Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kände på kameran på fotomässan, vilken besvikelse, kändes billig och dåligt grepp, min Nex-7 känns mkt bättre. Synd att en så fin kamera inte har bättre kvalitetskänsla. Min subjektiva uppfattning.
 
Någon som beställt kameran och fått nåt klart leveransbesked?
Jag förhandsbokade en hos Cyberphoto ungefär 2 timmar efter att den annonserats, men jag har inte hört något.

Kände på kameran på fotomässan, vilken besvikelse, kändes billig och dåligt grepp, min Nex-7 känns mkt bättre. Synd att en så fin kamera inte har bättre kvalitetskänsla. Min subjektiva uppfattning.
Märkligt. Kameran är i metall med kanonfin passning mellan bitarna och alla reglage kändes taktila och bra. Jag förstår inte ens hur den skulle kunnat kännas bättre byggd. Och vad ska man ha "bra grepp" till på en så liten kamera? Då vore den ju inte liten längre.
 
Jag har varit tyst ett tag, men nu måste jag skriva några sanningens rader...

För det första verkar RX1 vara en utomordentlig kamera. Jag gillar tom. konceptet med en fast 35:a och inte minst Sonys sedan decenniers vilja att riska och våga satsa på produkter med nya ideer. Inget kan ta ifrån dem creds för det.

För det andra är det nog en speciell sorts fotografer som tycker det är helt OK att plåta med kamera utan sökare, eller med elektronisk. Jag väntar fortfarande på professionella fotografer som helt släppt de gamla mossiga optiska sökarna och kör helt elektroniskt, och då menar jag fotografer som LEVERERAR och har foto som sitt levebröd.

För det tredje har jag följt utvecklingen av elektroniska sökare de senaste 11 åren. Om NEX-7 har den till dags dato bästa sökaren lär det ta minst ett par decennium till innan sökarprismatillverkarna kan lägga ner verksamheten.

Frågor på det?
;)

Nu hade de ju inte någon av de två sökare som ska säljas med kameran med på mässan (en optisk och en elektronisk) - tyvärr. Men de hävdade att den elektroniska skulle hålla samma upplösning som den i A99, och den var oerhört imponerande. Betydligt bättre än min Fuji X100 (som ändå känns rätt OK). Visserligen är ljuset på en mässa knepigt, men det var en väldigt lugn och välupplöst sökare, med fina naturliga färger. Så det verkar finnas hopp. Sedan är det ju ett annat problem att försäljarna i Sverige oftast verkar ha svårt att få fram tillbehör, som sökare och extra batterier.
 
För många: inte alls.
För en del är det ett perfekt verktyg tillverkat med få kompromisser och som används dagligen under många års tid. Då är 26000 inte mycket att bråka om.
 
Vad kostar en ny Canon EOS 6D med nya EF 35/2 IS USM?

RX1 är snarast en av de billigaste fullformatarna på marknaden.

För att inte tala om att den är den minsta fullformataren, det kan också vara värt en del. Sedan att den förmodligen presterar sjukt mycket bättre än t.ex. Leica M9/M9P/M gör den ju än mer attraktiv :)
 
För att inte tala om att den är den minsta fullformataren, det kan också vara värt en del. Sedan att den förmodligen presterar sjukt mycket bättre än t.ex. Leica M9/M9P/M gör den ju än mer attraktiv :)

Sen tycker jag att fullformat är lite upphausat. I en mindre kamera vill jag gärna ha en mindre sensor. Nex-6 känns väldigt lockande och jag hoppas på fler fasta gluggar snart.
 
NEX-6 (och NEX-7 som är lika stor) är större än RX1, förutom att objektivet på RX-1 gör den kameran tjockare men med motsvarande objektiv på NEX:arna hjälper inte det.
 
Det kommer fler objektiv och annat.

Sony avser att accelerera uppbyggnaden av sitt spegellösa system till att bli ett "fullprogram-system".
.
 
För att inte tala om att den är den minsta fullformataren, det kan också vara värt en del. Sedan att den förmodligen presterar sjukt mycket bättre än t.ex. Leica M9/M9P/M gör den ju än mer attraktiv :)

Hrm, du tar stora ord i din mun nu... Leica har ju den stora fördelen att vara ett system och dessutom vara en investering som står sig över tid, eller i alla fall de senaste 60 åren.
 
NEX-6 (och NEX-7 som är lika stor) är större än RX1, förutom att objektivet på RX-1 gör den kameran tjockare men med motsvarande objektiv på NEX:arna hjälper inte det.

Sant, men jag tänker mig att ett fast monterat objektiv kan göras mindre än ett utbytbart.
En annan aspekt är förstås kostnaden. Kanske är det inte otänkbart med en baby-RX1 i form av RX100-huset med en fast vad det nu blir 12/1,4 eller nånting sånt.
 
Hrm, du tar stora ord i din mun nu... Leica har ju den stora fördelen att vara ett system och dessutom vara en investering som står sig över tid, eller i alla fall de senaste 60 åren.

En digital M är ingen investering. Värdefallet är som på andra kameror. 50 procent efter tre år.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.