Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer av bilder.. Ratio

Produkter
(logga in för att koppla)
Tre Ess skrev:
Det tycker inte jag är konstigt bland de som varit här ett tag.
Man hittar fotografer med en stil som tilltalar en och då
grupperar sig fotografer med liknande tycke.

Ett dilemma med kravet på kommentarer är kunskapsnivån.
De som inte känner att de behärskar gråtoner, beskärningar,
kompositioner osv får givetvis ett problem att komma med
konstruktiv kritik. Risken är att deras inlägg hamnar i vad
Johan Hansén kallar "strunt- och skitkommentarer"
(om jag tolkar Johan rätt.....)

Håller med föregående talare. Men jag tycker också att det verkar som en kul idé.
Jag kommenterar gärna folks bilder, och jag gillar när mina bilder blir kommenterade, men problemet är ju att eftersom jag inte besitter någon särskilt enorm kunskap och erfarenhet så är det väldigt svårt att ge något mer än "en klapp på ryggen", och då känns det nästan bättre att låta bli.

Tre Ess skrev:
Det tycker inte jag är konstigt bland de som varit här ett tag.
Man hittar fotografer med en stil som tilltalar en och då
grupperar sig fotografer med liknande tycke.

Ett dilemma med kravet på kommentarer är kunskapsnivån.
De som inte känner att de behärskar gråtoner, beskärningar,
kompositioner osv får givetvis ett problem att komma med
konstruktiv kritik. Risken är att deras inlägg hamnar i vad
Johan Hansén kallar "strunt- och skitkommentarer"
(om jag tolkar Johan rätt.....)

Njae .... Vad jag menar är kommentarer där man inte ens försökt och det huvudsakligen handlar om korta och inställsamma lovord.

/Johan

Stisse skrev:
Nej det menar jag INTE. Jag menar att det finns klaner där personer kommenterar varandras bilder.
Jag har som motto att alltid kommentera tillbaka om någon kommmenterar mina bilder.

Jag tror inte så mycket på det där med planerade eller medvetna "klan-bildningar". Förekommer det, är det nog i så fall inte i någon stor utsträckning.
Däremot tror jag mer på Anne-Lie Svenssons teori att man hittar fotografer vars bilder tilltalar och som man ofta återkommer till. Används då dessutom modellen "tacka genom att motkommentera" av båda parter, kan det kanske uppfattas av någon som en typ av "klan"?

Jag blir ju hemskt nyfiken på hur du definierar en "klantillhörighet" och vad som skiljer sig mellan det och att "tacka genom att motkommentera" samt om dessa "klaner" nu existerar, vilka är dessa i så fall? Du formulerar dig ju som om dessa "klaner" är ett känt faktum.

Du får ursäkta mig, men när någon framställer saker som vedertagna och kanske t o m som allmänt kända sanningar, t ex som dessa "klaner", då blir jag nyfiken och vill gärna veta vad du baserar ditt uttalande på.
/Nonno

Nu blir jag lite offtopic:

Är det något fel med klanbildningar?

Om det är fel med denna konstellation av kompis kommentarer så kan man fundera på hur det ser ut i ett större perspektiv.
Vi kan ju se fotosidan som en klan och pBase och dyl som andra klaner. Då är det fel att många av oss endast rör oss inom fotosidan och inte kommenterar andra forums bilder, eller hur?

Jag är helt för att det bildas klaner/kompisgäng på fotosidan, och vad som sker inom dessa klaner berör inte mig så länge det inte går ut över någon utanför.

Fotosidan - Där fotografer möts

Stefan skrev:
Sedan tycker jag att det borde vara en max gräns på hur många kommentarer en bild kan få för att begränsa, har en bild fått 20 kommentarer så har någ det mästa sagts om bilden, och det ger utrymmet till andra bilder.
Kan vara en idé. Är inte helt övertygad om att det
genererar fler kommentarer hos andra per automatik.

Jerry skrev:
Tycker redan nu det verkar som många skriver "Åh vilken fin bild"-kommentarer bara för att synas som kommentatör och hoppas på fler besök på den egna sidan.
Inte riktigt sant i alla lägen men det händer säkert.

Johan skrev:
Njae .... Vad jag menar är kommentarer där man inte ens försökt och det huvudsakligen handlar om korta och inställsamma lovord.

/Johan
Jag tror mig också ha uppmärksammat att "entusiasterna"
tagit över utrymmet på bekostnad av de duktiga fotograferna.
Det är svårt att komma med åtgärd mot detta när FS är ett
öppet community med ca 80.000 medlemmar. Det ända jag
kan komma på är att det införs någon sorts indelning i klasser.
Ev frivilla fotografer kan bilda en "jury" på FS redaktionens
villkor. Jag vet inte annars hur man ska komma åt problemet.
Jag gillar inte idén själv något vidare. Givetvis har den digitala
entrén medfört en större skara entusiaster med mindre
begåvning inom fältet.

Jag kommenterar bara bilder jag tycker om, så jag ingår nog i
din inställsamma grupp. Vad konstruktiv kritik ska innehålla,
tycker jag är en intressant fråga. Är det de tekniska föränd-
ringarna man är ute efter, så som ljussättning och toner eller
finns det ett värde att få veta hur betraktaren reagerar på bild-
innehållet. Det är inte jag rätt person att veta. Ni får gärna
berätta det.

Tre Ess skrev:

Jag kommenterar bara bilder jag tycker om, så jag ingår nog i
din inställsamma grupp. Vad konstruktiv kritik ska innehålla,
tycker jag är en intressant fråga. Är det de tekniska föränd-
ringarna man är ute efter, så som ljussättning och toner eller
finns det ett värde att få veta hur betraktaren reagerar på bild-
innehållet.

Både och, om du frågar mig. Ofta är det senare viktigast, dvs hur bilden kommunicerar. Att vara konstruktiv innebär inte enbart att komma med förslag på förändringar. Det kan lika gärna vara att tala om vad du upplever i bilden vilket är mycket värdefull info för fotografen.
Börja också kommentera bilder du inte gillar, tala om vad du känner/inte känner och ev. varför du gör det. Det är mycket värdefullt även för dig, du kommer längre i din egen utveckling än genom att bara kommentera bilder som känns bra.

/Johan

Både och, om du frågar mig. Ofta är det senare viktigast, dvs hur bilden kommunicerar. Att vara konstruktiv innebär inte enbart att komma med förslag på förändringar. Det kan lika gärna vara att tala om vad du upplever i bilden vilket är mycket värdefull info för fotografen.
Tack, för det klargörandet.
Hoppas alla fotografer har samma åsikt som du. :)

Börja också kommentera bilder du inte gillar, tala om vad du känner/inte känner och ev. varför du gör det. Det är mycket värdefullt även för dig, du kommer längre i din egen utveckling än genom att bara kommentera bilder som känns bra.

/Johan
Sannolikt är det rådet alldeles rätt.
Jag ska ta det till mig.

hansen2 skrev:

/Johan

Ursäkta, men har inte du figurerat med ett stort antal inlägg i många olika forumtrådar avseende kommentarer och deras kvalité? När man tittar på ditt egna kommenterande så är det oerhört blygsamt med tanke på hur många år du varit medlem.
Det är inte riktigt klädsamt att hålla på att klaga på andras kommentarer ("strunt- och skitkommentarer") när du själv hellre skriver om kommentarer än kommenterar. Det är svårt att ta dig på allvar när du själv inte bidrar med goda exempel på kommentarer som andra kanske dessutom kan lära sig något av.
I ett sådant läge upplever jag det som en smula nedlåtande att sitta och klaga på andra medlemmars kommentarer. De försöker i alla fall, det kan man ju inte säga om dig.
/Nonno

Varför inte lägga tvång på att kommentera bilder innan man får ladda upp en ny bild själv?

