Annons

Kan polisen "stjäla" mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Jag lyckades fånga en inbrottstjuv på bild häromdagen. Fick ett antal bra bilder från mitt Köksfönster när han var på väg att bryta sig in i en butikslokal inne på min bakgård. Jag ringde polisen samtidigt som slutaren smattrade och de var på plats efter ett par minuter, men då hade han sett mig och stuckit därifrån. Polisen fick se bilderna och vill eventuellt ha dem senare.

Om jag ger dem bilderna, kan de göra vad de vill med dem i så fall? Jag tänkte försöka sälja bildserien senare nämligen...

Nej det kan det inte. Däremot kan nog säkert de vifta med ett papper som säger att de får använda bilderna vid ett åtal. Du äger fortfarande bilderna och att du har RAW filerna är bevis för att du har "negativ" och därmed är upphovsman.

Sen kan det säkert även gå att få till det så att du inte får använda dem innan en dom har fallit. För att det inte ska förstöra utredningen. Men det lär nog en åklagare bestämma.

Nu lär väl detta rinna ut i sanden eftersom tjuven inte hann begå något brott.

Men jag tänkter iaf försöka sälja serien till lokaltidningen.

iBoat skrev:
Nu lär väl detta rinna ut i sanden eftersom tjuven inte hann begå något brott.

Men jag tänkter iaf försöka sälja serien till lokaltidningen.

Varför skulle de vara intresserade av bilder på ett brott som inte begåtts? :D Och kan inte det bli lite tvärsom då? Är det rätt att publicera bilder på en (icke)brottsling som inte blivit dömd?

Du har rätt i det. OM någon vill publicera dem måste man såklart maskera ansiktet. Det kan ju vara så att det har skett inbrott hos mina grannar och då blir den här killen intressant igen för polisen.

Han parkerade sin cykel och tog fram ett bräckjärn och några andra verktyg. Efter det försvann han från mitt synhåll i ca 10 minuter, kom tillbaka till sin cykel och försvann upp till samma ställe igen.

När han så småningom kom tillbaka var han i färd med att bryta sig in i butikslokalen där jag kunde se honom.

Dajo skrev:
Om man då inte har råkat fastna på bild...

Till och med då kan det vara svårt. Hur bevisa att han hade uppsåt att stjäla? Det är i princip omöjligt att lyckas med ett sådant åtal om inte förbrytaren erkänner. Är nog väldigt sällan att det brottet ensamt blir ett åtal.

Mer troligt att han isåfall åker dit på skadegörelse om något gick sönder.

Kunde inte hålla mig. Här är en av de 20 bilderna. De togs genom mitt smutsiga köksfönster och med hög ISO, därav den risiga kvaliten. (Ansiktet är suddat)

Bilagor

• tjuv.jpg
    tjuv.jpg
    69.2 KB · Visningar: 1,224
Zewrak skrev:
Och nära på omöjligt att bli fälld för.

Möjligen i USA, men ingalunda i Sverige. I det här fallet finns vittne och dessutom bildbevis. Det både räcker och blir över.

Man behöver inte bevisa speciellt mycket - åklagaren kommer ganska långt med "sannolika skäl". Det kan räcka för att fälla en mordmisstänkt och det räcker definitivt för att fälla någon för försök till stöld, eller rättare sagt, grov stöld.

Gutenisse skrev:
Möjligen i USA, men ingalunda i Sverige. I det här fallet finns vittne och dessutom bildbevis. Det både räcker och blir över.

Man behöver inte bevisa speciellt mycket - åklagaren kommer ganska långt med "sannolika skäl". Det kan räcka för att fälla en mordmisstänkt och det räcker definitivt för att fälla någon för försök till stöld, eller rättare sagt, grov stöld.

Ptja, om du säger det så. När min granne fick bilrutan inslagen av en kille som hängde halvägs genom rutan när han fick tag på honom åkte dit för skadegörelse.

Zewrak skrev:
Är det rätt att publicera bilder på en (icke)brottsling som inte blivit dömd

Låter väl iof som en vanlig person som man får lov att publicera.
Mig veterligen är väl de flesta av oss icke brottslingar som inte är dömda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar