drjoshua
Aktiv medlem
På 5D Mark 3 finns faktiskt möjligheten att kompensera exponeringen i M-läget, en helt superb funktion.
Kräver att man tilldelar "Set" knappen funktionen att ändra ISO i fotograferingsläget (den används ändå inte till något vettigt då), därefter kan man ändra ISO genom att hålla Set-knappen intryckt och samtidigt rulla på inmatningshjulet. Termometerskalan visar i detta läge vald exponeringskompensation.
Nackdelen är att kameran övergår till det valda ISO-värdet i fortsättningen, varför man behöver komma ihåg att återaktivera Auto-ISO när man ändrar fotograferingssituation.
Tack vare detta har M-läget med Auto-ISO aktiverat blivit mitt standardläge, för en Canonanvändare är det inget mindre än en revolution (Auto-ISO har varit oanvändbart på mina tidigare Canon-hus).
För mig låter det ändå inte speciellt revolutionerande. Jag tolkar dig som att vid varje givet fototillfälle så ställer du bara ett högre/lägre ISO-tal? Det kan man ju redan. vad är nytt? Eller är det kompensering av ISO-talet du menar, Auto-ISO plus/minus ett värde?