Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där med avskrivningar och om kameran är värd sitt pris är säkert intressant, men kan vi inte diskutera kameran och vad man kan göra med den i stället? (Diskussioner om kostnad per bild hör nog snarast hemma i en egen tråd.)

För min del räcker ett objektiv med en bildvinkel motsvarande 35 mm väldigt långt - i synnerhet när kameran har så pass många pixlar att det går att beskära ordentligt mycket och ändå ha kvar mycket bildinformation. Jag tog många bilder som jag är mycket nöjd med med min Fuji X100 (som ju har motsvarande bildvinkel som X100), men var inte helt nöjd med hur fokuseringen fungerade på den och jag ville ha möjlighet att byta objektiv för att i stort sett helt kunna ersätta min D3.

En RX100 (eller annan kompaktkamera av god kvalitet) är på vissa sätt mer mångsidig än RX1, men kompaktkameror med små sensorer ger alltid ett annat (oftast alltid sämre) bildresultat än en småbildssensor (eller i viss mån APS-c). Om man lever på t.ex. att sälja stockfoton är jag övertygad om att man kan göra fler säljbara bilder om man har en RX1 som "alltid-ha-med-kamera" än om med en något mindre kompaktkamera.

Jag har nästan alltid med mig min NEX med tre objektiv (och lite annat skrot) i en liten väska, men skulle förmodligen kunna ersätta den med en RX1 i 90% av min fotografering. Nackdelen för mig med RX1 (som jag tjatat om många gånger i den här tråden) är avsaknad av vinklingsbar skärm - jag har hellre en något tjockare kamera där den går att vinkla än en tunn en med fast skärm.
 
Jag har jobbat som resefotograf i många år o hade inte klarat mig med 40mm o 100 mm eftersom reseföretagen kräver lite mer vidvinkel än så. Svårt att få med mer än en soffa eller dörr med bara 40mm. Däremot körde jag med 3 gluggar motsvarande 28,50,130mm på mellanformat o sedan en vidvinkel zoom på dslr för rumsbilder. Hade man kunnat byta objektiv på sony så hade den varit intressant. Om man däremot ska använda den som snapshot kamera så kan den säkert funka men man blir begränsad med en optik.
Vissa motiv så kan du helt enkelt inte backa tillräckligt långt bort på om du inte river väggar.
vissa motiv vill man ha riktigt snygg bokeh o då är 35mm för vidvinklig.
vissa motiv behöver man lite längre optik därför blir 35mm för kort.
Att använda sony till yrkesredskap skulle inte funka för mig om det inte gäller en viss sorts bilder. Hade sony släppt den med utbytbar optik så hade det legat en sån i min väska som liten backup kamera till mina D800 o inte en fuji.

Visst, men det beror ju på vad man fotade. Visst kunde man behövt fler objektiv ibland men jag fokuserade nog inte så mycket på rena landskapsbilder utan mer på folkliv och stadsmiljöer. Som sagt det går bra att backa ibland men inte allid. Jag har inte menat att det var annat än en kompromiss av både vikt- och pengaskäl. Pentax 40mm pannkaka uppfyllde alla kriterier jag ställde på den då. Jag prioriterade alltid själva reseupplevelserna före att föreviga dem nödvändigt. Bara kostnaden för film var en mycket kännbar del av hela resekostnaderna då, på ett sätt många nog knappast kan föreställa sig idag. Tricket var att försöka sätta precis varenda exponering. Man hade helt enkelt inte råd att slarva som man kan kosta på sig idag på ett helt annat sätt om man nu känner för det.

Jag skulle inte köpa en RX1 för att sälja den. Köpte jag en sådan kamera skulle jag veta att jag skulle ha den för evigt annars skulle jag aldrig köpa en sådan kamera och då skulle priset vara helt irrelevant. Jag tror nämligen att vad som än händer är bildkvaliteten ur den kameran "good enough" för vilka kvalitetskrav jag än skulle ställa och jag tror det håller i en lång framtid också. Allt kokar ned till om konceptyet funkar för den typ av fotograf man är. Att bara ha en sådan minimalistisk lösning på resa är trots allt lite lockande och jag vet att det skulle kunna funka för mig för jag har gjort det förr. Jag tyckte det gick att få bilder jag tekniskt var hyfsat nöjd med redan ur min Konica Minolta från 2005 med bara 6 megapixel. En RX har 24, en mycket mer modern sensordesign och klart mycket bättre både DR och lågljusegenskaper och bara det gör ju den kameran betydligt flexiblare än en D7D i en hel del avseenden.

