hasseper
Aktiv medlem
oskarrr skrev:
fastnade för olympus om-kamerorna men de verkar ju kräva någon slags adapter för att ställa slutartiden
Det gäller enbart OM-10.
\h
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
oskarrr skrev:
fastnade för olympus om-kamerorna men de verkar ju kräva någon slags adapter för att ställa slutartiden
CanonF1 old!oskarrr skrev:
Behöver lite hjälp...har tröttnat totalt på att låna syrrans plastbit till systemkamera och har nu bestämt mig för att försöka få tag på en klassisk, rejäl systemkamera.
Vill alltså att den ska kännas riktigt gedigen och gärna vara en kamera som ja, helt enkelt är riktigt riktigt bra. En sådan som har hållit i tiotals år. En sådan som verligen är en klassiker helt enkelt!
Har en kompis som har en Canon A1 och den tycker jag känns sådär härligt gammal och rejäl. Vill ju dock inte köpa en exakt likadan själv så ni kanske har några tips på en annan kamera?
Nu blev det inte klassiskt längre...oskarrr skrev:
Vill desutom kunna se information om bländare och slutartid i sökaren....
oskarrr skrev:
Ja OM-1 verkar riktigt intressant!
Men går det att köra tids/bländarautomatik samt helt manuellt med den?
Har den "konstiga" (gamla) batterier?
något annat som kan vara jobbigt med den som jag borde veta?
AFE skrev:
OM-1 är helt manuell, och jag har ingen aning om vilka batterier den använder. Den fungerar helt utan batteri, men utan ljusmätare så klart.
OM-2 använder 1.5V silveroxidbatterier som inte ska vara några problem att få tag på. (OM-1 använder kvicksilverbatterier som ju inte finns längre. Det finns alternativ, men de har en del nackdelar som beskrivs i de trådar du refererade till).WFS) (Graylingman skrev:
Batterier till den lär visst gå att få tag i, vilket är tur då den låser sig helt utan battari. Om jag minns rätt, kanske bäst att tillägga. Finns en hel del skrivet i forumen om denna också...