Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvaliteten är mycket sämre

Produkter
(logga in för att koppla)
Men om man inte har ambitionen att bli nästa Lennart Nilsson, Jens Assur, Bingo eller Mattias Klum betyder det då per automatik att ens bilder inte är tillrekligt bra?

Å andra siden syns ju nämnda personer inte till på Fotosidan så dom har väll hittat andra kanaler att föra ut sina bilder i.

Hur ska man vet om en bild är tillrekligt bra för att visa, innan man har visat den?
 
Re: Re: Målet med bildkritik

Anders Östberg skrev:
Det får räcka med argumenterandet nu, jag ska inte "angripa dig" mer och "bråka" för att framföra min "sämre syn". Det blir ändå bara en "persondiskussion", så jag lägger mig ner. God natt. :)
Just det, Anders. Om ditt syn är sämre eller bättre enn mitt, är det upp till andra att bedömma..
Sov gott nu...dröm om en forsatt bra; eller bättre Fotosidan....
See you in my dreams!
Erik J
 
David G skrev:

Hur ska man vet om en bild är tillrekligt bra för att visa, innan man har visat den?

testa bli medlem en fotoklubb och gå på klubb kvällar!
där kan man exponera sina bilder, få kritik öga-mot-öga, man får tipps , inspiration och nya vänner!

testa!

--J--
 
Jo, fast fotosidan är väll lite som en stor fotoklubb?

Och kan man verkligen ge vettiga komentarer till andras bilder om man inte ens vet om ens egna är bra? blir det inte bara en massa meningslösa komentere som ändå ingen gillar?

En bild som denna: http://darg.mine.nu/foto/PICT7197_edit_mindre.jpg

skulle den anses som för ogenomtänkt för Fotosidan? kanske så dålig att den inte ens förtjänade en negativ komentar?
 
David G skrev:
Jo, fast fotosidan är väll lite som en stor fotoklubb?


Jag betraktar Fotosidan som en stor och bra fotoklubb. Genom fotosidan har jag lärt mig mycket. Är tacksam att det finns tusentals medlemmar som bidrar med sin erfarenhet och ödmjukhet.
 
David G skrev:
Jo, fast fotosidan är väll lite som en stor fotoklubb?

Och kan man verkligen ge vettiga komentarer till andras bilder om man inte ens vet om ens egna är bra? blir det inte bara en massa meningslösa komentere som ändå ingen gillar?

En bild som denna: http://darg.mine.nu/foto/PICT7197_edit_mindre.jpg

skulle den anses som för ogenomtänkt för Fotosidan? kanske så dålig att den inte ens förtjänade en negativ komentar?
Nej, det är inte så: tror och håppas jag, Daniel.
Det finns inga dårliga frågor; men mängder av dåliga svar.
Det finn inga dåliga bilder, men mängder av subjektiva svar..
Detta måssta man stå ut med. Mottgaren är och blir subjektiv; presis som fotografen...
Om vi inte tycker det samma....hurra!
Klart att du skal tycka....tyck va fan du vil; men ljug inte bara....,
Om du tycker att mina bilder är kass..sej det då...men sej oxå varför du tycker så.........
Du har ju en million argument till ditt tycke...Jag har bara ett; mitt eget....
 
ntz skrev:
Jag betraktar Fotosidan som en stor och bra fotoklubb. Genom fotosidan har jag lärt mig mycket. Är tacksam att det finns tusentals medlemmar som bidrar med sin erfarenhet och ödmjukhet.

Som jag upplevde det, när den fotklubb jag själv varit aktiv i hade verksamhet, var det för mycket teknikprat och för lite bild, för mycket koncentration på skärpa och för lite på komposition/innehåll. I den bemärkelsen är likheten med fotosidan slående. Forumen översvämmas av frågor om vad/vilken kamera-optik som ger bäst bilder osv och bilderna verkar inte bli bättre. Jag hoppas att fotosidan ska utvecklas bort från detta och mera bli en sajt för bilden. Då krävs förändring som jag upplever det.
 
Jag har funderat lite mer på kärnfrågan i diskutionen och har en undran om själva sensmoralen i det första inlägget.

Det skulle allstså vara för många dåliga bilder här? Då undrar jag ju såklart vad trådskaparen tycker är det stora problemet med det? Är det själva mängden? Är det Kvalitén? Ska man diskutera ett problem så måste det ju finnas ett mål med diskutionen. Vad är det trådskaparen vill uppnå?

De med "dåliga" bilder låter bli att lägga upp dem?

De med "dåliga" bilder skärper sig och lägger upp bättre bilder?


Hur man nu än ser på det så hur ska man veta om man är en av de "dåliga" om man inte får möjligheten att ta reda på det? Är inte hela vitsen med kritikpoolerna just att få en chans att höra vad andra tycker om bilden och få tipps om vad man skulle kunna göra bättre?
 
Begränsning av uppläggningsfrekvens bör göra att mängden mindre bra bilder inte blir så stor. Ser jag på mina egna och fick välja ut 10 av dom (nu har jag bara 3 i vanliga album och resten i portfolion) att ha kvar skulle givetvis de jag inte gillar så mycket försvinna och de jag gillar allra mest finnas kvar. Det bör göra att kvalitén ökar lite grand.
 
Om syftet med fotosidan är utveckling av fotokunnandet och att få hjälp av andra medlemmar så är det om man får spetsa till det lite en lite märklig tanke att bara redan "bra" bilder skulle få laddas upp, de fotograferna behöver ju ingen hjälp. De mindre duktiga ska sitta och titta på och hoppas att dom så småningom ska bli värdiga att få vara med och få visa sina bilder.

Det finns ju redan tre nivåer på kritikpoolerna, dom som anser sig duktigare kan använda den högsta nivån, nybörjarna den lägsta. Räcker inte det för att dom som retar sig på "för dåliga" bilder ska få en tillräckligt segregerad lekplats?
 
Senast redigerad av en moderator:
alla har rätt att skicka upp den bild den vill
de finns bara ett fel med fs och de gäller dom
flesta av oss inklusive mig själv:
vi kommenterar dom bilder vi gillar och skiter
i nybörjaren som verkligen behöver konstruktiv
kritik och hjälp
 
Det finns uppenbarligen några väldigt olika uppfattningar om vad fotosidan är och/eller vad den borde vara. På ena kanten en elitistisk grupp som vill begränsa väldigt mycket och helst bara diskutera "bra" bilder. På andra kanten en större grupp som föredrar en så öppen mötesplats som möjligt där alla är välkomna. Jag sitter definitivt i den andra gruppen.

Till skillnad från elitisterna vill jag inte utesluta någon, jag välkomnar t.o.m. dom bara dom slutar racka ner på nybörjarna. Det finns funktioner som ger plats för alla sorter här, be att få starta en egen intressegrupp och bildpool här t.ex. där ni kan hålla bilddiskussioner på en hög nivå.
 
SixBySix skrev:
3) Några nya forumkategorier skapas för typiska nybörjarfrågor (ska jag köpa 400D eller D40?; varför kan jag inte titta på displayen när jag ska fotografera?; jag vill ha ett objektiv med mera zoom, vilket? Jag har köpt en kamera för 20000, men bilderna blir ändå inte bra, varför? osv.
Det här känns lite off-topic i just denna tråd, även om det är ett bra förslag. Tyvärr tror jag inte att det funkar.

För ett bra tag sedan tyckte jag det var en hel del frågor om stativ. Samma typ av frågor figurerade. I ett svagt ögonblick sade jag att någon borde skriva ihop en artikel om detta, och behandla de vanligaste frågorna, kanske denna någon var jag. Efter det fick jag bita i det sura och plita ihop en artikel :) När den väl låg på förstasidan kunde man inte finna en stativfråga i forumen och återkopplingen på artikeln var bra. Det var något som efterfrågades. Men när väl artikeln blev pushad från förstasidan så började frågorna dyka upp igen. Kanske inte riktigt lika många men närapå åtminstone.

Väldigt många LETAR inte efter information på ett ställe som detta. De frågar, för de får svar! Och även om de hundra vanligaste frågorna skulle finnas i en FAQ så kommer folk fråga om de om igen, bara för att de inte orkar läsa FAQn eller de anser att deras fråga är liiite annorlunda och därför vill ha ett personligt svar (det finns de som SNÄLLT poängterar för den frågande att svaret fanns på ett visst ställe och ibland får ett surt svar att de minnsan får fråga i forumen ändå). Alla vet faktiskt inte hur man söker efter information heller, det var uppenbart redan på "stenåldern" när jag jobbade på bibliotek (tänk bara innan datorn hade ersatt mikrofiche :-D). Sökmotorer i all ära, men om man inte vet hur man gör relevanta sökningar är de värdelösa.

Jag tycker absolut att man ska skriva fler artiklar, men tyvärr tror jag inte det påverkar frågorna i forumen på det stora hela, även om jag skulle önska. Men bara för att vissa inte hittar dem så är det ingen anledning till att de inte ska finnas. Fotosidans redaktion premierar artiklar de tycker är bra, så vässa pennan och sätt igång!

När det gäller bilder, inflöde och kritik har jag inga bra lösningar. Kanske för att vi alla tycker olika? Helt klart är att en sajt som Fotosidan inte är statisk utan förändras allt eftersom omvärlden förändras. Det man kan göra är att försöka driva förändringen i en viss riktning, men då krävs att man jobbar tillsammans och mot ett gemensamt mål. Finns ett sådant?
 
Tamrock skrev:
alla har rätt att skicka upp den bild den vill
de finns bara ett fel med fs och de gäller dom
flesta av oss inklusive mig själv:
vi kommenterar dom bilder vi gillar och skiter
i nybörjaren som verkligen behöver konstruktiv
kritik och hjälp

Mikael har en poäng här.
Problemet är inte att det läggs in dåliga bilder, det största problemet är väl att de som anser sig som duktiga och retar sig på de sk.dåliga bilderna inte tar sig tid och ork att kommentera dem och hjälpa dessa fotografer att bli bättre och kunna komma med bra bilder framöver.

Det mesta jag numera kan om både kameror, objektiv och bilder har jag lärt mig här.
Fanns många duktiga som delade med sig av sina kunnskaper men det verkar som många tröttnat och försvunnit.

Så istället för att klaga på alla dåliga bilder, dela med dig av dina kunskaper och kommentera dem istället.
Las det bara in bra bilder så blev bara kommentarer i stil med "Bra bild".
 
Max Zomborszki (maxzomborszki) skrev:...
När det gäller bilder, inflöde och kritik har jag inga bra lösningar. Kanske för att vi alla tycker olika? Helt klart är att en sajt som Fotosidan inte är statisk utan förändras allt eftersom omvärlden förändras. Det man kan göra är att försöka driva förändringen i en viss riktning, men då krävs att man jobbar tillsammans och mot ett gemensamt mål. Finns ett sådant?

Nej, jag tror inte det finns ett gemensamt mål utan många olika mål som just beror på att vi är olika och har olika syften med att vara här. Hur många av dom syftena som fotosidan ska stödja bestämmer egentligen ägarna av sidan. Dom har ju också försökt tillgodose varierande behov via olika krtikpooler, bildpooler, diskussionsgrupper, egna album, portfolios m.m. Vissa personer värderar dock sina egna syften och mål högre än andras och det är väl därför det blir konflikter. Mer tolerans tack.
 
Vi är alla lika skyldiga till dom "dåliga" bilderna!

Dåliga bilder syns på fotosidan av 3 anledningar.

1. Fotografen kan inte ta bättre bilder.
2. Fotografen tycker det är en bra bild, har ej kritiskt beskådat sin egen bild.
3. Beskådarna säger ingenting.


En nybörjare har ganska låga "gränser" för sin kritiska utgångspunkt. Han/Hon tycker det mesta som tas är bra. Bilderna på fotosidan som är bra blir bara "WOW, sådana bilder vill jag också ta när jag blir duktig!" Men det ligger så långt bort på något sätt.

Nöjd med sin gråtaskiga katt med suddiga ögon så läggs bilden ut på FS. Igen kommenterar...

Varför? Ingen orkar, ingen bryr sig.

