Annons

Konstnärligt naturfoto... vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skämt och sido.
Min far är konstnär.
Han verkar både i och utanför landet.
Är godkänd åtminstone av media.
Och det är väl det som räknas.
-Anders
 
maritha skrev:
Det står lengre opp, men jeg kan vel ta det igjen.
Du måste ha slutförd högre konstnärlig utbildning, dvs högskola eller universitet. Eller så må du få en godkänning från nått kunstråd(kommer inte ihåg vad det hette) eller ha fått med nåt på en annarkjent utstälning ex höstutstälningen i oslo.

Mvh Maritha

Jag får tacka dig för förklaringen, Maritha!

Men det där anser jag som en fri tänkande individ är trams...inte från din sida, utan från etablissimanget.

Konst har ju som bekant en förmåga att flippa ut till dom mest bizarra installationer....

Man borde ha det där intyget på prov...flippar man ut så dras det in..precis som körkort ...

Eller också så ska varje individ ha rätten att kalla sig konstnär när och hur som...utan intyg/betyg...
 
Det är väl ok att "konstnär" är en skyddad titel, det säger ju bara vilken utbildning man gått, och inte hura bra bilder man gör.

Vi som inte är konstnärer kan ju göra våra konstnärliga naturbilder ändå, och kanske t.o.m slå konstnärerna på fingrarna :)
 
mats lindfors skrev:
Visst är det konst, men ganska så misslyckad i mina ögon.

//mats lindfors
kan man kalla konst misslyckad? kan misslyckad konst ändå vara konst?
kan det inte bara vara så att du inte tycker det är konst?
eller tycker du att det är konst men du gillar det inte?
isf har ju fotografen iaf lyckats göra konst i dina ögon. ;o)
 
Re: Erkänd konstnär då ??

Kolingen skrev:
när blir man det ??

Tror nog Maritha har svarat på det redan,,, kriterierna är säkerligen både många och mångfassiterade MEn är det så svårt att acceptera.

Jag har inga problem att hellre skriva tex "Visuell kreatör" eller liknande på mitt visitkort. Konstnärstiteln är ngt man förtjänar inget man tar sig!

Mvh Niclas,

Ps, observera att många som idag skulle kunna kalla sig för konstnärer undviker det,,, men det är väl å andra sidan modernt bara i sig själv;)
 
Estethia skrev:
kan man kalla konst misslyckad? kan misslyckad konst ändå vara konst?
kan det inte bara vara så att du inte tycker det är konst?
eller tycker du att det är konst men du gillar det inte?
isf har ju fotografen iaf lyckats göra konst i dina ögon. ;o)

Självklart måste det finnas bra och dålig konst. Eller är allt på nationalmuséum bra?
 
Estethia skrev:
jag är ingen hantverkare.




Hantverkare är helt säkert enbart ett exempel som inte äger skyddad titel men som normalt innefattar "konstnärligt skapande",,

Du behöver ju inte kalla dig för hantverkare bara för att du inte kan ta dig den skyddade titeln.

Mvh Niclas,
 
Re: Re: Erkänd konstnär då ??

Niclasfoto skrev:
Ps, observera att många som idag skulle kunna kalla sig för konstnärer undviker det,,, men det är väl å andra sidan modernt bara i sig själv;)

Skall du vara RIKTIGT inne skall du ha ett visitkort där det ENBART står Niclas Forsberg. No more! ;)
 
Re: Re: Erkänd konstnär då ??

Niclasfoto skrev:
Tror nog Maritha har svarat på det redan,,, kriterierna är säkerligen både många och mångfassiterade MEn är det så svårt att acceptera.

Jag har inga problem att hellre skriva tex "Visuell kreatör" eller liknande på mitt visitkort. Konstnärstiteln är ngt man förtjänar inget man tar sig!

Mvh Niclas,

Ps, observera att många som idag skulle kunna kalla sig för konstnärer undviker det,,, men det är väl å andra sidan modernt bara i sig själv;)

hehe nä det är inga problem för mig heller jag kallar mig amatörfotograf :))

Blir bara få förvånad varje gång jag stöter på detta med ord, tolkningar och verklig innebörd.
För mig är konstnär något man kan vara fast man inte är utbildad osv.. Men är det så det är så är det.
Marlene
 
Senast ändrad:
fast det intressanta är ju om man kan kalla sig konstnär när man lever på att sälja tavlor, precis som med det mesta annat som man får kalla sig när man lever på det.
eller om konstnär skiljer sig från tex. fotograf eller guldsmed, och isf varför eftersom de yrkena oxå är konstnärliga.
 
Re: Re: Re: Erkänd konstnär då ??

Arleklint skrev:
Skall du vara RIKTIGT inne skall du ha ett visitkort där det ENBART står Niclas Forsberg. No more! ;)


Hehe, ja det är väl så det ligger till.

Konstnär är i alla fall en titel jag "tvekligen" skulle lägga på mina axlar,,,

Mvh NIclas,
 
Re: Re: Re: Erkänd konstnär då ??

Arleklint skrev:
Skall du vara RIKTIGT inne skall du ha ett visitkort där det ENBART står Niclas Forsberg. No more! ;)

Jag är ballare än dom flesta..Mitt visitkort är helt blankt.

Inte riktigt...det står:prince Press på baksidan!
 
Estethia skrev:
fast det intressanta är ju om man kan kalla sig konstnär när man lever på att sälja tavlor, precis som med det mesta annat som man får kalla sig när man lever på det.
eller om konstnär skiljer sig från tex. fotograf eller guldsmed.


Om en skapande individ som lever på sin kreativitet kanske betraktarna och uppköparna/kunderna kallar personen för konstnär Men det ger ju inte den skapande rätten att ta sig den skyddade titeln.

Men å andra sidan så kanske det inte alltid är ngt stort problem för "den som lever på det" att bli accepterad av konstinstutionens tungviktare.

Idadg så ser jag ingen mening att kämpa till sig titeln,, den betyder så mycket negativt idag tack vare utvecklingens gång och vägval,,

Mvh Niclas.
 
Estethia skrev:
kan man kalla konst misslyckad? kan misslyckad konst ändå vara konst?
kan det inte bara vara så att du inte tycker det är konst?
eller tycker du att det är konst men du gillar det inte?
isf har ju fotografen iaf lyckats göra konst i dina ögon. ;o)

Jodå, jag tycker att det är konst, men ganska dålig sådan. Jag tycker också att en treårings teckning är konst eller en teckning av Picasso. Men den senare har haft talang, tid och förmåga att utveckla sig till en svindlande mycket högre nivå.

När en treåring sjunger, är det sång? Eller måste det vara en operasångare till det? (spårar kanske ur lite nu?)

//mats lindfors
 
Arleklint skrev:
Självklart måste det finnas bra och dålig konst. Eller är allt på nationalmuséum bra?

Varje kvinna är en älskarinna i rätt mans hand.
Varje man är en älskare i rätt kvinnas händer.
Det beror helt enkelt på vem som ser och hur det uppfattas.
Min farsa som i och för sig har en väldigt speciell konst har fått arbeta en hel del.
Även om han levt på sin konst sen 60-talert och i dag inte vill sälja.
Ingen jävel kan säga vad om något egentligen.
Dom där konstkritikerna har bara en arbetsuppgift som egentligen är förbannat onödig.
Även om jag måste tillstå att min far haft medvind ekonomiskt av dessa skrupelfria jeppar.
Att dom sen försöker krysta fram olika konstiga teser, det ser jag bara som nåt sorts jävla hyckleri mot oss som ser på konsten.
Vad vi ser bestämmer vem som är konstnär.
Jag bestämmer vem som är konstnär.
Allt annat är bara hypoteser som hämmar den som vill.
Mvh/-Anders

Mvh/-Anders
 
En definition jag hittat...

"Konst (från forngermanskans kunst, kunnande) är en skapande verksamhet som syftar till dekorativa, emotionella eller expressiva uttryck eller resultatet av en sådan verksamhet.

Ursprungligen avsåg konst alla människans aktiviteter och var alltså synonymt med vetenskap. Idag kan det väsentligen uppfattas som ett uttryck för mänsklig kreativitet. Då varje konstnär själv väljer vilka regler och kriterier som gäller för hans eller hennes konst är konst lika svårt att definiera som det är utvärdera. Det kan sägas att konst är processen att välja ett medium, och de produkter som följer av denna process; de regler som styr mediets egenart; och de värderingar som avgör hur en övertygelse, en idé, en förnimmelse eller en känsla bäst uttrycks i detta medium. "
 
Tack alla, jag återkommer

Jag måste åka iväg, men vill tacka alla för en kul och givande tråd :)

Vi hörs igen, var säker!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.