Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klassisk systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikkormat, kanske?

För att ge dig en känsla för prisnivån på gamla Nikon, kan jag meddela att jag sålde en Nikkormat EL i snyggt skick för 1060:- (inkl Nikkor 50/1.4) för en vecka sedan på tradera.com. Den hade du gärna fått köpa, men nu är det som sagt för sent.

En Nikkormat kan kanske vara ett alternativ?

Per.
 
Ingen har nämnt Minolta vad jag kan se. En Minolta XG-1 skulle jag föreslå. Min pappa har en sådan, jag tyckte om den så mycket så jag köpte en egen. De är svinbilliga nuförtiden, för 400 lär du kunna få ett hus och något objektiv. Perfekta för stadsfotografering, skulle definitivt ta en sådan framför en Leica.
 
Nicklas Eriksson skrev:
Pentax och Konica är inte så dumt, har jag några stycken. Plastbiten Konica TC tål tydligen rätt mycket stryk! Går som andra sagt att hitta snuskigt billigt, 500:- med en eller ett par gluggar är inte ovanligt. Dock är ju alla Konica gamla, systemet slutade tillverkas tidigt 80-tal, batterierna är ju såna där som inte går att få tag på med rätt spänning till vettiga pengar osv. Pentax med bajonett kan man köra med autofokusoptik! Men alla stora tillverkare har ju gjort gedigna kameror som finns i varierande prisklasser. Tipset är att inte stirra sig blind på märket, hittar du en som är intressant, kolla runt på nätet om information och faller den dig på läppen så är det bara att slå till.

Vet inte om det riktigt stämmer. Jag fick tag i ett nytt batteri till min Konica TC för ca 2år sedan utan några problem. Fanns ett på första stället jag frågade..
 
Vet inte om det riktigt stämmer. Jag fick tag i ett nytt batteri till min Konica TC för ca 2år sedan utan några problem. Fanns ett på första stället jag frågade.. :::

då hade du tur , spänningen skall ligga på 1,2 volt om jag minns rätt . batterierna som finns nu ligger väll på 1,5 tror jag .'
har dock sett annonser på nätet med batterier på 1,2
 
Man brukar kunna bygga om gamla systemkameror så de tar nya batterier, det finns många som gjort. Oftast så är batterieformatet samma men volttalet annorlunda, då är det ju inte fråga om någon stor operation precis.
 
frågade en gammal fotoräv idag , han säger att det inte har nån större betydelse alls för exaktheten hos mätaren om det sitter ett batteri med större volttal i
 
Det beror väl på hur noggrann man vill vara. Jag har sett en jämförelse nånstans på nätet där de menar att de kan slå så mycket som över ett bländarsteg mellan 1,35v och 1,5v. Kommer inte ihåg var jag läste det men har för mig att jag hittade länken här på FS.


\h
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.