Fogel70
Aktiv medlem
Och precis det behöver man alltså inte göra. Läs ett par gånger till, så kanske du förstår - eller kanske inte. Det hänger på viljan också. Jag har samma skalor i sökaren som på reglagen, så jag kan lika gärna göra det i sökaren som utanför. Det gör absolut ingen skillnad, och jag behöver inte lyfta ögat från sökaren om det nu är den jag för tillfället tittar i när jag ska göra inställningen.
Det verkar som om det är mycket svårt att fatta för en del, medan vi som har lite mer rörliga händer har mycket lätt för att fatta olika grepp.
Då förstår jag absolut inte vad som skiljer mellan de olika typer av reglagen, man lär sig snabbt hur mycket man behöver vrida mellan två olika lägen, oavsett typ av reglage, och man bekräftar i sökaren att man valt det man vill ha.
Den övre displayen används för att bekräfta vald inställning när man inte tittar i sökaren.
Visst, ska man tex ändra slutartid från 1/8000s till 30s så kan det krävas några omtag, men det gäller båda typerna av reglage. Dock brukar inte kameror med fast slutartidsvred ha alla slutartider valbara manuellt på ratten, så det kan behövas justering via fler reglage om man tex vill ställa in slutartiden i mindre än hela steg.
Jag tror inte mina händer skiljer sig från de flesta andra, men att tex ändra bländare samtidigt som man zoomar blir svårare med bländarring än om man använder högerhanden till justering av bländare.