Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kommunikation mellan kamera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

silfwerax

Aktiv medlem
Hej
jag har köpt ett tokina vidvinkel 12-24 av en kille här på forumet.
Då ajg tog några bilder hos honom för att testa så funkade det bra. Kom hem och tog 3 bilder och det gick bra.
Sedan skulel jag ta igen och då säger "kameran"
kommunikation mellan kamera och objektiv är felaktig. Rengör objektivkontakten.
Jag har provat att rengöra med en tops och vatten.
Hur skall jag får rent det?
Är i stort behov av hjälp. Tack på förhand
 
Det vore nog bra om du talde om vilken kamera och objektivfabrikat du har.
För att felsöka:
1. Konstatera om det är fel på kamera eller objektiv, kanske du har originlaobjektivet, funkar det finns ju felet i det nya objektivet.
2. Prova det felande objektivet på ett annat kameraexemplar, kanske en kompis har en.
3. Bekräfta att objektivet verkligen låser sig i rätt position, dvs att det inte vrider sig så att kontakterna går förbi varandra. Känn om det är glappt vid lätt vridning.

Rengöring: vatten är nog inte så bra. Jag har ingen erfarenhet om att det är extremt höga krav på renhet, då konakterna brukar vara robusta här. (jag har Nikon D90 med original objektiv att erfara från))
Nalla lite ur Vodkaflaskan, doppa topsen i sprit och gnugga lite. Ja det går nog bra med T-sprit, men inte Wiskey.
finns det verkligen oxid på kontakterna, grönt eller vitt, så kan man använda sparsamt med oxidlösande kontakspray, BILTEMA. (mycket sparsamt bara fuktad tops).

SPRUTA ALDRIG DIREKT MED SPARAYFLASKA PÅ ELLER IN I OBJEKTIVET!!!!

Att torrgnugga med topsen, (bomull) blir en form av polering av kontakterna, vilket är bra..
Vid minsta tecken på att vätskan smälter plast eller färg så slutar du, dvs att opsen blir färgad. Men sprit brukar inte lösa upp varken plast eller färg. Men beroende på fabrikat är ju inget omöjlgt, det kan ju gå att få fram en plast som är så dålig (läs billig)
De
Roy
 
Det vore nog bra om du talde om vilken kamera och objektivfabrikat du har.
För att felsöka:
1. Konstatera om det är fel på kamera eller objektiv, kanske du har originlaobjektivet, funkar det finns ju felet i det nya objektivet.
2. Prova det felande objektivet på ett annat kameraexemplar, kanske en kompis har en.
3. Bekräfta att objektivet verkligen låser sig i rätt position, dvs att det inte vrider sig så att kontakterna går förbi varandra. Känn om det är glappt vid lätt vridning.

Rengöring: vatten är nog inte så bra. Jag har ingen erfarenhet om att det är extremt höga krav på renhet, då konakterna brukar vara robusta här. (jag har Nikon D90 med original objektiv att erfara från))
Nalla lite ur Vodkaflaskan, doppa topsen i sprit och gnugga lite. Ja det går nog bra med T-sprit, men inte Wiskey.
finns det verkligen oxid på kontakterna, grönt eller vitt, så kan man använda sparsamt med oxidlösande kontakspray, BILTEMA. (mycket sparsamt bara fuktad tops).

SPRUTA ALDRIG DIREKT MED SPARAYFLASKA PÅ ELLER IN I OBJEKTIVET!!!!

Att torrgnugga med topsen, (bomull) blir en form av polering av kontakterna, vilket är bra..
Vid minsta tecken på att vätskan smälter plast eller färg så slutar du, dvs att opsen blir färgad. Men sprit brukar inte lösa upp varken plast eller färg. Men beroende på fabrikat är ju inget omöjlgt, det kan ju gå att få fram en plast som är så dålig (läs billig)
De
Roy

Kamreran är en canona eos 450D
jag har provat det med tokina 100 mm, ett sigma 18-200 och ett canon 50 mm och alla andra funkar bra.
Så felet ligger hos objektivet.

jag får prova igen med sprit.
Nej det glappar inte.

Tack för dina råd.
 
Oxid är sällan svart som den mattsvarta plasten och färgen, Men visst kan det bli oxidfärg och smutsbrunt på topsen. Och man gnuggar förståss bara på kontaktytorna.

Jag glömde nämna att det givetvis kan vara fel på objektivet.
Det är vanligen inte dessa extrema krav på renlighet och man skall inte behöva rengöra i oändlighet.

En viktig sak är att INTE SLIPA på kontakterna, de kan vara försilvrade och minsta slipmaterial slipar bort silvret, och du har gjort skrot av objektivet.
De
Roy
 
Oxid är sällan svart som den mattsvarta plasten och färgen, Men visst kan det bli oxidfärg och smutsbrunt på topsen. Och man gnuggar förståss bara på kontaktytorna.

Jag glömde nämna att det givetvis kan vara fel på objektivet.
Det är vanligen inte dessa extrema krav på renlighet och man skall inte behöva rengöra i oändlighet.

En viktig sak är att INTE SLIPA på kontakterna, de kan vara försilvrade och minsta slipmaterial slipar bort silvret, och du har gjort skrot av objektivet.
De
Roy
Kontakterna är guldfärgade. Men man slipar väl inte om man tar med t-sprit, vodka och en tops?
Har pratat med killen som sålt det och han hade inte haft problem säger han.
 
Guld oxiderar inte.
Dock är det ett extremt tunnt gullager.
Ibland kan metallen under tränga igenom och då blir det fult.
Bomull polerar guldet. Inte slipar.
Guld tål alla kemikalier, ja det kan vara någon syra då som fräter på guld hi hi, me den har du nog inte i städskrubben....
de
Roy
 
Nu har jag rengjort med tops. flera stycken med t- sprit.
Även provat att ställa bländaren på minsta möjliga.
Men det funkar ändå inte. Fler ideer?
 
Nu har jag rengjort med tops. flera stycken med t- sprit.
Även provat att ställa bländaren på minsta möjliga.
Men det funkar ändå inte. Fler ideer?

Leta upp en kompis med en Canon du kan prova objektivet på? Eller rent av gå in i en fotoaffär och be snällt att få prova ditt objektiv på en annan kamera?

Per.
 
Nu funkar det men bara om bländaren är på 4, 4,5 och 5 Inte högre.
men jisses jag vill ju kunna ta vy bilder med den med bländare typ 22 eller nåt..
Skall prova den på någon väninnas kamera också, så får vi se
 
När jag lånade ut mitt Canon 50/1,4 dök Error 001 upp.
Efter en del analys kom vi fram till att det var bländarbladen som rörde sig hackigt.
Man såg detta väldigt tydligt om man bländade ned och tittade in i objektivet.

Objektivet hade legat i garderoben ett antal månader utan att användas. Innan dess fungerade det perfekt. Efter att ha "motionerat" det lite verkar det fungera igen.

Alltså, det behöver inte vara ett kontaktproblem utan kan vara ett mekaniskt fel på objektivet.
Om det är Error 001 så är det en felkod som är väldigt generell.
Ställer du frågan till Canon kommer de att vilja ha kamera och objektiv tillsammans för att ta reda på felet.
 
När jag lånade ut mitt Canon 50/1,4 dök Error 001 upp.
Efter en del analys kom vi fram till att det var bländarbladen som rörde sig hackigt.
Man såg detta väldigt tydligt om man bländade ned och tittade in i objektivet.

Objektivet hade legat i garderoben ett antal månader utan att användas. Innan dess fungerade det perfekt. Efter att ha "motionerat" det lite verkar det fungera igen.

Alltså, det behöver inte vara ett kontaktproblem utan kan vara ett mekaniskt fel på objektivet.
Om det är Error 001 så är det en felkod som är väldigt generell.
Ställer du frågan till Canon kommer de att vilja ha kamera och objektiv tillsammans för att ta reda på felet.
Tusen tack för ditt inlägg.
Jag ksall kolla objektivet med en väninnas eos 1000D idag så får vi se om det ger samma resultat.
Annars får jag skicka upp det till kungsholmsfoto de har lovat titta på det, fast jag köpt det privat. Jättegulligt tycker jag.
Frågan är bara vaddet kostar, köpte det för 3000:- och har tagit 4 bilder med det innan det började haka upp sej.
Köpte det av en kille här på forumet. Borde ju inte behöva lägga mer pengar på det innan jag ens kan använda det. Hur hade ni gjort där?
 
Du skriver att efter att du motionerat det lite så funkade det. Menar du att du använde det lite(massor ) och sedan fungerade det igen?
 
Nu funkar det men bara om bländaren är på 4, 4,5 och 5 Inte högre.
men jisses jag vill ju kunna ta vy bilder med den med bländare typ 22 eller nåt..
Skall prova den på någon väninnas kamera också, så får vi se

Kan bero på att objektivet är av äldre slag vilket gör att Tokina, som använder reversed engineering för att förstå hur Canons kommunikation fungerar mellan Kamera och objektiv, inte kände till 450D när den gjordes.

Bäst är att kolla med Tokina generalagent i Sverige om den måste chippas om. För Sigma har jag själv fått det gjort på ett objektiv.
 
Kan bero på att objektivet är av äldre slag vilket gör att Tokina, som använder reversed engineering för att förstå hur Canons kommunikation fungerar mellan Kamera och objektiv, inte kände till 450D när den gjordes.

Bäst är att kolla med Tokina generalagent i Sverige om den måste chippas om. För Sigma har jag själv fått det gjort på ett objektiv.
Vet du eller någon var de finns?
För på ders hemsida hittar jag inte något för Sverige alls. Alla möjliga länder i europa men inte Sverige.
 
Vet du eller någon var de finns?
För på ders hemsida hittar jag inte något för Sverige alls. Alla möjliga länder i europa men inte Sverige.

Ring och kolla om Cyberphoto vet, har för mig att de var bland de första att ta in Tokina men kan ha fel där :) Men de borde veta vem som är generalagent.
 
Kan bero på att objektivet är av äldre slag vilket gör att Tokina, som använder reversed engineering för att förstå hur Canons kommunikation fungerar mellan Kamera och objektiv, inte kände till 450D när den gjordes.

Menar du att det finns generationer av objektiv som inte går att montera trots att de sägs vara EF-S? Kan du visa var man hittar tabellerna? Detta låter som en oerhörd begränsning, som jag aldrig hört talas om. Men jag använder ju Nikon...

Jag vill inte tro att det kan vara så illa.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.