Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tro vad du vill, lycka till, men lagen är inte på din sida, men ta den fighten med säljaren, inte med mig, jag är bara en trist jurist.

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
#1: Det handlar om just omleverans.
#2: Reparation kommer inte kunna ske utan väsentlig olägenhet för köparen.
 
#1: Det handlar om just omleverans.
#2: Reparation kommer inte kunna ske utan väsentlig olägenhet för köparen.

Ok, så här är det, vad som är skäligt och utan väsentlig olägenhet är juridiska begrepp och används i sin juridiska mening, inte utifrån din subjektiva situation. Men men, stå på dig, du får kanske en ny, men du tolkar lagen helt fel.
 
Lagar o regler hit o dit, bäst är väl om dom är schyssta mot sina kunder så dom kanske kommer tillbaks nästa gång dom ska handla prylar?
 
Tror till 100% på att de vill laga den, inte att de ger dig en ny produkt.

DE BORDE ge dig en ny produkt, det är närmast omoraliskt att inte göra så, men tyvärr finns det en del inom handeln som tar den lättaste utvägen för dem....

Eller kunden har alltid fel...
 
Tror till 100% på att de vill laga den, inte att de ger dig en ny produkt.

DE BORDE ge dig en ny produkt, det är närmast omoraliskt att inte göra så, men tyvärr finns det en del inom handeln som tar den lättaste utvägen för dem....

Eller kunden har alltid fel...

Om Sony vill laga den eller inte beror ju helt på om Sony har någon utbildad personal som faktiskt kan laga kameran i Sverige. Har dom inte det utan kameran måste skickas till tyskland eller ännu värre Japan så brukar det ju bli så att man får lämna tillbaka kameran och få en ny eller pengar tillbaka. I detta fallet är det väl lite oturligt eftersom kameran finns i så små kvantiteter i Sverige.

Men jag utgår från att JapanPhoto vill kolla med Sony innan dom kan sägga bu eller bä. Så du kommer og inte få något besked i butiken på stående fot.

Ett förslag skulle ju kunna vara att knalla förbi Sony-Center i Sickla och kolla vad dom säger.Dom har väl mer raka rör in på service avdelningen än vad JapanPhoto har.
 
Mina erfarenheter av reklamationer är jävligt dåliga så jag väntar mig det värsta. Det eländigaste av allt är att allt är så vagt definierat. Vad är "skäligt"? Jag anser det fullständigt oacceptabelt att behöva lämna ifrån sig en produkt för reparation, när man just har betalat för den. Vad är "felaktig" när det kommer till optiska defekter? Det är omöjligt att veta, annat än att jag som kund anser att detta inte är acceptabel prestanda i förhållande till priset och den förmodade målgruppens generella krav på optik.

Mitt hopp står till att Japanphoto faktiskt har fler exemplar i lager (enligt hemsidan) och att det då även för dem är enklast om jag får en ny. Eventuell reparation av mitt nuvarande exemplar borde vara en fråga för generalagenten, inte för Japanphoto.

Vi får se! Men fy fan vad jag avskyr sånt här. Det värsta är inte pengarna, utan att det är hela min fritid och inre frid som förstörs. Foto är ju det enda jag pysslar med:-(
 
Jag håller med dig Martin till 100%. Om jag köper en ny produkt och det är uppenbart att den har ett fel från fabrik och att detta dessutom upptäcks inom några dagar så är det inte acceptabelt att den ska in på reparation. Aldrig i livet!
 
Varför måla "jävulen på väggen" innan vi får läsa hur JapanPhoto tar ärendet?
Hysteriskt negativ tro, - det går åt helvete!
Hur vet vi det?
Det finns något som heter "goodwill" inom alla brancher, går man tillbaka och påtalar fel på en totalt ny produkt, skit i juridiken (används bara om det blir besvärligt!), säljaren vill inte få dålig reklam, - men påpeka, att du vill ha ett annat ex. av kameran, en reparation tar för lång tid, vill använda den nu till Jul och Nyår, starkt argument!
Du får ett annat ex., märkligt vore annars!
 
Varför måla "jävulen på väggen" innan vi får läsa hur JapanPhoto tar ärendet?
Hysteriskt negativ tro, - det går åt helvete!
Hur vet vi det?
Det finns något som heter "goodwill" inom alla brancher, går man tillbaka och påtalar fel på en totalt ny produkt, skit i juridiken (används bara om det blir besvärligt!), säljaren vill inte få dålig reklam, - men påpeka, att du vill ha ett annat ex. av kameran, en reparation tar för lång tid, vill använda den nu till Jul och Nyår, starkt argument!
Du får ett annat ex., märkligt vore annars!
Helt rätt Lars. Det är bara att det gnager i mig att möjligheten ens finns att jag får tåla det här, för det kan jag inte. Jag har tillräckligt med ångest över annat och jag köpte kameran bland annat för att slippa ens kunna välja objektiv. För det ger mig ångest.
 
Min nex-7 släppte allt gummi somras, fyra månader efter köp, skulle ta tre månader att få den lagad, i Norge, där verkstaden låg. Köpte den på Sony-Center på Regeringsgatan. Det är för lång tid och då fick jag en ny efter att legat på dem tre gånger. Butiken var jättetillmötesgående, men gången var att först skall verkstaden kolla, ge förslag på tid, och som i mitt fall alldeles för lång reparationstid, var de tvungna att få okey från SONY ingen de kunde ge mig en ny kamera. Det tog 2-3 veckor. Men sen blev jag glad
 
Helt rätt Lars. Det är bara att det gnager i mig att möjligheten ens finns att jag får tåla det här, för det kan jag inte. Jag har tillräckligt med ångest över annat och jag köpte kameran bland annat för att slippa ens kunna välja objektiv. För det ger mig ångest.

Ångest skall du inte ha, var bara lugn när du besöker säljaren, inget typ av "nu jävlar skall jag ha ett nytt ex."!

Men en bra tanke, vid alla köp, - avvakta med ett köp tills produkten har varit på marknaden i ca. 1/2 år, då är produkten ofta bättre ihopplockad och justerad, ibland även billigare, inte heller fel!
"Försökskanin" är inte min grej, skulle bli förbannad om något jag har köpt inte alls håller måttet, tyvärr är det så ofta inom elektronikvärldens första tillverkningsserier!
 
Jag kan nu meddela att Japanphoto direkt erbjöd mig en ny kamera! Kanonfin service må jag säga och nu är det bara att hoppas att den inte har något liknande fel:)
 
Tror att fler Fotobutiker där ute följer sådana här trådar, så beslutet om ny kamera var redan klart ;-)

Det tror jag knappast, att butikerna gör, följer upp vad som skrivs på FS forum, det har man inte tid till eller intresse av, inte i förväg i alla fall!
"Goodwill" hantering har funnits sedan urminnes tider, alltså inget speciellt nytt fenomen.
Ett ryckte för en klantig hantering av ett ärende, - det är alla företag livrädda för, det sprids som ringar på vatten, kan sänka ett företag regält!
Snabb enkel hantering gör alltid en kund nöjd, har ingenting med FS forum att göra!
 
Det tror jag knappast, att butikerna gör, följer upp vad som skrivs på FS forum, det har man inte tid till eller intresse av, inte i förväg i alla fall!
"Goodwill" hantering har funnits sedan urminnes tider, alltså inget speciellt nytt fenomen.
Ett ryckte för en klantig hantering av ett ärende, - det är alla företag livrädda för, det sprids som ringar på vatten, kan sänka ett företag regält!
Snabb enkel hantering gör alltid en kund nöjd, har ingenting med FS forum att göra!

Fast JapanPhotos VD var ju in och förklarade sig en D800 tråden för inte så länge sedan. Så lite koll på Sveriges största foto-forum tror jag allt att dom har. Vet en annan återförsäljare som följer allt som skrivs om dom dagligen här.

Man har helt enkelt inte råd att inte göra det.
 
Fast JapanPhotos VD var ju in och förklarade sig en D800 tråden för inte så länge sedan. Så lite koll på Sveriges största foto-forum tror jag allt att dom har. Vet en annan återförsäljare som följer allt som skrivs om dom dagligen här.

Man har helt enkelt inte råd att inte göra det.

Inte råd att inte följa FS forum, skämtar du?
Hade varit tjänstefel, om inte denna defekta splittnya R1:a hade blivit utbytt av JapanPhoto, så självklart att Martin skulle få ett nytt ex.!
Hoppas Martin denna gång inte får en ny "citron"!
 
Det tror jag knappast, att butikerna gör, följer upp vad som skrivs på FS forum, det har man inte tid till eller intresse av, inte i förväg i alla fall!
Den här diskussionen om returer mm odyl är lite off topic så dra den inte vidare tack. Vi har ett forum "Butiker och Leverantörer" för sådana här ämnen, och där har även leverantörer rätt att gå in och skriva sin syn på saken (om de vill).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.