Falumas
Aktiv medlem
Tillräckligt många är ju nöjda med klickreglagen för att det ska gå att sälja kameror utan analoga kontroller.
Så är det med största sannolikhet.
/Karl
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tillräckligt många är ju nöjda med klickreglagen för att det ska gå att sälja kameror utan analoga kontroller.
Jag har bländarring på flera av mina objektiv, mekanisk, och ja, det är bättre än att kontrollera den med hjulet. Ochså tilt kan jag kontrollera med ett vred runt adaptern. Det fungerar mycket bra.
Och jag har ingen orsak att skaffa en ny kamera nu, och det finns ändå inte någon som passar annat än OMD eller NEX 7, och det lär dröja så länge innan jag kan gradera upp att det troligen hinner komma bättre till dess. Men att få väl fungerande analoga kontrollorgan till dess är nog bara något att drömma om. Pöbeln är ju nöjd med klickreglagen.
Jag har också många objektiv med bländarring, men föredrar att använda kameran för att kontrollera bländaren.
Har även många objektiv med bländarring där jag måste använda bländarringen, och det fungerar bra det med, men är inte lika smidigt i mitt tycke.
Hade jag haft en kamera med bara en ratt för inställning av exponering hade jag troligtvis föredragit att använda bländarringen, men såna kameror är gräsliga att använda, så jag ser ingen anledning att äga en sådan.
Men att få väl fungerande analoga kontrollorgan till dess är nog bara något att drömma om. Tillräckligt många är ju nöjda med klickreglagen för att det ska gå att sälja kameror utan analoga kontroller.
Om en digital kamera är en som använder digital elektronik för att registrera bilden borde i konsekvensens namn en analog dito använda analog elektronik. Men det gör den inte, så de kamerorna är kemiska, om man nu ska referera till hur bilden registreras.(en kamera som använder film, för er som inte accepterar begreppet analog kamera om sådana)
Jo, det var mer konsekvent förr, eller nä.
De finns 2 situationer jag inte använder mig av bländarprioritet!
När jag fotar konserter och när jag fotar i studio, då körs det hekt manuellt. Annars är det ALLTID bländarprioritet som gäller
Enda gången jag står på din sida är när det gäller volymkontrollen på en förstärkare som inte är av D-klass. Där skall det vara en fet vridresistor som skall styras med servo när man använder fjärrkontrollen.
Och den ska gå till 11.
Det handlar inte om några snäpp, utan det är precis som med klockan. Om du vill ställa visaren mot fem, så struntar du fullstänigt i siffrorna 12, 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 och 11. Du ställer visaren till ett läge, som den pekar emot, i det fallet en vinkel, men så är det med analoga kontroller, de har lägen som man ställer emot. Hos de digiotiska reglagen finns inga bestämda lägen, och man kan inte "vrida" dem till ett visst värde. Det är en himmelsvid skillnad, och jag tycker att alla de fåntrattar som försöker övertyga mig om att det skulle vara bättre att inte veta vad man gör, kunde fundera lite grann över om jag inte i alla fall har orsak att beklaga att det som faktiskt var bättre förr har tagits bort.
Kameror med rullhjul, måste man antingen veta eller kolla var man är, köra på känn tex tre steg eller hålla örnkoll på siffrorna så man får sin 1/125s.
Jag känner inte att det är så ansträngande att hålla koll på exempelvis slutartiderna. Vill jag förlänga tiden från exempelvis 1/500-del så är det ju inte så att slutartiderna kommer helt slumpmässigt blandade vid en vridning på ratten.
Stryk, "örn", jag överdrev en aning.
60,125, 250, 500 osv ser väldigt olika ut, man behöver inte kolla så noga.
Men jag förstår ändå vad han är efter.
Jag förstår också tanken. I min bil kan jag bara justera volymen på stereon med en vippa på ratten, och det går betydligt långsammare än med en ratt. Jag tycker däremot inte det spelar någon roll om ratten har fasta lägen eller inte, och de flesta kamerorna nu för tiden har ju rattar och inte vippor eller knappar för att justera bländare och slutartid.
På min D3 brukar jag använda bländarringen på objektiven (i den mån det finns en sådan), mest av gammal vana.
Om en digital kamera är en som använder digital elektronik för att registrera bilden borde i konsekvensens namn en analog dito använda analog elektronik.
För övrigt är en ratt med märkningar för 1, 2, 4, 8 ... 500 och 1000 inte heller analog. Något som är analogt ska vara kontinuerligt variabelt.
Jag förstår också tanken. I min bil kan jag bara justera volymen på stereon med en vippa på ratten, och det går betydligt långsammare än med en ratt. Jag tycker däremot inte det spelar någon roll om ratten har fasta lägen eller inte, och de flesta kamerorna nu för tiden har ju rattar och inte vippor eller knappar för att justera bländare och slutartid.
På min D3 brukar jag använda bländarringen på objektiven (i den mån det finns en sådan), mest av gammal vana.
...alltså ha diskreta lägen. Skillnaden mot motsvarande digitala är att den digitala representeras med siffror i heltalsvärden,...
Ett vanligt missförstånd. Ett digitalt, diskret värde kan mycket väl ha decimaler.
1.1 = 1.5
1.11 = 1.75
1.111 = osv