Jag undrar om det inte är dags snart för en riktigt högupplöst FF-kompakt med fast objektiv och möjlighet till typ "Smarttelekonverter" som funnits i en del Sony-modeller sedan A350 fast steglös ("zoom" genom beskäring direkt i kameran). Skrivarna har ju också blivit bättre över tid och interpollerar bilderna så att de blir hyfsade trots att de egentligen inte borde räckt till för utskriftsfornatet.... och det går faktiskt att få riktigt bra bilder ur 6 MP också. Jag har t.o.m. sett fina gamla digitala djurbilder tagna med 2.
 
Senast ändrad:
Jag har kört på 5D och 40/2.8 som "kompaktkamera" och "resekamera". Min gamla 5D ger mig inte lika mycket utrymme att beskära som Sonyn, men oftast tillräckligt. Ett 1:1-utsnitt ned till "webstorlek" (1000*666 t.ex) ger en bildvinkel motsvarande ungefär 175mm och ofta okej bildkvalité. En 1:2-crop till samma dimensioner ger mycket god kvalité och en bildvinkel motsvarande runt 85mm... och det är med en mer lågupplöst kamera och sannolikt ett sämre objektiv än man får med RX-1.

Angående vidvinkel så kommer man väldigt långt med att bränna av ett flertal exponeringar och sy ihop dem i efterhand. Med lite träning (både vid exponering och efterbehandling) så kommer man långt även på fri hand och med rörliga motiv.

Jag föredrar ibland att göra ett panorma framför att byta till ett vidvinkelobjektiv, även om jag har ett sådant i jackfickan. För rätt motiv går det snabbare än att byta objektiv... och kan ge ett mer detaljerat resultat.

Vad jag försöker säga är att även om rätt objektiv för rätt jobb alltid är att föredra så är inte begränsningarna med en enda fast brännvidd någonstans runt 35mm lika stora som de en gång var.

En oambitiös semesterbild som exempel, panorama och crop:
http://tinyurl.com/cn9o3pt
 
Senast ändrad:
Jag fattar fortfarande inte varför det bara är klåpare och amatörer som lyckas få lägga vantarna på nya kameror innan de finns på marknaden. Borde inte Sony strössla med RX1:eek:r till folk som faktisk kan producera något vettigt?
Det är samma visa varenda gång; 99% av exempelbilderna från förproduktionskameror – oavsett märke – är bara trams och lekstuga.
 
Jag fattar fortfarande inte varför det bara är klåpare och amatörer som lyckas få lägga vantarna på nya kameror innan de finns på marknaden. Borde inte Sony strössla med RX1:eek:r till folk som faktisk kan producera något vettigt?
Det är samma visa varenda gång; 99% av exempelbilderna från förproduktionskameror – oavsett märke – är bara trams och lekstuga.

Den här snubben är ingen klåpare.
 
Jag fattar fortfarande inte varför det bara är klåpare och amatörer som lyckas få lägga vantarna på nya kameror innan de finns på marknaden. Borde inte Sony strössla med RX1:eek:r till folk som faktisk kan producera något vettigt?
Det är samma visa varenda gång; 99% av exempelbilderna från förproduktionskameror – oavsett märke – är bara trams och lekstuga.

Hur många gånger har vi inte förfasats över dessa taskiga tidiga bilder från lweverantör X, Y och Z. Men är vi verkligen säkra på att det inte fanns goda fotografer på plats inför lanseringen? Var det inte bara för mycket brännvin? Är det verkligen troligt att en lansering av en ny viktig produkt lämnas så åt slumpen att man skulle riskera att få dålig press bara för man slarvat med preview-bilderna? Jag tillåter mig att tvivla. Sker sådant slarv så borde marknadscheferna sitta väldigt löst. Vem vet inte du, vem vet inte jag ...., men något fischy är det.

När det gäller just Sony kan jag väl annars hålla med. Jag är fortfarande förvånad över att jag fick mitt NEX 7 ex förra december medan exv. en viktigare person som Gary Friedman som skriver uppskattade E-books om varenda Sony-modell inte fått sitt ex förrän i februari. Det var skälet till att E-booken för NEX 7 (ursäkta swinglishen) drog ut på tiden. Han frågade mig om han inte kunde få låna mitt ex :).Så Sony verkar köra strikt efter förhandsbokningar och det man kan fråga sig då är väl varför branschfolk inte anmäler sitt intresse till Sony eller är de bara intresserade när champagnen är gratis?

Sony borde verkligen vippa folk som Friedman. Det är korkat att låta bli eftersom Friedmans E-books kan vara en komparativ fördel för Sony. Han är en god pedagog och skriver instruktionsböcker utifrån just den kamera användaren råkar ha. Många uppskattar det.

Vem vt, den gode och balanserade Martin Agfors kanske har en kommentar.

Sen tror jag faktiskt inte Sony strösslar med 30 000 kronors kameror som RX1:eek:r till kreti och pleti heller. Var har du läst det? Till det är de alldeles för dyra. Möjligen kan det väl bli några RX100.

Som sagt Martin, är du avundsjuk för att inte just du fick ett tidigt ex. så har du mitt tips. Det är bara att beställa tidigt. Sony har hittills varit väldigt osentimentala vad det verkar. Det är först till kvarn som gäller. Man kan inte som engelsmännen gnälla att på tyskarna ockuperat alla solstolar på playan i Spanien om man inte orkar masa sig upp före lunch.

Jag kan inte annat än tycka att det är sunt av Sony att tillfredställa de kunder som visar störst intresse. Det är en fullständigt sund affärside. Att det sen finns folk bland dessa tidiga kunder som skulle klarat sig lika bra med en Kodak Click är en helt annan fråga men då är vi inne på en helt annan fråga eller hur? Vem ska i så fall ordna kön? Ska Sony ordna en fototävling innan man distribuerar?

Jag får väl trösta mig med att jag faktiskt fick med två av mina tre bilder i olika sammanhang vid förra årets fototävling på Fotomässan. Hur skulle det känts annars? En på utställningen och en annan i årets bok av Mitt älskade Stockholm. I är avstod jag. Jag skulle nog skämts annars för att just jag fick ett tidigt ex av NEX 7 :). Å vet du vad det märkliga var? Den bild jag själv tyckte var klart bäst kom inte med!
 
Senast ändrad:
Hur många gånger har vi inte förfasats över dessa taskiga tidiga bilder från lweverantör X, Y och Z. Men är vi verkligen säkra på att det inte fanns goda fotografer på plats inför lanseringen? Var det inte bara för mycket brännvin? Är det verkligen troligt att en lansering av en ny viktig produkt lämnas så åt slumpen att man skulle riskera att få dålig press bara för man slarvat med preview-bilderna? Jag tillåter mig att tvivla. Sker sådant slarv så borde marknadscheferna sitta väldigt löst. Vem vet inte du, vem vet inte jag ...., men något fischy är det.

När det gäller just Sony kan jag väl annars hålla med. Jag är fortfarande förvånad över att jag fick mitt NEX 7 ex förra december medan exv. en viktigare person som Gary Friedman som skriver uppskattade E-books om varenda Sony-modell inte fått sitt ex förrän i februari. Det var skälet till att E-booken för NEX 7 (ursäkta swinglishen) drog ut på tiden. Han frågade mig om han inte kunde få låna mitt ex :).Så Sony verkar köra strikt efter förhandsbokningar och det man kan fråga sig då är väl varför branschfolk inte anmäler sitt intresse till Sony eller är de bara intresserade när champagnen är gratis?

Sony borde verkligen vippa folk som Friedman. Det är korkat att låta bli eftersom Friedmans E-books kan vara en komparativ fördel för Sony. Han är en god pedagog och skriver instruktionsböcker utifrån just den kamera användaren råkar ha. Många uppskattar det.

Vem vt, den gode och balanserade Martin Agfors kanske har en kommentar.

Sen tror jag faktiskt inte Sony strösslar med 30 000 kronors kameror som RX1:eek:r till kreti och pleti heller. Var har du läst det? Till det är de alldeles för dyra. Möjligen kan det väl bli några RX100.

Som sagt Martin, är du avundsjuk för att inte just du fick ett tidigt ex. så har du mitt tips. Det är bara att beställa tidigt. Sony har hittills varit väldigt osentimentala vad det verkar. Det är först till kvarn som gäller. Man kan inte som engelsmännen gnälla att på tyskarna ockuperat alla solstolar på playan i Spanien om man inte orkar masa sig upp före lunch.

Jag kan inte annat än tycka att det är sunt av Sony att tillfredställa de kunder som visar störst intresse. Det är en fullständigt sund affärside. Att det sen finns folk bland dessa tidiga kunder som skulle klarat sig lika bra med en Kodak Click är en helt annan fråga men då är vi inne på en helt annan fråga eller hur? Vem ska i så fall ordna kön? Ska Sony ordna en fototävling innan man distribuerar?

Jag får väl trösta mig med att jag faktiskt fick med två av mina tre bilder i olika sammanhang vid förra årets fototävling på Fotomässan. Hur skulle det känts annars? En på utställningen och en annan i årets bok av Mitt älskade Stockholm. I är avstod jag. Jag skulle nog skämts annars för att just jag fick ett tidigt ex av NEX 7 :). Å vet du vad det märkliga var? Den bild jag själv tyckte var klart bäst kom inte med!

Roligt skrivet, med en gnutta humor!

Kodak Klick?
Näru, det var min första kamera, riktigt avancerad kamera för en spoling på 10 år, Agfa var tillverkaren!

Om de första bilder från en färsk kamera på marknaden är dåliga, både tekniskt och konstnärligt, - det skiter jag fullständigt i, eftersom en suverän kamera alltid kan läggas i händerna till en oruterad fotograf!

Avvakta och se tiden an, det gör jag, de bästa bilderna dyker upp när jag har min egen RX1:a!
När jag har tillräckligt med flis i spargrisen! :) :)
 
Jag fattar fortfarande inte varför det bara är klåpare och amatörer som lyckas få lägga vantarna på nya kameror innan de finns på marknaden. Borde inte Sony strössla med RX1:eek:r till folk som faktisk kan producera något vettigt?
Det är samma visa varenda gång; 99% av exempelbilderna från förproduktionskameror – oavsett märke – är bara trams och lekstuga.

Jag håller med, alltför ofta som man ser nya flashiga kameror ta jätterandom bilder som inte ger nånting. Om man ska vara lite smörig så skulle jag faktiskt se att DU fick testa alla kameror först, för du vet verkligen hur man plockar ur all bildkvalitet som finns ur en kamera.
Men såklart, oftast så är det ju iaf ganska lätt att titta sig "förbi" dom dåliga bilderna, iaf när det handlar om uppdateringar av typ vanliga systemkameror, för där handlar det ju nästan mer om optiken som sätter gränserna, speciellt med dagens feta sony-sensorer. Men när det handlar om RX1an så blir man ju mera nyfiken eftersom det bara finns ett objektiv att välja på lixom..
 
Jag fattar fortfarande inte varför det bara är klåpare och amatörer som lyckas få lägga vantarna på nya kameror innan de finns på marknaden. Borde inte Sony strössla med RX1:eek:r till folk som faktisk kan producera något vettigt?
Det är samma visa varenda gång; 99% av exempelbilderna från förproduktionskameror – oavsett märke – är bara trams och lekstuga.

Sen finns ju andra faktorer också:

"I’ll need to wait until Adobe releases RAW support for the RX1′s files before I can post process the camera’s output myself. For now, the images in this post are all camera-processed JPEGs."

Sedan förtäljer inte historien vad han gjort med sina JPEG-filer. Man kan polera även dessa om man vill. Inget hindrar detta. Är bilderna korrekt exponerade blir även det ofta bra.
 
Den här snubben är ingen klåpare.
Smaken är som baken.

Som sagt Martin, är du avundsjuk för att inte just du fick ett tidigt ex. så har du mitt tips. Det är bara att beställa tidigt.
Jag är inte ett dugg avundsjuk och jag har beställt tidigt. Det var förproduktionskamerorna jag talade om. De hamnar hos "utvalda", som i många fall bara gör extremt dålig reklam och får oss som är intresserade att tveka.
 
Roligt skrivet, med en gnutta humor!

Kodak Klick?
Näru, det var min första kamera, riktigt avancerad kamera för en spoling på 10 år, Agfa var tillverkaren!

Om de första bilder från en färsk kamera på marknaden är dåliga, både tekniskt och konstnärligt, - det skiter jag fullständigt i, eftersom en suverän kamera alltid kan läggas i händerna till en oruterad fotograf!

Avvakta och se tiden an, det gör jag, de bästa bilderna dyker upp när jag har min egen RX1:a!
När jag har tillräckligt med flis i spargrisen! :) :)

Agfa Click var det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Agfa_Click_BW_1.JPG

Verkar som om du håller den minimalistiska linjen Lars!

Det är fullt möjligt att jelus exempel pekar mer mot framtiden än vi anar. Med en tillräckligt stor sensor skapar man ju passande bildvinklar efteråt. Som bonus så kommer många bilder bli tekniskt bättre eftersomman då kommer skara bort de ofta lite mjukare kanterna. Sonys "Smart telekonverter" funkade ju redan på min A350 och finns på flera modeller än den. A350 var den första 14 MP kameran från Sony och vid beskärning fick man hälften av pixlarna kvar. Det var ju t.o.m. mer än vad den gamla D7D hade. Problemet då var väl bara att denna funktion endast användes för JPEG. Det är väl dags att man i så fall gör den funktionen mer flexibel än så. Varför kan man inte själv få rita upp utsnittet med "joystick" eller flervägskontrollen innan man tar sina bilder av ett visst motiv. Kanske skulle man t.o.m. kunna spara utsnitt som sedan kunde snabbväljas i lista. Det borde hända saker på detta område framöver.

Ett fast toppbra objektiv borde inte vara någon större begränsning i de flesta sammanhang framöver men det kanske kommer leda till en aning förändrade arbetssätt för fotograferna som anammar att använda denna typ av kamera och fototeknik. Folk har väl beskurit digitala bilder i alla digitala tider. Det nya blir väl bara i så fall att man i princip kommer beskära varenda bild där man inte direkt accepterar bildvinkeln kameran ger som standard.
 
Smaken är som baken.


Jag är inte ett dugg avundsjuk och jag har beställt tidigt. Det var förproduktionskamerorna jag talade om. De hamnar hos "utvalda", som i många fall bara gör extremt dålig reklam och får oss som är intresserade att tveka.

Jag bara skojade lite Martin :). Jag håller ju i grunden med dig. Jag kommer själv ihåg hur fullständigt usla en del tidiga bilder tagna med Sony A550 var. Det visade sig ju senare vara en riktigt bra kamera. Kanske den den första riktigt bra konsumentmodellen Sony gjort. ... men allal tidiga bilder var alla överexponerade och helt gräsliga nästan utan undantag. Det var verkligen förbryllande. Det var som om man bara gått runt och knäppt utan att parera exponeringen som inte var helt OK på dessa kameror. I förhållande till min A350 överexponerade A550 ordentligt. Krävde minst ett stopp kompensering och ibland mer. Dessutom var ISO 800 oanvändbart p.g.a. starkt brus om man inte tog hand om det i RAW.

Vi vet ju dessutom visa av turbulensen kring A77 att Sony slirat lite med firmwarekontrollen i förhandsex. och tidigt skeppade ex. På toppen av detta finns oftast bara bilder tagna i JPEG att tillgå eftersom få konverterare kan hantera de nya RAW-formaten förproduktionexen skapar. När sedan dessa bilder börjar flyta runt som exv. på Imaging Resource så vet man snart inte under vilka förhållanden, vilken firmware, preprod eller inte dessa bilder är tagna med. Tillverkarna gör sig själva stora björntjänster när man tillåter detta att ske.
 
Grattis Per-Eric!

