Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vår programmering är precis likadan, det är bara en fråga om man vill ha switchen på MF eller AF som default. Snyggt.
Fan vad fint! :)) Jag har inte provat själv, men det skulle alltså enligt dig betyda att AEL-knappen plötsligt blir till tumfokus när man sätter väljaren på framsidan till MF? Smutt!

Optiken är väldigt fin, särskilt när man bländar ner åtminstone ett steg. Den är fin på korta avstånd och långa, och oskärpan är så man vill äta den med sked.
Ja, jag har just fixat med lite bilder från en cykeltur nyss och jag är grymt, grymt nöjd med objektivet. Jag hade verkligen inte kunnat önska mig något bättre, särskilt inte i den storleken. Den enda defekten jag kan se är lite mjuka kanter och hörn vid full öppning, men det är nog mest för att 24 miljoner pixlar är mycket mer än vad jag är van vid. Oskärpan är helt fenomenal, särskilt på större avstånd (den är alltså bra även på kort håll, men det intresserar mig inte).

Från och med idag kör jag bara med råformat, så det är morsning och goodbye med alla objektivkorrigeringar i kameran. Distorsionen fixar Photoshop med lens correction-filtret och ett värde på ungefär +2,4 – det är verkligen inte farlig. Men jag föredrar att inte korrigera distorsionen om det inte är absolut nödvändigt. Vinjetteringen är som den är, och kromatisk abberation har jag ännu inte haft några problem med.
Jag har läst något om att man kan trolla med ett program som heter något i stil med Exif Tool för att lura ACR (och LR) att det är A99-filer. Är det det du gjort?

Nu längtar jag efter en EVF. Jag lyfter fortfarande reflexmässigt kameran till ögat när jag ska ta en bild, vilket känns lite fånigt.
Jag övar med min lilla genomsiktssökare, men faktum är att jag tycker det är okej att använda skärmen också. Voigtländersökaren ger inte särskilt stor bild, så även om den är bra så är det inte jättekul att titta i den. Deras hemsida säger att den har 0,68x förstoring, men jag undrar om de inte felaktigt räknat om det till nån slags ekvivalent för 50-millimetersobjektiv, för 0,68x med 35 mm är gigantiskt (Leica M9) jämfört med vad jag ser. Jag har beställt EVF:en, så vi får se när den behagar dyka upp.

Nu ska jag skriva lite blogg om saken så kanske det kommer mer info om en stund:)
 
Fan vad fint! :)) Jag har inte provat själv, men det skulle alltså enligt dig betyda att AEL-knappen plötsligt blir till tumfokus när man sätter väljaren på framsidan till MF? Smutt!

Japp, precis så fint funkar det.

Jag har läst något om att man kan trolla med ett program som heter något i stil med Exif Tool för att lura ACR (och LR) att det är A99-filer. Är det det du gjort?

Just precis så. Det är väldigt enkelt att batcha, och jag får in råfilerna i mitt vanliga bildflöde utan att behöva vänta på uppgraderingar. Exiftool verkar vara den enda editorn som klarar det, åtminstone såvitt jag kunnat se (fast jag har noll koll på lösningar för Win och Linux).
 
Just precis så. Det är väldigt enkelt att batcha, och jag får in råfilerna i mitt vanliga bildflöde utan att behöva vänta på uppgraderingar. Exiftool verkar vara den enda editorn som klarar det, åtminstone såvitt jag kunnat se (fast jag har noll koll på lösningar för Win och Linux).
Med tanke på att det alls funkar så gissar jag att Adobe släpper stöd för RX1 inom kort, men jag är beredd att prova. Räcker det med att ändra kameratyp i EXIF, eller måste man göra något annat?

Jag är inte den som gärna gör fulreklam för min blogg, men det kan nog vara på sin plats i den här tråden. Här är mina första intryck av kameran och några bilder: http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/en-forsta-utvardering-av-sony-rx1.htm
 
Med tanke på att det alls funkar så gissar jag att Adobe släpper stöd för RX1 inom kort, men jag är beredd att prova. Räcker det med att ändra kameratyp i EXIF, eller måste man göra något annat?

Dessvärre funkar det inte att ändra data i det vanliga modellfältet. Man måste komma åt ett annat fält som heter "SonyModelId" och ändra innehållet i det till "SLT-A99V"

I Exiftool gör du det med följande kommandorad:

"-SonyModelId=SLT-A99V" -overwrite_original_in_place -P dittfilnamnhär.ARW

Men pass på, med det här kommandot tas ingen backupkopia, det är själva originalfilen som skrivs om. Har dock fungerat felfritt för mig.
 
