ANNONS
Annons

kommunikation mellan kamera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst tar man en risk när man köper begagnat men det gör man också som säljare.
Säljer man något som går sönder efter tre bilder och vägrar vara behjälplig riskerar man sitt anseende och det är precis vad du kanske gjort, rätt eller fel.

Själv köpte jag ett EF 50/1.8 Mark 1 som pajade efter något hundratal bilder. Jag misstänker att elektroniken lagt av. Det är inte helt ovanligt att elektronikprylar som ligger länge oanvänd inte funkar om man plötsligt använder dem igen. Intern oxid och gamla kondensatorer är ett par av problemen. Det kan vara något oxidproblem invändigt men det kan ändå vara svårt att göra nåt åt själv.

Jag kan inte hålla med dig. Instämmer istället med säljarens resonemang. Säljaren har ingen somhelst vare sig legal eller moralisk skyldighet gentemot köparen i ett fall som detta. Att hävda något annat är faktiskt trams. Köparen har haft en djäkla otur, men den risken måste man vara beredd att ta utan att beskylla säljaren för det ena eller det andra. Varför köpte köparen objektivet begagnat för 3 lax om nypriset är 3.400 ungefär och då fått garante etc.? / mvh FiCa1
 
Du har helt fel. Läs vad som gäller.

http://www.konsumentverket.se/amnen/julhandel/Dina-rattigheter-i-julhandeln/Privatkop/

Man man alltså bli dömd för bedrägeri om man säljer defekta prylar. Att bara hävda att köparen tex. kan ha tappat objektivet lär inte imponera på rätten.
Läs noggrant andra punkten till höger.

Att säljaren i det här fallet bara sticker huvudet i sanden och urskuldar sig på alla möjliga sätt är inte helt klokt. "Bytt är bytt och kommer aldrig tillbaks"...
Jag tycker köparen ska höra sig för om vilka rättsliga åtgärder hon bör ta. Det skulle jag utan tvekan gjort.
 
Du kan försöka hålla dig till jämförbara exempel om du ska jämföra. Normalt håller ett objektiv för flera hundra tusen exponeringar utan att krångla. Det är bl.a. därför de är förhållandevis dyra produkter. De ska alltså inte kunna gå sönder ALLS även om de används hur mycket som helst, i princip.

En bil krånglar mer eller mindre konstant, för att inte tala om Skoda... Menar du på allvar att bilsäljaren visste att bilen skulle rasa strax efter affären?

Normalt. ja. Men shit happens. Nu råkade köparen ut för detta fel, hade säljaren råkat ta tre extra bilder innan han skulle annonsera, hade han istället stått med ett osäljbart objektiv. Ditt resonemang håller helt enkelt inte. Objektiv är liksom bilar mekanik och elektronik och kan fallera. Ingenting fungerar i all oändlighet. Och alldeles oavsett skillnaden mellan bilar och objektiv så fungerar den privata begagnatmarknaden på samma sätt, eller hur? / mvh FiCa1
 
Om du visste lite mer om objektiv visste du också att objektiv i princip är outslitliga. Det är INTE något som går sönder hipp som happ särskilt ofta.
 
Du har helt fel. Läs vad som gäller.

http://www.konsumentverket.se/amnen/julhandel/Dina-rattigheter-i-julhandeln/Privatkop/

Man man alltså bli dömd för bedrägeri om man säljer defekta prylar. Att bara hävda att köparen tex. kan ha tappat objektivet lär inte imponera på rätten.
Läs noggrant andra punkten till höger.

Att säljaren i det här fallet bara sticker huvudet i sanden och urskuldar sig på alla möjliga sätt är inte helt klokt. "Bytt är bytt och kommer aldrig tillbaks"...
Jag tycker köparen ska höra sig för om vilka rättsliga åtgärder hon bör ta. Det skulle jag utan tvekan gjort.

1. Bilmetro som sålde Skodan kände naturligtvis inte till felet EFTERSOM FELET INTE FANNS när köpet gjordes upp.
2. Eftersom bilen köptes av ett företag, gavs en garanti. Det var den som gjorde att företaget utan att knota stod för reparationen.
3. Hur kan du vara så säker på att felet på objektivet existerade när köpet genomfördes? Om så var fallet, skulle ju säljaren, om han var ute för att bedra, vara ganska korkad när han lät köparen prova det innan köp. Han kunde ju knappast vet huruvida köparen skulle göra en superkoll eller inte, eller hur.

/ mvh FiCa1
 
Om du visste lite mer om objektiv visste du också att objektiv i princip är outslitliga. Det är INTE något som går sönder hipp som happ särskilt ofta.

Jag har fotograferat sedan 1969 och haft många objektiv, vilka alla har fungerat utan problem. Som du säger, objektiv är inte något som går sönder hipp som happ SÄRSKILT OFTA. Men, det händer alltså trots allt. Och det är just det som nu verkar ha hänt. Dessutom gör naturligtvis all elektronik i moderna objektiv att antalet delar som kan fallera är fler, vilket naturligtvis ökar sannolikheten att fel uppstår. / mvh FiCa1
 
Börjar bli lite väl mycket hackande på säljaren tycker jag.

Så länge man inte gjort något fel kan man inte anklagas för något, och ens anseende kan omöjligen påverkas negativt.

Visst hade det varit snällt gjort om säljaren erbjudit någon form av ersättning, men det är något han själv får bestämma. Det är inget han är skyldig till, och således är det inget man kan kräva av honom.

Men nu vet ni det. Denna säljare resonerar på detta vis. Vill ni inte handla av honom, gör inte det.


Tycker för övrigt Mats resonemang är väldigt underligt. Osannolika saker inträffar dagligen, och det finns säkert ettusen möjliga förklaringar.

Jag kan hålla med om att det är osannolikt, men vad är sannolikheten för att det INTE gick sönder när köparen provade varan?



Förstår inte varför detta diskuteras överhuvudtaget.
En begagnad vara har köpts. Dessutom har köparen provat varan och konstaterat att den fungerar tillfredsställande.
Varan har nu gått sönder.

Du (Mats) skriver själv att du haft ett 50/1,8 som helt plötsligt gått sönder, och sedan ger du en fullständigt vettig förklaring till detta.
Sedan fortsätter du med att objektiv praktiskt taget är outslitliga, och att de mycket sällan går sönder "hipp som happ"? Hur gick ditt sönder? Happ som hipp?

Ditt objektiv gick sönder efter ett hundratal exponeringar. Köparens efter 4. Objektivet kan ju omöjligen avgöra när det har bytt ägare, och då spelar det heller ingen roll om det handlar om 4 eller 100 exponeringar.


Uppenbarligen har köparen haft otur (om vi antar att bägge parter talar fullständig sanning).

Tills dess att köparen bevisat att felet fanns innan köp tycker jag vi kan lämna säljaren ifred.
 
Du har helt fel. Läs vad som gäller.

http://www.konsumentverket.se/amnen/julhandel/Dina-rattigheter-i-julhandeln/Privatkop/

Man man alltså bli dömd för bedrägeri om man säljer defekta prylar. Att bara hävda att köparen tex. kan ha tappat objektivet lär inte imponera på rätten.
Läs noggrant andra punkten till höger.

Att säljaren i det här fallet bara sticker huvudet i sanden och urskuldar sig på alla möjliga sätt är inte helt klokt. "Bytt är bytt och kommer aldrig tillbaks"...
Jag tycker köparen ska höra sig för om vilka rättsliga åtgärder hon bör ta. Det skulle jag utan tvekan gjort.

Du får ursäkta men du läser lagen som fan läser bibeln.

Om man uppsåtligt säljer defekta saker så kan du bli dömd för bedrägeri. Men då måste det också bevisas att varan var defekt innan köp.

Köparen har också en undersökningsplikt att kolla varan innan, vilket enligt köparen gjordes den testades på kameran.

http://jureka.net/Jureka/jurisprudence.asp?Id=122 ger en mer tydlig bild av privatköp.

Att objektiv i princip inte går sönder stämmer inte av vad jag har hört från andra personer som fotograferar.

Tycker att trådskaparen ska få objektivet undersökt och få bekräftat vad som är fel innan säljaren anklagas för bedrägeri eller att medvetet sälja en felaktig vara, för det är förtal vilket också är straffbart.

ps. Bullen_ du tog orden ur munnen på mig :) ds
 
Jag är säker på att jag bara provade objektivet på "gröna" rutan. Tänkte inte på att jag borde ta och ställa in manuellt på bländaren och prova de olika stegen.
Därmed så fungerade det också eftersom den själv ställer in på 4 steg där och då fungerar det utmärkt.

Och det fungerar på bländare 4. 4,5 och på 5... det är över det 5,6 som det sedan inte funkar.
Så i princip skulle jag testat det på alla bländare och all möjlig inställning för att veta om objektivet var i sönder då jag fick det eller om det gått i sönder på vägen hit.
Jag har inte haft tid att testa det förrens häromkvällen då jag skulle ta en bild med inställnignar där jag ville ha bländaren på 18 och då kom felet.

Jag tog kanske 3 bilder hos säljaren men inte med rätt inställning.

Hade man nu skickat det på posten så hade jag ju inte ens kunnat prova det innan det kom hit....och mest troligt betalat i förskott.
Det gjrode jag med ett annat canon 50mm 1,4 och det är jättebra... funkar som det skall

jag skall kolla mina rättigheter med kunsumentverket.
 
En kompis sålde en fullt fungerande och garanterat felfri bil, som sedan rasade efter ca 30 mil för köparen Jag köpte en beg Skoda Octavia på Bilmetro. När de skulle köra bilen till första besiktning innan de skulle leverera bilen, började motorn koka. Vattenpumpshjulet hade behagat att gå mitt av.
Själv hade jag en gång en gammal Saab 96 som jag skulle besiktiga. Efteråt jublade jag över ett blankt protokoll -- men på vägen hem från besiktningen rasade en drivknut och jag fick ringa bärgaren...

För att återgå till ämnet: Den springande punkten i den här affären är väl att köparen inte bara hade tillfälle att testa objektivet före köpet, utan också gjorde det. Och det fel som nu tycks finnas är inte av den arten att det skulle vara speciellt svårt att upptäcka vid ett snabbt test, dvs inget man kan kalla "dolt fel". Således är det svårt att se hur säljaren skulle ha något ansvar för felet.
 
Nu har jag haft kamera och objektiv med mig till Fotoklubben.
Där fanns det gott om killar som hållt på med foto i många många år. Flera av dem är lärare i forografering.
De testade objektivet, provade att likar lite med det osv..
Till sist gick det och jag blev superglad. Det gick på bländare 8 och något steg till som de provade.
Tog 7 bilder så lade det av igen..
Mixade med det en tid till och så tog man 1 bild till för att sedan lägga av och sedan dess har det inte gått.

Vad tror ni nu att det är?
Killarna på fotoklubben trodde detta felet varit ett tag alltså innan jag fick det.
Allas mening var att det skulle återgå till säljaren.
 
Utan att säga för mycket, tycker jag säljarens agerande verkar lite grumligt/konstigt....
Bara orden "snabb och smärtfri affär" låter inte bra i mina ögon. Självklart får man som säljare vara mera vaken om någonting man säljer går sönder efter 3-4 kort!! Är man seriös/rädd om sitt rykte, så häver man affären eller kommer överens om kompensation/reparationskostnader mm.

Det känns inte OK att säga att affären är avslutad och inte bry sig det minsta längre.
Jag har sålt fotoprylar via tradera som inte har fungerat efter posttransport och då är det bara bita i det sura äpplet och betala tillbaka kulorna..