Ökar naturligtvis också risken för "Åh vilken fin bild"-kommentarer men bättre än inget...

Och ja, jag vet att jag är dålig på att kommentera andras bilder. Till största delen beror det på att jag inte orkar sovra bland de tusentals meningslösa familje- och turistbilder som läggs upp här på Fotosidan varje dygn. (*Väntar på motangrepp*)

Emil-G skrev:
Varför inte lägga tvång på att kommentera bilder innan man får ladda upp en ny bild själv?

Ökar naturligtvis också risken för "Åh vilken fin bild"-kommentarer men bättre än inget...
Du besvarade just svagheten med förslaget,
likt några gjort tidigare i tråden.

Och ja, jag vet att jag är dålig på att kommentera andras bilder. Till största delen beror det på att jag inte orkar sovra bland de tusentals meningslösa familje- och turistbilder som läggs upp här på Fotosidan varje dygn. (*Väntar på motangrepp*)
Sitter inte du i glas slottet och laddar kanonen nu?

(*Väntar på motangrepp*)
Kan du gott göra .....:)

Enligt min profil har jag givit 625 kommentarer och fått 152. Detta bevisar att idén inte funkar, eftersom jag i verkligheten fått ungefär lika många som jag givit, bara det att jag bytt ut mina bilder allt eftersom.
De som låter sina bilder ligga på hög är ju en annan femma. Jag förstår i och för sig inte det förfarandet heller. Vem orkar glo på mer än hundra bilder som nån har? Det finns ju ingen som har så många bra bilder.

Makten skrev:
Enligt min profil har jag givit 625 kommentarer och fått 152. Detta bevisar att idén inte funkar, eftersom jag i verkligheten fått ungefär lika många som jag givit, bara det att jag bytt ut mina bilder allt eftersom.
De som låter sina bilder ligga på hög är ju en annan femma. Jag förstår i och för sig inte det förfarandet heller. Vem orkar glo på mer än hundra bilder som nån har? Det finns ju ingen som har så många bra bilder.

Jo det finns flera duktiga fotografer här som har så många bra bilder. :eek:)
Tycker jag ialla fall.
Och jag orkar glo på flera hundra bilder. ;o)

Tre Ess skrev:
Du besvarade just svagheten med förslaget,
likt några gjort tidigare i tråden.

Sitter inte du i glas slottet och laddar kanonen nu?

Kan du gott göra .....:)
Tack för ett konstruktivt inlägg Anne-Lie, hur menar du att du tillför diskussionen något med detta? Har du öht tittat på mina bilder?

Själv har jag både lagt upp bilder och kommenterat andras, dock inte i så stor utsträckning som jag skulle önskat. Förklaringen har du redan fått i mitt förra inlägg. Jag spenderar mindre och mindre tid på Fotosidan av två anledningar: bildfloden och digitalfixeringen.

nonno skrev:
Ursäkta, men har inte du figurerat med ett stort antal inlägg i många olika forumtrådar avseende kommentarer och deras kvalité? När man tittar på ditt egna kommenterande så är det oerhört blygsamt med tanke på hur många år du varit medlem.
Det är inte riktigt klädsamt att hålla på att klaga på andras kommentarer ("strunt- och skitkommentarer") när du själv hellre skriver om kommentarer än kommenterar. Det är svårt att ta dig på allvar när du själv inte bidrar med goda exempel på kommentarer som andra kanske dessutom kan lära sig något av.
I ett sådant läge upplever jag det som en smula nedlåtande att sitta och klaga på andra medlemmars kommentarer. De försöker i alla fall, det kan man ju inte säga om dig.
/Nonno

Yes, jag finns i ett helt gäng trådar där kommentarer diskuteras och det tänker jag fortsätta med.
Jag kommenterar när jag är inspirerad och tänker inte lusa ner dig och andra med skitkommentarer bara för att få ett bättre utflöde. Det är precis vad som händer när man 'mängdkommenterar', kvaliteten sjunker när kvantiteten blir det viktiga.

/Johan

hansen2 skrev:
Yes, jag finns i ett helt gäng trådar där kommentarer diskuteras och det tänker jag fortsätta med.
Jag kommenterar när jag är inspirerad och tänker inte lusa ner dig och andra med skitkommentarer bara för att få ett bättre utflöde. Det är precis vad som händer när man 'mängdkommenterar', kvaliteten sjunker när kvantiteten blir det viktiga.

/Johan

Det var väl inte skitkommentarer jag tänkte att du skulle sprida omkring dig, utan du kunde visa på de goda exemplen. För du är väl så kvalificerad att dina kommentarer skulle höja sig rejält över mängden och vara till hjälp (kanske t o m rättesnöre?!) för oss andra? Det är väl inte bara de redan duktiga/kunniga fotograferna som behöver hjälp genom kommentarer - alla behöver väl den hjälpen? Jag antar att det är därför som folk är medlemmar - för att få hjälp att bli bättre fotografer. Eller är man kanske medlem bara för att sitta i forumet och gnälla?

Det är riktigt rejält tråkigt att se folk i dessa trådar där de bara gnäller och ylar om andras förmåga att kommentera, samtidigt som de själva inte presterar mer än just gnäll.
/Nonno

nonno skrev:
Det var väl inte skitkommentarer jag tänkte att du skulle sprida omkring dig, utan du kunde visa på de goda exemplen. För du är väl så kvalificerad att dina kommentarer skulle höja sig rejält över mängden och vara till hjälp (kanske t o m rättesnöre?!) för oss andra? Det är väl inte bara de redan duktiga/kunniga fotograferna som behöver hjälp genom kommentarer - alla behöver väl den hjälpen? Jag antar att det är därför som folk är medlemmar - för att få hjälp att bli bättre fotografer. Eller är man kanske medlem bara för att sitta i forumet och gnälla?

Det är riktigt rejält tråkigt att se folk i dessa trådar där de bara gnäller och ylar om andras förmåga att kommentera, samtidigt som de själva inte presterar mer än just gnäll.
/Nonno

En ofantlig mängd "gnäll" hade vi sluppit om bildkritiken fungerade bättre. Mängden triviala kattbilder, hundbilder, semesterbilder, familjebilder, porrbilder, och andra typer av bilder det "gnälls" om, hade legat på ett minimum enligt självsaneringsprincipen. Just därför är det så centralt och viktigt att inte släppa igenom vilka kommentarer som helst i kritikpoolerna.
Brukar kolla lite då och då hur det ser ut i hårdpoolen och jag tycker det är på väg åt rätt håll.

PS.I och med hårdpoolens införande tycker jag den vanliga kritikpoolen förlorat sin betydelse. När det rör sig om kritik måste det vara tillåtet att såga rejält.

/Johan

hansen2 skrev:

PS.I och med hårdpoolens införande tycker jag den vanliga kritikpoolen förlorat sin betydelse. När det rör sig om kritik måste det vara tillåtet att såga rejält.

/Johan

När det kommer till kritik, så måste det ju vara tillåtet att säga precis vad man tycker. Bra som dåligt!

Det är ju liksom inte "finn fem fel" poolen det handlar om.
Men det kanske vore en idé? ;o)))

evalisen skrev:
Det är ju liksom inte "finn fem fel" poolen det handlar om.
Men det kanske vore en idé? ;o)))

Det där tycker jag var ett mycket bra förslag ;)

Det kunde då också finnas en pool som hette "Finn fem rätt"

/Catarina

evalisen skrev:
När det kommer till kritik, så måste det ju vara tillåtet att säga precis vad man tycker. Bra som dåligt!

Javisst, men det gäller ju att man förstått vad kritik och bildkritik handlar om.
Eller vad skulle du säga om du släppt en cd och musikkritikern mycket kort men på fullt allvar och entusiastiskt skrev: "Himla praktiskt att man kunde spegla sig i en av skivans ytor!" ?

/Johan

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto