Annons

Hjälp mig att välja kamera och objektiv (Olympus)

Produkter
(logga in för att koppla)
Om-d

Hej.
Vilket objektiv funderar du på att köpa till? Jag har ett alternativ till dig när det gäller kamera.
Jag har en OM-D E5, första modellen, med batterigreppet och ett extra batteri som jag tänker sälja pga att jag blivit sjuk och inte använder kameran som jag vill längre. Den är i absolut toppskick och när det gäller objektiv så har jag Olympus originalgluggar 12 mm, 17 mm, 25 mm, 45 mm och 75 mm där 12:an är min favorit. Kameran med batterigrepp och ett objektiv kommer du under budget med. När kameran kom var den i toppklass och trots att det kommit nya modeller är den fortfarande otroligt bra.

Hej.
Vilket objektiv funderar du på att köpa till? Jag har ett alternativ till dig när det gäller kamera.
Jag har en OM-D E5, första modellen, med batterigreppet och ett extra batteri som jag tänker sälja pga att jag blivit sjuk och inte använder kameran som jag vill längre. Den är i absolut toppskick och när det gäller objektiv så har jag Olympus originalgluggar 12 mm, 17 mm, 25 mm, 45 mm och 75 mm där 12:an är min favorit. Kameran med batterigrepp och ett objektiv kommer du under budget med. När kameran kom var den i toppklass och trots att det kommit nya modeller är den fortfarande otroligt bra.

Dock tre minus ffa jf med EM1:
1. Saknar PDAF för rörliga motiv
2. Pilliga knappar
3. Lite lågupplöst och aningen mindre sökare (EVF).

I fråga om ren stillbildsprestanda på stilla motiv är dock bildkvaliteten jämbördig nyare kameror.

Är fortfarande osäker på vilken kamera jag kommer att välja. Men har ni tips på något vilket objektiv man ska välja som sitt allra första?

Det är rätt vanligt att kameror säljs med en "normalzoom", med brännvidd 14-40mm ungefär. Sådana tenderar dock att vara rätt ljussvaga (om man inte betalar mycket pengar för ett av de få ljusstarka som finns) och man blir inte glad av att försöka använda ett 14-40mm f/3.5-5.6 (eller liknande) i svagt ljus.

Jag föreslår att du som första objektiv skaffar ett normalobjektiv med fast brännvidd. T.ex. Olympus 25mm f/1.8 eller Panasonic 25mm f/1.7.Det finns även ett Panasonic Leica 25mm f/1.4 med det är betydligt dyrare än de två förstnämnda.

Ett alternativ kan vara ett objektiv med lite kortare brännvidd, t.ex. Panasonic 40mm f/1.7 eller Olympus 17mm f/1.8 (Olympus 17mm f/2.8 är inte lika bra som dessa två).

Mitt personliga absoluta favoritobjektiv för m43 är Panasonic Leica Summilux DG 15/1,7 ASPH. Det kostar runt 5000, men ibland så kan man få tag på det på kampanj, eller som kit-objektiv (köpte det själv bla. i ett kamerapaket).

https://shop.panasonic.se/H-X015E/H-X015E-K,sv_SE,pd.html

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=panasummilux15

Riktigt grymt trevlig vidvinkel. En favorit inte bara bland m43, utan även bland alla mina objektiv. Kanske inte det första objektivet att köpa om du har begränsat med budget, men något du absolut bör testa och fundera på om du tycker det är kul att fortsätta att fotografera. Ett lyft för vilket m43-system som helst.

Tror att det nog blir Olympus OM-D E-M5 II mest för att jag har fastnat för den mera + att jag ville ha en kamera med skärm som man kan vinkla som m5 har, blir kanske att beställa hem en kamera i veckan + ett objektiv 🙂

Tack för alla svar.

Vilket av dessa två objektiv borde man välja?

Olympus M.Zuiko 17mm f/1.8

Olympus M.Zuiko Digital ED 45mm f1.8

Det första är ett vidvinkelojbektiv och det andra är ett kort teleobjektiv, så användningsområdet skiljer sig en del mellan de båda. Vilket du borde välja beror helt på vad du ska ha objektivet till.

Båda är riktigt bra objektiv. 45:an är dessutom jättebilligt med tanke på vad man får för pengarna.
Köp båda! :)

Jag har tidigare tagit mycket bilder som blev suddiga i bakgrunden när det man tog bild av var skarpt, men har nu också insett att också vill ha ett objektiv som klarar av landskapes bilder.

Bländare

Jag har tidigare tagit mycket bilder som blev suddiga i bakgrunden när det man tog bild av var skarpt, men har nu också insett att också vill ha ett objektiv som klarar av landskapes bilder.

Det styr du ju med bländaren! Med ett objektiv som de ovan nämnda har du ju tillgång till både kort skärpedjup och långt skärpedjup - det är bara att blända ner till typ f/8-11 eller mera om det behövs så har du ju den möjligheten.

Det första är ett vidvinkelojbektiv och det andra är ett kort teleobjektiv, så användningsområdet skiljer sig en del mellan de båda. Vilket du borde välja beror helt på vad du ska ha objektivet till.

Båda är riktigt bra objektiv. 45:an är dessutom jättebilligt med tanke på vad man får för pengarna.
Köp båda! :)

Jag rekommenderar verkligen 45mm f1.8, det är ett av mina favoritobjektiv till någon kamera, billig och mycket bra.

Det går som du ser att få bra sudd i bakgrunden även med m43 i porträtt. Om du lyxar till det senare och skaffar Olympus 75mm f1.8 så kommer det att bli ännu bättre, men den kostar ca 5000kr begagnad här på fotosidan.

Bild på dottern tagen med det objektivet och en OMD-EM5:

Bilagor

• Screen Shot 2018-02-09 at 07.50.51.png
    Screen Shot 2018-02-09 at 07.50.51.png
    414.8 KB · Visningar: 21
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar