Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
OK!
Nu har vi läst att blickers-spaken inte går tillbaka automatiskt, på den lilla sportvagnen RX1, den har samma drivlina som den betydligt större A99, - hur är prestandan då på RX1, i JPG?

Ja, det är bland annat sånt man läser om i ett forum som handlar om utrustning, vi är väl rätt många som är intresserade av ergonomi och funktionalitet. Vad den tekniska bildkvaliteten beträffar så finns det väl en del på nätet redan? Annars är det bara att vänta in DXO.

För min del passar jag gärna på jobbet att göra tekniska jämförelser av bilderna. Arbetet står inte i proportion till vinsten, jag lär ändå känna kameran ganska väl efter ett par månader.
 
---
Att det ska vara så förbannat svårt att göra saker rätt.
Det är just det som är anledningen - att göra rätt är så förbannat svårt!
Men att göra fel är hur lätt som helst - det gör vi ju alla hela tiden ... :)

Men till din fråga - om man kopplar ur den automatiska förstoringen av sökarbilden när man fokuserar manuellt, så kanske det blir en annan utväxling, och fokuseringen går snabbare?
.
 
Det kan jag försäkra dig om att det finns!

Att du själv inte är intresserad av RX1 betyder inte alls att alla andra också måste vara ointresserade. Och ifall du inte ser skillnaden på RX1 och det du räknar upp, så är det förstås svårt för dig att se att till denna kamera finns en delvis mycket entusiastisk målgrupp, även om detta naturligtvis är en nisch-kamera.

Och måste man inte vara exakt lika snorrik ifall man skall köpa en X100 plus en D600, utan objektiv?
.
 
Manuell fokus ser ju tyvärr helt värdelöst ut, precis som på Fuji X100 där man måste vrida typ tio varv för att komma nånvart

Det är nog bara för att den som hanterar kameran i videon inte vant sig vid den än. Med rätt snärt går man från närgräns till oändligt på ett halvt varv. Med långsammare vridning ökar precisionen. När det väl satt sig i muskelminnet fungerar det smidigt, cirka två ljusår bättre än med X100:an.

AF i mörker är svårare att uttala sig generellt om, folk har så olika förväntningar. Dålig AF i mörker finns inte med på min minuslista, men kommer man från en OM-D så känns det kanske annorlunda. Allt beror ju på vilka förväntningar man har.


Men till din fråga - om man kopplar ur den automatiska förstoringen av sökarbilden när man fokuserar manuellt, så kanske det blir en annan utväxling, och fokuseringen går snabbare?

Bra gissning, men manuell fokusering har samma utväxling i alla view-lägena.
 
Är den det för NÅGON? Annat än rena yrkesfolk eller snorrika? Du får en Fuji x100 OCH en Nikon d600 för priset av en Sony rx1....

Man kan tänka så om mycket. När jag ser priserna på bostadsrätter innanför tullarna i Stockholm så frågar jag mig själv samma sak – är de där lägenheterna för NÅGON? Men så finns det ju människor som prioriterar det där, och säkert har goda skäl till det. Vem är jag att ifrågasätta?

Lev och låt leva, brukar funka bra för det mesta.
 
Är den det för NÅGON? Annat än rena yrkesfolk eller snorrika? Du får en Fuji x100 OCH en Nikon d600 för priset av en Sony rx1....
Jag är varken "yrkesfolk" eller "snorrik" och jag ser ingen annan kamera som på lika många punkter uppfyller vad jag vill ha. Jag vill inte ha en X100 (som jag redan haft) och jag vill inte ha en D600 (som är nästan lika klumpig som den D700 jag redan har). Jag vill ha en liten kamera med stor sensor, punkt slut. Kosta vad det kosta vill och det här är inte ens dyrt om man ser till vad man får för pengarna. Du kanske prioriterar att ha bil, hus och vettiga möbler. Sånt skiter jag i, så jag har råd med dyra kameror.

