Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tips för den sugne: Japanphoto på Fleminggatan har två ex. Alldeles nyss hade de tre och ni kan säkert gissa varför;-)

*ASG* underbart. Ett sällsynt, oväntat och dyrt 400mm/F5.6 kom emellan mig och RX1 så jag lär nog vänta till våren. Det innebär att jag blir desto mer hungrig på att få ta del av dina och övrigas erfarenheter.
 
Skit alltså.. hur ska jag kunna motivera för min revisor/ekonomi ansvarige sambo att RX1 är ett bättre köp än D600?? Fan.. RX1 är allt jag någonsin har drömt om.. Jag har fortfarande svårt att fatta att det är sant.. Har sony släppt en fullformatskompakt med fast 35mm/f2 ?!??!?!! DET ÄR JU HELT SJUKT! Undrar ifall Nikon o Canon har slängt signer vid rit-bordet i panik nu.. får verkligen hoppas det..
 
Sånt vill man inte veta! Aldeles för skadligt för plånboken. Jag förväntar mig bilder redan ikväll Martin!
Vilken tur att det började toksnöa precis lagom tills man fick gå från jobbet:-/ Måttligt sugen på att gå ut med en otätad, flång ny kamera i detta väder. Får bli nån slags plastpåseinslagning först i så fall.
 
vilken tur att det började toksnöa precis lagom tills man fick gå från jobbet:-/ måttligt sugen på att gå ut med en otätad, flång ny kamera i detta väder. Får bli nån slags plastpåseinslagning först i så fall.

fota inomhus eller genom rutan för guds skull! S ä t t i g å n g ! ! ! ! 8'-o

Finns ju inga vettiga recensioner än sålänge, så ser fram emot dina intryck Martin :)
 
fota inomhus eller genom rutan för guds skull! S ä t t i g å n g ! ! ! ! 8'-o

Finns ju inga vettiga recensioner än sålänge, så ser fram emot dina intryck Martin :)
Ja, lite hög-iso självporträtt eller liknande. Bara köööör! :D
Inomhustramsande går fetbort och det är ju faktiskt en av anledningarna till att det finns så få vettiga bilder. Folk orkar inte gå ut. Men nu ska jag i alla fall prova en sväng så får vi se vad som händer:) Dock blir det bara JPG direkt ur kameran än så länge.
 
Inomhustramsande kan vara kul, men som kameratest är det ganska meningslöst, så jag ser fram emot dina riktiga bilder :)

Det jag är mest nyfiken på är vad du tycker om objektivet, och hur det beter sig jämfört med de hundratals objektiv du köpt och sålt hittills - jag tror det är bra :)
 
Det jag är mest nyfiken på är vad du tycker om objektivet, och hur det beter sig jämfört med de hundratals objektiv du köpt och sålt hittills - jag tror det är bra :)
Jag tog ett fåtal bilder i snöyran och utav det kan jag säga att det inte står Zeiss frampå bara för skojs skull:)

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/DSC00002.jpg

Detta är en JPG tagen vid f/2 och ISO 1600. Jag hade ingen aning om vad det var för mätmetod, vitbalans eller nånting inställt, så kameran har exponerat lite för lågt. I övrigt ser det mycket, mycket bra ut tycker jag.
 
Jag tog ett fåtal bilder i snöyran och utav det kan jag säga att det inte står Zeiss frampå bara för skojs skull:)

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/DSC00002.jpg

Detta är en JPG tagen vid f/2 och ISO 1600. Jag hade ingen aning om vad det var för mätmetod, vitbalans eller nånting inställt, så kameran har exponerat lite för lågt. I övrigt ser det mycket, mycket bra ut tycker jag.

Fan då.. jag måste nog byta byxor nu!

Kan du inte lägga upp den där i fullformat på din flickr så jag får pixelpeepa lite - bara för att hitta några fel :)

Att den exponerar så där med en massa snö i bilden är kanske inte så konstigt, och skulle den vara i råformat går det nog att ljusa upp den med gott resultat.

Om det inte vore för den där fasta skärmen och avsaknad av något vidare än 35 mm vete fan om inte både NEX och D3 skulle ryka om resultaten kan bli som den bilden antyder (använder ju nästan ändå bara 30:an på min NEX) ...
 
Fan då.. jag måste nog byta byxor nu!

Kan du inte lägga upp den där i fullformat på din flickr så jag får pixelpeepa lite - bara för att hitta några fel :)
Hähä! Nu är det ju bara JPG, men jag kan säga att det inte är något fel på skärpan inte. Dock tänker jag inte lägga upp annat än genomtänkta bilder på flickr. Det kommer senare. Däremot kan du ju få dregla lite över hur den ser ut...

