Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer av bilder.. Ratio

Produkter
(logga in för att koppla)
Emil-G skrev:
Tack för ett konstruktivt inlägg Anne-Lie, hur menar du att du tillför diskussionen något med detta? Har du öht tittat på mina bilder?

Själv har jag både lagt upp bilder och kommenterat andras, dock inte i så stor utsträckning som jag skulle önskat. Förklaringen har du redan fått i mitt förra inlägg. Jag spenderar mindre och mindre tid på Fotosidan av två anledningar: bildfloden och digitalfixeringen.
Oj, här blev det ett missförstånd!
Jag ska återkomma med förtydligande om ett tag,
just nu hinner jag inte.

Emil, nu ska jag försöka förklara det jag tror du
misstolkade i mitt första svar, så att irritationen
inte skapar en negativ spiral. Jag tar det från början.

Emil Gildebrand
Varför inte lägga tvång på att kommentera bilder innan man får ladda upp en ny bild själv?

Ökar naturligtvis också risken för "Åh vilken fin bild"-kommentarer ....
En hel del fotografer här på Fotosidan har ett, inte helt
ogrundat, missnöje över bildkommentarernas brist på
konstruktiv kritik. Oavsett vilken kunskapsnivå fotografen
ligger på är väl ända avsikten med publiceringen av bilden,
att få respons som kan utveckla förmågan hos fotografen.

Med din egen reservation i förslaget, tyckte jag att du på
ett klart sätt belyste förslagets problemlösande brist.
Emil, du behöver annan feedback än; "Åh, vilken fin..."

Emil Gildebrand
Och ja, jag vet att jag är dålig på att kommentera andras bilder.
Om någon föreslår en sak för att lösa ett problem, blir det
lite ihåligt när vederbörande själv ger uttryck för att vara
en av de som beter sig på det sätt som skapar problemet
och nu blivit ämne för denna tråd. Alla som inte ger bild-
kommentarer har givetvis en orsak till det, som varierar
från person till person.

Det kunde vara något för FS redaktion att göra en under-
sökning på, varför inte medlemmar ger bildkommentarer.
Den informationen skulle vara till hjälp för att lösa ett och
annat.

(Har detta redan skett ber jag om ursäkt för reprisen)

Emil Gildebrand
Har du öht tittat på mina bilder?
Nej, vid tillfället för mitt första svar hade jag inte tittat på
dina bilder. Jag ansåg inte att bilderna hade någon relevans
i sakfrågan som riktar sig till samtliga fotograferande med-
lemmar på FS (om jag förstått Stefan Krantz intention rätt).

Nu har jag däremot sett på dina alster och blir än mer över-
tygad över att du kommer höra till den grupp, den bättre,
som missgynnas mest av den förmodade bieffekten av detta
kommentarkrav. För att du ska utvecklas av omdömena på
dina bilder krävs kunnande i en klass som mängder av FS
medlemmar inte besitter.

Sist med inte minst, vill jag förtydliga att min avsikt i första
svaret inte var att nedvärdera dig som person eller fotograf.

Jag anlägger ofta en retsam ton med en (från mitt håll) glimt
i ögonvrån. Ibland ligger inte leverantören och mottagaren på
samma frekvens.

Hoppas att inte mitt första svar fick dig att ligga och osa på
kudden och gav dig en sömnlös natt. Det vore tråkigt.
Missförstånd uppstår ibland.

Tre Ess skrev:
...Om någon föreslår en sak för att lösa ett problem, blir det lite ihåligt när vederbörande själv ger uttryck för att vara en av de som beter sig på det sätt som skapar problemet...

Själv tycker jag det låter riktigt bra. Det är inte alltid den som "skapar problemen" har sådan självinsikt att han/hon inser vad som är fel och försöker lösa dem.

FILM) (ulltand skrev:
Själv tycker jag det låter riktigt bra. Det är inte alltid den som "skapar problemen" har sådan självinsikt att han/hon inser vad som är fel och försöker lösa dem.
Det stycket refererar till ett svar jag skrev tidigare
till Emil.

Ja, visst är det så. Behovet av den psykoterapeutiska
professionen bevisar det, om inte annat.

Ett av flera uttalade skäl till uteblivna kommentarer, är
det stora bildflödet. Med redaktionens förändring av
förstasidan har det synliggjorts en mängd bilder som
konkurrerar med poolbilderna om den redan tidigare
bristande uppmärksamheten. Ur medlemmarnas val
av Senast utvalda favoriter ingår även bilder ur foto-
grafernas album. Frågan är om inte kvantiteten bilder
är ett större hinder för att få fler och mer givande
kommentarer, än nuvarande regelverk utan krav.

Tre Ess skrev:
...Behovet av den psykoterapeutiska
professionen bevisar det, om inte annat...

*asg*

Du tänkte att man skulle bearbeta sig själv för att bli av med sin brist - kanske en bra tanke, men så viktigt känns inte det där med kommentarer. Iaf inte för mig.

Jag var mer inne på att man kanske behöver få en liten push i form av ett reglerverk eller någon belöning för att utföra det man inte tycker sig bra på.

FILM) (ulltand skrev:
*asg*

Du tänkte att man skulle bearbeta sig själv för att bli av med sin brist - kanske en bra tanke, men så viktigt känns inte det där med kommentarer. Iaf inte för mig.

Jag var mer inne på att man kanske behöver få en liten push i form av ett reglerverk eller någon belöning för att utföra det man inte tycker sig bra på.
Jag tycker nog inte heller att vi ska behöva anlita den
branschen i det här fallet. Ville bara generellt påvisa
mänsklighetens förmåga till vilsenhet och vilja att ha
rätt, sett ur sitt eget perspektiv. :)

Dock tror jag inte att rädslan ska underskattas här, både
beträffande bristen på kommentarer överhuvudtaget och
hur de kritiserade kommentarerna uttrycks. Många skulle
nog vilja ge mer än de känner att de förmår och då skotten
börja vina från båda håll blir det än värre.
- Vill du vara här, ska du också kommentera!
- Åååhh, dessa strunt- och skitkommentarer!

Jag är inte så säker på att krav på kommentarer gynnar
den grupp som ber om det mest, den bättre gruppen.

Det här är en svår sak att lösa till belåtenhet för alla av
förklarliga anledningar. Åtminstone en del är det.
(se sista meningen första stycket) ;-)

Jag är övertygad om att redaktionen bör göra något. Vilket
alternativ de sen väljer är sekondärt, eftersom vi inte säkert
vet effekten av någon. Ge FS en testperiod på några mån.
och utvärdera sedan den valda varianten.
Exempelvis någon av dessa:

a) 1 kommentar = 1 st bild att ladda upp
b) Minska bildflödet = sänk uppladdningsfrekvensen/period
c) Sänk bildkvantiteten = färre antal albumbilder/fotograf

Inget behöver vara skrivet i sten, men pröva.

Personligen tror jag problemet är mer komplext för att av-
hjälpas med en åtgärd.

hansen2 skrev:
Javisst, men det gäller ju att man förstått vad kritik och bildkritik handlar om.
Eller vad skulle du säga om du släppt en cd och musikkritikern mycket kort men på fullt allvar och entusiastiskt skrev: "Himla praktiskt att man kunde spegla sig i en av skivans ytor!" ?

/Johan

Men käre värld, kan en jämförelse blir mer haltande än ovanstående?!
För att få någon typ av jämförbar liknelse av hur det kan se ut i förhållande till "struntbildkritiken", skulle följande kanske vara ett scenario:
En musikkritiker säger om mina stapplande försök att skapa musik "det här är en fin låt" - jag skulle bli själaglad och med ett större självförtroende ge mig i kast med ett nytt försök att komponera, fast nu med känslan "jag kanske också kan". Det skulle kunna skapa en positiv kreativ spiral och därför även mycket möjligt att resultatet blir bättre nästa gång. Skulle jag dessutom få några vänliga tips om saker jag skulle kunna tänka på nästa gång eller kunde gjort på annat sätt, då har en skapande process startat och som kanske kan bära frukt hur långt som helst.

Eller så sågar jag rejält och grundligt, men sakligt, in på bara benet och känner mig riktigt nöjd med den fina kritik som jag presterat ännu en gång.
/Nonno

Jag tror att jag förstår båda parters synsätt här och det
vore nog bra med lite tydliggörande.

Johan Hansén
Att avkräva folk kommentarer ..... resultera i en lavin av strunt- och skitkommentarer ....
-
.... Vad jag menar är kommentarer där man inte ens försökt och det huvudsakligen handlar om korta och inställsamma lovord.
-
Det är precis vad som händer när man 'mängdkommenterar', kvaliteten sjunker när kvantiteten blir det viktiga.
Johan,
kan du inte exemplifiera med tre olika varianter på kritik
du tycker sorterar under denna kategori och som inte är
konstruktiv.

Johan Hansén
En ofantlig mängd "gnäll" hade vi sluppit om bildkritiken fungerade bättre. .... Just därför är det så centralt och viktigt att inte släppa igenom vilka kommentarer som helst i kritikpoolerna....?.... När det rör sig om kritik måste det vara tillåtet att såga rejält.
-
.... det gäller ju att man förstått vad kritik och bildkritik handlar om....
Hur anser du att kritik ska se ut som "sågar rejält",
men samtidigt är konstruktiv i "Hårdkritikpoolen".
Ge tre exempel.

nonno skrev:
Men käre värld, kan en jämförelse blir mer haltande än ovanstående?!
För att få någon typ av jämförbar liknelse av hur det kan se ut i förhållande till "struntbildkritiken", skulle följande kanske vara ett scenario:
En musikkritiker säger om mina stapplande försök att skapa musik "det här är en fin låt" - jag skulle bli själaglad och med ett större självförtroende ge mig i kast med ett nytt försök att komponera, fast nu med känslan "jag kanske också kan". Det skulle kunna skapa en positiv kreativ spiral och därför även mycket möjligt att resultatet blir bättre nästa gång. Skulle jag dessutom få några vänliga tips om saker jag skulle kunna tänka på nästa gång eller kunde gjort på annat sätt, då har en skapande process startat och som kanske kan bära frukt hur långt som helst.

Eller så sågar jag rejält och grundligt, men sakligt, in på bara benet och känner mig riktigt nöjd med den fina kritik som jag presterat ännu en gång.
/Nonno

Ja det var ju det där med "det gäller ju att man förstått vad kritik och bildkritik handlar om".

"det här är en fin låt" eller "det här är en fin bild" har föga något gemensamt med kritik/bildkritk. Det platsar snarare i kategorin spontana-tillrop eller liknande.

Av ovanstående anledning känner jag mig nödgad att fråga om du har förstått vad jag menar?

/Johan

hansen2 skrev:
Ja det var ju det där med "det gäller ju att man förstått vad kritik och bildkritik handlar om".

"det här är en fin låt" eller "det här är en fin bild" har föga något gemensamt med kritik/bildkritk. Det platsar snarare i kategorin spontana-tillrop eller liknande.

Av ovanstående anledning känner jag mig nödgad att fråga om du har förstått vad jag menar?

/Johan

Det är säkert så att kritik/bildkritik kan definieras med lite olika innebörd, men jag tror nog att jag kan hävda att jag vet vad det innebär i det stora hela. :)
Jag har ju också tagit del av de artiklar som finns här på Fotosidan om just kritik.

Jag vet inte om du helt missade att det inte bara stod "fin bild/fin låt" utan att det också innefattar lite råd/tips om vad som kan förbättras. Jag föredrar ju en mjukare linje i kritikgivandet. Ett sågande av en bild som görs på ett hårt, men sakligt sätt är inget självändamål för mig - jag har inte det inneboende behovet att "trycka" till andra.
/Nonno

Tre Ess skrev:
Jag tror att jag förstår båda parters synsätt här och det
vore nog bra med lite tydliggörande.

Johan,
kan du inte exemplifiera med tre olika varianter på kritik
du tycker sorterar under denna kategori och som inte är
konstruktiv.

Nonno kom med ett jättebra exempel på detta. "det här är en fin låt" översatt till fs-förhållanden blir: "det här är en fin bild" vilket är en klockren skitkommentar som möjligtvis skulle få passera utanför kritikpoolerna, men endast där.
På samma sätt är "Det här är en ful bild", "Skitsnyggt, det bästa jag sett någonsin"", "Fy f*n vilken skitbild, den sämsta jag sett" och "Ååååååh, vilken gullig vovve. en sådan vill jag också ha!" bra exempel på kommentarer jag inte vill se i en kritikpool.

Hur anser du att kritik ska se ut som "sågar rejält",
men samtidigt är konstruktiv i "Hårdkritikpoolen".
Ge tre exempel.

Fäst inte för stor vikt vid "såga rejält". Vad jag menade är att den möjligheten måste få finnas för att man inte skall kunna misstänkliggöra kritikern för att hålla igen.
Nils Bergqvist, Lotta Elofsson, Christel Eldrim, och Martin Hertsius tycker jag är bra exempel på medlemmar som håller en bra nivå på sina sågningar *och* hyllningar, gör gärna ett besök bland deras avgivna kommentarer. Vill också nämna Ulf Fågelhammar. Han kan vara lite kort ibland men hans sågningar är stundtals underhållande i sin ironiska framtoning.

/Johan

Det var inte så mycket för egen del jag ville se exempel.
Jag har inte för avsikt att göra entré i hårda poolen på ett
bra tag. Har lite att öva på först. :)

hansen2 skrev:
"Det här är en ful bild", "Skitsnyggt, det bästa jag sett någonsin"", "Fy f*n vilken skitbild, den sämsta jag sett" och "Ååååååh, vilken gullig vovve. en sådan vill jag också ha!" bra exempel på kommentarer jag inte vill se i en kritikpool.

Den typen av kommentarer som du räknar upp, förekommer väl inte i någon alarmerande stor utsträckning egentligen? Jag har ju inte läst alla kommentarer som givits här på Fs, men tidvis läser jag åtminstone väldigt långa sjok och tycker att det brukar finnas mer innehåll i texten än bara dessa korta fraser.
Däremot kan man ofta se att nya medlemmar kanske startar upp på det sättet, men utvecklar rätt snart sitt sätt att kommentera.

Jag har studerat fotografer och deras kommentarer.

Det finns en del duktiga och välbesökta sådana som
aldrig kommer med ett förslag på korrigering eller
tips om förändring. Det tycker jag är slöseri med deras
kunskap.

Tre Ess skrev:
Jag har studerat fotografer och deras kommentarer.

Det finns en del duktiga och välbesökta sådana som
aldrig kommer med ett förslag på korrigering eller
tips om förändring. Det tycker jag är slöseri med deras
kunskap.
Kanske blir det så om man valt att i första hand bara kommentera bilder som man gillar? Inte vet jag. :)

Det är förklarligt, om det sker så. Men bättre fotografer
behövs för att de inte ser med känslorna, på det sätt som
de mer okunniga gör och därmed behöver en sådan analys.

hansen2 skrev:

Vill också nämna Ulf Fågelhammar. Han kan vara lite kort ibland men hans sågningar är stundtals underhållande i sin ironiska framtoning.

/Johan

Jaha så du vill se hårda sågningar så att du ska få lite underhållning?

Vill också nämna Ulf Fågelhammar. Han kan vara lite kort ibland men hans sågningar är stundtals underhållande i sin ironiska framtoning.

/Johan

Jag har läst en hel del av Ulf F:s "avsågningar" och en del var inte särskilt trevligt att läsa. Ibland inte ens konstruktivt. Det ger ju en fingervisning (med hela handen!) om vad du tycker att kritik och särskilt bildkritik handlar om.

evalisen skrev:
Jaha så du vill se hårda sågningar så att du ska få lite underhållning?

nonno skrev:Jag har läst en hel del av Ulf F:s "avsågningar" och en del var inte särskilt trevligt att läsa. Ibland inte ens konstruktivt. Det ger ju en fingervisning (med hela handen!) om vad du tycker att kritik och särskilt bildkritik handlar om.

Jag förstår att hans framfart ibland kan orsaka rabalder men jag tycker att hans variant av hård kritik behövs. Och hade han kritiserat mina bilder på samma sätt hade jag inte tagit illa upp.
Vad säger ni om de andra exemplen?

/Johan

Tråden har nog glidit iväg en del från den ursprungliga frågan som initiativtagaren ställde. Jag har i viss mån bidragit till att det blivit så, kanske dags att avbryta utsvävningen och återgå till ursprungsfrågan?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto