ntz
Aktiv medlem
Re: Alla lika alla olika
Jag håller med dig Lennart och tack för att du har fört fram mycket värdefulla synpunkter på ett lättförståeligt och strukturerat sätt.
Problemet ligger inte i mängden av upplagda bilder eller bildernas "kvalité" utan vad som händer efter att bilderna har laddats upp. Har sett allt för många bilder som enligt mitt tycke varit fantastiska både tekniskt och estetiskt, uppladdade av fotografer som definierar sig själv som nybörjare, amatörer eller proffs, som ytterst få har tittat på och ingen har kommenterat. Har naturligtvis också sett det motsatta. Har också ofta sett ytterligheter i sättet att kommentera typ: Fint bild, betyg 5. Du är ute och cyklar, bort härifrån, det här är för Hård kritik bilder.
Återigen, finns det något problem så rör det sig om vad som händer med bilderna efter att de blivit uppladdade. Att det handlar om kommentarerna. Uteblivna, sakliga, förnedrande, intetsägande, pedagogiska, arroganta, ödmjuka, konstruktiva etc, etc.
KOMMENTERA MERA OCH HÅLL DEBATTEN IGÅNG
Photocon skrev:
Antar att de flesta sänder in sina bilder just för att de tycker att bilderna är bra och sedan sitter vi här och dömer vad som är bra och dåligt. Smaken är som den kroppsdelen som ligger nedanför svanskotan och ovanför låren. Alltså både delad och personlig.
Har inte sett någon bra definition på bra resp dålig ännu. Däremot har jag sett många bilder från "proffs" där jag personligen tyckt bilden varit ganska kass och bilder av nybörjare som varit lysande i idé och komposition. Det bygger ju på personlig smak. Och själv har jag sänt in bilder jag tyckt varit klockrena i sitt bildspråk och fått uppskattning resp raka motsatsen för samma bild. Återigen personlig smak som styr. Och det tycker jag är bra för annars riskerar vi en likriktning som hämmar kreativiten.
Tror därför inte på någon begränsning i poolerna, däremot håller jag med om att visst ifrågasättande från sig sig själv bör ske innan man lägger in en bild i en kritikpool.
Och jag tror att alla skulle vinna på att i textrutan förklara lite vad man menat med bilden och tillfoga några andra uppgifter, istället för att lämna den blank.
Sedan har jag pratat med en del nybörjare som faktiskt inte vågar sända in bilder p g a en viss "åsiktselitism".
I slutänden tror jag att tesen "lev och låt leva" bör råda. Det kanske låter naivt, men jag tror verkligen på att det då sker en utveckling hos såväl nybörjaren som den mr vane fotografen. Slutligen är ju många bildkommentarer så jäkla dåliga. Typ: "Kanonbild, gillar den verkligen!"
Ingen motivering varför. Eller likadant tvärtom: "Nej, jag gillar inte den här bilden" Också utan motivering.
Och slutligen är otroligt många så dåliga på att besvara en kommentar. Har ff tjogtals bilder jag kommenterat utan att få svar på kommentaren från fotografen. och då har jag lämnat både ris och ros efter mitt personliga tycke. Hålls inte dialogen igång så lär vi inte av varandra och därmed blir det en självuppfyllande profetia att man till sist slutar kommentera bilder.
Allmän uppryckning alltså, efterlyser jag hos de som känner sig träffade. Men diskussionen "bra" eller dålig" tror jag inte går att föra då det inte finns någon klar definition.
Jag håller med dig Lennart och tack för att du har fört fram mycket värdefulla synpunkter på ett lättförståeligt och strukturerat sätt.
Problemet ligger inte i mängden av upplagda bilder eller bildernas "kvalité" utan vad som händer efter att bilderna har laddats upp. Har sett allt för många bilder som enligt mitt tycke varit fantastiska både tekniskt och estetiskt, uppladdade av fotografer som definierar sig själv som nybörjare, amatörer eller proffs, som ytterst få har tittat på och ingen har kommenterat. Har naturligtvis också sett det motsatta. Har också ofta sett ytterligheter i sättet att kommentera typ: Fint bild, betyg 5. Du är ute och cyklar, bort härifrån, det här är för Hård kritik bilder.
Återigen, finns det något problem så rör det sig om vad som händer med bilderna efter att de blivit uppladdade. Att det handlar om kommentarerna. Uteblivna, sakliga, förnedrande, intetsägande, pedagogiska, arroganta, ödmjuka, konstruktiva etc, etc.
KOMMENTERA MERA OCH HÅLL DEBATTEN IGÅNG