Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer av bilder.. Ratio

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Vet inte om detta varit uppe tidigre..

Tycker att det borde vara lag på att kommentera bilder..

Om jag inte kommenterat 2 bilder så kan ingen kommentera en bild jag lagt upp..
Ratio 2/1.

På så sätt skulle kommenteringen öka och alla skulle få större chans till att få kommentarer.

Kanske till och med dela upp det i poolerna. Har jag en bild i Hård kritik så måste jag kommentera minst 2 bilder i hård kritik för att någon ska kunna kommentera min bild just i den poolen?

Samma borde gälla om du ska ladda upp bilder.. Har du inte kommenterat så ska du inte få ladda upp bilder heller.

Tror det skulle bli mycket mer liv i bild poolerna och alla skulle få ut mer av fotosidan..

Sedan tycker jag att det borde vara en max gräns på hur många kommentarer en bild kan få för att begränsa, har en bild fått 20 kommentarer så har någ det mästa sagts om bilden, och det ger utrymmet till andra bilder.

Personligen tycker jag detta är en kanon ideé och skulle vilja höra vad andra tycker om detta?

Vill du har mer kommentarer på dina bilder i gengäld att du kommenterar andras?

Stisse skrev:
V
På så sätt skulle kommenteringen öka och alla skulle få större chans till att få kommentarer.

Risken är nog att det bara skulle bli fler mer eller mindre ärliga ryggdunkarkommentarer. Tycker redan nu det verkar som många skriver "Åh vilken fin bild"-kommentarer bara för att synas som kommentatör och hoppas på fler besök på den egna sidan.
Förslaget skulle ju inte på något sätt garantera konstruktiv kritik - vilket jag önskar mer av.

"Hellre en konstruktiv kritik i handen än en ryggdunk åt skogen".

Det håller jag med om, men jag tycker ändå att man ger möjligheten att ge fler kommetarer och få kommentarer.
Sedan tror jag det är samma som idag... Vissa orkar engagera sig vissa inte..

Tror ändå på idéen..

Om man inte kommenterar ska man inte förvänta sig att bli kommenterad.

Stisse skrev:
Vet inte om detta varit uppe tidigre..

Tycker att det borde vara lag på att kommentera bilder..

Om jag inte kommenterat 2 bilder så kan ingen kommentera en bild jag lagt upp..
Ratio 2/1.

Kanske till och med dela upp det i poolerna. Har jag en bild i Hård kritik så måste jag kommentera minst 2 bilder i hård kritik för att någon ska kunna kommentera min bild just i den poolen?

Samma borde gälla om du ska ladda upp bilder.. Har du inte kommenterat så ska du inte få ladda upp bilder heller.

Tror det skulle bli mycket mer liv i bild poolerna och alla skulle få ut mer av fotosidan..

Sedan tycker jag att det borde vara en max gräns på hur många kommentarer en bild kan få för att begränsa, har en bild fått 20 kommentarer så har någ det mästa sagts om bilden, och det ger utrymmet till andra bilder.

Personligen tycker jag detta är en kanon ideé och skulle vilja höra vad andra tycker om detta?

Vill du har mer kommentarer på dina bilder i gengäld att du kommenterar andras?

Tycker att kommentarratio verkar som en lysande idé, dock är jag lite mera tveksam till det andra.
Det visar ju vilka som verkligen är engagerade...

Hälsningar!
Peter

Om nu alla måste kommentera 2 gånger innan man kan få en egen kommentar, vem skall börja?

Om alla har gett noll kommentarar så kan ju ingen få en ny kommentar, och således kan inte heller någon dela ut en sådan.

Blir lite moment 22 över det hela.

Nej du måste ge 2 kommentarer för att kunna få en. eller Ratio 1/1..kan vara en idee..

Tycker inte kommenteringen inte inte är rättvis och många bara laddar upp och aldrig ger kommentarer, eller väldigt få.

Varför inte ha Ratio ? det skulle ge alla större chans till kommentarer och bildpoolerna skulle blir mer intresanta.

Några andra som har åsikter om detta ? eller är jag ensam om att tycka detta ?

Det finns redan, men verkar inte användas till något.

På min "Din sida":

- kommentardifferens senaste 30 dagarna: 18

Du har gett fler kommentarer till andra än du fått
på dina egna bilder de senaste 30 dagarna.

Men risken är att det blir en massa mindre meningslösa kommentarer för att "ligga på plus". En del andra forum har olika "titlar" beroende på hur många inlägg man gjort (fler inlägg = bättre), men kvantitet är inte en kvalitet i sig.

Är det inte smartare att koppla antalet givna kommentarer (eller kanske någon annan prestation) till möjligheten att poola en bild?

Det skulle ju bli lite trist annars med massa bilder utan kommentarsruta. Sen tror jag också att kopplingen kommentera - poola framträder tydligare för medlemmen. Eller?

Att avkräva folk kommentarer för att de skall få göra något annat eller för att de skall kunna ta emot kommentarer kommer ofelbart resultera i en lavin av strunt- och skitkommentarer och det har vi redan alldeles för många av.

