Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knep vid foto i dåligt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Izabelleh

Medlem
Hej, jag har en Canon 450D och fotar mycket i svagt ljus, både inomhus och utomhus. Jag gillar att fota utan blixt. Jag skulle hemskt gärna vilja ha lite tips på hur man kan få så låg slutartid som möjligt för att frysa rörelser när man har begränsat ljus (utan blixt då)? Förrutom högt ISO (min kamera har bara upp till 1600, och det känns lite lite) och stor bländaröppning, finns det några andra knep man kan ta till?

Tjänar man mycket på att köpa ett ljusstarkare objektiv?

Jag tycker absolut attt du ska köpa ett ljusstarkt objektiv, tex 50mm 1.8 eller 1.4. Det är idealiskt om du ska fota under dåliga ljusförhållanden.

Hej, jag har en Canon 450D och fotar mycket i svagt ljus, både inomhus och utomhus. Jag gillar att fota utan blixt. Jag skulle hemskt gärna vilja ha lite tips på hur man kan få så låg slutartid som möjligt för att frysa rörelser när man har begränsat ljus (utan blixt då)? Förrutom högt ISO (min kamera har bara upp till 1600, och det känns lite lite) och stor bländaröppning, finns det några andra knep man kan ta till?

Ljustarkt objektiv, så långa slutar tider du kan ha utan att det blir svårt att hålla kameran still, stativ, högt iso utan att det blir för brusigt, trådlös avtryckare så slipper du peta till kameran för att trycka av om du har stativ, är väl några alternativ iallafall.

Fota stillastående motiv.
Panorera.
Stor bländaröppning.
Hitta platser med ljus som medger önskad slutartid.
Stativ, för att fota utan att darra på handen.
Långa slutartider, fryser dock inte rörelser, men kan trevliga effekter, spår efter billyktor och saker i rörelse som blir oskarpt.
Fota i RAW-formatet.
Omvandla bilderna till svartvitt.
Skruva upp ISO så långt kvalitén medger.

Exempel på bild med handhållen blixt Sigma EF-500 DGF Super på kameran som exponerrar huvudmotivet och en lång slutartid som tar in resten av skymningsljuset från bakgrunden och belysningen i staden. Kameran på stativ.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1274113.htm

Att skapa en egen bildstil där du blir vän med mörkret och nyttjar begränsningarna till din fördel är ett annat tips.

Om du går från t.ex. f/5,6 (som du kanske har i teleläget på ditt objektiv, vet inte vad du har) till t.ex. f/2 vinner du massor! Skillnaden mellan dessa bländarärden är 3 EV-steg, alltså f/2 är hela 8 ggr ljusstarkare än f/5,6. Med andra ord om du nu tar acceptabelt skarpa bilder på iso 1600 kan du istället använda iso 200 med den ljusstarka gluggen. Eller 8 ggr kortare slutartid. Eller en kombination av båda. Skillanden är enorm!

Sen tycker jag att 50mm (t.ex. 50/1.8 som ofta rekommenderas) lätt blir för långt på vanliga systemkameror med APS-C/DX format. (50mm är en sk "normal" för fullformatskameror, men ett kort tele på mindre sensorer). Området 25-35mm är mer användbart, speciellt inomhus. Canon har flera ljusstarka fasta gluggar som jag tycker du ska spana in. Men jag kan inte säga nåt om dem då jag själv kör med Nikon...

Senast ändrad:
Ett fulknep men man kan ju alltid underexponera bilden ett snäpp. Då halverar du ju slutartiden. Dels så blir bilderna mer stämningsfulla då kamerans automatik vill exponera som om det vore dagsljus samt att man ofta kan rädda bilden lite i efterhand, öka exponeringen i nått bildprogram om det skulle behövas, detta kan ioförsig bli riktigt fult om man tar i för mycket...
Annars är jag själv ett stort fan av att använda blixt när jag är inne. Brukar bli bäst så tycker jag om man drar ner blixten lite mot vad kameran vill...

Jag tycker absolut attt du ska köpa ett ljusstarkt objektiv, tex 50mm 1.8 eller 1.4. Det är idealiskt om du ska fota under dåliga ljusförhållanden.

Det här tipset får man väldigt ofta för foto i ljussvaga situationer. Tycker ni inte det korta skärpedjupet blir en begränsning?

Det här tipset får man väldigt ofta för foto i ljussvaga situationer. Tycker ni inte det korta skärpedjupet blir en begränsning?

Beror på motiv och avstånd. Sitter man två meter ifrån två personer som inte är exakt lika långt ifrån kameran så blir ju en av dom lite oskarp. Tycker själv detta är lite störande.. Har försökt att ta bilder på folk som sitter mitt emot mig vid ett bord med detta resultat.
Är man längre ifrån motivet,om man tar bilder på större grupper tex tycker jag inte problemet är lika stort.

Korta skärpdjup tycker jag oftas lyfter fram motivet, även i bra ljus men det är en smaksak, vill man ha längre skärpedjup då är nog stativ en nödvändighet.

Det blir ganska stor skillnad jämfört mellan f/2.8 eller högre, jämfört med ett ljusstarkt fast objektiv, när man hamnar i ljussvaga situationer. Jag har zoom-optik med f/2.8 och fast optik, och använder mest den fasta optiken inomhus. Sätt fokus rätt så blir det bra, skärpedjupet blir som diskuterat kort (men vackert).

Man tjänar inte på att köpa nytt objektiv - det kostar.... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar