjoa gärna om du genomför något själv på web, irl eller både och..

Christer; jag såg den länken (tack!) men det verkar som den diskussionen tog slut i sommras och det verkar inte som det finns någon "tidsdokument" pool eller någon "No Words" tråd heller...? Eller har jag missat något?

Lotta: Ingen dum idé med en samutställning, men jag får kolla vad lådan inehåller först :)

Har läst tråden Christer länkade till och idén är klart intressant att ha en pool typ "Tidsdokument".

Min far var ivrig amatörfotgraf och jag har hittat massor av bilder och negativ från bla. krigsåren när de låg i beredskap.

Synd bara att min gamla scanner inte funkar ihop med nuvarande version av pc/windows :-(

Dual-boot?

Har själv skaffat en Olympus ES-10 som tydligen var svårsåld då den inte hade drivrutiner till WinXP. Har inte fått igång den än men antingen en äldre maskin eller dualboot blir nog lösningen...

Jag sitter fortfarande med windows-me vilket inte lirar ihop med min flatbädds-skanner Relisys Scorpio Pro-5 som jag hade när jag körde w-95. Finns inte drivisar att uppbringa på nätet. Funderar på filmskanner Minolta dual-IV som verka behändig och fått bra betyg. Tyvärr kan man inte skanna papperskopior med den, men jag tror att jag har kvar alla sv/v negativ. Dessutom har jag en mängd dia också.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto