ANNONS
Annons

kommunikation mellan kamera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Menar du att det finns generationer av objektiv som inte går att montera trots att de sägs vara EF-S? Kan du visa var man hittar tabellerna? Detta låter som en oerhörd begränsning, som jag aldrig hört talas om. Men jag använder ju Nikon...

Jag vill inte tro att det kan vara så illa.

Per.

Tredjeparts objektiv kan vara så gamla att de kommunicerar dåligt med nyare modeller. Min gamla Sigma 120-400 kom till F5,6 sedan var det stopp och gav ERROR99 skickade för omchippning och sedan fungerade det.

De går att montera men kan kommunicera dåligt. Köper du nya idag fungrar det men äldre begangnade kan problem uppstå. Canon släpper inte kommunikationspecarna till Tokina/Tamron och Sigma vet inte hur Nikon gör.
 
Vad menar du med det?
Killen jag köpte det v påstår att han använt canon 50D och att det funkade på den.
Vet ej för han demonstrerade inte det.

Har han använt den på 50D utan problem borde den fungera på 450D.

Men be kungsholmens foto att titta på det för det kan vara något annat som är fel.
 
Vad menar du med det?

Att Canon inte ger ut någon information som EXAKT beskriver hur kommunikationen sker. Tredjepartstillverkaren får gå bakvägen och lista ut hur de skall få det att fungera.
Om Canon sedan ändrar något om x antal år, ja då kanske inte tredjepartstillverkarens "fullösning" fungerar längre.
 
Att Canon inte ger ut någon information som EXAKT beskriver hur kommunikationen sker. Tredjepartstillverkaren får gå bakvägen och lista ut hur de skall få det att fungera.
Om Canon sedan ändrar något om x antal år, ja då kanske inte tredjepartstillverkarens "fullösning" fungerar längre.

Tack för kompletteringen, glömde det i mitt svar :)
 
Har nu provat det på en gammal canon eos 350D också, och det funkar inte där heller.
Vad är nästa drag?
Har också mailat till Molfo, men de behagar inte svara.
Nu är jag snart riktigt....
 
Har pratat med killen jag köpte det av och han skvier så här:
Tråkigt att det inte funkar. Vill inte verka elak, men detta är inte något jag kan ta ansvar för!
Det fungerade bra när jag sålde det (du provade det), handlar man begagnade prylar lämnas ingen garanti.
Objektivet kunde lika gärna börjat strula i min ägo, om ett år eller inte alls. Tråkigt men sant.
Ledsen, men jag tänker inte under några som helst omständigheter betala för det, då jag sålt ett fungerande
objektiv.

Sant är att jag provade objektivet på min kamera men bara på gröna rutan, trodde inte ajg skulle behöva vara rädd att köpa saker här på detta forumet för 3000:- utan trodde i min fantasi att folk här tar ansvar. Su grundlurar jag blev.
 
Tråkigt, men han har ju faktiskt rätten på sin sida. Du provade det och det fungerade. Nu har det slutat fungera. Det är, hur illa det än låter, tyvärr ditt problem, inte hans =(

Hade det varit jag som sålt det till dig hade jag erbjudit dig halva summan tillbaka (eftersom det gick sönder nästan direkt), men det är ju upp till var och en att bestämma. Han har ju inte gjort något fel om du tänker efter.


Angående att handla på forumet (har inget att göra med säljaren i tråden):
Visst känns det säkrare att handla av en aktiv medlem istället för någon helt okänd på blocket, men det är ändå ingen garanti.

Det är över etthundratusen medlemmar här på sidan. Hur många kriminella finns det i en stad med samma invånarantal?
 
I och med att du provat, godkänt och betalat den begagnade varan, tycker jag att "grundlurad" är ett hårt uttryck. Ditt sätt att försöka få säljaren att framstå som oseriös, är väl oseriöst om något.
Jag vill understryka att jag inte har något med affären att göra, men allt köp av begagnade varor av privatperson är ett risktagande och vad jag kan utläsa av tråden har säljaren inte gjort något fel och att då hänga ut denne är minst sagt smaklöst och brist på omdöme. Du får ta detta som läropengar och prova varan bättre nästa gång. I morgon är det kanske en begagnad bil du köper....

Beklagansvärt att Molfo inte svarar på mail på en lördag. (Vilket företag gör det?). Tycker du skall vänta några dagar innan du spyr galla över Molfo också.
 
Sannolikheten för att objektivet började krångla tre bilder efter du fått det är i praktiken noll. Du kan i princip vara säker på att ha blivit 'lurad'.
Att säljaren så tvärsäkert slår i från sig allt och tycker du helt får skylla dig själv tycker jag i princip bekräftar detta och känns oseriöst.
Att hävda att 'rätten' står på hans sida känns helt irrelevant och stärker närmast misstankarna.
Vilken vettig säljare som helst skulle försöka hjälpa dig i situationen, antigen med återköp, ekonomisk kompensation eller hjälp att reparera gluggen.
 
Senast ändrad:
Du skriver att efter att du motionerat det lite så funkade det. Menar du att du använde det lite(massor ) och sedan fungerade det igen?

Det som hände var att när han monterade det på sin 40D kunde han ta tre bilder, sedan kon varningen. För att fortsätta att ta bilder behövde han stänga av kameran. Varningen kom efter 1-4 bilder. I den informationen jag hittade om felet så verkar det som om först kommer felet då och då. Efter ett tag blir det mera frekvent.
Kollade nätet och detta är inget ovanligt problem. Ibland hade rengöring hjälpt eller så hade man blivit tvugna att byta "bländare" på objektivet. Vet ej vad det kostar i Sverige men en uppgift var 300 USD.

Jag tog med objektivet till en affär eftersom jag ändå skulle titta på en ny kamera. Där testade vi det på 450D, 500D, 5D och 1D med alla samma resultat, error 01. Där fick vi det dock direkt.

Jag tog hem objektivet och monterade det på min analoga kamera. Det fungerade utan problem.
Tittar man in i objektivet framifrån ser man hur bländarbladen arbetar. Det syntes klart att de hackade när de arbetade. Släppte man knappen för nedbländningen snabbt hände det att de inte gick ut så långt som de skulle utan stannade innan.

Då satte jag bländaren på 4, där hade det krånglat från början, och bländade ned ett antal gånger. Fortsatte sedan upp till 22 och gjorde samma sak. Sedan fortsatte jag att blända ned på läge 22 ett tag. Säg att jag gjorde 70 cykler totalt, räknade inte.

Efteråt gick bländarbladen mjukt och snabbt till det läga de skulle. Efter det lämnade jag över objektivet igen och då fungerade det. Detta hände nyligen så jag vet inte om det kommer att fungera på sikte.
 
I och med att du provat, godkänt och betalat den begagnade varan, tycker jag att "grundlurad" är ett hårt uttryck. Ditt sätt att försöka få säljaren att framstå som oseriös, är väl oseriöst om något.
Jag vill understryka att jag inte har något med affären att göra, men allt köp av begagnade varor av privatperson är ett risktagande och vad jag kan utläsa av tråden har säljaren inte gjort något fel och att då hänga ut denne är minst sagt smaklöst och brist på omdöme. Du får ta detta som läropengar och prova varan bättre nästa gång. I morgon är det kanske en begagnad bil du köper....

Beklagansvärt att Molfo inte svarar på mail på en lördag. (Vilket företag gör det?). Tycker du skall vänta några dagar innan du spyr galla över Molfo också.

Klart att Molfo inte svara på en lördag, men jag mailade i i torsdags kl 13.01....
Jag provade bara att det satt på min kamera och funkade utan att sälla in det, ville inte direkt ta bilder i säljarens datorrum som vi stod i.
Säljaren ville göra en snabb smärtfri affär varvid jag körde 11 mil dit betalade 3000:- och åkte hem igen 11 mil istället för att säljaren hade kunnat skicka det på posten och fått betlat den vägen.
Han var, mycket angelägen om att det skulle gå snabbt och smärtfritt.
Den snabba smärtfria vägen ser ju jag som en envägs väg.
Men du får tycka vad du vill, du var ju inte där.
Jag har själv sålt en del på tradera tex. och det har varit växter och frön. Har något inte tagit sej så har jag skickat nytt och jag har stått för portot utan snack.
Nu menar inte jag att han skulle skicka ett nytt objektiv, men någon form av kompensation om jag jag måste lämna av det kunde han sagt att han skulle ge.
Och köper du en begagnad bil så har du 6 månader på dej att få den körduglig då den går igenom besiktningen.
 
Sannolikheten för att objektivet började krångla tre bilder efter du fått det är i praktiken noll. Du kan i princip vara säker på att ha blivit 'lurad'.
Att säljaren så tvärsäkert slår i från sig allt och tycker du helt får skylla dig själv tycker jag i princip bekräftar detta och känns oseriöst.
Att hävda att 'rätten' står på hans sida känns helt irrelevant och stärker närmast misstankarna.
Vilken vettig säljare som helst skulle försöka hjälpa dig i situationen, antigen med återköp, ekonomisk kompensation eller hjälp att reparera gluggen.
Så känner jag med och i och med att jag köpt den av en kille här på detta forumet så trodde jag det skulle vara seriöst.
Jag känner mig totalt grundlurad.
Jag ville också att han skulle hjälpa mig att laga det så det funkar, men han tar avstånd
Provade det bara i hans rum tog några bilder där, men ställde inte in bländaren alls, Trodde i mitt enfald att om det funakde så så funakde det överallt med vilken bländare man än tog med. Kastade dem sedan eftersom det var i hans datorrum så ville jag inte av etik/moral spara dessa.
 
Jag tog hem objektivet och monterade det på min analoga kamera. Det fungerade utan problem.


Då satte jag bländaren på 4, där hade det krånglat från början, och bländade ned ett antal gånger. Fortsatte sedan upp till 22 och gjorde samma sak. Sedan fortsatte jag att blända ned på läge 22 ett tag. Säg att jag gjorde 70 cykler totalt, räknade inte.

.
Menar du att du satte det på en analog?
Nu har jag inte en canon analog, så det blir svårt.
Jag har provat det du säger, först 4 och stegra mig uppåt Då jag kommer till 5,6 så är det slut error 01... och sedan måste jag stänga av kameran för att kunna trycka på avtryckaren igen.
 
Sannolikheten för att objektivet började krångla tre bilder efter du fått det är i praktiken noll. Du kan i princip vara säker på att ha blivit 'lurad'.

Hej. Tänkte höra ifall jag som säljare får ha en åsikt i tråden?
Har köpt och sålt mycke begagnat både här på fotosidan, blocket, tradera och ebay. Detta är första gången jag hamnat i "konflikt" med en köpare.
Jag anser att har man provat en pryl, vilket man inte alltid har möjlighet att göra då man ibland gör affär på distans. Du nämner bland annat själv i tråden att jag lika gärna kunnat skicka objektivet till dig. Men du valde att komma och prova det innan en ev. affär. Hade jag vetat att objektivet inte skulle fungera som det ska och jag varit den typen av "lurendrejare" som vissa verkar tycka att jag är, hade jag inte låtit någon komma och prova gluggen utan istället valt lösningen att skicka den med posten och sedan inte bry mig mer om det. Sådana affärer har jag själv råkat ut för utan att få någon som helst ersättning och anser därför att man bör prova en sak innan man slår till. Vill man ha alla garantier får man helt enkelt dubbla summan och köpa en ny vara. Som jag skrev i ett mail till dig tidigare hade det lika gärna gått i sönder i min ägo, i din ägo eller aldrig.
Hur ska jag som säljare kunna vara säker på att du inte har gjort något handhavande fel? Tappat det i golvet, glömt det utomhus en timme?

Det finns en anledning att man köper begagnat, jag gör det själv, och det är ju att komma undan billigare än vad man får betala i butik. Hade det inte varit några risker med att köpa begagnat, dvs hade man fått samma garantier och service som man får vid nyköp, då hade ju alla köpt nytt utan att riskera någonting.

Jag köpte objektivet i somras, betalade 3400:- för det. Använde det vid ett par tillfällen, valde att sälja det av den enkla anledningen att jag inte använde det. Hade jag vetat att det var sönder hade jag bitit i det sura äpplet och behållt det.

Detta är oehört tråkigt att sånt här ska behöva hända och jag kan inget annat än att beklaga.

Detta är min åsikt.

MVH Jesper
 
Visst tar man en risk när man köper begagnat men det gör man också som säljare.
Säljer man något som går sönder efter tre bilder och vägrar vara behjälplig riskerar man sitt anseende och det är precis vad du kanske gjort, rätt eller fel.

Själv köpte jag ett EF 50/1.8 Mark 1 som pajade efter något hundratal bilder. Jag misstänker att elektroniken lagt av. Det är inte helt ovanligt att elektronikprylar som ligger länge oanvänd inte funkar om man plötsligt använder dem igen. Intern oxid och gamla kondensatorer är ett par av problemen. Det kan vara något oxidproblem invändigt men det kan ändå vara svårt att göra nåt åt själv.
 
Sannolikheten för att objektivet började krångla tre bilder efter du fått det är i praktiken noll. Du kan i princip vara säker på att ha blivit 'lurad'.
Att säljaren så tvärsäkert slår i från sig allt och tycker du helt får skylla dig själv tycker jag i princip bekräftar detta och känns oseriöst.
Att hävda att 'rätten' står på hans sida känns helt irrelevant och stärker närmast misstankarna.
Vilken vettig säljare som helst skulle försöka hjälpa dig i situationen, antigen med återköp, ekonomisk kompensation eller hjälp att reparera gluggen.

Varför det? Nån gång måste ju vara den första, eller hur? Och har man "osannolik" tur vinner man en miljon på Triss eller får ett objektiv som slutar funka efter tre bilder. That's life. En kompis sålde en fullt fungerande och garanterat felfri bil, som sedan rasade efter ca 30 mil för köparen Jag köpte en beg Skoda Octavia på Bilmetro. När de skulle köra bilen till första besiktning innan de skulle leverera bilen, började motorn koka. Vattenpumpshjulet hade behagat att gå mitt av. Hade bilen varit köpt privat hade jag fått pröjsa reparationen själv; nu tog Bilmetro smällen (beggaranti). / mvh FiCa1
 
Varför det? Nån gång måste ju vara den första, eller hur? Och har man "osannolik" tur vinner man en miljon på Triss eller får ett objektiv som slutar funka efter tre bilder. That's life. En kompis sålde en fullt fungerande och garanterat felfri bil, som sedan rasade efter ca 30 mil för köparen Jag köpte en beg Skoda Octavia på Bilmetro. När de skulle köra bilen till första besiktning innan de skulle leverera bilen, började motorn koka. Vattenpumpshjulet hade behagat att gå mitt av. Hade bilen varit köpt privat hade jag fått pröjsa reparationen själv; nu tog Bilmetro smällen (beggaranti). / mvh FiCa1

Du kan försöka hålla dig till jämförbara exempel om du ska jämföra. Normalt håller ett objektiv för flera hundra tusen exponeringar utan att krångla. Det är bl.a. därför de är förhållandevis dyra produkter. De ska alltså inte kunna gå sönder ALLS även om de används hur mycket som helst, i princip.

En bil krånglar mer eller mindre konstant, för att inte tala om Skoda... Menar du på allvar att bilsäljaren visste att bilen skulle rasa strax efter affären?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.