Annons

Läge på kameran, alltid manuellt????

Produkter
(logga in för att koppla)
På 5D Mark 3 finns faktiskt möjligheten att kompensera exponeringen i M-läget, en helt superb funktion.

Kräver att man tilldelar "Set" knappen funktionen att ändra ISO i fotograferingsläget (den används ändå inte till något vettigt då), därefter kan man ändra ISO genom att hålla Set-knappen intryckt och samtidigt rulla på inmatningshjulet. Termometerskalan visar i detta läge vald exponeringskompensation.

Nackdelen är att kameran övergår till det valda ISO-värdet i fortsättningen, varför man behöver komma ihåg att återaktivera Auto-ISO när man ändrar fotograferingssituation.

Tack vare detta har M-läget med Auto-ISO aktiverat blivit mitt standardläge, för en Canonanvändare är det inget mindre än en revolution (Auto-ISO har varit oanvändbart på mina tidigare Canon-hus).

För mig låter det ändå inte speciellt revolutionerande. Jag tolkar dig som att vid varje givet fototillfälle så ställer du bara ett högre/lägre ISO-tal? Det kan man ju redan. vad är nytt? Eller är det kompensering av ISO-talet du menar, Auto-ISO plus/minus ett värde?

i huvudsak manuellt

Utsnittet sköter jag manuellt
Perspektivet likaså
Ögonblicket jag väljer att öppna slutaren hanteras manuellt även den.

Ljuskänsklighet väljer jag manuellt

Fokuspunkt väljer jag manuellt
Fokuseringen sköter jag halvmanuellt (Servo/Continous focus med tummen)

Exponeringen sköter jag också halvmanuellt:
- oftast använder jag bländarprioritet, vilket innebär att jag ställer bländaren manuellt, men låter kameran välja lämplig exponeringstid.
- exponeringskompensationen ställer jag in manuellt
- ibland använder jag tidsförval, vilket innebär att jag ställer in slutartiden manuelt, men låter kameran välja bländare
- även då stälelr jag in exponeringskompensation manuellt.

Så i huvudsak manuellt, skulle jag säga, även om jag tar hjälp av automatiken för att göra vissa moment lite snabbare.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar