Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer Canon med ett svar på Nikon d800?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast Japanphoto med sin låga prissättning fick väl ingen vidare tilldelning. Även från de ställen jag blev uppringd skulle det vara kö. Men de är pga folk som anmäler intresse på 3-4 olika ställen.

Japanphoto tar 25000 som alla andra enligt websajten. Det var väl några som fick några tidiga exemplar för 22 000. Jag vet en, han sålde sin kamera inom 24 timmar pga felköp :)
 
Jo. 6 bps är väl max för båda? D800 är väl snarast bättre för fågel med sin högre pixeldensitet.

Jo, men inte i fullformat. Vad jag är ute efter är bara att man inte kan säga att en kamera är bäst pga en viss egenskap, t ex upplösning. Är ju en massa saker som af, hastighet, grepp, brus som man måste överväga för att se om just den modellen är bäst för mig. Att Nikon D800 är en förnämlig kamera råder inget tvivel om, men som prioriterat upplösning gentemot hastighet till skillnad mot Canon som gjort tvärt om.
 
Jo. 6 bps är väl max för båda? D800 är väl snarast bättre för fågel med sin högre pixeldensitet.

Ett större problem är kanske att den tar lite väl lång tid på sig att tömma sin buffert, om nu dom tester jag tagit del av stämmer, har inte provat själv. Upp till 30sec lär vara rekordet, jobbigt om havsörnen bestämmer sig för att ta Silvias hatt. T.ex.
 
Jo. 6 bps är väl max för båda? D800 är väl snarast bättre för fågel med sin högre pixeldensitet.

Det går såklart bra att även fota fågel och sport. Man har ju en fördel också med fler megapixlar då man kan få ut bilder där färre megapixlar inte hade räckt till. Det är väl bara det att kan man smattra på med 11 bilder per sekund så ökar ju chansen att en bild bra än vid 4 bilder per sekund. Fast då tappar man också andra värdefulla egenskaper, så det är väl en trade off man får fundera på.

Själv insåg jag inte alla fördelar med många megapixlar förens jag fick min D800 och tänker inte gå tillbaka till färre. det är trots allt få gånger hastighet är det viktigaste, och ska man ha så hög hastighet får man dubbla priset.
 
Vet inte om den har snabbare autofokus, tror nog det är marginellt i så fall, den har i alla fall två steg sämre dynamisk omfång.

Det dynamiska omfånget är inte alltid jätteviktigt, eller lika viktigt som snabbhet. En D800 köper man nog främst för bästa möjliga bildkvalitet, men i många situationer är det nog svårt att se skillnad på bilder från den och 5D3 (eller D4 och 1DX som har ännu färre pixlar).

Bildresultatet är naturligtvis alltid bättre med så många pixlar som möjligt (så länge man använder objektiv som kan utnyttja dem), men ibland är det inte viktigt att få ett så tekniskt bra resultat som möjligt, utan det är viktigare att det går snabbt att fotografera och hantera filerna. I såna lägen kan en kamera med mycket lägre upplösning vara bättre.

Jag tror också att Canon kommer med en mer högupplöst kamera än de har idag, men inte för att alla vill ha det, utan för att många vill ha det (och en del av dem har t.o.m. nytta av det).
 
Vet inte om den har snabbare autofokus, tror nog det är marginellt i så fall, den har i alla fall två steg sämre dynamisk omfång.

När vi ändå kör lite sandlåda kan man ju nämna att i ett test mellan 1DX och D4 visade det sig att 1DX fokuserade 2-3ggr snabbare, båda med 70-200. Gluggen kan givetvis spela en "liten" roll här. 5D3 delar fokussystem med 1DX, vet inte hur det ligger till med D800 och D4. Det är alltså möjligt att 5D3 är 2-3ggr snabbare än D800.

Det är inte så svårt att hitta punkter som talar för den ena eller andra kameran, båda är som nämns mycket kompetenta. Exakt samma diskussion pågick under några månader i vs tråden, och lär inte upphöra med denna.

Matchen fortsätter...

Djupt vetenskaplig källa:
http://www.youtube.com/watch?v=VyNFOPrIKmQ
@~08:25
 
Det går såklart bra att även fota fågel och sport. Man har ju en fördel också med fler megapixlar då man kan få ut bilder där färre megapixlar inte hade räckt till. Det är väl bara det att kan man smattra på med 11 bilder per sekund så ökar ju chansen att en bild bra än vid 4 bilder per sekund. Fast då tappar man också andra värdefulla egenskaper, så det är väl en trade off man får fundera på.

Själv insåg jag inte alla fördelar med många megapixlar förens jag fick min D800 och tänker inte gå tillbaka till färre. det är trots allt få gånger hastighet är det viktigaste, och ska man ha så hög hastighet får man dubbla priset.

Du gick från D300 med 12megapixel det kan ju förklara din hype för upplösning ;-)
själv så har jag gått från D3x o 5D mark 2 o det är inte så stor skillnad då inget att hetsa upp sig för. Däremot så har ja en kollega som testade D3x för han klarade inte av det dåliga greppet (han gick från canon) o köpte faktiskt en D3x( en begagand i bra skick för dryga 20000) o är riktigt nöjd. Han upplever filerna minst lika bra som från D800.
 
Ett större problem är kanske att den tar lite väl lång tid på sig att tömma sin buffert, om nu dom tester jag tagit del av stämmer, har inte provat själv. Upp till 30sec lär vara rekordet, jobbigt om havsörnen bestämmer sig för att ta Silvias hatt. T.ex.

12sek tar min på sig att tömma en full buffert, bildfilerna blir stora så jag kör med lexar 1000x 150MB/s.
Jag har också några gamla ultra2 kort som skriver 15MB/s men hur lång tid det tar att tömma bufferten med dåliga kort är ovesäntligt tycker jag, jag vill hålla samma nivå på korten som kameran.
 
Jag resonerar bara kring tramset att D800 är bästa kameran pga upplösningen. Hade diskussionen gällt dynamiken är Nikon onekligen bättre vad gäller just det. Och vad gäller hastighet så tar minsta skodan en fram precis som en stor BMW, visst, men Canonkameran är likväl 50 procent snabbare vad gäller bilder per sekund. Om man behöver eller inte? Tja, är väl samma resonemang kring upplösningen, är ju ett VAL man gör utifrån det man värderar i sin fotografering, är ju olka sorters kameror. Vilken är bäst, en folkabuss eller en Corvette? Så begåvat är vissa inlägg i denna tråd.

Bra summering av den här tråden. thumbup.gif
Lite tråkigt att det här vs snacket hela tiden ska förstöra trådar.
Det kan väl inte vara så svårt att förstå att vi alla har våra olika värderingar.
Förhoppningsvis väljer majoriteten sin utrustning baserat på sina egna behov och inte på andras tyckande

För att återgå till OPs fråga.
Canon och Nikon har varit konkurrenter länge och det gynnar oss alla :)
Jag är övertygad om att de kommer att fortsätta att jaga på utvecklingen.
Och ingen av dem kommer att erbjuda en kamera som passar alla ;)
 
Du gick från D300 med 12megapixel det kan ju förklara din hype för upplösning ;-)
själv så har jag gått från D3x o 5D mark 2 o det är inte så stor skillnad då inget att hetsa upp sig för. Däremot så har ja en kollega som testade D3x för han klarade inte av det dåliga greppet (han gick från canon) o köpte faktiskt en D3x( en begagand i bra skick för dryga 20000) o är riktigt nöjd. Han upplever filerna minst lika bra som från D800.

Och det var du som skrev att man inte kan få ut flullt av Nikons kameror för deras objektiv är så dåliga........ jo men visst.
 
Bra summering av den här tråden. Visa bilaga 126241
Lite tråkigt att det här vs snacket hela tiden ska förstöra trådar.
Det kan väl inte vara så svårt att förstå att vi alla har våra olika värderingar.
Förhoppningsvis väljer majoriteten sin utrustning baserat på sina egna behov och inte på andras tyckande

För att återgå till OPs fråga.
Canon och Nikon har varit konkurrenter länge och det gynnar oss alla :)
Jag är övertygad om att de kommer att fortsätta att jaga på utvecklingen.
Och ingen av dem kommer att erbjuda en kamera som passar alla ;)

För att återgå till OPs fråga, ja så är det, faktum kvarstår dock att Canon har ingen kamer att matcha D800 och de kommer att komma med något, det måste de.
 
det är trots allt få gånger hastighet är det viktigaste,

Jag gick från 7D med 8 b/s till 5D mk III med 6 b/s och märker en tydligt skillnad vid sportfotografering. Att fotografera t ex golf eller racketsport där man vill ha med både klubba och boll i luften är enklare ju snabbare kameran jobbar.

Jag skulle känna det besvärande om jag måste leva med 4 b/s. För dig kanske det är få gånger som hastighet är viktigt, för andra kan det vara avgörande. Allt beror ju på vilken typ av foto man sysslar med.

Samma sak med upplösning - av de bilder som jag delar med mig av är 99% nerskalade till webbstorlek vilket gör att jag inte har så mycket nytta av mer upplösning. För andra kanske upplösningen är avgörande.

Jag tror att Canon gärna hade haft ett sensor som kan matcha Nikons upplösning. Om de lyckas ta fram en sådan tycker jag det vore rimligt att den hamnade i ett annat hus än 5D. Jag tycker Canon med sin 5D mk III är väldigt nära den perfekta allroundkameran, enda svagheten är priset.
 
Japanphoto tar 25000 som alla andra enligt websajten. Det var väl några som fick några tidiga exemplar för 22 000. Jag vet en, han sålde sin kamera inom 24 timmar pga felköp :)
Men alla som beställde till det låga priset fick ju det, och det var rätt många. Lothar M köpte ju en D800 bara för några dagar sedan på Japan Photo för 21999 kr. Han fick en annan medlems tilldelade ex.
 
Vem är enorm? Det är enkla fakta. Canon kommer naturligtvis komma med en kamera med högre upplösning men idag finns det inte. Om du har något som skulle tyda på motsatsen så är du ju väldigt välkommen att presentera det. Det är nog bara du som inte tror på det.

hmm, förut sa du att jag hade fel om tillgången på D800 och nu påstår du jag att inte tror på något som jag antar är kopplad till din upplösningsfixering. Du är enorm, du tycks ju inte ha förstått det jag talar om i denna tråd, och det är inte det du talar om uppenbarligen. Vi lägger ner nu, jag är nöjd med att andra gett uttryck för att ha förstått mina synpunkter.
 
hmm, förut sa du att jag hade fel om tillgången på D800 och nu påstår du jag att inte tror på något som jag antar är kopplad till din upplösningsfixering. Du är enorm, du tycks ju inte ha förstått det jag talar om i denna tråd, och det är inte det du talar om uppenbarligen. Vi lägger ner nu, jag är nöjd med att andra gett uttryck för att ha förstått mina synpunkter.

Ja det lär väl visa sig om Canon kommer med en kamera eller inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.