DSC_3389_2.jpg

Att den exponerar så där med en massa snö i bilden är kanske inte så konstigt, och skulle den vara i råformat går det nog att ljusa upp den med gott resultat.
Javisst, och om jag sett live-histogrammet hade det gått i ett nafs att åtgärda saken. Men faktum är att detta är "ETTR" om man ser till de ljusaste delarna i bilden, så kameran har egentligen gjort rätt. Den kräver bara lite efterbehandling.

Om det inte vore för den där fasta skärmen och avsaknad av något vidare än 35 mm vete fan om inte både NEX och D3 skulle ryka om resultaten kan bli som den bilden antyder (använder ju nästan ändå bara 30:an på min NEX) ...
Ungefär så tänkte jag också, men jag tror jag klarar mig med vinklingsbar sökare (som jag beställt). Att brännvidden är fast ser jag närmast som en befrielse, men jag är också säker på att det går bra att sätta en vidvinkelkonverterare frampå.

Motljusskyddet på bilden är för övrigt från ett Olympus OM 28/3,5 och passar synnerligen bra. Sjukt mycket snyggare än originalet från Sony.
 
Hur är hanteringen då? Manuell fokusering, focus peaking etc.

Jag gör nog mer än 50% av mina bilder med den vinklingsbara skärmen på NEX:en nu, så det krävs nog en vinklingsbar EVF för att jag skulle nöja mig, och det blir ändå inte riktigt samma sak.

Bildkvalitutan ser som förväntat ypperlig ut, men det lär ska finnas en del distorsion som du inte ser när du plåtat i jgp (det märks inte att jag försöker hitta fel va?).
 
Hur är hanteringen då? Manuell fokusering, focus peaking etc.
Det kommer ta tid att utvärdera. Just nu håller jag som vanligt på att gå upp i limningen på att menyerna är så komplett värdelösa. Peaking har jag aldrig fattat vad man ska ha till, så det skippar jag. Det gav mig aldrig något med NEX-5N och lär inte göra det här heller.

Prio ett just nu är att lyckas ställa in kameran så att det går snabbt att skifta till manuell fokus och att kunna flytta fokusområdet innan man zoomar in. Det verkar inte helt lätt. DMF verkar lika ogenomtänkt som alla andra kamerors blandning mellan AF och MF, för det är knappast genomförbart att hålla nere avtrycket medan man fipplar runt med tummen för att fokusera manuellt. Släpper man avtrycket så försöker ju nämligen kameran autofokusera igen efter MF, vilket spolierar hela idén.

Jag gör nog mer än 50% av mina bilder med den vinklingsbara skärmen på NEX:en nu, så det krävs nog en vinklingsbar EVF för att jag skulle nöja mig, och det blir ändå inte riktigt samma sak.
Jag skulle som sagt var gärna ha vinklingsbar skärm, men när allt annat stämmer så kan jag vara utan.

Bildkvalitutan ser som förväntat ypperlig ut, men det lär ska finnas en del distorsion som du inte ser när du plåtat i jgp (det märks inte att jag försöker hitta fel va?).
Jag har inte granskat men av de tester jag sett är distorsionen väldigt låg jämfört med MFT-objektiv utan korrigering.
 
Jag måste nog helt enkelt se till att få testa en sån där. Antagligen beror en del av din frustration på att den har samma vansinniga menysystem som NEX, men det borde gå att få till ungefär som man vill ha det (men förstås inte helt).

Ang. distorsionen - har du kollat råfilerna?
 
Prio ett just nu är att lyckas ställa in kameran så att det går snabbt att skifta till manuell fokus och att kunna flytta fokusområdet innan man zoomar in. Det verkar inte helt lätt. DMF verkar lika ogenomtänkt som alla andra kamerors blandning mellan AF och MF, för det är knappast genomförbart att hålla nere avtrycket medan man fipplar runt med tummen för att fokusera manuellt. Släpper man avtrycket så försöker ju nämligen kameran autofokusera igen efter MF, vilket spolierar hela idén..
Om jag förstått manualen rätt så går det att konfigurera flera knappar för växling mellan AF/MF. Tex genom att trycka på C-knappen (AF/MF toggle). Eller så kan man använda AEL-knappen för tum-focus.
 
Om jag förstått manualen rätt så går det att konfigurera flera knappar för växling mellan AF/MF. Tex genom att trycka på C-knappen (AF/MF toggle). Eller så kan man använda AEL-knappen för tum-focus.

