FiCa1
Aktiv medlem
Visst tar man en risk när man köper begagnat men det gör man också som säljare.
Säljer man något som går sönder efter tre bilder och vägrar vara behjälplig riskerar man sitt anseende och det är precis vad du kanske gjort, rätt eller fel.
Själv köpte jag ett EF 50/1.8 Mark 1 som pajade efter något hundratal bilder. Jag misstänker att elektroniken lagt av. Det är inte helt ovanligt att elektronikprylar som ligger länge oanvänd inte funkar om man plötsligt använder dem igen. Intern oxid och gamla kondensatorer är ett par av problemen. Det kan vara något oxidproblem invändigt men det kan ändå vara svårt att göra nåt åt själv.
Jag kan inte hålla med dig. Instämmer istället med säljarens resonemang. Säljaren har ingen somhelst vare sig legal eller moralisk skyldighet gentemot köparen i ett fall som detta. Att hävda något annat är faktiskt trams. Köparen har haft en djäkla otur, men den risken måste man vara beredd att ta utan att beskylla säljaren för det ena eller det andra. Varför köpte köparen objektivet begagnat för 3 lax om nypriset är 3.400 ungefär och då fått garante etc.? / mvh FiCa1