Då ska vi se
– Hur funkar auto-ISO i A-läge? Är slutartiden låst även där, eller får man själv på Nikon-manér bestämma hur stadig man är på handen?
Tyvärr inte. RX1:an är helt fixerad kring att hålla 1/80 sekund, även om iso-taket är satt till 25600 så når den till max ISO innan den börjar knapra in på slutartiderna. Det gör dessvärre auto-ISO och A till en dålig kombination för min personliga del.
Å andra sidan är ISO-byte väldigt smidigt, särskilt sedan jag upptäckte att om man programmerar C-knappen på kamerans ovansida till ISO-knapp och använder tumhjulet för att byta ISO-talet. Works like a charm, långt bättre än X100:ans lite klumpiga ISO-byte.
Sony tillåter användaren att sätta gränser för lägsta och högsta ISO i auto-läge, men de har tyvärr inte Nikons trevliga funktion att sätta en slutartidsgräns.
– Kan man ställa storleken på "fokuspunkten" och kan denna flyttas ända ut i bildens hörn? Av någon outgrundlig anledning så kan man på till exempel Olympus OM-D inte zooma in på hörnen, för det valbara rutnätet är mindre än hela bildrutan. Ytterst störande om man arbetar på stativ och faktiskt VILL fokusera på något i hörnen utan att behöva komponera om.
Fokuspunkten är lite mindre om man väljer den flyttbara varianten istället för "centrumvägd fokus" som Sony kallar den fasta mittpunktsfokueringen. Storleken är såvitt jag kan se inte möjlig att påverka i de olika lägena.
Punkten når
ganska långt ut i hörnen, men inte ända ut. Det återstår ungefär en fokuspunkts bredd/höjd till kanten när man är längst ute.
Det går inte att flytta fokuspunkten direkt som på till exempel Nikons systemkameror. För att flytta fokuspunkten måste man först in i menyn (går att programmera en knapp för genväg) och välja flyttbar punkt, och sedan flytta. Det gör att funktionen är lite trixig att använda snabbt.
En feature som inte så många testare pratat om är att man kan låsa den "centrumvägda" fokuspunkten (sonyspråk för fixerad mittpunkt) på en motivdel och sedan komponera om. Det tycks fungera ganska pålitligt om denna motivpunkt skiljer sig hyfsat i färg/form/kontrast mot övriga motivdelar. Det handlar ändå fortfarande om single AF, när avtryckaren tryckts ner halvvägs så låses fokus på det här objektet. Det tycks inte finnas någon form av kontinuerligt följande fokus (utom i filmläget, men där är den långsam). Den här "följande fokuspunkten" är ganska lättillgänglig, två tryck på centrumknappen i fyrvägsväljaren aktiverar den, ytterligare ett klick stänger av.
Mina intryck av FujiFilm X100 överensstämmer med dina. X100 ser ut som en Leica, men detta intryck försvinner omedelbart så fort man tar i den. Total avsaknad av varje spår av Leica-känsla och kvalitet...
.
Jag gillar X100:an som idé, men har samma uppfattning om den som du. RX1:an har en helt annan finish och byggkvalitet.