silfwerax
Aktiv medlem
Tusen tack, har skrivit till dessa och frågat. Så nu får vi se vad de svararDet är väl Molfo som har agenturen för Tokina i Sverige. http://www.molfo.se
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tusen tack, har skrivit till dessa och frågat. Så nu får vi se vad de svararDet är väl Molfo som har agenturen för Tokina i Sverige. http://www.molfo.se
Menar du att det finns generationer av objektiv som inte går att montera trots att de sägs vara EF-S? Kan du visa var man hittar tabellerna? Detta låter som en oerhörd begränsning, som jag aldrig hört talas om. Men jag använder ju Nikon...
Jag vill inte tro att det kan vara så illa.
Per.
Vad menar du med det?Canon släpper inte kommunikationspecarna till Tokina/Tamron och Sigma vet inte hur Nikon gör.
Vad menar du med det?
Killen jag köpte det v påstår att han använt canon 50D och att det funkade på den.
Vet ej för han demonstrerade inte det.
Vad menar du med det?
Att Canon inte ger ut någon information som EXAKT beskriver hur kommunikationen sker. Tredjepartstillverkaren får gå bakvägen och lista ut hur de skall få det att fungera.
Om Canon sedan ändrar något om x antal år, ja då kanske inte tredjepartstillverkarens "fullösning" fungerar längre.
Du skriver att efter att du motionerat det lite så funkade det. Menar du att du använde det lite(massor ) och sedan fungerade det igen?
I och med att du provat, godkänt och betalat den begagnade varan, tycker jag att "grundlurad" är ett hårt uttryck. Ditt sätt att försöka få säljaren att framstå som oseriös, är väl oseriöst om något.
Jag vill understryka att jag inte har något med affären att göra, men allt köp av begagnade varor av privatperson är ett risktagande och vad jag kan utläsa av tråden har säljaren inte gjort något fel och att då hänga ut denne är minst sagt smaklöst och brist på omdöme. Du får ta detta som läropengar och prova varan bättre nästa gång. I morgon är det kanske en begagnad bil du köper....
Beklagansvärt att Molfo inte svarar på mail på en lördag. (Vilket företag gör det?). Tycker du skall vänta några dagar innan du spyr galla över Molfo också.
Så känner jag med och i och med att jag köpt den av en kille här på detta forumet så trodde jag det skulle vara seriöst.Sannolikheten för att objektivet började krångla tre bilder efter du fått det är i praktiken noll. Du kan i princip vara säker på att ha blivit 'lurad'.
Att säljaren så tvärsäkert slår i från sig allt och tycker du helt får skylla dig själv tycker jag i princip bekräftar detta och känns oseriöst.
Att hävda att 'rätten' står på hans sida känns helt irrelevant och stärker närmast misstankarna.
Vilken vettig säljare som helst skulle försöka hjälpa dig i situationen, antigen med återköp, ekonomisk kompensation eller hjälp att reparera gluggen.
Kanske enklare att få goda råd om du går till nån återförsäljare, t ex Rajala i Malmö.Klart att Molfo inte svara på en lördag, men jag mailade i i torsdags kl 13.01...
Menar du att du satte det på en analog?Jag tog hem objektivet och monterade det på min analoga kamera. Det fungerade utan problem.
Då satte jag bländaren på 4, där hade det krånglat från början, och bländade ned ett antal gånger. Fortsatte sedan upp till 22 och gjorde samma sak. Sedan fortsatte jag att blända ned på läge 22 ett tag. Säg att jag gjorde 70 cykler totalt, räknade inte.
.
Sannolikheten för att objektivet började krångla tre bilder efter du fått det är i praktiken noll. Du kan i princip vara säker på att ha blivit 'lurad'.
Sannolikheten för att objektivet började krångla tre bilder efter du fått det är i praktiken noll. Du kan i princip vara säker på att ha blivit 'lurad'.
Att säljaren så tvärsäkert slår i från sig allt och tycker du helt får skylla dig själv tycker jag i princip bekräftar detta och känns oseriöst.
Att hävda att 'rätten' står på hans sida känns helt irrelevant och stärker närmast misstankarna.
Vilken vettig säljare som helst skulle försöka hjälpa dig i situationen, antigen med återköp, ekonomisk kompensation eller hjälp att reparera gluggen.
Varför det? Nån gång måste ju vara den första, eller hur? Och har man "osannolik" tur vinner man en miljon på Triss eller får ett objektiv som slutar funka efter tre bilder. That's life. En kompis sålde en fullt fungerande och garanterat felfri bil, som sedan rasade efter ca 30 mil för köparen Jag köpte en beg Skoda Octavia på Bilmetro. När de skulle köra bilen till första besiktning innan de skulle leverera bilen, började motorn koka. Vattenpumpshjulet hade behagat att gå mitt av. Hade bilen varit köpt privat hade jag fått pröjsa reparationen själv; nu tog Bilmetro smällen (beggaranti). / mvh FiCa1