Dessvärre funkar det inte att ändra data i det vanliga modellfältet. Man måste komma åt ett annat fält som heter "SonyModelId" och ändra innehållet i det till "SLT-A99V"

I Exiftool gör du det med följande kommandorad:

"-SonyModelId=SLT-A99V" -overwrite_original_in_place -P dittfilnamnhär.ARW

Men pass på, med det här kommandot tas ingen backupkopia, det är själva originalfilen som skrivs om. Har dock fungerat felfritt för mig.
Jag installerade just programmet och insåg att det var på nån slags hackernivå:) Hur gör man för batchkonvertering då?
 
Jag installerade just programmet och insåg att det var på nån slags hackernivå:) Hur gör man för batchkonvertering då?

Istället för filnamnet skriver du *.ARW. Tänk på att sökvägen till katalogen är en del av filnamnet, så att säga. I mitt fall är sista delen av koomandot alltså: Desktop/rx1/*.ARW
 
Idag har jag bekantat mig ytterligare med RX1 och upptäckt ett potentiellt problem! Efter ungefär en timme i -10°C så fick jag upp ett meddelande på skärmen, precis när jag tagit en bild och den syntes på displayen, om att "kameran kunde inte skriva till kortet". Sen blev skärmen svart och ingenting gick att göra trots att kameran var påslagen. Efter att ha värmt batteriet vaknade den igen men bilden var spårlöst försvunnen.

Jag gissar att detta beror på att batteriet inte kunde ge tillräckligt med kapacitet för att driva processorn. 24 miljoner pixlar som ska bildbehandlas och skrivas till kortet lär dra en del ström, och även om batteriets standby-spänning må vara hög så lär denna knäa så fort man tar ut mycket ström. Följdaktligen kan nog batteriet se ut att må bra (OK spänning utan belastning), tills det verkligen behöver användas.

Det kan naturligtvis vara annat otyg, men jag ska försöka komma ihåg att värma batteriet med jämna mellanrum när det är kallt. Ett extrabatteri är nog också bra att ha, särskilt med tanke på att man måste ladda det medan det sitter i kameran och att det rapporterats inte ha så bra kapacitet (det är jäkligt litet!).

-------------

I övrigt börjar jag mer och mer uppskatta den avskalade formgivningen. RX1 känns som ett verktyg och har faktiskt en viss funktionalism i sitt utseende, som trots att det bryter med det mesta av vad traditioner heter, är rätt fint i sin fulhet.
 
Martin, din analys av orsaken till problemet - reducerad batterikapacitet vid kyla - är säkerligen korrekt. Ända sedan kamerorna blev helt beroende av batterier för att fungera har det ju varit standard att ha minst ett extrabatteri med sig när man ger sig ut i minusgrader. Detta/dessa förvarar man förstås i någon ficka innanför vinterjackan, så att kroppsvärmen håller temperaturen på anständig nivå. Alla vanliga batteriers kapacitet sjunker som bekant mer eller mindre drastiskt vid låga temperaturer (lite olika för olika teknologier).

Ytterligare en sak som kan vara praktisk att känna till, är att när det första batteriet "dör", så att man får byta till det andra batteriet, så ska man stoppa det första batteriet i en ficka "i den varma zonen". När sedan det andra batteriet också dör, så stoppar man i det första batteriet i kameran igen, och nu finns där plötsligt en hel del kapacitet kvar att ta ut (så länge det håller sig någorlunda varmt). Det nu "döda" andra batteriet stoppar man på samma sätt i en varm zon, och när det första batteriet "dör" för andra gången så stoppar man bara i det andra batteriet i kameran igen, för nu har även detta återvunnit en hel del kapacitet.

Att batterier "dör" mycket mera abrupt vid låga temperaturer än vid normala, överensstämmer även med mina erfarenheter.
.
 
Jag som har CS5 blev mindre glad då det inte stöder denna uppgradering av ACR.

Att batterier "dör" mycket mera abrupt vid låga temperaturer än vid normala, överensstämmer även med mina erfarenheter.
.
Nu dog ju dock inte batteriet, så jag är inte säker på att det var det. Dessutom fick jag ett annat fel när jag startade kameran i hemmet, långt senare. Då hittade den plötsligt inte minneskortet!
 
Jag vet förstås att batteriet inte "dog" i betydelsen att det blev permanent obrukbart. Det var därför jag satte citattecken runt "dör", för att markera att jag menade detta i den betydelse som de flesta använder detta ord när det gäller uppladdningsbara batterier - att kapaciteten tog slut.

Det andra felet kan ju förstås vara en helt annan sak, förutsatt att du hade ett någorlunda "färskt" batteri isatt vid tillfället.
.
 
Jag vet förstås att batteriet inte "dog" i betydelsen att det blev permanent obrukbart. Det var därför jag satte citattecken runt "dör", för att markera att jag menade detta i den betydelse som de flesta använder detta ord när det gäller uppladdningsbara batterier - att kapaciteten tog slut.

Det andra felet kan ju förstås vara en helt annan sak, förutsatt att du hade ett någorlunda "färskt" batteri isatt vid tillfället.
.
Det var färskt, men batterier är ju alltid lite risiga innan man laddat dem några gånger, så det kan bero på det. För övrigt har jag en diskussion på ett annat forum där det påstås att minneskort kan fungera dåligt i kyla. Dock ska det jag har vara specat att funka ner till -25, fast det kanske kan bero på läs- och skrivhastigheten.

När Adobe släppt en ny version av PS är det slut på uppgradering av ACR till äldre versioner av PS. Omvägen är dock gratis och går via Adobe DNG converter
Ah, lysande! Frågan är hur mycket det skiljer i prestanda. Jag är i och för sig helt nöjd med ACR till CS5 för alla andra kameror jag använt på sistone, så det ska nog duga.
 
Ah, lysande! Frågan är hur mycket det skiljer i prestanda. Jag är i och för sig helt nöjd med ACR till CS5 för alla andra kameror jag använt på sistone, så det ska nog duga.

Det är mest reglagen som ändrats från CS5 till CS6. Det var mellan CS4 och CS5 som de gjorde om brusreduceringsalgoritmen helt från dålig till bra.

Du får antagligen inte tillgång till objektivprofilen när du kör CS5 via DNG.

Jag öppnade en ISO 25.600 bild från RX1 i ACR 7.3 och upptäckte tydlig bandning. Fick ställa svartpunkten extremt högt (23) och lägga i en massa grönt i skuggorna samt vräka på med brusreducering för att få råbilden att lika jpegbilden. Ändå kvarstod en del blå/magenta-aktig flammighet i skuggorna som jag fick ta bort i Photoshop. Men upp till ISO 6400 ser det fint ut.
 
Det är mest reglagen som ändrats från CS5 till CS6. Det var mellan CS4 och CS5 som de gjorde om brusreduceringsalgoritmen helt från dålig till bra.
Fast nu man får inte massa fula artefakter som man fick i äldre ACR när man drog i fill light, o clarity ser betydligt bättre ut nu. Så jag tycker iaf att ändringen mellan 5 och 6 är större än mellan 4 och 5.

Jag öppnade en ISO 25.600 bild från RX1 i ACR 7.3 och upptäckte tydlig bandning. Fick ställa svartpunkten extremt högt (23) och lägga i en massa grönt i skuggorna samt vräka på med brusreducering för att få råbilden att lika jpegbilden. Ändå kvarstod en del blå/magenta-aktig flammighet i skuggorna som jag fick ta bort i Photoshop. Men upp till ISO 6400 ser det fint ut.
Riktigt tråkigt att höra ju, trodde dom hade styrt upp så alla deras sensorer fnkade lika bra som D7000, D800 osv.. :\
 
Riktigt tråkigt att höra ju, trodde dom hade styrt upp så alla deras sensorer fnkade lika bra som D7000, D800 osv.. :\

Detta var i stearinljus. Hittade en ISO 25600-bild tagen vid högre färgtemperatur. Då såg det mycket bättre ut. Men det verkar som Sony valt att sätta svartpunkten högt vid höga ISO för att dölja lite av den här typen av problem till priset av lägre omfång. Men jag ska inte uttala mig alltför tvärsäkert. Det får kollas under mer kontrollerade förhållande. Under luciafirandet var det i alla fall stor skillnad mot 1D X (eller om jag haft en D4).
 
Riktigt tråkigt att höra ju, trodde dom hade styrt upp så alla deras sensorer fnkade lika bra som D7000, D800 osv.. :\
Jag måste ifrågasätta verklighetsuppfattningen om du tror att man kommer att kunna få felfria bildfiler vid ISO 25600. Jag tror knappast att D7000 eller D800 klarar det ett dugg bättre än RX1.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.