Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår verkligen inte alla negativa kommentarer om RX1.. Det verkar inte som ni förstår hur stort det här är! Jag är helt jävla överväldigad.. Hejdå alla andra kameratillverkare. Jag blir så jävla förbannad på de andra stora för att de inte ger oss såna här hädftiga grejer.. TACk SOnY!
 
Jag förstår verkligen inte alla negativa kommentarer om RX1.. Det verkar inte som ni förstår hur stort det här är! Jag är helt jävla överväldigad.. Hejdå alla andra kameratillverkare. Jag blir så jävla förbannad på de andra stora för att de inte ger oss såna här hädftiga grejer.. TACk SOnY!

Tror dom flesta förstår och är överens om hur stort detta är o konkurrenterna lär nog både blivit förvånade och chockade av denna kamera....men med tanke på priset,brännvidd mm så är det inte en kamera som passar alla....för mig personligen faller den på tre saker för att vara intressant för mig....priset,brännvidden och avsaknaden av inbyggd EVF.
 
Specifikationer:

http://www.sonyalpharumors.com/sony-rx1-costs-2799-same-a99-sensor/

Priset lär dala snabbt under 20000 kr och kanske landa på 15000 kr när efterfrågan sviktar.

Vi vet inget om kameran men vi vet ganska mycket om Sonys prispolitik och den har aldrig gjort sig känd för att vara speciellt responsiv och marknadsanpassad. Minns vi inte fortfarande hut Sony prisade ut sin A700 från marknaden genom att just vägra att sänka priset fast konkurrenterna kommit med nya mer konkurrenskraftiga alternativ medan Sony aldrig fick framn någon ersättare.
Sony tror fortfarande att de är något de inte riktigt är på marknaden för systemkameror ännu.
 
Att inte hålla med vore att ljuga. Visst kan man säga att Sony är trendsättarna. Det finns ingen kamera liknande denna idag. Dock är jag inte ett dugg intresserad av den. Skulle en FF Nex dyka upp så skulle jag köpa den utan att blinka, denna har ju liksom inte ens en inbyggd sökare, verkar ha alldeles för litet grepp, en fast 35/2. Jag kan inte leva med att inte ha möjligheten att kasta på en t.e.x 50/1.4 på ff. Håller tummarna för Nex-9!

Håller med, vill vi inte ha mer flexibilitet än detta?
Tror inte alls på fasta lösningar om vi ska få se en massefterfrågan som Gunnar tydligen tror.
 
Lite oproportionell men snygg tycker jag. Undras varför de inte gjort ett lite bättre grepp nu när optiken ändå sticker ut längre än greppet skulle ha gjort. Design javisst, men jag har känt på Nikon:s V1 och den var bedrövlig att hålla i.
Fast jag skulle inte rata RX1:an för greppet skull då den lär ge kvalité så det räcker och blir över, till skillnad från V1:an.
Lite oproportionell men snygg tycker jag.

Då är nog priset lite värre tror jag, fast jag tillhör ju inte målgruppen. :O)
 
Jag förstår verkligen inte alla negativa kommentarer om RX1.. Det verkar inte som ni förstår hur stort det här är! Jag är helt jävla överväldigad.. Hejdå alla andra kameratillverkare. Jag blir så jävla förbannad på de andra stora för att de inte ger oss såna här hädftiga grejer.. TACk SOnY!
Jag håller med och jag tycker inte ens att priset är något konstigt. Det finns ju INGENTING liknande som konkurrerar, så de kan sätta precis vilket pris som helst och ändå sälja som smör. Billigaste FF-kameran kostar fortfarande nästan lika mycket och då får man inget objektiv på köpet.

Det här med "mångsidighet" är ju också intressant. Det finns faktiskt mängder med fotografer som gladeligen bara har ett objektiv, och det är säkerligen just den gruppen som också vill ha så små kameror som möjligt. Att släppa en kamera med fast objektiv innebär en tidsfrist för att kunna utveckla fler objektiv till ett framtida system med liknande stuk. För inte sitter väl folk och tror att Sony vill tillfredsställa alla som tänker sätta sina gamla objektiv av annat märke på kameran?

Sen får man tänka på att objektivet förmodligen är optimerat för sensorn och att det förekommer mjukvarukorrigering av till exempel distorsion. Det innebär att det kanske skulle se ut som skit om man satte en annan glugg framför nämnda sensor. Se bara vad som händer om man använder M-objektiv med kort brännvidd på en NEX-7.
 
Med risk för att ställa en dum fråga: finns det nån anledning att tro att vidvinkeladaptern som finns till X100 inte skulle fungera (bra) till RX1? Objektiven har ju samma filterdiameter.
 
Det finns ingen dumhet i din fråga! Att inte känna till vissa saker är förstås inte alls detsamma som dumhet (även om mobbare köra med detta).

Det borde i och för sig gå att montera Fujifilm-adaptern på R1:an. Dock tror jag knappast att det skulle vara värt priset. Sedan är det frågan om hur tillfredsställande resultatet skulle bli. R1:an har en större sensor, och 35 mm brännvidd mot X100:ans 23 mm (om jag minns rätt). Du kan få vinjettering och dålig bildkvalitet i kanterna. X100:ans kortare brännvidd skulle dock ev. kunna reducera detta.

Dessutom är väl inte Fujifilm-adaptern snorbillig direkt, 3.500 kr eller nåt?

I dina kläder skulle jag avvakta - du får ju ändå vänta tills ett ev. inköp av en R1 kan genomföras... Det kan ju tänkas komma bättre anpassade vidvinkeladaptrar från Sony själva eller från tredjepartstillverkare senare.
.
 
Lite oproportionell men snygg tycker jag. Undras varför de inte gjort ett lite bättre grepp nu när optiken ändå sticker ut längre än greppet skulle ha gjort. Design javisst, men jag har känt på Nikon:s V1 och den var bedrövlig att hålla i.
Fast jag skulle inte rata RX1:an för greppet skull då den lär ge kvalité så det räcker och blir över, till skillnad från V1:an.
Lite oproportionell men snygg tycker jag.

Då är nog priset lite värre tror jag, fast jag tillhör ju inte målgruppen. :O)

Jag tror batterigrepp är snart omodernt, batterierna är mindre idag, behövs ingen extra låda för dessa.
RX 1 har ett räfflat kamerahus, precis som alla A-SLR hade det, en gång i tiden, ingen klagade då faktiskt.
Slimmat kamerahus ligger perfekt i en originalväska, som även ger ett ännu bättre grepp, även där, precis som förr i tiden, allt går igen!

När jag tänker efter, - det blir nog en fast optik / en brännvidd på RX 1, likt RX100 1" sensor, fast optik / men här zoom, kan kommande mellanmodellen RX 10 ha FF sensor, ha fast optik / en liten zoom 35-70mm?

Så hemlighetsfulla idékläckarna är på Sony, tyder på en ordentlig koll på läget, de visste att de andra tillverkarna skulle bli förvånade, nu bör Sony ligga långt före, heja på Sony!!!!

Vad gör Canon och Nikon nu?
Kanske, flera flaskor japanskt brännvin inhandlas, för att lugna ner sig?
 
Hehe, att hälla i sig en massa saké är nog i och för sig inte den allra bästa strategin ifall man vill försöka att springa ikapp Sony...

Jo, det förefaller onekligen som att Sonys avsikt är att få världens alla andra kameratillvrekare att se bleka ut på Photokina...


Sedan för du fram en viktig aspekt när det gäller formgivningen av nutidens kontra dåtidens kamerahus. Förr var i princip alla 135-kameror platta, och vare sig jag eller någon annan klagade på tiden någonting alls, eller tyckte att de hade "dåligt grepp". Så jag undrar hur mycket som är verkligt, och hur mycket som bara är bortskämdhet när man idag bara vill ha supergrepp?

Jag är inte särskilt orolig när det gäller att hålla R1:an. I och för sig kommer det säkert att plockas fram extragrepp etc. (det finns också någon massa som går att forma och skräddarsy efter ens egen hand och sedan stelnar efter en stund), eftersom en NEX med nuvarande standardzoomobjektiv påmonterat ligger alldeles utmärkt i min vänstra hand, och med höger om det i sammanhanget förhållandevis lilla greppet blir stabiliteten alldeles utmärkt.
.
 
Sedan för du fram en viktig aspekt när det gäller formgivningen av nutidens kontra dåtidens kamerahus. Förr var i princip alla 135-kameror platta, och vare sig jag eller någon annan klagade på tiden någonting alls, eller tyckte att de hade "dåligt grepp". Så jag undrar hur mycket som är verkligt, och hur mycket som bara är bortskämdhet när man idag bara vill ha supergrepp?
Folk är väl så vana vid att FF-kameror väger bly att de inte förstår att man inte behöver något särskilt grepp om kameran är lätt;-)
 
Jag tror batterigrepp är snart omodernt, batterierna är mindre idag, behövs ingen extra låda för dessa.
RX 1 har ett räfflat kamerahus, precis som alla A-SLR hade det, en gång i tiden, ingen klagade då faktiskt.
Slimmat kamerahus ligger perfekt i en originalväska, som även ger ett ännu bättre grepp, även där, precis som förr i tiden, allt går igen!
...

Jag menade inte batterigrepp, utan grepp som det på NEX:arna. Jag gillar inte rem runt halsen för den är bara i vägen och kameran riskerar att slå i saker. Jag har den antingen direkt i handen eller i en väska på höften.
Går man och bär kameran i handen så är det bra att kunna knipa med fingertopparna runt nån liten ås, som på NEX.
 
Jag menade inte batterigrepp, utan grepp som det på NEX:arna. Jag gillar inte rem runt halsen för den är bara i vägen och kameran riskerar att slå i saker. Jag har den antingen direkt i handen eller i en väska på höften.
Går man och bär kameran i handen så är det bra att kunna knipa med fingertopparna runt nån liten ås, som på NEX.

Exakt vad också menade, ett grepp på högra sidan av kamerahuset, det greppet brukar ofta även användas till ett utrymme för batteriet.
Inte de klumpiga batterigreppen på de klumpiga kamerahusen, extra påskruvade undertill, nej, nej, det kallar jag elefanter!
När nu kamerahusen, likt tidigare A-SLR, är räfflade på sina sidor, räcker det mer än väl för att säkert hålla i kameran.
Gå med kameran i handen, under en hel dags fotande, för opraktiskt!
 
Mister Zoom, nä, vi VET inte. Vi bara tror att det ena eller det andra är mest sannolikt, beroende på hoppussling av strödda småbitar av information,och i vissa fall kombinerad med viss bakgrundskunskap och / eller i kombination med styrkan i ens önsketänkande.
:)
.
 
Mister Zoom, nä, vi VET inte. Vi bara tror att det ena eller det andra är mest sannolikt........
:)

Mmm......det skulle bli en intressant debatt del2, om det skulle visa sig att objektivet är utbytbart, men det är nog att hoppas på för mycket ;-)

Eller är det så (som en hel hävdar) att ett utbytbart 35mm f2-objektiv skulle bli fysiskt större än det som sitter i/på/skruvat/fast/ihop/sammanvuxet i RX1an?
 
Antagligen är det inte så enkelt att få till en så kompakt konstruktion som detta ser ut att vara om objektivet skulle vara löstagbart. T.ex. har Fuji X100 ett mycket kompakt 23mm-objektiv, och där har de fått till storleken genom att den bakre linsen är mycket nära sensorn.

Nackdelen med avsaknaden av grepp (som rymmer ett större batteri) skulle kunna vara att batteritiden blir ganska kort. Jag vet inte om en större sensor drar mer ström än en liten, men min NEX-7 drar ur batteriet hyfsat fort, och det är ändå ganska stort. För mig är det oftast inte något problem, då jag sällan tar så många bilder vid varje fototur, men när man t.ex. är på semester brukar det bli fler bilder (fast inte fler bra bilder).

Om det är själva greppet för att hålla i man är ute efter lär det komma en uppsjö av sådana från tredjepartsleverantörer :)
 
Jag tror inte den har utbytbara objektiv, men skulle inte S-C-DMF-MF knappen kunna extraknäcka som lösgöringsknapp? Vad som också talar för utbytbara objektiv är att A99 har den orangea fattningen.
 
Jag tror inte den har utbytbara objektiv, men skulle inte S-C-DMF-MF knappen kunna extraknäcka som lösgöringsknapp? Vad som också talar för utbytbara objektiv är att A99 har den orangea fattningen.

Jag är fullständigt övertygad om att den inte har utbytbara objektiv. Den orangea fattningen tror jag snarare i så fall symboliserar FF-sensorn.

Det torde inte vara så länge kvar tills vi vet säkert dock :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.