Makten
Aktiv medlem
Fan vad fint! ) Jag har inte provat själv, men det skulle alltså enligt dig betyda att AEL-knappen plötsligt blir till tumfokus när man sätter väljaren på framsidan till MF? Smutt!Vår programmering är precis likadan, det är bara en fråga om man vill ha switchen på MF eller AF som default. Snyggt.
Ja, jag har just fixat med lite bilder från en cykeltur nyss och jag är grymt, grymt nöjd med objektivet. Jag hade verkligen inte kunnat önska mig något bättre, särskilt inte i den storleken. Den enda defekten jag kan se är lite mjuka kanter och hörn vid full öppning, men det är nog mest för att 24 miljoner pixlar är mycket mer än vad jag är van vid. Oskärpan är helt fenomenal, särskilt på större avstånd (den är alltså bra även på kort håll, men det intresserar mig inte).Optiken är väldigt fin, särskilt när man bländar ner åtminstone ett steg. Den är fin på korta avstånd och långa, och oskärpan är så man vill äta den med sked.
Jag har läst något om att man kan trolla med ett program som heter något i stil med Exif Tool för att lura ACR (och LR) att det är A99-filer. Är det det du gjort?Från och med idag kör jag bara med råformat, så det är morsning och goodbye med alla objektivkorrigeringar i kameran. Distorsionen fixar Photoshop med lens correction-filtret och ett värde på ungefär +2,4 – det är verkligen inte farlig. Men jag föredrar att inte korrigera distorsionen om det inte är absolut nödvändigt. Vinjetteringen är som den är, och kromatisk abberation har jag ännu inte haft några problem med.
Jag övar med min lilla genomsiktssökare, men faktum är att jag tycker det är okej att använda skärmen också. Voigtländersökaren ger inte särskilt stor bild, så även om den är bra så är det inte jättekul att titta i den. Deras hemsida säger att den har 0,68x förstoring, men jag undrar om de inte felaktigt räknat om det till nån slags ekvivalent för 50-millimetersobjektiv, för 0,68x med 35 mm är gigantiskt (Leica M9) jämfört med vad jag ser. Jag har beställt EVF:en, så vi får se när den behagar dyka upp.Nu längtar jag efter en EVF. Jag lyfter fortfarande reflexmässigt kameran till ögat när jag ska ta en bild, vilket känns lite fånigt.
Nu ska jag skriva lite blogg om saken så kanske det kommer mer info om en stund