/Johan

hansen2 skrev:
Att avkräva folk kommentarer för att de skall få göra något annat eller för att de skall kunna ta emot kommentarer kommer ofelbart resultera i en lavin av strunt- och skitkommentarer och det har vi redan alldeles för många av.

/Johan

Om man lägger ut en bild, så förväntar man sig en ärlig och vettig kommentar.. På samma sätt ska man väll bemöta andra när man själv kommenterar ?

Ratio

Det är inte så vanligt ord. Eller är jag bara okunnig. Brukar det inte användas på ekonomisidorna? Har förstått att det betyder "förhållade"? Som att säga "... förhålladet två till ett" eller att "proportionerna är ett till ett". Kuriöst ord för mig. Någon tycker kanske "kuriöst" är ovanligt. Bara en fundering (eller "mina fem cent" som jag också sett då och då). Intressant med ord och tilltal här på forumet.
Over and out!

Idag fungerar ju uppenbarligen i många fall kommentering via klaner här på fotosidan...
Man har några users som man alltid kommenterar och som ger tillbaka.

Eller en annan ide kan ju vara att man också blir tilldelad tex 10 slumpartade bilder som just du ska kommentera ?

Stisse skrev:
Nej du måste ge 2 kommentarer för att kunna få en. eller Ratio 1/1..kan vara en idee..

Tycker inte kommenteringen inte inte är rättvis och många bara laddar upp och aldrig ger kommentarer, eller väldigt få.

Varför inte ha Ratio ? det skulle ge alla större chans till kommentarer och bildpoolerna skulle blir mer intresanta.

Några andra som har åsikter om detta ? eller är jag ensam om att tycka detta ?

Men om jag skall kunna ge 2st, så måste någon annan medlem först ge två (annars finns ingen möjlig mottagare). Och sedan så måste denna mottagare ge två före detta för att kunna ta emot. Osv osv.

Dvs ett moment 22: Någon måste vara först med att ge två kommentarer, men eftersom ingen annan gett någon kommentar så finns det ingen bild att kommentera.

Nome Nescio skrev:
Men om jag skall kunna ge 2st, så måste någon annan medlem först ge två (annars finns ingen möjlig mottagare). Och sedan så måste denna mottagare ge två före detta för att kunna ta emot. Osv osv.

Dvs ett moment 22: Någon måste vara först med att ge två kommentarer, men eftersom ingen annan gett någon kommentar så finns det ingen bild att kommentera.

men hallå
ett mindre problem i sakfrågan...

om du kommenterar två befintliga bilder så är väll problemet löst ??

Stisse skrev:
men hallå
ett mindre problem i sakfrågan...

om du kommenterar två befintliga bilder så är väll problemet löst ??

inte om fotografen inte får ta emot nya kommentarer.

Och om det skall delas ut två kommentarer för varje kommentar in, så kommer det till slut vara så att det inte finns möjligheter att dela ut, enkel logik. Skall dit förslag hålla i längden så är det endast ratio 1:1 som fungerar.

Förslaget suger: Begrännsa varken förmåga att ge eller ta kommentarar, det är destruktivt för kreativiteten.

Stisse skrev:
Idag fungerar ju uppenbarligen i många fall kommentering via klaner här på fotosidan...
Man har några users som man alltid kommenterar och som ger tillbaka.

Aha, du menar att folk faktiskt tillämpar de råd och anvisningar som ges av Fotosidans redaktör D Elmfeldt "Tacka därför främst genom att motkommentera, men självklart så är det ok att flika in ett tack då och då."
Ger någon en kommentar till mig, försöker jag tillämpa ovanstående anvisning. Är det helt fel att göra så enligt dig? Du menar alltså att följer man anvisningen så tillhör man en "klan"?!
/Nonno

nonno skrev:
Aha, du menar att folk faktiskt tillämpar de råd och anvisningar som ges av Fotosidans redaktör D Elmfeldt "Tacka därför främst genom att motkommentera, men självklart så är det ok att flika in ett tack då och då."
Ger någon en kommentar till mig, försöker jag tillämpa ovanstående anvisning. Är det helt fel att göra så enligt dig? Du menar alltså att följer man anvisningen så tillhör man en "klan"?!
/Nonno

Nej det menar jag INTE. Jag menar att det finns klaner där personer kommenterar varandras bilder.
Jag har som motto att alltid kommentera tillbaka om någon kommmenterar mina bilder.

Det tycker inte jag är konstigt bland de som varit här ett tag.
Man hittar fotografer med en stil som tilltalar en och då
grupperar sig fotografer med liknande tycke.

Ett dilemma med kravet på kommentarer är kunskapsnivån.
De som inte känner att de behärskar gråtoner, beskärningar,
kompositioner osv får givetvis ett problem att komma med
konstruktiv kritik. Risken är att deras inlägg hamnar i vad
Johan Hansén kallar "strunt- och skitkommentarer"
(om jag tolkar Johan rätt.....)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto