SixBySix skrev:
3) Några nya forumkategorier skapas för typiska nybörjarfrågor (ska jag köpa 400D eller D40?; varför kan jag inte titta på displayen när jag ska fotografera?; jag vill ha ett objektiv med mera zoom, vilket? Jag har köpt en kamera för 20000, men bilderna blir ändå inte bra, varför? osv.
Det här känns lite off-topic i just denna tråd, även om det är ett bra förslag. Tyvärr tror jag inte att det funkar.
För ett bra tag sedan tyckte jag det var en hel del frågor om stativ. Samma typ av frågor figurerade. I ett svagt ögonblick sade jag att någon borde skriva ihop en artikel om detta, och behandla de vanligaste frågorna, kanske denna någon var jag. Efter det fick jag bita i det sura och plita ihop en artikel
När den väl låg på förstasidan kunde man inte finna en stativfråga i forumen och återkopplingen på artikeln var bra. Det var något som efterfrågades. Men när väl artikeln blev pushad från förstasidan så började frågorna dyka upp igen. Kanske inte riktigt lika många men närapå åtminstone.
Väldigt många LETAR inte efter information på ett ställe som detta. De frågar, för de får svar! Och även om de hundra vanligaste frågorna skulle finnas i en FAQ så kommer folk fråga om de om igen, bara för att de inte orkar läsa FAQn eller de anser att deras fråga är liiite annorlunda och därför vill ha ett personligt svar (det finns de som SNÄLLT poängterar för den frågande att svaret fanns på ett visst ställe och ibland får ett surt svar att de minnsan får fråga i forumen ändå). Alla vet faktiskt inte hur man söker efter information heller, det var uppenbart redan på "stenåldern" när jag jobbade på bibliotek (tänk bara innan datorn hade ersatt mikrofiche :-D). Sökmotorer i all ära, men om man inte vet hur man gör relevanta sökningar är de värdelösa.
Jag tycker absolut att man ska skriva fler artiklar, men tyvärr tror jag inte det påverkar frågorna i forumen på det stora hela, även om jag skulle önska. Men bara för att vissa inte hittar dem så är det ingen anledning till att de inte ska finnas. Fotosidans redaktion premierar artiklar de tycker är bra, så vässa pennan och sätt igång!
När det gäller bilder, inflöde och kritik har jag inga bra lösningar. Kanske för att vi alla tycker olika? Helt klart är att en sajt som Fotosidan inte är statisk utan förändras allt eftersom omvärlden förändras. Det man kan göra är att försöka driva förändringen i en viss riktning, men då krävs att man jobbar tillsammans och mot ett gemensamt mål. Finns ett sådant?