Det bästa jag hittat så här långt är att ställa in switchen på framsidan i MF-läge och programmera AEL-knappen för "Håll AF/MF kontroll". Du har du en kamera med tumfokus som det går blixtsnabbt att fokusera manuellt med. Fungerar bra för mig, glaset är halvfullt.

Jag har tills vidare gett upp idén att flytta AF-punkten som jag gör på mina Nikon DSLR-kameror. Det är för småttigt och tar för lång tid, det finns för många positioner att bläddra sig igenom. Vid stativfotografering använder jag ändå alltid manuell fokusering med peaking, för det har jag programmerat en knapp som en genväg till "Fokusförstoring" som låter mig snabbt hitta önskat inzoomat område.

Till skillnad från Makten har jag inget emot menysystemet, det är tillräckligt logiskt för mig. Inte mer irriterande än att handla på Hemköp när man är van vid Coop.

Nu vill jag bara lära mig hur man gör batchkonverteringar med Exiftool i Mac OS X. Jag får både Aperture och Lightroom att behandla enstaka råfiler som A99-filer, vilket fungerar helt problemfritt. Sony trycker ihop skuggpartierna lite väl mycket i sin jpeg-konvertering för min smak, så råformat är, som alltid, ett stort plus.
 
Det bästa jag hittat så här långt är att ställa in switchen på framsidan i MF-läge och programmera AEL-knappen för "Håll AF/MF kontroll". Du har du en kamera med tumfokus som det går blixtsnabbt att fokusera manuellt med. Fungerar bra för mig, glaset är halvfullt.

Jag har tills vidare gett upp idén att flytta AF-punkten som jag gör på mina Nikon DSLR-kameror. Det är för småttigt och tar för lång tid, det finns för många positioner att bläddra sig igenom. Vid stativfotografering använder jag ändå alltid manuell fokusering med peaking, för det har jag programmerat en knapp som en genväg till "Fokusförstoring" som låter mig snabbt hitta önskat inzoomat område.
Om du gör precis "tvärtom" så kan du få både flyttbara fokuspunkter och vettig MF. Jag har programmerat AEL-knappen till att sätta kameran i MF-läge (hold) när omkopplaren på framsidan står på AF. Nöjer man sig med bara det mittre området för MF så är man ett knapptryck bort, men programmerar man dessutom något av tumhjulets riktningsknappar till förstora i MF-läge så kommer man också åt detta mycket smidigt. Det enda du förlorar mot din metod är att AF är på avtrycket istället för vid tummen, men i gengäld kan du flytta AF-punkten snabbt.

I övrigt tog jag ett par bilder innan jobbet och kan konstatera att objektivet beter sig väldigt trevligt, men det vinjetterar sjukt mycket vid f/2 om man stänger av den automagiska korrigeringen. Man får förvånansvärt bra separation mellan fokusplan och bakgrund på många meters avstånd, vilket är något jag saknar hos de flesta trettiofemmor.
 
Om du gör precis "tvärtom" så kan du få både flyttbara fokuspunkter och vettig MF. Jag har programmerat AEL-knappen till att sätta kameran i MF-läge (hold) när omkopplaren på framsidan står på AF. Nöjer man sig med bara det mittre området för MF så är man ett knapptryck bort, men programmerar man dessutom något av tumhjulets riktningsknappar till förstora i MF-läge så kommer man också åt detta mycket smidigt. Det enda du förlorar mot din metod är att AF är på avtrycket istället för vid tummen, men i gengäld kan du flytta AF-punkten snabbt.

Vår programmering är precis likadan, det är bara en fråga om man vill ha switchen på MF eller AF som default. Snyggt.

I övrigt tog jag ett par bilder innan jobbet och kan konstatera att objektivet beter sig väldigt trevligt, men det vinjetterar sjukt mycket vid f/2 om man stänger av den automagiska korrigeringen. Man får förvånansvärt bra separation mellan fokusplan och bakgrund på många meters avstånd, vilket är något jag saknar hos de flesta trettiofemmor.

Optiken är väldigt fin, särskilt när man bländar ner åtminstone ett steg. Den är fin på korta avstånd och långa, och oskärpan är så man vill äta den med sked.

Från och med idag kör jag bara med råformat, så det är morsning och goodbye med alla objektivkorrigeringar i kameran. Distorsionen fixar Photoshop med lens correction-filtret och ett värde på ungefär +2,4 – det är verkligen inte farlig. Men jag föredrar att inte korrigera distorsionen om det inte är absolut nödvändigt. Vinjetteringen är som den är, och kromatisk abberation har jag ännu inte haft några problem med.

Nu längtar jag efter en EVF. Jag lyfter fortfarande reflexmässigt kameran till ögat när jag ska ta en bild, vilket känns lite fånigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.