Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klassisk systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
oskarrr skrev:
Behöver lite hjälp...har tröttnat totalt på att låna syrrans plastbit till systemkamera och har nu bestämt mig för att försöka få tag på en klassisk, rejäl systemkamera.

Vill alltså att den ska kännas riktigt gedigen och gärna vara en kamera som ja, helt enkelt är riktigt riktigt bra. En sådan som har hållit i tiotals år. En sådan som verligen är en klassiker helt enkelt!

Har en kompis som har en Canon A1 och den tycker jag känns sådär härligt gammal och rejäl. Vill ju dock inte köpa en exakt likadan själv så ni kanske har några tips på en annan kamera?
CanonF1 old!
finns inget annat!!!!!
MVH.Bert.
 
Under 1000kr? Konica TC utan tvekan. Finns en hel del billig och skarp optik till den också. 50mm/1.7 är billig och riktigt grymt skarp..
 
oskarrr skrev:
Vill desutom kunna se information om bländare och slutartid i sökaren....
Nu blev det inte klassiskt längre...

Med tanke på ditt pris så hade jag utan tvekan valt en OM-1a. De finns med vidvinkel/normal/tele för 1000-1500 kr.

Faktum är att jag använder den fortfarande vid vandringar, det är en väldigt smidig kamera.
 
Pentax och Konica är inte så dumt, har jag några stycken. Plastbiten Konica TC tål tydligen rätt mycket stryk! Går som andra sagt att hitta snuskigt billigt, 500:- med en eller ett par gluggar är inte ovanligt. Dock är ju alla Konica gamla, systemet slutade tillverkas tidigt 80-tal, batterierna är ju såna där som inte går att få tag på med rätt spänning till vettiga pengar osv. Pentax med bajonett kan man köra med autofokusoptik! Men alla stora tillverkare har ju gjort gedigna kameror som finns i varierande prisklasser. Tipset är att inte stirra sig blind på märket, hittar du en som är intressant, kolla runt på nätet om information och faller den dig på läppen så är det bara att slå till.
 
Olympus OM-1 är en mycket bra kamera. Det sägs att slutaren har en tendens att sega till sig, men det ska inte vara så dyrt att åtgärda.

Slutartiden ställs in med en ring vid objektivfattningen, vilket ju skiljer sig en del från vad man är van vid, men det kräver ingen adapter. Den är också liten och lätt.
 
Ja OM-1 verkar riktigt intressant!
Men går det att köra tids/bländarautomatik samt helt manuellt med den?
Har den "konstiga" (gamla) batterier?

något annat som kan vara jobbigt med den som jag borde veta?
 
Contax 139/159 MM/167 MT är exempel på manuella (med automatik om man vill) kameror som är gedigna som kassaskåp. Optiken är Carl Zeiss och makalöst fin. Kamerahusen är inte alls dyra, namnet till trots, men optiken kan dra iväg - speciellt de ljusstarka.
När jag skaffade min D70 köpte jag ett par Nikkor-gluggar till AF 50/1,4 och AF 85/1,8. Snacka om plast! Fokusringen går så lätt att man tror att den är lös och bländarringen är kärv och har ett otrevligt ljud.
Känslan i CZ.optiken: Tung, mjuk, oljedämpad känsla i alla ringar. Bländarringen går lätt och mjukt, men ändå med distinkta, diskreta klick. Fotar allt mer med de gamla grejerna. Gick på som en tok i början med D70:n, men efter att jag lekt rommen av mig har jag insett att jag saknar känslan av gedigen, tung och trygg kvalitét. Och sökaren - D70:s sökare får mig att gråta. En Contaxsökare är bland det bästa som finns: Stor, ljus och skarp.
Vill ha bladare !!

//Lasse
 
Eller varför inte en rysk klassiker Zenit 11. Ruggigt rejäl och håller förmodligen hur länge som helst. Plåtar man inte med den går det att tänka sig alternativa användningsområden...
 
Bländar OCH tidsautomatik var inte så vanligt i kameror på 80-talet. Först ut, har jag för mig, var Canon A-1 som kom 1979. Nikon kom med proffsmodellen F3 1980 och den avancerade FA 1983 (som bla hade en tidig matrix ljusmätning). FE och FE2 har tidsautomatik och FM/FM2 är helt manuella. I mitten av 80-talet tog Canons T-modeller över från A-1 (De hade bla inbyggda motorer). T-modellerna kom att bli "övergångsmodeller" till Canons första autofokuskamera EOS650. En annan modell som skulle passa dina krav skulle kunna vara Minolta X700.

/D
 
oskarrr skrev:
Ja OM-1 verkar riktigt intressant!
Men går det att köra tids/bländarautomatik samt helt manuellt med den?
Har den "konstiga" (gamla) batterier?

något annat som kan vara jobbigt med den som jag borde veta?

OM-1 är helt manuell, och jag har ingen aning om vilka batterier den använder. Den fungerar helt utan batteri, men utan ljusmätare så klart.
 
Jag ska förtydliga att F3 har tidsautomatik. Jag glömde även Canons nya F-1 från 1981 (som har både tids- och bländarautomatik).
Om du sänker kraven lite finns dock många trevliga modeller som t.ex. hela Nikons serie (FE/FE2, FM/FM2, F3), Pentax LX, MX, Contax RTS II, Canon AE1/AE1 program etc. Men om du vill ha ett "klassiskt" hus med både tidsautomatik och bländarautomatik så är det som jag ser det Canon A-1 och F-1 ("new" från -81), Nikon FA och Minolta X700 som gäller. (Kan ha missat någon) Canon T-70 och T-90 är ju mer moderna hus med inbyggd motor. Olympus har jag lite dålig koll på så dom ordar jag inget om.

/D
 
Senast ändrad:
AFE skrev:
OM-1 är helt manuell, och jag har ingen aning om vilka batterier den använder. Den fungerar helt utan batteri, men utan ljusmätare så klart.

Lite krångligt blir det allt med batterier till en OM1, vilket har diskuterats i flera trådar, bl a dessa:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36914&highlight=om1+AND+batteri
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=6949&highlight=om1+AND+batteri

Sök och du ska finna flera!

OM1 är ju annars en mycket trevlig kamera, men jag skulle faktiskt vilja slå ett slag för efterföljaren OM2 som i manuellt läge i stort fungerar som OM1 men dessutom har möjlighet till automatik. Batterier till den lär visst gå att få tag i, vilket är tur då den låser sig helt utan battari. Om jag minns rätt, kanske bäst att tillägga. Finns en hel del skrivet i forumen om denna också...
//Anders
 
En sak att tänka på är hur framtidssäker du vill ha din kamera. Du kanske köper några bra objektiv till kameran, och då är det ju trevligt att kunna använda dem på en framtida modern autofokuskamera eller t.o.m. på en digital systemkamera.

I så fall är det bara Pentax och Nikon som kommer ifråga. Pentax har den allra bästa framåt- och bakåtkompatibiliteten men Nikon är också ganska bra på det. Man måste bara kolla upp lite mer när det gäller Nikongrejer.

För Pentaxgrejer fungerar alla objektiv sen 1975 på alla kameror sen 1975. De allra senaste autofokusobjektiven fungerar alltså på en Pentax KM från 1975 och ett objektiv från 1975 fungerar på en digital Pentax istDS. (Det finns några undantag som begränsar funktionaliteten med de är rätt få).

En Pentax av något slag från sent 1970-tal eller tidigt 1980-tal passar nog in på din kravspec.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Batterier till den lär visst gå att få tag i, vilket är tur då den låser sig helt utan battari. Om jag minns rätt, kanske bäst att tillägga. Finns en hel del skrivet i forumen om denna också...
OM-2 använder 1.5V silveroxidbatterier som inte ska vara några problem att få tag på. (OM-1 använder kvicksilverbatterier som ju inte finns längre. Det finns alternativ, men de har en del nackdelar som beskrivs i de trådar du refererade till).

PD
 
Kan rekomendera Konica FT1 - Motor, vilken var min första "riktiga" kamera som jag köpte när jag frilansade (iof stog jobbet för en hel drös Canon kameror).

Konican var billig, hade hygglig - men billig optik och krånglade aldrig. IDag kostar de "next to nothing" att köpa, och et finns hyggligt mycket optik. Jag har kvar min fortfarande när jag ska ut på lite mer stökiga sessioner.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6316

Ett varningens ord dock, ingen direkt automatik eller autofokus - men den har en enkel inbyggd ljusmätning.

BAW
 
Kan instämma med någon tidigare om att en Pentax ME-super skulle vara ett bra val (ME skulle nog också funka men är lite enklare, inget helmanuellt läge tror jag).
MEN jag kan även slå ett slag för Canons helt underbara EOS 650 som går att få för 600-700:- Den är visserligen tillverkad i plast men käns gedignare än en A-1:a! Plast är inte nödvändigtvis av ondo, jag gråter lite inombords varje gång jag släpper den och tar upp min EOS 350D, för att inte tala om när man jämför sökarna. Även där är 650:n i klass med A-1:an.
En liten nackdel här skulle väl vara att den använder Nya objektiv som har sjukt högt andrahandsvärde. Men det är fortfarande en underbar kamera.

Per
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.