ANNONS
Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Inga digitala kamerahus är bra investeringar, men optiken stiger i värde så totalt sett är det inte så pjåkigt ändå.

Hrm, du tar stora ord i din mun nu... Leica har ju den stora fördelen att vara ett system och dessutom vara en investering som står sig över tid, eller i alla fall de senaste 60 åren.

Vad menar du med stora ord? Ja, jag har en M9a själv och har haft den sedan 2009 och älskar den för vad den är, men hög-iso egenskaperna i digitala M är ju inte så svåra att trumfa :D

M-Modellen vet ju ingen hur den presterar ännu, men jag har svårt att se att den sensorn kommer klå Sony-sensorerna.

Sedan att Leica-optiken är en bra investering var ju inte det vi pratade om.

Jag tycker att Sonyn är intressant, men jag kommer inte köpa en. Men varför hör inte hit. :D

En liten randanmärkning - blir alltid varm om hjärtat när någon som inte är intresserad av en viss kamera för egen del, som du, ändå kan se att den kan vara mycket attraktiv för somliga andra. :)

För egen del har jag inte pengar till en RX1, men skulle köpa en ifall jag hade. Så jag tillhör väl kanske någon slags potentiell målgrupp...
.

Herrejösses. Vi pratar om en kompakt med fast optik. För ca 26.000 kr. Hur prisvärd är en sådan?

Väldigt prisvärd tycker jag. Den saknar motstycke och den vänder sig inte till de som köper billigaste möjliga kampanjkamera hos den lokala stora hemelektronikkedjan.

Bilagor

• camerasize2 (2).jpg
    camerasize2 (2).jpg
    21.1 KB · Visningar: 377
Väldigt prisvärd tycker jag. Den saknar motstycke och den vänder sig inte till de som köper billigaste möjliga kampanjkamera hos den lokala stora hemelektronikkedjan.

Helt jävla underbar storleksjämförelse.. Fy sjutton vad jag vill ha en! Lutar definitivt åt att den ENORMA Nikon D3 blev den sista systemkameran jag någonsin köper... Men får nog detaljgranska och fila lite på min budget för 2013 först.. :)

De som inte förstår priset har tyvärr inte förstått speciellt mycket alls är jag rädd..

Med det syftar jag på sensorns storlek, kvalité och hur unik denna kamera är. Självklart skulle jag också vilja att den hälften så dyr, eller varför inte gratis? Men tyvärr fungerar det inte så. Sony har gjort något som är väldigt speciellt i den digitala eran. Förhoppningsvis startar detta en trend med små kameror med FF sensorer. Tyvärr tror jag att Nikon och Canon kommer gå under med sina halvtaskiga panikångest-liknande försök att skydda sin egen dslr-försäljning. Sony är framtiden.

Precis det har jag också tänkt. Det är dom som hittar på massa nya grejer, medans dom andra företagen sitter o uppdaterar sina gamla grejer med lite smågrejer typ varannat år, precis som dom gjort i flera decennier.
Men jag tycker fortfarande att priset på RX1an är fel. Jag är väldigt säker på att deras marginal på den är typ jätteenorm.
Så jag får helt enkelt vänta nåt år eller två på att en uppföljare kommer, o att den här har gått ner till väldigt lagom priser på begagnatmarknaden.

Vet nån föresten hur det där "zoom"-läget funkar? Alltså att man trycker på en knapp för att ändra mellan 35mm, "49mm" och "70mm". Får man croppade eller fullstora raw-bilder när man kör nån av dom längre lägena? Vore ju ganska smutt att få hela bilder, lixom utifall att typ. :)

Vet nån föresten hur det där "zoom"-läget funkar? Alltså att man trycker på en knapp för att ändra mellan 35mm, "49mm" och "70mm". Får man croppade eller fullstora raw-bilder när man kör nån av dom längre lägena? Vore ju ganska smutt att få hela bilder, lixom utifall att typ. :)

Dom är croppade, det sa iallafall Sonys representant på mässan om jag inte helt missförstod honom. Dvs du kan lika gärna göra det i efterhand i Lightroom. Men det är smidigt att kunna få en förhandsvisning av hur det blir.

Jag är väldigt säker på att deras marginal på den är typ jätteenorm.
Och jag är säker på att marginalen är typ noll. Så mycket nydesign och inknölande av teknik i ett minimalt skal är naturligtvis sjukt mycket dyrare än att bara uppdatera en spegelreflexkamera med lite nytt lull-lull.

Precis det har jag också tänkt. Det är dom som hittar på massa nya grejer, medans dom andra företagen sitter o uppdaterar sina gamla grejer med lite smågrejer typ varannat år, precis som dom gjort i flera decennier.
Men jag tycker fortfarande att priset på RX1an är fel. Jag är väldigt säker på att deras marginal på den är typ jätteenorm.
Så jag får helt enkelt vänta nåt år eller två på att en uppföljare kommer, o att den här har gått ner till väldigt lagom priser på begagnatmarknaden.

Exakt!
Sony är framtiden, med sina kompakta kameror typ NEX, RX100 och sist men inte minst RX1, jo den är nog minst bland alla idag producerade FF kameror!

Tjock-kameror tynar sakta bort som intressanta verktyg för de flesta fotografer.

RX1:n är visserligen nu dyr, men helt unik, ingen motsvarande kamera har de övriga tillverkarna att erbjuda, Sony vågade sig in på en ny nisch, inom digitalt, och tog hem segern!

Högt pris är troligen satt, för att tillverkningen inte skall ligga efter i antal beställningar, längre fram kommer det säkert sjunka, hoppas jag, då jag skall lägga mina tjock-kameror på hyllan! :) :)

Enligt Fotosidans rapport från helgens mässa kommer den att vara några tusenlappar billigare än vad som sagts tidigare. Frågan är om det beror på att intresset och antalet förhandsbeställningar är större eller mindre än Sony räknat med :)

Jag skulle nog kunna ta ungefär 90% av mina bilder med en RX1, men jag håller mig till min NEX-7 och D3 till nästa år och ser vad som händer. (Framför allt vill jag ha en vinklingsbar skärm - sökare finns ju att köpa om än dyrt.)

Jag skulle nog kunna ta ungefär 90% av mina bilder med en RX1, men jag håller mig till min NEX-7 och D3 till nästa år och ser vad som händer. (Framför allt vill jag ha en vinklingsbar skärm - sökare finns ju att köpa om än dyrt.)
Jag känner precis likadant men jag kommer förmodligen köpa en RX1 just för att den är en begränsning. Så fort jag har en kamera som kan ta olika objektiv så startas automagiskt stora uppgraderingshysterin och jag kan inte låta bli att finkamma blocket efter intressanta prylar:)) Visserligen trevligt och skoj, men det tar bort fokus från mitt fotograferande. Av just den anledningen har jag redan tröttnat på Olympus OM-D. Jag kunde helt enkelt inte hålla mig till att ha den som vid-sidan-om-kamera med bara ett fåtal objektiv.

Vad gäller sökare så har du både rätt och fel. Jag har faktiskt redan nu satt ut en annons på optisk sökare och fått napp på en fin Voigtländer för strax över tusenlappen. Så det behöver inte vara jättedyrt. Dock ser jag det som en slags gardering för att jag tror att EVF:en inte kommer att finnas tillgänglig när kameran gör det.

Nån som vill köpa en OM-D med en bunt objektiv i sabla fint skick till 2/3 av nypris? :)

Enligt Fotosidans rapport från helgens mässa kommer den att vara några tusenlappar billigare än vad som sagts tidigare. Frågan är om det beror på att intresset och antalet förhandsbeställningar är större eller mindre än Sony räknat med :)

Vad det höga priser beror på, ja det är frågan?
Kan vara att de lade sig för högt från start eller att tillverkningen nu går "all-time-hi", kan nu sänka priset, kan sälja utan lång väntan.
Snikmodeller kommer säkert också, vad det lider!

Jag känner precis likadant men jag kommer förmodligen köpa en RX1 just för att den är en begränsning. Så fort jag har en kamera som kan ta olika objektiv så startas automagiskt stora uppgraderingshysterin och jag kan inte låta bli att finkamma blocket efter intressanta prylar:)) Visserligen trevligt och skoj, men det tar bort fokus från mitt fotograferande. Av just den anledningen har jag redan tröttnat på Olympus OM-D. Jag kunde helt enkelt inte hålla mig till att ha den som vid-sidan-om-kamera med bara ett fåtal objektiv.

Vad gäller sökare så har du både rätt och fel. Jag har faktiskt redan nu satt ut en annons på optisk sökare och fått napp på en fin Voigtländer för strax över tusenlappen. Så det behöver inte vara jättedyrt. Dock ser jag det som en slags gardering för att jag tror att EVF:en inte kommer att finnas tillgänglig när kameran gör det.

Nån som vill köpa en OM-D med en bunt objektiv i sabla fint skick till 2/3 av nypris? :)

Kunde du inte kläckt ur dig det INNAN jag beställde min 45/1.8 från Cyberphoto igår? Jag satsar 100% på MFT. Vem fan ser skillnad på de bilderna och FF? Om vi nu inte prylbögar oss eller pixelpeepar. Och pratar om vanligt folk som ser Bilden. ;-)

Det är framför allt för porträtt jag behöver längre brännvidder än 35 mm, men när jag gör det kan jag ju faktiskt använda min D3 och 105/2,5. 19 och 50 mm som jag har till min Nex används ytterst sällan, utan det är 30:an som sitter på nästan hela tiden.

Mjo, jag vet att det finns bra och hyfsat billiga optiska sökare att få tag på - det är nog främst den vinklingsbara skärmen jag skulle sakna från min Nex. Jag trodde inte jag skulle använda den så mycket annat än för statiska motiv, men det har visat sig att jag använder den minst lika mycket som EVF:en.

Jag tänker såhär:

Eftersom utvecklingen går så snabbt på sensorsidan är det ju klokt att köpa optik och sensorhållare (kamerahus) separat, eftersom hela "systemet" annars blir obsolet efter ett par-tre år. Därför är tex Fuji XE-1 betydligt intressantare än X-100 för att ta ett närliggande exempel. För att inte tala om micro 4:3...

Vad det höga priser beror på, ja det är frågan?
Kan vara att de lade sig för högt från start eller att tillverkningen nu går "all-time-hi", kan nu sänka priset, kan sälja utan lång väntan.
Snikmodeller kommer säkert också, vad det lider!

Valutaskillnader skulle jag tro.
De första priserna (kallas ibland reservationspris) sätts väldigt tidigt om med försiktighet, det är ju värre att behöva höja priset. När väl det börjar närma sig leverans sätts det slutliga priset till handlarna på vilket man räknar fram det rekommenderade cirkapriset.

Den svenska kronan har stärkts och då blir det billigare att importera. Detta innebär exempelvis att schweiziska Broncolor för första gången blivit billigare än svenska Profoto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar