Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte varför det inte funkade igår, men nu gör det det! :) Eller så var det bara så att jag inte begrep att man inte kan markera enskilda filer (vilket är fullständigt idiotiskt), så de ser utgråade ut.
 
Och nu måste jag tyvärr meddela att objektivet är decentrerat och att kameran därför åker raka vägen tillbaka till återförsäljaren. Jävla helvetes skit:-( Jag fattar inte hur man kan släppa ifrån sig något så dyrt utan att säkerställa att prestanda på varje enskilt exemplar är som det ska.
 
Och nu måste jag tyvärr meddela att objektivet är decentrerat och att kameran därför åker raka vägen tillbaka till återförsäljaren. Jävla helvetes skit:-( Jag fattar inte hur man kan släppa ifrån sig något så dyrt utan att säkerställa att prestanda på varje enskilt exemplar är som det ska.

Berätta mer. Hur yttrar det sig?
 
Berätta mer. Hur yttrar det sig?
Allt till vänster om mitten är lite oskarpare än till höger om mitten. Högra nedre hörnet är ungefär lika skarpt som mitten vid f/2 medan övriga hörn och kanter är oskarpare. Därtill tycker jag mig ha sett att skärpeplanet ligger något längre bak just där det är oskarpt, så det kan vara hela objektivet som inte sitter parallellt med sensorn.

Haken med det här är att ingen jävel som inte är insatt kommer att kunna se det. Så jag oroar mig lite för om det går att få en ny. Häva köpet bör gå om man bråkar lite, och det tänker jag i så fall göra, men jag vill faktiskt ha en ny. Kameran är så jäkla smutt på alla sätt och vis att det vore trist att börja leta efter något annat (som ju inte finns).

Edit: Och som jag skrev på ett annat forum så försöker jag ta det med ro, för detta är faktiskt det enda och första objektiv av hittills ägda ~70 stycken som har varit decentrerat. Shit happens förr eller senare antar jag.
 
Tråkigt att höra Makten. Men det där borde väl vara lätt för en verkstad att mäta sig till... och jag gissar att det är vad man gör vid en reklamation av det här slaget. Så det är nog lugnt :)
 
Jag tänker då inte sitta och vänta på att en verkstad ska verifiera saken. Förhoppningsvis kan butikspersonalen se direkt på mina testbilder att det är knas med objektivet.

En annan sak som uppmärksammats är att man får lite färgstick av olika slag i bilderna som varierar utåt från mitten. De värsta exemplena ser vedervärdiga ut medan jag bara kan se antydning till det i mina egna bilder. Jag tror det blir till att fixa en Cornerfix-profil, så ska det nog funka tillräckligt bra. Fast det kan ju tyckas lite märkligt att Sony inte ordnat detta själva i mjukvaran.
 
Jag tänker då inte sitta och vänta på att en verkstad ska verifiera saken. Förhoppningsvis kan butikspersonalen se direkt på mina testbilder att det är knas med objektivet.

En annan sak som uppmärksammats är att man får lite färgstick av olika slag i bilderna som varierar utåt från mitten. De värsta exemplena ser vedervärdiga ut medan jag bara kan se antydning till det i mina egna bilder. Jag tror det blir till att fixa en Cornerfix-profil, så ska det nog funka tillräckligt bra. Fast det kan ju tyckas lite märkligt att Sony inte ordnat detta själva i mjukvaran.

Köpte du den på JapanFoto?

Jag köpte ett objektiv där för ett halvår sen och jag fick löfte om att jag skulle få öppet köp (vilket ju inte är ett orimligt löfte) då jag var orolig för felfokusering då det var ett Sigma-objektiv.

Sagt och gjort, när jag märkte att det felfokuserade och jag dagen efter återvände och ville byta det fick jag svaret av butiksägaren att "vi gör inte återköp på JapanFoto." Det löste sig dock när jag hittade expediten jag köpt av.
 
Skummade just manualen i jakt på svar om blixtanvändande.
http://www.docs.sony.com/release/DSCRX1.pdf

Som jag begripit det finns det med EVF monterad i blixtskon inget annat sätt än Sonys egna trådlösa blixtstyrning att trigga extern blixt. Hittar inget val för "manuell blixt" utan förblixtar i manualen.

Detta är väl egentligen förväntat på sätt och vis, men tänkte ändå kolla så att jag inte missat något? En jättefördel med RX1 är ju den snabba synkhastigheten, och det är lite synd att man inte kan kombinera ex radiotriggad extern blixt med EVF. Ingen dealbreaker, kanske, men fortfarande lite synd...

Nåja, vad är väl en bal på slottet? ;-)
 
Köpte du den på JapanFoto?

Jag köpte ett objektiv där för ett halvår sen och jag fick löfte om att jag skulle få öppet köp (vilket ju inte är ett orimligt löfte) då jag var orolig för felfokusering då det var ett Sigma-objektiv.

Sagt och gjort, när jag märkte att det felfokuserade och jag dagen efter återvände och ville byta det fick jag svaret av butiksägaren att "vi gör inte återköp på JapanFoto." Det löste sig dock när jag hittade expediten jag köpt av.
Det där känner man igen. I Sverige har kunden alltid fel, verkar det som. Om jag inte får lämna tillbaka kameran blir jag vansinnig.
 
Är tidningen på bilden helt plan och är kameran monterad exakt normalt mot centrum av tidningen?
Det verkar i annat fall finnas någon slags tydlig distorsion. Det övre vänstra hörnet är märkligt böjt.
 
Är tidningen på bilden helt plan och är kameran monterad exakt normalt mot centrum av tidningen?
Givetvis. Jag har sett samma sak i verkliga bilder och alltid på samma sida, så det är inte något fel på testuppsättningen.

Det verkar i annat fall finnas någon slags tydlig distorsion. Det övre vänstra hörnet är märkligt böjt.
Ja, det är såhär det ser ut i råformat utan korrigering. Väldigt låg distorsion med tanke på den extrema konstruktionen skulle jag vilja påstå.

Edit: I min webläsare måste jag förresten högerklicka på den förstorade bilden och välja "visa bild" för att få se den i 100%.

Jag har just mailat Zeiss så får vi se vad de anser. Om de håller med om att detta inte är acceptabelt så blir det ett rätt tungt bevis mot eventuellt motstånd från personalen i butiken:)
 
I Sverige har vi en lagstiftning som ger säljaren en möjlighet att laga eventuella fel innan man ger ut en ny produkt. Trist för dig, men vettig lag.
Enligt konsumentköplagen har jag rätt att häva köpet eller få en ny kamera om det är möjligt. Jag accepterar INTE reparation av en ny produkt.

”Fel på varan

Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:

  • kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
  • kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
  • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
  • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
  • hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Konsumentkoplagen/


Notera sista stycket.
 
Enligt konsumentköplagen har jag rätt att häva köpet eller få en ny kamera om det är möjligt. Jag accepterar INTE reparation av en ny produkt.

Ingen aning om var du läser det, men en säljare har rätt att försöka laga produkten två gånger innan han behöver låta köpet gå tillbaka. Jaja, många låter en nog byta eller häver köpet direkt, men ingen rättighet. Du är inne på konsumentverkets sida ser jag, fortsätt läs så står det hur det ligger till.
 
Ingen aning om var du läser det, men en säljare har rätt att försöka laga produkten två gånger innan han behöver låta köpet gå tillbaka. Jaja, många låter en nog byta eller häver köpet direkt, men ingen rättighet. Du är inne på konsumentverkets sida ser jag, fortsätt läs så står det hur det ligger till.
Jag har ju redan klistrat in texten där det står vad som gäller. Det kan omöjligen vara inom "skälig tid" att skicka en fabriksny kamera på reparation, och det skulle definitivt vara till stort besvär för mig eftersom jag ämnar använda den dagligen och jag har dessutom tänkt fotografera min brors bröllop över nyår med den.
 
Jag har ju redan klistrat in texten där det står vad som gäller. Det kan omöjligen vara inom "skälig tid" att skicka en fabriksny kamera på reparation, och det skulle definitivt vara till stort besvär för mig eftersom jag ämnar använda den dagligen och jag har dessutom tänkt fotografera min brors bröllop över nyår med den.

Tro vad du vill, lycka till, men lagen är inte på din sida, men ta den fighten med säljaren, inte med mig, jag är bara en trist jurist.

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.