Sedan är ju alltid frågan hur många kort och hur länge man skall testa innan ett köp, för att veta att inget dolt fel finnes?? 3-5 kort kanske är för lite för att vara säker. Men jag ändrar inte uppfattning om att köparen inte känns 100% seriös i sitt bemötande..
 
Utan att säga för mycket, tycker jag säljarens agerande verkar lite grumligt/konstigt....
Bara orden "snabb och smärtfri affär" låter inte bra i mina ögon. Självklart får man som säljare vara mera vaken om någonting man säljer går sönder efter 3-4 kort!! Är man seriös/rädd om sitt rykte, så häver man affären eller kommer överens om kompensation/reparationskostnader mm.

Det känns inte OK att säga att affären är avslutad och inte bry sig det minsta längre.
Jag har sålt fotoprylar via tradera som inte har fungerat efter posttransport och då är det bara bita i det sura äpplet och betala tillbaka kulorna..

Sedan är ju alltid frågan hur många kort och hur länge man skall testa innan ett köp, för att veta att inget dolt fel finnes?? 3-5 kort kanske är för lite för att vara säker. Men jag ändrar inte uppfattning om att köparen inte känns 100% seriös i sitt bemötande..

Tack det känns skönt att höra även om det tyvärr inte hjälper.
 
samma problem tror jag

Tjenna, jag köpte ett begagnat sigma 75-300mm från en butik, eftersom att jag bor lite längre från den butiken så ringde jag upp och förklarade att jag var ny på det här med systemkamera och objektiv men ställde ändå en del för mig viktiga frågor,

Fråga: Passar den min canon eos 550d?
Svar: JA.

Fråga Är objektivet gammalt?
Svar Vi kollar inte åldern på objektivet vi kollar mest att det inte är skadat/trasigt och att det fungerar, det är möjligt att den har något år på nacken.

Fråga: Men det passar min eos 550d? Jag kommer inte att få några problem när jag skall fota iaf?
Svar: JA och NEJ inga problem.

När jag fick hem objektivet så skulle jag testa det och lyckades ta ca 3 kort precis som du, sen kom err01 kommunikation mellan kamera och objektiv är felaktig. Rengör objektivkontakten.

Jag har också testat att rengöra men utan resultat, det går ett par kort sen helt plötsligt så kommer err01 igen.
Och det är ju inget man vill vara med om när man får tillfälle att ta en kanonbild.

Har testat att ställa om bländaren till lägre men så fort man zoomar lite så kommer err01 igen och jag har ju köpt 75-300 för att kunna zooma.

Nu har jag ringt dom och han som sålde objektivet till mig skulle ringa upp så vi får se om han ringer idag.
Eftersom att jag köpte det begagnat från butik och genom dom frågorna så räknar jag stenhårt med pengarna tillbaka eller avdrag för ett nytt objektiv.


Kan återkomma hur det löste sig.
Hur har det gått för dig?

Mvh John
 
Fråga: Passar den min canon eos 550d?
Svar: JA.

Fråga Är objektivet gammalt?
Svar Vi kollar inte åldern på objektivet vi kollar mest att det inte är skadat/trasigt och att det fungerar, det är möjligt att den har något år på nacken.

Om jag inte tar helt fel så måste objektivet (om det är 'för gammalt') få sin mjukvara uppdaterad för att fungera med kamerahus av senare modell.
 
Om jag inte tar helt fel så måste objektivet (om det är 'för gammalt') få sin mjukvara uppdaterad för att fungera med kamerahus av senare modell.



Har pratat med dom nu och det var inga problem alls, skulle skicka tillbaka den bara så skulle dom sätta in pengarna på mitt konto, gick miste om frakten till och från mig men det är ju bättre än att inte få några pengar alls!

Jag har provkört lite olika av dom förprogrammerade program och det enda som faktiskt funkar någorlunda är programmet P som står för full automat eller har jag helt fel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.