Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvaliteten är mycket sämre

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast precis som med musik, så kan atmosfären i en bild vara minst lika viktig (om inte viktigare) än budskapet.

Det beror ju helt på vad man är ute efter. Tycker folk i allmänhet är alldeles för stela och konservativa i sin estetiska uppfattning..

/Daniel
 
D Vibe skrev:
Fast precis som med musik, så kan atmosfären i en bild vara minst lika viktig (om inte viktigare) än budskapet.

Det beror ju helt på vad man är ute efter. Tycker folk i allmänhet är alldeles för stela och konservativa i sin estetiska uppfattning..

/Daniel

Jag tror inte att en etablerad musiker skulle dissa en "amatör" som gör musiken i sin dator hemma, kanske för att en musiker inte är lika bundna till vad som är "bra"musik som vissa fotografer på fs är till vad som är "bra"foto.
 
christian_r skrev:
Alltså, alla är nybörjade vid en punkt.Det säger sig själv.
Men allvarligt?
Att t.ex publicera 10st S/V bilder på sin katt, eller publicera hela familjealbumet från sin senaste kreta semester...


Fotosidan är inte för Alla, untan för fotoentusiaster.

Jaaa jaaaaaaaaa!!! Exakt exakt!
 
Re: Bestämd åsikt av ny(fiken) bildskapare

Tre Ess skrev:
Jag tycker att icke betalande medlemmar, så som jag själv, inte ska få lägga upp några bilder alls!
Den första tiden här ska vara en fas av "se och lär".

Jag anser krasst, att uppläggning av bilder ska göras för att få bilden studerad och kommenterad.
När detta är gjort kan den plockas bort. Sen tränar man ett tag och återkommer med förbättrad bild nästa gång. Har man tvingats till en första period av studerande har man också lärt sig se skillnader på kvalitet.

Se och lär gäller överallt.
Idrott, skådespel, att bli vuxen osv. Att spotta ur sig bilder i en ständig ström säger mer om behovet att exponera och bli bekräftad än kvalitativ kunskapsexpansion. Vilket är ett tidens tecken generellt. Det tar tid att lära. Uppladdsningsfrekvenserna är för högt lagda på medlemmarna.

Ställen för bildförvaring finns på andra ställen.
Det här är ett kunskapsforum för bildskapande.

Anser jag.

Det finns ett skäl till att mina album ser ut som de gör.

Ja Anne-Lie!,

Hur mycket tydligare än såhär kan det bli? Varför folk ändå fortsätter att tjafsa i detta forum är för mig oförståeligt..

Vad sjutton är det som driver er som vill hålla kvar vid fotosidans förfall?

Detta är inget famíljealbum på nätet!!

Fotosidan är inte för alla!!
 
kiwawa skrev:
Jag tror inte att en etablerad musiker skulle dissa en "amatör" som gör musiken i sin dator hemma, kanske för att en musiker inte är lika bundna till vad som är "bra"musik som vissa fotografer på fs är till vad som är "bra"foto.

Tro mig, det gör dom definitivt, mycket hårdare än analogfotografer dissar digitalfotografer faktiskt..
 
Danlo skrev:
Tro mig, det gör dom definitivt, mycket hårdare än analogfotografer dissar digitalfotografer faktiskt..


Jag tror dig inte, för jag rör mig mer bland musiker än bland fotogrfer och jag har inte upplevt denna snobberi bland musiker.
 
Danlo skrev:
När du skriver så undrar jag inte om det är fler som missförstått fotosidans funktion.. ?

Vad ÄR fs funktion??Vem är entusiast??Vad Är bra foto??Skall fotografen,betraktaren eller Du avgöra det??Vill DU vara bödel och stänga av ickeentusiasterna??
 
Vad menar du med det? Vadå vara bödel? Varför får du det att låta så hemskt?
För en som inte är speciellt engagerad eller intresserad av foto så borde det ju inte röra dem i ryggen att de blir avstängda från en sida som inte är avsedd för dom?
De kan väl fortsätta på lunarstorm eller nåt?
 
Danlo skrev:
Vad menar du med det? Vadå vara bödel? Varför får du det att låta så hemskt?
För en som inte är speciellt engagerad eller intresserad av foto så borde det ju inte röra dem i ryggen att de blir avstängda från en sida som inte är avsedd för dom?
De kan väl fortsätta på lunarstorm eller nåt?

Vill du då avgöra vem som inte är intresserad av foto och stänga av dom????????Tycker DU att jag skall JAG fortsätta på lunarstorm.??
 
Varför skulle man överhuvudtaget regga sig och lägga upp bilder här om man inte är intresserad av att fotografera?

Bara för att alla bilder inte faller en i smaken, så betyder det inte att fotografen i fråga inte är intresserad av ämnet.

Finns mycket bättre sajter på nätet att lägga upp sina foton om man bara är intresserad av fotoalbumsbilder.

Förövrigt har jag inte stött på en enda person här som lägger upp sina semester-/familjebilder.

/Daniel
 
D Vibe skrev:
............Förövrigt har jag inte stött på en enda person här som lägger upp sina semester-/familjebilder.

/Daniel

Här kan du säkert hitta några stycken. Sökte på barn/bröllop/husdjur-tamdjur.

tillägg: 375 sidor med 100 bilder på varje ger 37 500 bilder. Nog ser väl en hel del av dom ut att komma direkt från familjealbumet? Många ändå ganska roliga och bra och inte alls dåliga.
 
Senast ändrad:
Alla ska (inte) med

Kom att tänka på en (s)logan när jag läser en del av inläggen här - "Alla ska med".

NEJ, på fotosidan ska inte ALLA med. Och detta har ju så tydligt påpekats i en del inlägg här att vi är många som tycker det. Jag tror det är en av anledningarna till att vi som har foto som HOBBY och många frilansare/proffs tröttnar på att skåda kritikbilder eftersom alltför många inte har ett uns av tanke, teknik, eller kreativitet bakom sig, bara kort kort och gott. Och det är riktigt tråkigt. Ett sånt här forum ska vara för entusiaster.
 
Danlo skrev:
När du skriver så undrar jag inte om det är fler som missförstått fotosidans funktion.. ?
Nu blir jag konfunderad. Om du anser att en bild inte hör hemma på fotosidan är det väl bättre att berätta för den berörda parten än att slänga ur sig det i ett forum, eller? Det var så jag tolkade Jannes fråga. För att gnälla här hjälper inte så värst mycket om inte redaktionen tar ställning och börjar slänga ut folk och deras bilder. De som lägger ut de sk "albumbilderna" läser väl ändå inte detta forum?

Sen är jag också nyfiken på vad Fotosidans funktion är och vem fotosidan är till för. För mig veterligen har redaktionen inte uttryckligen skrivit något mer än vad som står uppe på varje sida "Fotosidan.se - Där fotografer möts" samt vad som står på statistiksidan "Sveriges största mötesplats för fotografer". (Och vem som helst får faktiskt kalla sig fotograf om de vill, så med detta i åtanke får vem som helst vara här oavsett vad du och jag tycker).

Min teori är att det är ett högst medvetet val från deras sida. Om det är en hjärtefråga för någon tycker jag man ska ta upp det med redaktionen. Gör ett upprop och samla ihop ett gäng som tycker likadant och uppsök redaktionen så tror jag man får betydligt bättre gehör än genom denna och liknande trådar.

Personligen bryr jag mig inte särskilt mycket, men så bläddrar jag sällan i de bildkategorierna heller och får snällt acceptera vad redaktionen beslutar även om jag kanske inte delar deras åsikt.

Mattsen skrev:
Kom att tänka på en (s)logan när jag läser en del av inläggen här - "Alla ska med".
Det är väl ändå milsvid skillnad mellan "Alla SKA med" och "Alla FÅR vara med".

Jag tycker att den första är upp åt väggarna ("Jag som inte VILL vara med då?") om man inte ger något val, så länge min frihet inte går ut över din eller någon annans frihet. Men har någon verkligen sagt att alla SKA vara med?

Tack för ordet.
 
Danlo skrev:
När du skriver så undrar jag inte om det är fler som missförstått fotosidans funktion.. ?

Är 200% säker på att de flesta nya medlemmar inte läser FS's dokument, regler och intentioner. Har för mig att redax filar på en lösning som säkerställer att nya medlemmar tar till sig denna information.

Sedan har vi de som ser som sin livsuppgift att aldrig följa regler, och samtidigt propagerar för att andra skall göra samma sak men det är det inte mycket att göra åt. Nåja, jag vet vad jag skulle göra om jag var redaktionsmedlem ;)

/Johan
 
"Bildkritikfunktionen är hjärtat i hela fotosidan och anledningen till att vi skapade fotosidan. Här skall vi tillsammans utvecklas som fotografer."

Första meningarna ur fs bildregler!
Enligt vissa på fs är då "vi"dom som redan har utvecklats,eller?Ge kritik eller sluta gnälla över dom som ej har utvecklats i samma takt som "ni".


/Johan.
Vad skulle du göra om du vore redaktionsmedlem?
 
kiwawa skrev:
"Bildkritikfunktionen är hjärtat i hela fotosidan och anledningen till att vi skapade fotosidan. Här skall vi tillsammans utvecklas som fotografer."

Första meningarna ur fs bildregler!
Enligt vissa på fs är då "vi"dom som redan har utvecklats,eller?Ge kritik eller sluta gnälla över dom som ej har utvecklats i samma takt som "ni".


/Johan.
Vad skulle du göra om du vore redaktionsmedlem?

Du får gärna citera på ett korrekt sätt, nu ser det ut som att jag skrivit under det du skrivit.

Till din fråga; medlemmar som klart struntar i regler och uppmuntrar andra att göra samma sak skulle jag säga upp omedelbart.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Du får gärna citera på ett korrekt sätt, nu ser det ut som att jag skrivit under det du skrivit.

Till din fråga; medlemmar som klart struntar i regler och uppmuntrar andra att göra samma sak skulle jag säga upp omedelbart.

/Johan
Sorry!

På vilket sätt bryter dom som är nya på fs(är det det du menar,du skriver i så vida termer att det är svårt att veta.)mot regler?Annars vilka är det som bryter,uppmanar till regelbrott om vi håller oss till tråden.
 
kiwawa skrev:
Sorry!

På vilket sätt bryter dom som är nya på fs(är det det du menar,du skriver i så vida termer att det är svårt att veta.)mot regler?Annars vilka är det som bryter,uppmanar till regelbrott om vi håller oss till tråden.

Att några (delvis jag själv) tycker att en del bilder på fotosidan aldrig borde ha laddats upp beror nog (åtm i mitt fall) på att man känner att man själv skulle kunnat ha laddat upp samma bild, men lät bli därför att man inte tyckte den "kvalade in".

Det finns två grupper "dåliga" bilder: (1) de som tagits av nybörjare som gör så gott de kan (jag t ex, kanske de flesta av oss på fotosidan), och (2) de som tagits och publicerats utan kritik på hemmaplan först, oberoende av vem som tar dem.

Dessa är såklart svåra att skilja åt, men många har ju uppenbarligen känslan av att grupp (2) är större än den skulle behöva vara. Är det en omöjlig tanke?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.