Det jag på senare tid har tagit skulle ha hjälpts upp mycket om kameran hade haft möjligheten att rendera det dynamiska omfånget bra vid högt ISO. Brus har aldrig bekymrat mig, men dynamiskt omfång är en viktigare faktor, och därför går jag egentligen aldrig högre än ISO 800 på mina bilder av ormarna. Tiderna blir ändå ner emot väldigt långa, som värst i närheten av 1/10 sekund, men ofta omkring 1/60, och att höja ISO är inte vägen att få bilderna bra. Det gäller mer att kunna trycka av i ett mer stilla ögonblick, och hittills har jag inte lyckats få någon riktigt bra bild av ögonblicket då en orm fångar en fisk. Den rör sig helt enkelt för fort, och det skulle behövas en slutartid på åtminstone 1/250, men helst ännu kortare. Det skulle betyda minst ISO 3200, och det ger inte acceptabel bildkvalité med min kamera.
Så jag antar att man alltid måste leva med begränsningarna i utrustningen, oavsett om man faktiskt har bättre grejer eller som jag måste nöja mig med något jag har råd med och som är en vettig kompromiss av alla faktorer som måste vägas samman för att bestämma sig för vad man ska ha.
Det skulle knappast göra någon skillnad att använda slutartidsval. Gränsen för utrustningens prestation är ju ändå samma. Så jag tror inte att "populariteten" hos läget A, bländarförval, beror på att det skulle vara "bäst", utan snarare på att det är det som fungerar enklast med många kameror. Om kamerans ISO utan större förlust skulle kunna dras upp till 6400, skulle det säkert fungera lika bra att använda en fast tid, eller kanske ställa gränsen för tid om man använder P om det finns en sån finess på någon kamera.
Jag använder läget A, med kompensation, för att det ger mig välexponerade bilder. ISO väljer jag själv efter förhållandena. Om det är ganska mörkt ställer jag in 800 fär att få kort slutartid, men jag godtar att tiderna ofta blir längre än vad jag skulle föredra, helt enkelt av praktiska skäl. Några av de bättre bilderna jag har fått är tagna med väldigt lång slutartid.
Jag lyckades faktiskt fånga en orm med 1/80 i ögonblicket då den fångade en fisk som den just hade tappat, men det hänger så klart också på tur. Tur och tålamod. Det blir en del oskarpa bilder också när man tvingas till slutartider som är så långa med 200 mm brännvidd på µ4/3. (Ormbilden är också rätt mycket beskuren, så det svarar mot ungefär en meters brännvidd på småbild; stabilisering är bra.)
Hursomhelst har kameran pajat nu, och nästa blir antagligen lite bättre på en del sätt.