Det är nog bara för att den som hanterar kameran i videon inte vant sig vid den än. Med rätt snärt går man från närgräns till oändligt på ett halvt varv. Med långsammare vridning ökar precisionen. När det väl satt sig i muskelminnet fungerar det smidigt, cirka två ljusår bättre än med X100:an.
Det låter bra!

AF i mörker är svårare att uttala sig generellt om, folk har så olika förväntningar. Dålig AF i mörker finns inte med på min minuslista, men kommer man från en OM-D så känns det kanske annorlunda. Allt beror ju på vilka förväntningar man har.
Hmm, jag tycker min OM-D har funkat rätt dåligt i mörker. Ibland har den visat "grön ruta" utan att något i hela bilden är i fokus.
 
Hmm, jag tycker min OM-D har funkat rätt dåligt i mörker. Ibland har den visat "grön ruta" utan att något i hela bilden är i fokus.

Jag har ingen egen erfarenhet från OM-D, bara hörsägen att AF ska vara bra.

Ett trick med RX:an när den sitter på stativ i mörka miljöer är att blända upp tillfälligt för att ge autofokusen en bättre chans. När jag testar det här mot ett motiv med EV 3 vid ISO 100 (8 sek f:8) så är det en klart märkbar skillnad i AF-hastighet om jag valt f:2 eller f:8 under själva fokuseringen. När den väl naglar skärpan så är den rätt oavsett vald bländare, det är i alla fall min erfarenhet så här långt.

En nörd-detalj är att när kameran är inställd på en bländare mindre än f:8 så öppnar den bländaren till just f:8 under själva fokuseringen. Skälet till varför den inte öppnar till f:2 vid all fokusering är höljt i dunkel för mig, det skulle kännas rimligt. Möjligen har det något med timing att göra, bländarlamellerna rör sig faktiskt rätt långsamt (kanske för att ge mjuka övergångar vid filmning).
 
Det kan jag försäkra dig om att det finns!

Att du själv inte är intresserad av RX1 betyder inte alls att alla andra också måste vara ointresserade. Och ifall du inte ser skillnaden på RX1 och det du räknar upp, så är det förstås svårt för dig att se att till denna kamera finns en delvis mycket entusiastisk målgrupp, även om detta naturligtvis är en nisch-kamera.

Och måste man inte vara exakt lika snorrik ifall man skall köpa en X100 plus en D600, utan objektiv?
.

Jag håller med dig,
- denna lilla RX1:a kommer att få många köpare, helt enkelt en trendsättare, den är helt unik, finns inga konkurrenter under några år framåt, inom FF stallet!
Dyr?
Allt är relativt, men betala 20 000 - 25 000 :- för denna juvel är ”billigt” mot vad Leica hade kunnat ta för sin motsvarande kamera.

Canon 300D kom 2003, den första D-SLR APS-C under den magiska gränsen 10 000:-, idag har Sony D-SLT APS-C till priser under halva denna då magiska gräns 10 000:-.!

RX1:an kommer få många efterföljare både inom Sony och andra tillverkare, priserna dalar, var så säker!
 
Klart intressanta observationer, Göran.

Mycket värdefullt när kvalificerade användare delger sina erfarenheter!
.
 
" Du kanske prioriterar att ha bil, hus och vettiga möbler. Sånt skiter jag i, så jag har råd med dyra kameror."

Med tanke på att du byter kameror väldigt ofta så märker jag det... Jag är avundsjuk! Önskar jag hade råd att byta så snart en ny modell kom ut.

Nu slutar jag kommentera priset, annars finns de risk att det blir trollande...
 
Less is absolutely more!

Sedan ett halvår har jag för det mesta bara ett par tre fasta objektiv som jag använder - 24, 50 (ibland 40) och 100mm. 24mm räcker långt på en APS-C. Roligare foto är det faktiskt också. Precis som på 70-talet fast långt bättre rent tekniskt.
 
Tips för den sugne: Japanphoto på Fleminggatan har två ex. Alldeles nyss hade de tre och ni kan säkert gissa varför;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.