Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag visste redan från dag ett - när Sony köpte Minolta - att alla konkurrenter skulle få problem, förr eller senare. Sonys 'grej' har alltid varit att vara innovativa. Ibland blir det fiaskon, ibland halvfiaskon och ibland success...
Säga vad man vill om Sony, men de ska ha rejält med creds för att de vågar riska med nya prylar och tänka nytt trots att det är så dyra produkter som det ofta rör sig om.
 
Gunnar, vi är ju helt överens så jag förstår inte riktigt varför du svarar just mig;-)
---
Ett inlägg måste ju inte nödvändigtvis innehålla kritik av något / någon för att man ska få skriva det. Man kan ju även skriva inlägg för att man huvudsakligen är överens. :)

Vilket var just vad jag gjorde i mitt. :)
 
Några av världens genom tiderna absolut bästa fotografer har haft detta fullständigt klart för sig. De reste som bekant jorden runt medförandes för det mesta enbart en enda glugg (normal eller måttlig vidvinkel), och i några fall kanske ett kort tele också.
Vilka tänker du på då? Till och med Cartier-Bresson, som ju är känd för att ha envisats med att alltid ha 50 mm på sin Leica när han gatufotograferade, använde flera olika objektiv när han jobbade med uppdrag för tidningar. Krigsfotografen Capa lär ha hängt på sig både Rolleiflex och Contax till och med när han hoppade fallskärm i stridszoner (dock verkar det vara okänt hur många objektiv han hade i fickorna).

Det där med att de bästa fotograferna klarar allting med en Leica och en normal är nog mest en myt.
 
Nae, det finns ju så många observationer om detta så det kan knappast vara enbart en myt. Men som jag skrev, ifall de gav sig bort hemifrån och reste iväg nånstans på något uppdrag, så kunde de ha med sig fler objektiv.

F.ö. verkar det, vad jag sett, för äldre fotografer närmast ha varit normalt att de hade med sig enbart ett enda objektiv även när de reste jorden runt. Förmodligen beroende på att de brukade använda lite större kameror på den tiden. Ifall normal-gluggen var på 300 mm, så var man nog inte överdrivet benägen att släpa med sig särskilt många fler objektiv än detta ...
.
 
Nae, det finns ju så många observationer om detta så det kan knappast vara enbart en myt. Men som jag skrev, ifall de gav sig bort hemifrån och reste iväg nånstans på något uppdrag, så kunde de ha med sig fler objektiv.
Nja, du skrev nog precis motsatsen. Nämligen: "De reste som bekant jorden runt medförandes för det mesta enbart en enda glugg." För övrigt undrar jag fortfarande vilka du tänker på. Du har inte gett mig ett enda exempel.
 
Skulle vara intressant om någon kunde ge mig några vettiga argument för att köpa en RX1. På vilket sätt blir bilderna 20.000 kr bättre än de som jag tar med min RX100?
 
Skulle vara intressant om någon kunde ge mig några vettiga argument för att köpa en RX1. På vilket sätt blir bilderna 20.000 kr bättre än de som jag tar med min RX100?

Det blir högre teknisk kvalitet, i svagare ljus avsevärt mycket bättre. Högre detaljering, bättre skärpa, bättre skärpesläpp/bokeh, mindre brus. Gör man större förstoringar märks det tydligt och även i fotoboksformat. Det gör att bilderna kan "stå ut" på ett helt annat sätt med riktig wowkänsla.

Rx100 är mycket bra om man har bra med ljus och kan stå ut med utsmetade detaljer i hörnen.
Många som inte är så kräsna eller vana att titta på bilder kan nog få för sig att de är fantastiska och många är ju helt nöjda med mobilkameror osv.

Sida vid sida med en fullformatare som RX1 står sig dock RX100 slätt. Det är stor skillnad och det har ju varit populärt här tidigare att hävda att RX100 är lika bra som en APS-C DSLR eller NEX, det är den inte. På samma sätt som APS-C faktiskt inte kan mäta sig med en FF, eller att en FF småbildskamera inte är lika bra som en mellanformatare osv.

Men självklart, det går att ta alldeles usla bilder med en RX1 också och om man inte kan hantera grejerna bra så blir skillnaden mindre. Det går ju också att ta riktigt bra bilder med en RX100 osv. En del anser ju tom att den tekniska kvaliteten är helt betydelselös och att motiv, utsnitt, bildvinklar, och själva ögonblicket är det centrala så att allt annat är sekundärt, bara man ser vad bilden föreställer.

Så om det är "värt" 20 000 kr mer att få en högre bildkvalitet är ju helt upp till var och en.

För en del kan 20 000 kr kännas som jättemycket pengar och för andra är det småpotatis.

Den som har foto som yrke och säljer sina bilder kan såklart räkna fram ett pris i vissa fall om en viss nivå krävs för att kunna sälja bilderna. Fotograferar man för sitt nöjes skull är det helt subjektivt.

Men varför sluta jämförelsen med RX1? Du kan spara några hundratusen till genom att köpa en RX100 istället för en Hasselblad Mamiya mellanformatare osv. Det finns ju "kit" även där. http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13940438/phase-one-one-ixa-180-kamerakit.

Om man inte kan ratta den mer avancerade kameran ordentligt kan resultatet säkert bli bätttre med RX100 i vissa fall och ska man ha kameran till att "ta kort på semestern", eller publicera på sin blogg och man inte bryr sig om kvaliten så värst så duger den säkert.

Skillnaden mellan RX100 och RX 1 är inte liten, den är ofantligt stor! Inte minst för att sensorn är mer än 4 ggr gånger så stor så att den tar in mer ljus och att optiken är bättre.

Det närmaste RX1 som är uppmätt av DxO är Nikon D600. RX1 lär ligga väldigt nära Nikon-kameran.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...(brand)/Nikon/(appareil2)/812|0/(brand2)/Sony

Det är faktiskt en "viss" skillnad mellan mätvärdena för low light ISO på 390 resp 2980.
Därtill att F/2 på en FF ger rätt mycket mer ljus än RX1ans zoomobjektiv.
Om man inte inser vad den skillnaden gör, inte bryr sig om kvaliten, eller ens måste fråga, så kan dessa 20 000 kr mer i inköpspris (vilket inte = kostnaden) vara bortkastat, medan andra tycker det är rena fyndet med en toppmodern FF med kvalitetsoptik för 26 000 kr och som dessutom har ett fysiskt format som är helt enastående för en sådan best till kamera.


/Mats
 
Senast ändrad:
Tillägg till ovanstående om kostnad kontra pris.

Är man ute efter högre bildkvalitet, framförallt vid svagare ljus och behöver en liten kamera som alltid kan vara med och inte blir för begränsad av en fast brännvidd så är RX1 ett bra val som saknar motsvarighet och är riktigt prisvärd och om 20 000 inte svider för mycket att ligga ute med så är det billigt för så mycket mer bildkvalitet det ger.

Säg att du har RX1 i två år och sen säljer den för 12 500 kr och att en RX100 efter lika lång tid är värd 2 000 kr, så är merkostnaden för den bättre kameran bara c:a 9 000 kr, eller 375 kr/månad. Subjektivt såklart, men många anser nog att det är rena fyndet för så väldigt mycket mer bild för den kameran har möjlighet att ge.


/Mats
 
En riktigt bra bild kan ju faktiskt dra in pengar, särskilt på sikt.

Min poäng är att det går att se det ekonomiska på flera olika sätt.
 
Det räcker ju att EN bild blir bättre, och du får sälja den. Då har du tjänat in mellanskillnaden. ;)

"Leaflet

Skulle vara intressant om någon kunde ge mig några vettiga argument för att köpa en RX1. På vilket sätt blir bilderna 20.000 kr bättre än de som jag tar med min RX100?

Jag tycker ditt svar var huvudet på "millgard" och en bra illustration av "som man frågar får man svar".

Mats poäng är ju också insiktfull. 20 000 spänn är väl inget för yrkesverktyg? Fråga vilken hantverkare som helst. Jag skulle inte köpa den själv men med en sådan sensor så räcker det långt tillsammans med kreativ beskärning och fotzoom och den är väldigt kompakt och smidig. Kände på den på mässan. Det skulle faktiskt vara kul att testa hur det skulle funka under en vecka. Tror det skulle gå bättre än de flesta av oss kan ana så sabbade vi är med alla zoomar av idag. Nästan så jag känner för att göra experimentet med en fast 24:a eller något. Det blir ju 36mm på min NEX och matchar väl hyfsat RX1:ans 35mm. 24 MP båda två inga övriga andra jämförelser (Vi vet ju alla att en RX1 ska vara bättre än en NEX 7. Enda fördelen är att jag slipper lägga ut vad en RX1 kostar för att testa upplevelsen.). Med en 24mm Hexanon AR 24 med adapter så är det ekipaget dessutom mindre än en NEX 7 med kitzoom.
 
Mats poäng är ju också insiktfull. 20 000 spänn är väl inget för yrkesverktyg? Fråga vilken hantverkare som helst.
Personligen har jag svårt att se hur man skulle kunna motivera en RX1 som arbetsredskap.

I min värld handlar det om att antingen göra ett planerat jobb -- då tar man med sig väskan med ett par slr-hus och en handfull objektiv.

Eller så bär man med sig en liten kamera för att alltid vara redo att ta säljbara bilder. Då är RX1 dels för stor, dels för lite flexibel. En mindre kompaktkamera med anständig zoom fyller den uppgiften mycket bättre. Till en bråkdel av kostnaden. De situationer där RX1 skulle ge en skillnad i kvalité som har betydelse i praktiken är ganska få.
 
Säljer du dina bilder för 20000 kr styck?!? Grattis!

Ja att vi inte tjänar något att kvitta kostnaden mot innebär inte att inte andra har det :)

För Peter Lik verkar ju 20 000 vara småpotatis. Han kan ju kvitta ett helt gäng RX1:er mot en enda bild. Han är inte ensam.

Säljer du alla andra kameror du har och bara kör med en RX1, vilket är möjligt för en del men förmodligen opraktiskt, så är väl det överkomligt för många. Bonus skulle dessutom vara att många skulle slippa förslitningsskador när de släpar kring på x antal kilo runt halsen ett halvt liv. Det kan ju vara en tanke när belastningsskador och artros kommer krypande.

Det finns säkert många tillämpningar med RX1 som skulle göra många hyfsat nöjda även om det inte direkt är något toppupplägg för dina safaris eller distansskott på småfåglar . :)
 
Personligen har jag svårt att se hur man skulle kunna motivera en RX1 som arbetsredskap.

I min värld handlar det om att antingen göra ett planerat jobb -- då tar man med sig väskan med ett par slr-hus och en handfull objektiv.

Eller så bär man med sig en liten kamera för att alltid vara redo att ta säljbara bilder. Då är RX1 dels för stor, dels för lite flexibel. En mindre kompaktkamera med anständig zoom fyller den uppgiften mycket bättre. Till en bråkdel av kostnaden. De situationer där RX1 skulle ge en skillnad i kvalité som har betydelse i praktiken är ganska få.

Ja skulle inte välja den och inte du heller men med tanke på vad en del skrivit när den kom så finns det säkert en marknad även för denna typer av kameror. Per Danielsson var väl inne på det förut också. En liten kamera med hög bildkvalitet och sedan beskär man bara. Det kanske funkar för en del.

Jag har rest som backpacker i många år på 70 och halva 80-talet med bara två objektiv (40mm och 100mm) och en liten Pentax SLR. Hade samma kamera hela tiden. Det gick hyfsat det med. Tricket var bara att våga gå tillräckligt nära eller gå en bit bort om det behövdes. Några av mina bästa bilder jag tagit till dags dato tog jag med den simpla utrustningen - 40mm fits all. När man var borta halvårsvis på resor så var det viktigare saker man måste prioritera än en massa skrymmande kameragrejor - filmen inte minst tog massor av plats i ryggsäcken. Så jag tror faktiskt det kan funka jättebra med denna kamera för en del i betydligt fler sammanhang än vi kan ana.
 
... med tanke på vad en del skrivit när den kom så finns det säkert en marknad även för denna typer av kameror.
Det tror jag säkert. Mitt inlägg handlade om att jag hade svårt att se hur någon skulle kunna motivera det som ett "yrkesverktyg". Att hobbyfotografer med gott om pengar tycker att RX1 är intressant betvivlar jag inte ett ögonblick.
 
Ja skulle inte välja den och inte du heller men med tanke på vad en del skrivit när den kom så finns det säkert en marknad även för denna typer av kameror. Per Danielsson var väl inne på det förut också. En liten kamera med hög bildkvalitet och sedan beskär man bara. Det kanske funkar för en del.

Jag har rest som backpacker i många år på 70 och halva 80-talet med bara två objektiv (40mm och 100mm) och en liten Pentax SLR. Hade samma kamera hela tiden. Det gick hyfsat det med. Tricket var bara att våga gå tillräckligt nära eller gå en bit bort om det behövdes. Några av mina bästa bilder jag tagit till dags dato tog jag med den simpla utrustningen - 40mm fits all. När man var borta halvårsvis på resor så var det viktigare saker man måste prioritera än en massa skrymmande kameragrejor - filmen inte minst tog massor av plats i ryggsäcken. Så jag tror faktiskt det kan funka jättebra med denna kamera för en del i betydligt fler sammanhang än vi kan ana.

Jag har jobbat som resefotograf i många år o hade inte klarat mig med 40mm o 100 mm eftersom reseföretagen kräver lite mer vidvinkel än så. Svårt att få med mer än en soffa eller dörr med bara 40mm. Däremot körde jag med 3 gluggar motsvarande 28,50,130mm på mellanformat o sedan en vidvinkel zoom på dslr för rumsbilder. Hade man kunnat byta objektiv på sony så hade den varit intressant. Om man däremot ska använda den som snapshot kamera så kan den säkert funka men man blir begränsad med en optik.
Vissa motiv så kan du helt enkelt inte backa tillräckligt långt bort på om du inte river väggar.
vissa motiv vill man ha riktigt snygg bokeh o då är 35mm för vidvinklig.
vissa motiv behöver man lite längre optik därför blir 35mm för kort.
Att använda sony till yrkesredskap skulle inte funka för mig om det inte gäller en viss sorts bilder. Hade sony släppt den med utbytbar optik så hade det legat en sån i min väska som liten backup kamera till mina D800 o inte en fuji.
 
Ska man inte räkna merkostnad per bild? ;-)

Du får väl räkna på vilket sätt du vill, "per bild på katt regniga torsdagar" går ju också fint. :)

Problemet är att det är så olika hur många bilder olika fotografer tar och värdeminskning har mer med ålder på kameran att göra än antalet tagna blder. Dessutom är skatteverkets avskrivningsregler osv baserat på tid och inget annat.

Men vet man hur många bilder man tar per år är det ju plättlätt att översätta det.

/Mats
 
Problemet är att det är så olika hur många bilder olika fotografer tar och värdeminskning har mer med ålder på kameran att göra än antalet tagna blder. Dessutom är skatteverkets avskrivningsregler osv baserat på tid och inget annat.

Värdeminskning och avskrivning har inget med varandra att göra. Dessutom skriver man av RX1 omedelbart, eftersom den kostar mindre än ett halvt basbelopp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.