Advertisement

Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Trevlig rapport Göran! Jag har ett par följdfrågor:

– Hur funkar auto-ISO i A-läge? Är slutartiden låst även där, eller får man själv på Nikon-manér bestämma hur stadig man är på handen?

– Kan man ställa storleken på "fokuspunkten" och kan denna flyttas ända ut i bildens hörn? Av någon outgrundlig anledning så kan man på till exempel Olympus OM-D inte zooma in på hörnen, för det valbara rutnätet är mindre än hela bildrutan. Ytterst störande om man arbetar på stativ och faktiskt VILL fokusera på något i hörnen utan att behöva komponera om.

Grattis till kameran, Göran!

Jodå, jag är fortfarande precis lika avis på er... :)

Mycket intressant "hands-on"-rapport. Framgår också tydligt att det inte är första gången du håller i en kamera...

Mina intryck av FujiFilm X100 överensstämmer med dina. X100 ser ut som en Leica, men detta intryck försvinner omedelbart så fort man tar i den. Total avsaknad av varje spår av Leica-känsla och kvalitet...
.

Då ska vi se

– Hur funkar auto-ISO i A-läge? Är slutartiden låst även där, eller får man själv på Nikon-manér bestämma hur stadig man är på handen?

Tyvärr inte. RX1:an är helt fixerad kring att hålla 1/80 sekund, även om iso-taket är satt till 25600 så når den till max ISO innan den börjar knapra in på slutartiderna. Det gör dessvärre auto-ISO och A till en dålig kombination för min personliga del.

Å andra sidan är ISO-byte väldigt smidigt, särskilt sedan jag upptäckte att om man programmerar C-knappen på kamerans ovansida till ISO-knapp och använder tumhjulet för att byta ISO-talet. Works like a charm, långt bättre än X100:ans lite klumpiga ISO-byte.

Sony tillåter användaren att sätta gränser för lägsta och högsta ISO i auto-läge, men de har tyvärr inte Nikons trevliga funktion att sätta en slutartidsgräns.

– Kan man ställa storleken på "fokuspunkten" och kan denna flyttas ända ut i bildens hörn? Av någon outgrundlig anledning så kan man på till exempel Olympus OM-D inte zooma in på hörnen, för det valbara rutnätet är mindre än hela bildrutan. Ytterst störande om man arbetar på stativ och faktiskt VILL fokusera på något i hörnen utan att behöva komponera om.

Fokuspunkten är lite mindre om man väljer den flyttbara varianten istället för "centrumvägd fokus" som Sony kallar den fasta mittpunktsfokueringen. Storleken är såvitt jag kan se inte möjlig att påverka i de olika lägena.

Punkten når ganska långt ut i hörnen, men inte ända ut. Det återstår ungefär en fokuspunkts bredd/höjd till kanten när man är längst ute.

Det går inte att flytta fokuspunkten direkt som på till exempel Nikons systemkameror. För att flytta fokuspunkten måste man först in i menyn (går att programmera en knapp för genväg) och välja flyttbar punkt, och sedan flytta. Det gör att funktionen är lite trixig att använda snabbt.

En feature som inte så många testare pratat om är att man kan låsa den "centrumvägda" fokuspunkten (sonyspråk för fixerad mittpunkt) på en motivdel och sedan komponera om. Det tycks fungera ganska pålitligt om denna motivpunkt skiljer sig hyfsat i färg/form/kontrast mot övriga motivdelar. Det handlar ändå fortfarande om single AF, när avtryckaren tryckts ner halvvägs så låses fokus på det här objektet. Det tycks inte finnas någon form av kontinuerligt följande fokus (utom i filmläget, men där är den långsam). Den här "följande fokuspunkten" är ganska lättillgänglig, två tryck på centrumknappen i fyrvägsväljaren aktiverar den, ytterligare ett klick stänger av.

Mina intryck av FujiFilm X100 överensstämmer med dina. X100 ser ut som en Leica, men detta intryck försvinner omedelbart så fort man tar i den. Total avsaknad av varje spår av Leica-känsla och kvalitet...
.

