Stor mängd, hurså?
Det klagas också över den ”stora mängden bilder” här på Fotosidan och görs jämförelser med hur det var tidigare. Det är ganska självklart att medierna har genomgått en stor förändring de senaste åren. Informationsflödet, ”meddelandepaketen” som finns tillgängliga ökar i både mängd och omfattning oavbrutet. Skall vi sätta stopp för det för att enstaka individer inte hinner/orkar ta del av allt som påbjuds? Jag tycker att det är upp till var och en att göra sina prioriteringar och selektera hårt efter sina intresse och tycke.
Fotosidan är ett medie som i grova drag kan jämföras med en dagstidning, radio- eller TV-station. Varje bild upplagd på fotosidan är ett ”meddelande” i syfte att informera om något, förmedla vissa känslor eller underhålla rent estetiskt. Varje bild kan jämföras med en artikel, programinslag, film, etc. Du som individ gör ditt val och abonnerar på en tidning, lyssnar på radio eller ser på en TV-station som någorlunda motsvarar dina intressen och behov. Frågan är nu om du har ambitionen att läsa varje artikel som står i den tidning du abonnerar på och titta på samtliga de program som sänds på den TV-station du föredrar. Eller är det så att du gör en selektion. Vad är det som hindrar att du gör samma sak med innehållet på fotosidan.
Det nämns här också som en nackdel att fotosidan numera har ca 70- 80 000 medlemmar. Jag skulle istället vilja säga HURRA och all heder åt fotosidans skapare (som för att inte missförstås, jag känner inte dom alls) för att de har satt igång en folkrörelse. Tänk på att om även bara en liten, liten bråkdel av medlemmarna utvecklar sitt fotograferande genom kommunikationen här på fotosidan då har fotointresset och fotografin i Sverige tagit ett stort steg framåt. Är inte detta något som bör glädja en gediget fotointresserad som överskrider sitt egenintresse.