Själv skäms jag inte alls för att avslöja att jag är himskans avundsjuk! Trots att jag inte ens har beställt någon - pga för skral kassa...
.
 
Jag satte upp mig på Scandinavians väntelista dag ett, och igår hämtade jag ut en RX1 från butiken i Stockholm. Eftersom jag läst en del foruminlägg och recensioner för att grunda mitt beslut så kände jag att det är dags att ge något tillbaka, ta det för vad det är värt.


Så här långt är intrycket gott. För mig ligger det nära till hands att jämföra den med Fujifilms X100, och jag känner mig redan betydligt tryggare med Sonyn än jag någonsin gjort med X100:an.

Mina farhågor har samtliga kommit på skam:

• I min bok är autofokushastigheten inte mycket att prata om. Klart att den inte är snabb som en DSLR, men den är inte långsam heller. Betydligt rappare än X100:an, vid en jämförelse ur minnet ungefär lika snabb som Fujifilms nya X-E1 med 35/1.4:an. Även med AF-hjälpljuset avstängt hittar den fokus även i ganska mörka motiv.

• Ställer man fokuseringsreglaget på MF så går det att programmera AEL-knappen så att den tillfälligt aktiverar autofokusen, precis som med X100:an alltså. En variant av tumfokusering som passar mig väldigt bra.

• Byggkvaliteten är förtroendeingivande. Nu är jag åter tillbaka till Fujifilm X100 (ber om ursäkt till alla som inte har den referensen, men...), och den kameran visste jag aldrig om den var avslagen eller påslagen när jag tog upp den ur fickan. Sonys omkopplare har ett trögare och distinktare "snäpp", det gäller även exponeringskompensationsratten.

• Slutartidsratten på RX1:an har tack och lov ingen klickfunktion, vilket jag var rädd för. Den är bara ett hjul, som visserligen snurrar något för lätt för min smak, men ändå är helt okej.

• Ett oväntat plus är att det går att programmera en knapp så att skärmen blir svart vid fotografering, precis som på Ricohs underbara GR-D-serie. Perfekt för oss som då och då gillar att stealth-fotografera från höften.

• Avtryckaren är en glad överraskning. Mjuk, men ändå med en tydlig tröskel mellan "fokuseringsläget" och själva exponeringen.


Annat som möjligen kan vara intressant:

• RX1:an bländar ner direkt, alltså innan bilden tas. Det gör att sökarbilden visar "rätt skärpedjup", men också att sökaren lär bli väldigt mörk om man kör små bländare ute på natten. Jag misstänker också att detta möjligen har någonting att göra med att fokus peaking inte fungerar utan förstoring.

• Som väntat tycks alla varianter av digital zoom och "klarbildzoom" förutsätta att man inte fotograferar i råformat.

• Personligen tycker jag att kameran exponerar i snålaste laget. Märker redan att jag vill lämna exponeringskompensationen på +0,3 som någon slags default. Detta kan förstås ändras när mina favoritprogramvaror kan hantera råfilerna.

• Programautomatiken i kombination med auto-ISO prioriterar 1/80 f:4 ända upp till högsta tillåtna ISO, vilket känns lite märkligt. Först när inte ISO:t räcker till börjar den blända upp. Sedan försöker den hålla 1/80 i det längsta, och först när både ISO-talet står på max och bländaren är fullt öppen börjar den sänka slutartiderna. Så när man ställer in "max önskade iso" i menyn för auto-ISO så är det viktigt att man väljer en nivå som man verkligen kan acceptera, för kameran kommer att utnyttja det där ISO-taket väldigt fort.

• Det är svårt att bara använda en fast monterad skärm som sökare. Jag ser fram emot att Sony börjar leverera EVF-sökaren i Sverige.

Ja, det var allt.

Bildkvaliteten känner jag mig inte mogen att prata om så här tidigt, speciellt inte som jag ännu inte kan konvertera råfilerna. Jag har ännu inte sett någonting märkligt eller uppseendeväckande. Om man måste göra en jämförelse så får det bli med min gamla, numera sålda, D3x. Lika bra som den på låga ISO, betydligt bättre på höga. Utvecklingen går snabbt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.