Jag gillar X100:an som idé, men har samma uppfattning om den som du. RX1:an har en helt annan finish och byggkvalitet.

Fuji x100: ca 8000:-
Sony rx1: ca 25000:-

Skulle vara mycket förvånad om Rx1:an inte hade bättre byggkvalite.... Men är den 17.000:- bättre?

Tveksamt.

Hur länge har man en kamera idag? Få kameror slår tex Nikon 35 TI eller Contax G2 när det gäller byggkvalitet.

Sony RX1 är värst nu, om 3-5 år kommer min dotters konsumentkamera att utskåpa den på alla områden... Så det där med "byggkvalitet" är ju att elda för kråkorna, milt uttryckt. Tyvärr.

Fuji x100: ca 8000:-
Sony rx1: ca 25000:-

Skulle vara mycket förvånad om Rx1:an inte hade bättre byggkvalite.... Men är den 17.000:- bättre?

Tveksamt.

Ja, tveksamt i de allra flesta fall, mycket tveksamt. Dessutom går X100:eek:rna att få tag i begagnade nu för nästan halva nypriset.

Sedan finns det en och annan tjomme som lever för fotografi och av fotografi, och för oss spelar inte 17 000 kronor (drygt 13 000 momsen borträknat) så stor roll i det långa loppet. Det motsvarar knappt två dagars jobb.

Sony RX1 är värst nu, om 3-5 år kommer min dotters konsumentkamera att utskåpa den på alla områden...

Var inte så säker på det. Det hänger helt på att folk som jag, som har intresset och ekonomin för det, verkligen köper de där RX1:eek:rna och talar väl om dem. Annars kommer kompaktkameror med fullformat bedömas vara en återvändsgränd, och kameraindustrin återgår till annat. De stora tillverkarna är verkligen bra på att bygga ogenomtänkta kameror, det bevisar de gång på gång.

Ett exempel: En kamera som i mitt tycke är svår att utskåpa är Ricohs GR-D-serie. Fantastiskt fina kameror på många sätt, med en unik uppsättning finesser och fantastiskt bra optik. Ändå har ingen riktigt lyckats, eller velat, utmana GR-D-serien, förmodligen eftersom den inte sålt i några större volymer.

Så om din dotter ska ha en konsumentkompakt i fullformat med optik i zeiss-klass om några år så vill det verkligen till att RX1:an blir en superhit. Och det blir den bara om tillräckligt många early adopters är beredda att hosta upp vad det kostar.

Tänkte mer på att tex dagens D3200 skåpar ut D2X, som kostade femtio papp för några år sedan...

Helt rätt, men bara när det gäller bildkvaliteten, D2x har ju också en underbar ergonomi. Men jag förstår precis vad du menar, point taken.

Fast här pratar vi ändå om någonting lite annorlunda, fullformat i fickformat. Man ska inte ta för givet att det blir en hit.

En nördgrej till som jag måste få skriva av mig: Jag nämnde hur man kan använda tumhjulet för att ändra ISO istället för att stega upp och ner med fyrvägsväljaren. Nu ser jag att när man gör det så scrollar kameran bara igenom de "hela" ISO-talen och skippar tredjedelsstegen.

Jag gillar det, bra tänkt.

Och så speciellt för Makten: När man är inne i manuell fokusering med focus assist i form av förstoring så är det enkelt att flytta det valda fokusområdet med fyrvägsväljaren. Då går det lustigt nog ända ut i kanterna, inga begränsningar eller "säkerhetsmarginal".

Tyvärr inte. RX1:an är helt fixerad kring att hålla 1/80 sekund...
Ajfan, men inte oväntat. Dock är det pinsamt att bara Nikon förstått hur man gör och övriga märken borde skämmas så det räcker.

Å andra sidan är ISO-byte väldigt smidigt, särskilt sedan jag upptäckte att om man programmerar C-knappen på kamerans ovansida till ISO-knapp och använder tumhjulet för att byta ISO-talet. Works like a charm, långt bättre än X100:ans lite klumpiga ISO-byte.
Låter bra! Det är så jag har gjort med min OM-D idag, och trots att jag gillar auto-ISO bättre så funkar det fint.

Det går inte att flytta fokuspunkten direkt som på till exempel Nikons systemkameror. För att flytta fokuspunkten måste man först in i menyn (går att programmera en knapp för genväg) och välja flyttbar punkt, och sedan flytta. Det gör att funktionen är lite trixig att använda snabbt.
Oj! Det här låter skitdumt och jag tror på nån form av missförstånd. Nog måste man kunna flytta fokuspunkten i AF-läge med tummen utan att gå in i menyer? Annat vore att återgå till medeltiden!

Hur länge har man en kamera idag? Få kameror slår tex Nikon 35 TI eller Contax G2 när det gäller byggkvalitet.

Sony RX1 är värst nu, om 3-5 år kommer min dotters konsumentkamera att utskåpa den på alla områden... Så det där med "byggkvalitet" är ju att elda för kråkorna, milt uttryckt. Tyvärr.
Jag tror du har helt fel där. För min del så är jag fortfarande sjukt nöjd med både funktionalitet och bildkvalitet från min fyra år gamla Nikon D700. Jag önskar mig inte mycket mer än så. Däremot vill jag ha samma prestanda i ett mindre paket, och det är därför RX1 är så intressant.

Och så speciellt för Makten: När man är inne i manuell fokusering med focus assist i form av förstoring så är det enkelt att flytta det valda fokusområdet med fyrvägsväljaren. Då går det lustigt nog ända ut i kanterna, inga begränsningar eller "säkerhetsmarginal".
Heja! :))

Oj! Det här låter skitdumt och jag tror på nån form av missförstånd. Nog måste man kunna flytta fokuspunkten i AF-läge med tummen utan att gå in i menyer? Annat vore att återgå till medeltiden!

Då är vi i medeltiden. Fyrvägskontrollen, som man bland annat använder för att flytta fokuspunkten, behandlas också som fyra programmerbara "knappar". När du valt flyttbar fokuspunkt och tagit din bild, så återgår fyrvägskontrollen till att bli genvägar för ditt och datt, varav en alltid är "display" (icke omprogrammeringsbar).

Hittar jag någon väg kring detta så postar jag det här, men det ser inte ut att gå att fixa. Eller så är det något jag inte tänkt på.

Edit: Den kortaste vägen tycks vara: Programmera en riktning för att aktivera "val av autofokusområde". Sedan får du för varje ny exponering:

1: Trycka i den programmerade riktningen.
2: Trycka "ok" (mittenknappen)
3: Flytta runt fokuspunkten.
4: Ta bilden.

Rinse and repeat.

Senast ändrad:
Då är vi i medeltiden. Fyrvägskontrollen, som man bland annat använder för att flytta fokuspunkten, behandlas också som fyra programmerbara "knappar". När du valt flyttbar fokuspunkt och tagit din bild, så återgår fyrvägskontrollen till att bli genvägar för ditt och datt, varav en alltid är "display" (icke omprogrammeringsbar).

Hittar jag någon väg kring detta så postar jag det här, men det ser inte ut att gå att fixa. Eller så är det något jag inte tänkt på.

Edit: Den kortaste vägen tycks vara: Programmera en riktning för att aktivera "val av autofokusområde". Sedan får du för varje ny exponering:

1: Trycka i den programmerade riktningen.
2: Trycka "ok" (mittenknappen)
3: Flytta runt fokuspunkten.
4: Ta bilden.

Rinse and repeat.
Herregud. Detta kan bli anledningen att jag inte köper kameran. Som att bygga en sportbil där man måste klättra till baksätet för att växla. Hur tänkte Sony?

Tack för informationen i alla fall! Jag trodde inte att en så basal självklarhet ens behövde frågas om:-/

Så typiskt..... en kamera för 25.000.... så har den en egenskap som gör den svårhanterad för sin målgrupp...

Men kanske det går att fixa med firmwareupdatering?

Hold your horses, det är inte fullt så mörkt...

Herregud. Detta kan bli anledningen att jag inte köper kameran. Som att bygga en sportbil där man måste klättra till baksätet för att växla. Hur tänkte Sony?

Jag har fipplat runt lite mer och upptäckt att läget inte är så hopplöst som jag beskrev det först. Man kan initiera flyttning av fokuspunkten genom ett enda tryck på mittenknappen, vilket gör det hela lite smidigare än vägen jag först beskrev.

Så... När du är i läget "flexibel punkt" så fungerar mittenknappen som en initiering till att flytta fokuspunkten – ramen blir orange och du använder fyrvägskontrollen för att välja något av de 187 lägena i matrisen (17x11). Ett nytt tryck på mittenknappen eller en exponering avaktiverar "flytta fokuspunkt-läget" och fyrvägskontrollen blir åter igen genvägar till diverse menyval. Ett nytt tryck på mittenknappen initierar en ny flyttning av fokuspunkten.

Betydligt bättre än jag först beskrev det, alltså. Det jag saknar nu är att ett klick på mittenknappen centrerar fokuspunkten, som på Nikons systemkameror, men...

Jag ber om ursäkt för tidigare desinformation.

Mittenknappen på fyrvägsväljaren är alltså alltid en initiering till att flytta fokuspunkten, oavsett vilken AF-metod som är vald. Antingen initierar den manuell flyttning (i läget flexibel punkt) eller så initierar den "spårning" (i lägena "centrumvägd" och multi). Med manuell fokus vald tycks inte knappen ha någon funktion alls i fotograferingsläget.

Senast ändrad:
Men kanske det går att fixa med firmwareupdatering?

Dessvärre har Sony rykte om sig att vara dåliga med firmwareuppdateringar. Efter min nya "upptäckt" tycker jag inte att det dessbättre inte är nödvändigt med någon uppdatering i det här fallet, jag tror att det går rätt fort att programmera hjärnan enligt följande:

Fokuspunkten är svart = tryck INTE på någon av "piltangenterna" i fyrvägskontrollen för att flytta fokuspunkten, utan tryck på mittenknappen istället.

Fokuspunkten är orange = fokuspunkten är flyttbar.

Det känns som om man borde kunna få det att flyta på rätt bra. Irriterande bara när man vill flytta fokuspunkten men av misstag råkar välja någon genväg istället. Men känslan i fyrvägskontrollen är bra, jag kan inte påstå att det är särskilt lätt att trycka fel.

Det låter vettigare! Då funkar det precis som i Olympus E-M5, och det är helt okej:) Men hur gör man om man vill fokusera manuellt på något som inte är mitten? Är det som på NEX-kamerorna där man måste zooma in först och sen får man flytta rutan?

Det låter vettigare! Då funkar det precis som i Olympus E-M5, och det är helt okej:) Men hur gör man om man vill fokusera manuellt på något som inte är mitten? Är det som på NEX-kamerorna där man måste zooma in först och sen får man flytta rutan?

Det är defaultläget, men genom att assigna funktionen "fokusförstoring" till valfri programmerbar knapp kan man också få valet att flytta runt rutan först, och sedan zooma in. När fokusförstoring är aktivt flyttar man zoomområdet med riktningsknapparna och växlar vy genom ett klick på mittenknappen enligt ordningen: helbild -> 5,9 x förstoring -> 11,7 x förstoring i en loop.

Kameran tycks minnas vilket område som senast var aktivt ända tills man slår av strömbrytaren eller kameran går ner i vila. Då återställs också fokuseringsområdet till mittpunkten.

På det stora hela är de manuella fokuseringsfunktionerna ganska bra. Focus peaking gör det väldigt enkelt att uppskatta skärpedjupet och lägga fokusavståndet mellan två motivdelar som båda ska rymmas inom skärpedjupet.

OK!
Nu har vi läst att blickers-spaken inte går tillbaka automatiskt, på den lilla sportvagnen RX1, den har samma drivlina som den betydligt större A99, - hur är prestandan då på RX1, i JPG?

Blir något avtryck i asfalten?
Bilder!
Man brukar få vad man betalar för, förväntningarna är högt satta!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar