Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kunde du inte kläckt ur dig det INNAN jag beställde min 45/1.8 från Cyberphoto igår? Jag satsar 100% på MFT. Vem fan ser skillnad på de bilderna och FF? Om vi nu inte prylbögar oss eller pixelpeepar. Och pratar om vanligt folk som ser Bilden. ;-)
Jag ser skillnad och jag ser "Bilden". Den må vara liten men den finns där och jag har väldigt svårt att nöja mig med något mindre än det jag brukar erhålla från annan utrustning. Givetvis ligger inte felet hos MFT-formatet utan hos mig, som inte kan kompromissa.

Det är framför allt för porträtt jag behöver längre brännvidder än 35 mm, men när jag gör det kan jag ju faktiskt använda min D3 och 105/2,5. 19 och 50 mm som jag har till min Nex används ytterst sällan, utan det är 30:an som sitter på nästan hela tiden.
För min del skulle jag bara sakna längre brännviddet för snäva utsnitt av strukturer och mönster. Men i och med att upplösningen är såpass hög så kan man nog beskära ordentligt.

Mjo, jag vet att det finns bra och hyfsat billiga optiska sökare att få tag på - det är nog främst den vinklingsbara skärmen jag skulle sakna från min Nex. Jag trodde inte jag skulle använda den så mycket annat än för statiska motiv, men det har visat sig att jag använder den minst lika mycket som EVF:en.
Ja, vinklingsbar skärm är det största abret. Å andra sidan har jag suktat efter en M9 bra länge och den är ju underlägsen på allt utom att kunna byta objektiv. Det finns bara en FF-kamera med vinklingsbar skärm, och det är Sony A99 som är stor som en tegelsten.

Jag tänker såhär:

Eftersom utvecklingen går så snabbt på sensorsidan är det ju klokt att köpa optik och sensorhållare (kamerahus) separat, eftersom hela "systemet" annars blir obsolet efter ett par-tre år. Därför är tex Fuji XE-1 betydligt intressantare än X-100 för att ta ett närliggande exempel. För att inte tala om micro 4:3...
Själv är jag hur nöjd som helst med sensorn hos min 4 år gamla Nikon D700, så jag är inte ett dugg orolig över den aspekten. Den bankar skiten ur OM-D i mitt tycke.
 
Det är framför allt för porträtt jag behöver längre brännvidder än 35 mm, men när jag gör det kan jag ju faktiskt använda min D3 och 105/2,5. 19 och 50 mm som jag har till min Nex används ytterst sällan, utan det är 30:an som sitter på nästan hela tiden.

Fast du har ju faktiskt mer än 35mm i kameran. Tryck på en knapp så har du 49mm f2.8 på 18mpix och en gång till så har du 70mm f4 på 12mpix. Eller så är det bara croppa själv i efterhand. Faktiskt inte helt oanvändbar ju. :)
 
RX1:n är visserligen nu dyr, men helt unik, ingen motsvarande kamera har de övriga tillverkarna att erbjuda, Sony vågade sig in på en ny nisch, inom digitalt, och tog hem segern!

RX1 är förvisso en väldigt skojig kamera, men om den innebär någon "seger" (dvs ökad lönsamhet) för Sony återstår att se.
 
Fast du har ju faktiskt mer än 35mm i kameran. Tryck på en knapp så har du 49mm f2.8 på 18mpix och en gång till så har du 70mm f4 på 12mpix. Eller så är det bara croppa själv i efterhand. Faktiskt inte helt oanvändbar ju. :)

Jag vet - det fungerar förmodligen alldeles utmärkt att göra så, men det känns fel ;)

Vi får se - jag avvaktar tester och vill se hur det går med FW-uppdateringar. Min NEX har fått EN FW-uppgraderinge på ett år, och det enda viktiga den löste var att det går att avaktivera den eländiga videoknappen. A77 som släpptes samtidigt har fått ett helt gäng uppdateringar ...
 
RX1 är förvisso en väldigt skojig kamera, men om den innebär någon "seger" (dvs ökad lönsamhet) för Sony återstår att se.

Det tvivlar jag starkt på att den gör - förmodligen är den inte helt gratis att tillverka, så marginalerna är nog inte jättestora på den, och den kommer förstås inte sälja i jättestora mängder heller. Däremot kan den få upp intresset för Sony som tillverkare, vilket kan öka lönsamheten.
 
Precis som de flesta andra nischade lågvolymprodukter är RX1 ett statement i första hand. Det är en extremt träffsäker pungspark på Nikon och Canon som tror att de kan fortsätta vara herre på täppan utan att tänka nytt. Sony uppfinner så det står härliga till och vore det inte för lite tristare objektivutbud så vill jag påstå att det är det klart vettigaste kameramärket idag.

Fanboys kan hojta hur mycket de vill om att Sony "tänker fel". Jag är helt hundra på att om de fortsätter som de gör nu så går de om både Canon och Nikon förr eller senare även i proffssegmenten, och det är sannerligen en galen bragd med tanke på att de köpte Konica/Minolta för bara något år sedan.

Sen tycker jag att det är lite tråkigt att folk inte fattar hur mycket pengar det kostar att utveckla något helt nytt (basutveckling kallas det) på kort tid och sen över huvud taget lyckas sälja något alls av en produkt som inte passar in i ett givet fack. Jag tror RX1 kommer att bli en succé bland folk som vet hur man fotograferar. Dock säljer den säkert sämre än Leica M9 som ju också har en bling-faktor som får den att sälja även hos klåpare som råkar ha mycket pengar. Ytterst få kommer att köpa en RX1 för att skryta med, för den är ju apful!
 
Sen tycker jag att det är lite tråkigt att folk inte fattar hur mycket pengar det kostar att utveckla något helt nytt (basutveckling kallas det) på kort tid och sen över huvud taget lyckas sälja något alls av en produkt som inte passar in i ett givet fack. Jag tror RX1 kommer att bli en succé bland folk som vet hur man fotograferar. Dock säljer den säkert sämre än Leica M9 som ju också har en bling-faktor som får den att sälja även hos klåpare som råkar ha mycket pengar. Ytterst få kommer att köpa en RX1 för att skryta med, för den är ju apful!

Fan vet. Jag minns en passus ur Fotosidans rapportering från Photokina som hävdade att en representant från ett av de större kameramärkena (antagligen ett som börjar på C eller N) hade kommenterat RX1 med att "den där borde vi ha gjort".

Vi får väl se. Hur som helst är det mycket roligt att det till slut har kommit en digital småbildskompakt.
 
Fan vet. Jag minns en passus ur Fotosidans rapportering från Photokina som hävdade att en representant från ett av de större kameramärkena (antagligen ett som börjar på C eller N) hade kommenterat RX1 med att "den där borde vi ha gjort".
Precis! Snacka om att de andra har haft tid på sig men inget gjort:) De har verkligen bett om problem, och nu förmodligen fått det.

Och det stämmer nog att det var 2006 man köpte Konica/Minolta. Inte särskilt länge sen!

Vi får väl se. Hur som helst är det mycket roligt att det till slut har kommit en digital småbildskompakt.
Ja, det är underbart! Egentligen borde jag vänta, men jag tror inte jag kan det faktiskt. :))
 
fanboys kan hojta hur mycket de vill om att sony "tänker fel". Jag är helt hundra på att om de fortsätter som de gör nu så går de om både canon och nikon förr eller senare även i proffssegmenten, och det är sannerligen en galen bragd med tanke på att de köpte konica/minolta för bara något år sedan.

2006. :)
 
Ytterst få kommer att köpa en RX1 för att skryta med, för den är ju apful!

Köp den inte då, om du tycker den är ful!
En mycket stilren produkt, kommer att bli plagierad av andra tillverkare!
Kamerahuset påminner om gamla Leica M-serien, gammal design håller!

Jag vill minnas tidigare, att du tyckte det var begränsat med en fast optik!

Kovändning?
 
---
Ytterst få kommer att köpa en RX1 för att skryta med, för den är ju apful!
Haha! Vänta bara tills Hasselblad har fått sätta tänderna i den, och döpt den till "Solar" eller nåt... :)

Men jag tror att din uppfattning om RX1:ans design inte delas av särskilt många. Själv tycker jag att den är mycket stilren och väldigt snygg, en liten juvel!

Fast vad som kommer att hända om / när Hasselblad sätter klorna i den står skrivet i stjärnorna (eller kanske snarare i solsystemet) - det kan ev. komma att få mig att ansluta mig till din uppfattning...
.
 
Jag vet - det fungerar förmodligen alldeles utmärkt att göra så, men det känns fel ;)

Jag förstår precis vad du menar. :) Men jag har iaf sett en del bilder tagna på det sättet från RX1an o jag är ändå ganska övertyga att det funkar klockrent att köra så. Tillomed på deras "70mm" så ligger upplösningen på samma som min D700 klarar max. Inte dåligt! Synd bara att den inte får samma sköna skärpedjup som min D700 kan få med en 85/1.4 på. Men man kan ju inte få allt, speciellt inte i RX1an sköna lilla storlek. :)

För övrigt så tycker jag att RX1an varken är snygg eller ful. Däremot kan den säkert se lite retro ut med en sån där liten lädergrej kramandes runt kamerahuset, ni vet såna där man kan köpa till andra små kameror. :p
Men det är iofs ganska bra att den kanske är ful, då blir folk inte lika imponerade över att man har en "bra kamera som kan ta bra bilder" o så blir den inte lika stöldbegärlig. Perfekt ju!
 
Jag förstår precis vad du menar. :) Men jag har iaf sett en del bilder tagna på det sättet från RX1an o jag är ändå ganska övertyga att det funkar klockrent att köra så. Tillomed på deras "70mm" så ligger upplösningen på samma som min D700 klarar max. Inte dåligt! Synd bara att den inte får samma sköna skärpedjup som min D700 kan få med en 85/1.4 på. Men man kan ju inte få allt, speciellt inte i RX1an sköna lilla storlek. :)

Med varför skulle man göra så istället för att beskära i efterhand? Om man väntar med att beskära så kan man ju välja vilket utsnitt som helst, och inte bara ett som Sony har valt.

(Eller sparar kameran två filer när man har valt beskuret läge? En beskuren och en hel?)
 
Med varför skulle man göra så istället för att beskära i efterhand? Om man väntar med att beskära så kan man ju välja vilket utsnitt som helst, och inte bara ett som Sony har valt.

(Eller sparar kameran två filer när man har valt beskuret läge? En beskuren och en hel?)

Det var det jag funderade på tidigare i tråden, för det är ju faktiskt väldigt smidig om man skulle få sig en bra preview i kameran, samtidigt som man skulle få en fullstor raw-fil att beskära hur man vill i efterhand. Vet iaf inte hur det funkar i RX1an, men jag gissar väl på att man får en beskuren raw..
 
Köp den inte då, om du tycker den är ful!
En mycket stilren produkt, kommer att bli plagierad av andra tillverkare!
Kamerahuset påminner om gamla Leica M-serien, gammal design håller!

Jag vill minnas tidigare, att du tyckte det var begränsat med en fast optik!

Kovändning?

Jag kan då inte se att den påminner om Leica-M på något sätt, rattar på ovansidan hade väl de flesta märken och modeller.
 
Den här prissänkningen som det skrivits om här på forumet. Gäller det sänkning av det nuvarande priset som ligger runt 26000 eller? Har för mig att det snackades ännu högre priser ibörjan...
 
Köp den inte då, om du tycker den är ful!
En mycket stilren produkt, kommer att bli plagierad av andra tillverkare!
Kamerahuset påminner om gamla Leica M-serien, gammal design håller!
#1: Jag skrev att folk inte kommer köpa den för att skryta med. Jag köper inte kameror för att skryta med så det hindrar alltså inte mig trots att jag tycker att den är apful.

#2: Den har fan inte en likhet med en gammal Leica förutom att det är en kamera.

Jag vill minnas tidigare, att du tyckte det var begränsat med en fast optik!

Kovändning?
Det kan jag inte minnas att jag har skrivit, men det är klart att det är begränsande. Vad är ditt problem?
 
---
#2: Den har fan inte en likhet med en gammal Leica förutom att det är en kamera.
---
Nä, utseendemässigt har väl RX1 inte sådär jättestora likheter med en Leica M-kamera. Men användningsmässigt finns det en hel del som överlappar, och RX1 ger t.o.m. en del möjligheter utöver den klassiska Leicans. Likheter med Leican är förstås bl.a. att den är diskret, smidig och tyst.


---
Det kan jag inte minnas att jag har skrivit, men det är klart att det är begränsande {med fast objektiv}.
---
RX1 har förvisso inte utbytbara objektiv, men detta är inte nödvändigtvis ett handikapp. Det är många som vittnat om att deras bildseende avsevärt förbättrats efter att de börjat använda kameran med en enda brännvidd (som bekant vanligen 35 eller 50 mm när det gäller småbildsformatet). Det gör att man måste skärpa sig, och man lär sig att se. Man uppövar en känsla - man börjar få in ett seende man inte hade tidigare. Man vet ifall man ska ta några steg framåt eller tillbaka för att få den bästa bilden. Med zoomobjektivet ständigt på kameran eller ryggsäcken full av allting från 8 till 800 mm uppövar man aldrig sådana förmågor, man blir alldeles för slapp.

Några av världens genom tiderna absolut bästa fotografer har haft detta fullständigt klart för sig. De reste som bekant jorden runt medförandes för det mesta enbart en enda glugg (normal eller måttlig vidvinkel), och i några fall kanske ett kort tele också.


Ytterligare en liten reflektion när det gäller Leica / "Leica-känsla". När jag för några år sedan för första gången gick runt och klämde på de "spegelfria" kameror som fanns tillgängliga då, så blev jag besviken över att de kändes så leksaksaktiga, och när man vred på fokus eller zoomringar så gick de ojämnt och rassligt, och de lät som miniatyrstenkrossar. Tills jag kom till en NEX. Den ser verkligen ABSOLUT INTE ut som en Leica! Men ändå, så fort jag tog i kameran så fanns den där direkt - Leica-känslan (jodå, jag har haft Leica i över ett halvt århundrade, så jag vet precis vad det är jag säjer). Och att fokusera etc. gick tyst och sammetsmjukt.

En ännu större besvikelse blev när jag senare fick känna känna på Fujifilm X100 på en av Scandinavian Photos minimässor. Den SER UT som en Leica, men saknar varje spår av Leica-känsla! Och pilliga och plastiga knappar, som t.o.m. hängde sig på det ena exemplaret. Det gick att gå in i menyn men inte att välja någon inställning... Verkligen ingenting var som den "utlovade", jag fann ingen tillstymmelse till vare sig Leica-känsla eller kvalitet. Och så var den mycket större än vad jag hade trott och hoppats - den gick absolut inte ner i min byxficka.

Hmm..., hoppas att jag inte kommit för långt Off-Topic nu - men det finns i alla fall vissa referenser till RX1 i detta inlägg...
.
 
Gunnar, vi är ju helt överens så jag förstår inte riktigt varför du svarar just mig;-)

Jag har velat ha en sån här kamera i flertalet år, och att den inte är helt perfekt när den nu till slut dyker upp måste jag svälja. Visst kommer det säkert andra liknande kameror, men det kan nog dröja något år faktiskt. Dessutom blir de säkert större och om objektiven ska vara utbytbara så kommer även dessa att bli mycket större. Jag tror nämligen inte att någon kommer orka härma Leicas förskjutna mikrolinser på sensorn för att rå på objektiv med kort avstånd mellan sensor och utgångspupill, för det skapar i sin tur en rad andra hemliga problem.

Men jag tycker faktiskt att kameran är gräsligt ful. Helt utan charm eller "själ". Det är bara en pryl liksom, men det kanske är lika bra eftersom det beror på att den inte vilar på någon tradition.
Att objektivet inte är utbytbart gillar jag faktiskt. Jag får ändå bara ångest av att behöva välja vad jag ska släpa med mig, så det blir nog en befrielse.

Länge var jag mycket tveksam men nu har jag bestämt mig. Tack och hej Olympus, det var kul så länge det varade!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.