PMD
Aktiv medlem
En digital M är ingen investering. Värdefallet är som på andra kameror. 50 procent efter tre år.
Och med tanke på den höga fallhöjden så blir 50% rätt mycket pengar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En digital M är ingen investering. Värdefallet är som på andra kameror. 50 procent efter tre år.
Hrm, du tar stora ord i din mun nu... Leica har ju den stora fördelen att vara ett system och dessutom vara en investering som står sig över tid, eller i alla fall de senaste 60 åren.
Herrejösses. Vi pratar om en kompakt med fast optik. För ca 26.000 kr. Hur prisvärd är en sådan?
Väldigt prisvärd tycker jag. Den saknar motstycke och den vänder sig inte till de som köper billigaste möjliga kampanjkamera hos den lokala stora hemelektronikkedjan.
De som inte förstår priset har tyvärr inte förstått speciellt mycket alls är jag rädd..
Eeehhhh......
Sony är framtiden.
Vet nån föresten hur det där "zoom"-läget funkar? Alltså att man trycker på en knapp för att ändra mellan 35mm, "49mm" och "70mm". Får man croppade eller fullstora raw-bilder när man kör nån av dom längre lägena? Vore ju ganska smutt att få hela bilder, lixom utifall att typ.
Och jag är säker på att marginalen är typ noll. Så mycket nydesign och inknölande av teknik i ett minimalt skal är naturligtvis sjukt mycket dyrare än att bara uppdatera en spegelreflexkamera med lite nytt lull-lull.Jag är väldigt säker på att deras marginal på den är typ jätteenorm.
Precis det har jag också tänkt. Det är dom som hittar på massa nya grejer, medans dom andra företagen sitter o uppdaterar sina gamla grejer med lite smågrejer typ varannat år, precis som dom gjort i flera decennier.
Men jag tycker fortfarande att priset på RX1an är fel. Jag är väldigt säker på att deras marginal på den är typ jätteenorm.
Så jag får helt enkelt vänta nåt år eller två på att en uppföljare kommer, o att den här har gått ner till väldigt lagom priser på begagnatmarknaden.
Vet nån föresten hur det där "zoom"-läget funkar? Alltså att man trycker på en knapp för att ändra mellan 35mm, "49mm" och "70mm". Får man croppade eller fullstora raw-bilder när man kör nån av dom längre lägena? Vore ju ganska smutt att få hela bilder, lixom utifall att typ.
Jag känner precis likadant men jag kommer förmodligen köpa en RX1 just för att den är en begränsning. Så fort jag har en kamera som kan ta olika objektiv så startas automagiskt stora uppgraderingshysterin och jag kan inte låta bli att finkamma blocket efter intressanta prylar) Visserligen trevligt och skoj, men det tar bort fokus från mitt fotograferande. Av just den anledningen har jag redan tröttnat på Olympus OM-D. Jag kunde helt enkelt inte hålla mig till att ha den som vid-sidan-om-kamera med bara ett fåtal objektiv.Jag skulle nog kunna ta ungefär 90% av mina bilder med en RX1, men jag håller mig till min NEX-7 och D3 till nästa år och ser vad som händer. (Framför allt vill jag ha en vinklingsbar skärm - sökare finns ju att köpa om än dyrt.)
Enligt Fotosidans rapport från helgens mässa kommer den att vara några tusenlappar billigare än vad som sagts tidigare. Frågan är om det beror på att intresset och antalet förhandsbeställningar är större eller mindre än Sony räknat med
Jag känner precis likadant men jag kommer förmodligen köpa en RX1 just för att den är en begränsning. Så fort jag har en kamera som kan ta olika objektiv så startas automagiskt stora uppgraderingshysterin och jag kan inte låta bli att finkamma blocket efter intressanta prylar) Visserligen trevligt och skoj, men det tar bort fokus från mitt fotograferande. Av just den anledningen har jag redan tröttnat på Olympus OM-D. Jag kunde helt enkelt inte hålla mig till att ha den som vid-sidan-om-kamera med bara ett fåtal objektiv.
Vad gäller sökare så har du både rätt och fel. Jag har faktiskt redan nu satt ut en annons på optisk sökare och fått napp på en fin Voigtländer för strax över tusenlappen. Så det behöver inte vara jättedyrt. Dock ser jag det som en slags gardering för att jag tror att EVF:en inte kommer att finnas tillgänglig när kameran gör det.
Nån som vill köpa en OM-D med en bunt objektiv i sabla fint skick till 2/3 av nypris?
Jag känner precis likadant men jag kommer förmodligen köpa en RX1 just för att den är en begränsning. Så fort jag har en kamera som kan ta olika objektiv så startas automagiskt stora uppgraderingshysterin och jag kan inte låta bli att finkamma blocket efter intressanta prylar) Visserligen trevligt och skoj, men det tar bort fokus från mitt fotograferande. Av just den anledningen har jag redan tröttnat på Olympus OM-D. Jag kunde helt enkelt inte hålla mig till att ha den som vid-sidan-om-kamera med bara ett fåtal objektiv.
Vad gäller sökare så har du både rätt och fel. Jag har faktiskt redan nu satt ut en annons på optisk sökare och fått napp på en fin Voigtländer för strax över tusenlappen. Så det behöver inte vara jättedyrt. Dock ser jag det som en slags gardering för att jag tror att EVF:en inte kommer att finnas tillgänglig när kameran gör det.
Vad det höga priser beror på, ja det är frågan?
Kan vara att de lade sig för högt från start eller att tillverkningen nu går "all-time-hi", kan nu sänka priset, kan sälja utan lång väntan.
Snikmodeller kommer säkert också, vad det lider!