Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Ja det lär väl visa sig om Canon kommer med en kamera eller inte.
Ehhhhh, du skojar hoppas jag? Är ju inte det jag diskuterat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja det lär väl visa sig om Canon kommer med en kamera eller inte.
Ehhhhh, du skojar hoppas jag? Är ju inte det jag diskuterat.
Men alla som beställde till det låga priset fick ju det, och det var rätt många. Lothar M köpte ju en D800 bara för några dagar sedan på Japan Photo för 21999 kr. Han fick en annan medlems tilldelade ex.
De hade enligt egen uppgift cirka 400 förhandsbokningar sammanlagt på D4, D800 samt D800E. Leverans till dessa förhandsbokade påbörjades för omkring en vecka sedan. Till mig kom en D800 för 22 000, eller ja, 21 999.
Behöver de göra det?
Jag tror inte det. Utvecklingsmaskineriet maler långsamt, långsamt, och hade det funnits dylika konstruktioner på bordet hade vi nog hört om det.
Canon visade iofs prototyper på en 48MP APS-sensor redan för två år sedan, men produktionstekniskt är de inte ens i närheten av att kunna realisera någon sådan konstruktion till ett vettigt konsumentpris.
Den maskinpark Canon har för tillfället maxar ganska hårt vid de upplösningar som redan används. De skulle behöva uppgradera åtminstone två linjer för att kunna höja upplösningen - och detta är en inverstering på dryga 8 miljarder SEK, inget man gör i första taget om man inte absolut måste.
Fick min D800 från Japan Photo i måndags efter att ha köat sedan mitten av april. 21999:- som utlovat. De tog inte heller ut någon postförskottsavgift. Under väntetiden har jag kontaktat dem ett antal gånger för att fråga efter läget. De har varit väldigt uppriktiga med information om den tidigare "konflikten" med Nikon Nordic och de har också erbjudit kraftig rabatt på Canon Mlll för den som inte orkat vänta. De ska ha all heder av att de inte försökt mörka de problem de tidigare haft.De håller i alla fall vad de lovat, men lång väntan blev det nog för många. Jag hoppade av tidigt i kön, trots att jag var bland de 10 första.
Tror du inte de kommer att sy ihop två sensorer då?
Och det var du som skrev att man inte kan få ut flullt av Nikons kameror för deras objektiv är så dåliga........ jo men visst.
jaså inte? Se nedan, du kommenterar ialfall helt tydligt detta.
bentelkalb skrev: För att återgå till OPs fråga, ja så är det, faktum kvarstår dock att Canon har ingen kamer att matcha D800 och de kommer att komma med något, det måste de.
Håkanbråkan
haha, du är enorm, ger dig inte.
Kompakt kritik? D800 har ju sålt otroligt, de kan ju inte ens få fram kameror, ett halvårs väntetid den är en succé så kan inte hålla med.
D800 har fått hyllnkngar av många och sålt som smör, men samtidigt har kritiken varit massiv från dem som ville ha en ren uppdatering av D700 men inte fick det. Trots alla fördelar hos D800 är den i FX-läget hälften så snabb som D700 med batterigrepp, en fotodag med mycket serietagning ger perversa datamängder och så vidare. D700 och D800 är delvis byggda för olika saker, de som använde D700 som en D3 light har nog svårt att använda D800 på samma sätt.
Personligen skulle jag mycket hellre se en 5D III i Nikon-kostym än dagens D800, men jag vet samtidigt att många inte håller med mig.
Jo, jag håller med, även fast jag är suoernöjd med bildresultatet. Men lite mindre filer vore inte fel.
D800 har fått hyllningar av många och sålt som smör, men samtidigt har kritiken varit massiv från dem som ville ha en ren uppdatering av D700 men inte fick det. Trots alla fördelar hos D800 är den i FX-läget hälften så snabb som D700 med batterigrepp, en fotodag med mycket serietagning ger perversa datamängder och så vidare. D700 och D800 är delvis byggda för olika saker, de som använde D700 som en D3 light har nog svårt att använda D800 på samma sätt.
Personligen skulle jag mycket hellre se en 5D III i Nikon-kostym än dagens D800, men jag vet samtidigt att många inte håller med mig.
på vilket sätt har dom inte en kamera som kan matcha?
du menar att du kan se skillnad på vilken kamera bilden är tagen med? i sådana fall från vilken storlek kan du det?
Jag tycker tex att canons grepp åker åttor runt min D800 o jag är jävl.... tacksam att jag kör med kameran på stativ ;-)
Jag tycker inte att D800 af funkar klockrent o det finns flera som klagat på det.
men oavsett vad du än kör så finns det alltid brister det gäller att vänja sig eller svitcha märke. Skillnaden är att jag kan erkänna att dark side kan vara bättre på vissa saker o det spelar mig ingen roll för jag är ingen fanboy utan kör med som passar mig men bara för det så behöver inte allt vara perfekt för det 'är sällan det i livet.
Fick min D800 från Japan Photo i måndags efter att ha köat sedan mitten av april. 21999:- som utlovat. De tog inte heller ut någon postförskottsavgift. Under väntetiden har jag kontaktat dem ett antal gånger för att fråga efter läget. De har varit väldigt uppriktiga med information om den tidigare "konflikten" med Nikon Nordic och de har också erbjudit kraftig rabatt på Canon Mlll för den som inte orkat vänta. De ska ha all heder av att de inte försökt mörka de problem de tidigare haft.
Som sagt - i måndags kom den! Snabbt på och testa sent på kvällen. I med det enda minneskort jag hittade i brådskan. En exponering - sen var kortet fullt! Fattade ingenting... tills jag såg att det var ett gammalt 64 MB SD-kort jag stoppat i. Ingen mening med att testa seriebildstagningen med andra ord. Men kortfacksluckan blev hårdtestad redan första kvällen med kameran.
Nu har det gått några dagar. Nya kort inköpta och det mesta testat. Blev nästan besviken när det varken var fel på vänstra fokuspunkterna eller bak/framfocus.
Vad kan man lära sig av detta då? Jo - om du bara har 64 MB kort till din D800 kommer det att gå åt j*vligt många
Sorry blev nog lite OT. Kan nog läggas in i D800-tråden i stället.
Anders W
Hastigheten är en nackdel om man behöver den, filernas storlek kan vara det, men det är ju också dess styrka all information i filerna. En annan är att den fullkomligt äter batteri..
Vad menar du med att den äter batteri? över 1000kort utan batterigrepp tycker jag är bra!
Med det menar jag att Canon inte har någon motsvarighet i till D800, den fyller ett tomrum där det inte finns någon annan kamera idag. Och det är självklart att Canon kommer att komma med en minst lika högupplöst kamera för att inte tappa marknadsandelarna där.
Nikon har tyvärr haft tradition att hänga kvar på 12 megapixlar, det gäller även D700, D3s etc... Nu har Nikon äntligen fått arslet ur vagnen på den fronten och det rejält. Men visst du kanske har rätt, jag kan ju inte veta något alls som bara har haft en d300s innan, ty du är titulerar dig ju som yrkesfotograf och vet allt, som du säger, att diskutera en sådan sak med mig är totalt meningslöst, ty du o allsvetande yrkesfotograf, ett vanligt syndrom hos de som titulerar sig yrkesfotografer skulle jag nog vilja påstå. Kanske du har rätt helt rätt och jag helt fel, megapixlar spelar ingen roll alls.... och D800 kommer då att bli en rejäl flopp och Canon kommer inte att följa efter, det är väl ett svar som tiden kommer att ge.
Jag håller med om att Canon har ett bättre utbud på objektiv, och kommer med fler uppdateringar,även på viss kringutrustingm de är ju ett större företag. Men att påstå att man inte kan få ut fullt med en Nikonkamera pga av att deras objektiv är undermåliga är ju rent ut sagt trams. Men kanske du har rätt, kanske det inte finns några med din titel yrkesfotograf som använder Nikon och deras undermåliga optik som enligt dig gör att man inte kan nyttja kameran till fullo.
Ps: Jag har för övrigt i flera skrivit att D800 inte är bästa valet för alla beroende på vad du ska ha den till, det blir som att jämföra äpplen och päron, de tfinns ingen jämbördig kamera att jämföra med än.