Med det menar jag att Canon inte har någon motsvarighet i till D800, den fyller ett tomrum där det inte finns någon annan kamera idag. Och det är självklart att Canon kommer att komma med en minst lika högupplöst kamera för att inte tappa marknadsandelarna där.
Nikon har tyvärr haft tradition att hänga kvar på 12 megapixlar, det gäller även D700, D3s etc... Nu har Nikon äntligen fått arslet ur vagnen på den fronten och det rejält. Men visst du kanske har rätt, jag kan ju inte veta något alls som bara har haft en d300s innan, ty du är titulerar dig ju som yrkesfotograf och vet allt, som du säger, att diskutera en sådan sak med mig är totalt meningslöst, ty du o allsvetande yrkesfotograf, ett vanligt syndrom hos de som titulerar sig yrkesfotografer skulle jag nog vilja påstå. Kanske du har rätt helt rätt och jag helt fel, megapixlar spelar ingen roll alls.... och D800 kommer då att bli en rejäl flopp och Canon kommer inte att följa efter, det är väl ett svar som tiden kommer att ge.
Jag håller med om att Canon har ett bättre utbud på objektiv, och kommer med fler uppdateringar,även på viss kringutrustingm de är ju ett större företag. Men att påstå att man inte kan få ut fullt med en Nikonkamera pga av att deras objektiv är undermåliga är ju rent ut sagt trams. Men kanske du har rätt, kanske det inte finns några med din titel yrkesfotograf som använder Nikon och deras undermåliga optik som enligt dig gör att man inte kan nyttja kameran till fullo.
Ps: Jag har för övrigt i flera skrivit att D800 inte är bästa valet för alla beroende på vad du ska ha den till, det blir som att jämföra äpplen och päron, de tfinns ingen jämbördig kamera att jämföra med än.
titulerar mig yrkesfotograf? jag jobbar om fotograf sedan många år o har bla typ åkt jorden runt på uppdrag för väldigt stora företag. Ingenstans har jag skrivit att Nikon har undermåliga objektiv utan gav några exempel där jag tycker Canon har bättre o mycket av det grundar jag på att jag haft bägge sidors varianter.
Vad jag menar att du gått från D3oos till D800 är att du verkar verkligen ha fått en verklig hype av antalet pixlar o verkligen häng upp dig på att många måste vara bäst. Jag har som sagt var kört med 20 milj pixel kameror o tycker att steget inte är så gigantisk eftersom jag tex haft D3x.
Skillnaden på yrkesfotografer dom jag känner som verkligen lever på fotot ärt att vi oftast skiter i vad det står på kameran vi kör med det vi tycker passar oss bäst för tillfället o vi kan kritisera o jämföra märkena o bryr oss inte ett smack om kollegan kör canon.
Har jag skrivit någonstans att D800 kommer bli en flopp? det är första kameran Nikon ger ut med mycket pixlar som amatörer kan köpa för vettiga pengar o inte behöver lägga ut en större summa. Min första dslr var en canon 1ds som jag betalde 70000 för. Däremot så ska du veta att canon sålt otroliga mängder 5 or sedan 5d mark 2 o trots att dom tar mer betalt så säljer dom o det har inte blivit någon massflykt för behövs mer än bara 36 milj pixlar o högt dynamsikt omfång för det.
Nu i fredags körde jag ett till bröllop med D800 o några saker som jag tycker känns bara mer rätt som jag nämnt förut. Eftersom det kommer inneha både ris o ros så tycker jag du ska bara läsa det första där dom + är.
får otroligt snygga filer vid ojämnt ljus (sol;skugga) som jag inte fått med någon annan kamera.
batteriet har blivit bättre nu räckte det nästan till allt o jag behövde bara ett extra batteri. Från början så räckte batterierna ungefär till hälften så mycket som tex D700 men nu när jag laddat dom rätt många gånger så räcker dom klart bättre.
väldigt bra blixtegenskaper
Nackdelar
af missar väldigt mycket vid kraftigt moljus o mörkare ljus.
greppet är inte skönt o det är inte en vanesak det är väldigt avhugget o det finns rätt många som håller med mig.
annars är jag överlag väldigt nöjd med bildkvaliten o har du den vassaste optiken så har du nog den bästa bildkvalitet du kan ha idag o det beror inte mest på antalet pixalar utan kvaliten på dom.
Du tjatar om canons måste komma med en efterföljare som ska matcha D800 dom o många andra anser kanske att 5d mark 3 är kameran som är det, det för det för skillnaden i l slutlig bild behöver inte vara så stor.
Jag o en fs medlem tog ett par bilder med D800 o jämförde med hans 5D mark 2 o printade ut bilderna på min storformats skrivare o storlek 60x40 o det var inte lätt att säga att denna bild kommer från D800 men visst du har mer detaljer o vid vissa motiv så kan säkert D800 bättre sensor ge en bättre bild pga bättre dynamsikt omfång men skillnaden på normalmotiv är inte alltid så stor o jag är rätt säker på att på bilder som inte är detaljerade,innehållor mycket skuggpartier etc kommer inte vara lätt att skilja på upp till A3
därmot så kommer säkert risedal se skillnad från 10x15 men det är en annan fråga ;-)
Vad dom som fått sitt kamera märke i huvudet är att när dom hör någon som tar upp negativa skar med sitt (märke) speciellt om personen även kör med det så är det oftast inte problem för kameran ska ju vara BÄST. Men sanningen är att ingen kamera är perfekt utan det handlar om att hitta den som passar en bäst o sedan lära sig hantera dom brister som finns med sitt MÄRKE. Där tror jag skillnaden är mellan yrkes/amatörer att vi bryr oss mer om bildens slutresultat än vilket märke vi kört.
Jag fick höra samma protest storm när jag la upp en tråd om 14-24 har usla motljus egenskaper o än idag så är jag så otroligt förvånad att tidningar som kamera bild o foto missar en sådan ska i testet för du måste vara blind för att inte se det. Så då i början sa alla nej den är bäst etc sedan när det kom fram fler o bättre tester så vände även många av dom som skrek i början utan fan boys gänget som sover med sin kamera.
Och för att göra dig glad så kan jag sluta med att
med rätt optik,rätt motiv etc så finns det ingen annan kamera som kan matcha D800, sedan om det syns jätte mycket är en annan fråga;-)