Fotografen kanske inte heller bryr sig så mycket egentligen... eller så undrar han/hon varför inga kommentarer kommer.

Istället kan _vi_ skriva vettig kritik!

Skriv negativt om bilden är negtiv! Kan garantera att fotografen komemr aldrig lägga upp en liknande bild igen utan att ha tänkt å kritiken, att det kanske läggs upp en annan bild i framtiden med andra problem är en annan sak och då får man kritisera utifrån den. En vettig fotograf tar inte illa vid sig för kritiken utan uppskattar den och ser möjligheten till utveckling gratis. den som blir förbannad och inte vill lyssna kan dra åt helvete och får väl stå där då utan någon som bryr sig om dennes bilder.

Nu har jag börat dra ner på mina kritiska kommentarer för ajg känner mig ensam i frontlinjen, men innan skrev jag alltid varannan, en hjälpande och kritisk och en possitiv. Dels för att ajg inte skulle deppa ihop och dels föratt det faktiskt finns skitbra bilder i massor här på Fotosidan!

Men om alla skrev några hjälpande kommentarer då och då så skulle vi själva kunna sanera ut och förbättra nybörjarna så att dom själva kan utvecklas.
 
Re: Vi är alla lika skyldiga till dom "dåliga" bilderna!

Kalle_B skrev:


Nu har jag börat dra ner på mina kritiska kommentarer för jag känner mig ensam i frontlinjen, men innan skrev jag alltid varannan, en hjälpande och kritisk och en possitiv. Dels för att jag inte skulle deppa ihop och dels för att det faktiskt finns skitbra bilder i massor här på Fotosidan!

Men om alla skrev några hjälpande kommentarer då och då så skulle vi själva kunna sanera ut och förbättra nybörjarna så att dom själva kan utvecklas.

Du är välkommen på mina bilder Kalle.
Jag vill gärna lära mer och blir inte förbannad utan tacksam...:)
 
Alla lika alla olika

Antar att de flesta sänder in sina bilder just för att de tycker att bilderna är bra och sedan sitter vi här och dömer vad som är bra och dåligt. Smaken är som den kroppsdelen som ligger nedanför svanskotan och ovanför låren. Alltså både delad och personlig.

Har inte sett någon bra definition på bra resp dålig ännu. Däremot har jag sett många bilder från "proffs" där jag personligen tyckt bilden varit ganska kass och bilder av nybörjare som varit lysande i idé och komposition. Det bygger ju på personlig smak. Och själv har jag sänt in bilder jag tyckt varit klockrena i sitt bildspråk och fått uppskattning resp raka motsatsen för samma bild. Återigen personlig smak som styr. Och det tycker jag är bra för annars riskerar vi en likriktning som hämmar kreativiten.

Tror därför inte på någon begränsning i poolerna, däremot håller jag med om att visst ifrågasättande från sig sig själv bör ske innan man lägger in en bild i en kritikpool.

Och jag tror att alla skulle vinna på att i textrutan förklara lite vad man menat med bilden och tillfoga några andra uppgifter, istället för att lämna den blank.

Sedan har jag pratat med en del nybörjare som faktiskt inte vågar sända in bilder p g a en viss "åsiktselitism".

I slutänden tror jag att tesen "lev och låt leva" bör råda. Det kanske låter naivt, men jag tror verkligen på att det då sker en utveckling hos såväl nybörjaren som den mr vane fotografen. Slutligen är ju många bildkommentarer så jäkla dåliga. Typ: "Kanonbild, gillar den verkligen!"
Ingen motivering varför. Eller likadant tvärtom: "Nej, jag gillar inte den här bilden" Också utan motivering.

Och slutligen är otroligt många så dåliga på att besvara en kommentar. Har ff tjogtals bilder jag kommenterat utan att få svar på kommentaren från fotografen. och då har jag lämnat både ris och ros efter mitt personliga tycke. Hålls inte dialogen igång så lär vi inte av varandra och därmed blir det en självuppfyllande profetia att man till sist slutar kommentera bilder.

Allmän uppryckning alltså, efterlyser jag hos de som känner sig träffade. Men diskussionen "bra" eller dålig" tror jag inte går att föra då det inte finns någon klar definition.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.