Annons

lägg ihop bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu arbetar jag i min gamla Photoshop (CS) fortfarande men jag antar att det inte kan vara någon större skillnad.

Om du har båda bilderna öppna samtidigt:
1. Öka arbetsytan på bredden till lite mer än det dubbla på bild 1
Image>Canvas size heter det i min PS. Bild>Arbetsyta kanske det heter på svenska.

2. Sen är det bara att dra över bild 2 (från lagerpaletten) till den fria ytan på bild 1, man kan naturligtvis också kopiera bild 2 plus klistra in i bild 1.
Med pekverktyget markerat i verktygspaletten (move tool) kan du sedan flytta bilden i höjd och sidled.

Jag hoppar in för Bernt här och försöker besvara din fråga.
Har ej Elements själv så jag vet inte om det är likadant som i storebror. Men där väljer man helt enkelt att öppna en bild, sen väljer man öppna en till. Då har man två bilder öppna i samma programfönster. Man startar alltså INTE programmet två gånger.
OM detta inte funkar i elements, om man bara kan jobba med en bild åt gången, så borde det gå att öppna den ena bilden, markera hela den (ctrl+A i windows), kopiera (ctrl+C), och stänga utan att spara. Därefter öppnar man nästa bild och förstorar arbetsytan (canvas) enligt Bernts anvisning. När det är gjort kopierar man in den andra bilden från datorns kopieringsminne (ctrl+V).
Hoppas det funkar.
/Jerry.

Exakt...
Det är lättast (nästan nödvändigt) att du har båda bilderna du vill arbeta med öppna samtidigt samt att dom är någotsånär i samma storlek.
Jerry har (redan) gett svar på det mesta....

det som händer är bara att den andra bilden kommer upp i rutan, men dom läggs inte brevid varandra!

Robot skrev:
det som händer är bara att den andra bilden kommer upp i rutan, men dom läggs inte brevid varandra!

Med "rutan" antar jag att du menar att bägge bilderna ligger i samma arbetsfönster. Alltså du har elements öppnat i ett fönster - och i det ligger ett öppet fönster med bägge dina bilder i. Om det är så borde bilderna ligga i var sitt lager. Kolla i lagerpaletten att lagret med bilden du vill flytta är markerat. (Det borde det vara om du inte gjort nåt annat sen du kopierade i bilden över den andra.) Ta då pekverktyget, klicka och dra bilden dit du vill ha den i relation till den första.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar